Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 21:53
Verwijderd
Hoi iedereen,

Mij lijkt dit wel interessant en leuk om te doen, en daar heb ik dus wel een paar vragen over. Maar een kijkje op Google levert mij niet bijster veel op. Daarom probeer ik het hier maar even, in de hoop dat hier iemand mij een aantal dingen duidelijk kan maken.


1. Zijn er ook middelbare scholen voor doven & slechthorenden, of zijn die alleen op basisschool-niveau en moeten doven & slechthorenden na de speciale basisschool naar een gewone school of iets dergelijks?

2. Welke opleiding moet je hier voor doen? De PABO of...?

3. Verdient het wel redelijk en heb ik er een toekomst mee?

4. Ik wil later graag naar Engeland emigreren, dat is altijd al een droom van mij geweest. Maar leraar op een school voor doven & slechthorenden is niet bepaald een beroep dat je zo maar even in een ander land kunt gaan doen (wat wel het geval is bij bijvoorbeeld een beroep in het management op een bepaald niveau), denk ik. Zou ik - met het oog op mijn Engeland-droom - dit beroep beter niet kunnen nemen?


Ik zou het erg fijn vinden als ik hier een reactie op kreeg. Alvast erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 22:15
Verwijderd
Ik denk dat je allereerst goed de nederlandse gebarentaal moet kunnen om op een zo'n school in NL te kunnen werken. De UvA heeft geloof ik een opleiding Nederlandse Gebaren Taal..

Maar als je naar jouw engeland droom kijk zou je dus in engeland de opleiding daarvoor moeten volgen omdat je dan andere "woord-gebaren" moet kennen ofzo..

maar om even terug te komen op jouw vragen..

1. Ik geloof dat leerlingen met een gebarentolk op de middelbare school kunnen zitten(dus iemand die de hele dag met je meeloopt..) of in het speciaal onderwijs..

2. die site van de UvA is : http://www.fgw.uva.nl/bachelorngt/
en je zal vast wel iets nodig hebben qua pabo achti iets..
dit staat op de site lees ik net (ja ik vergaar ondertussen informatie)
Citaat:
Met een bachelordiploma Nederlandse Gebarentaal kun je ook doorstromen naar een verkort programma van de opleiding leraar/tolk NGT aan de Hogeschool van Utrecht
iig kan ik deze vragen beantwoorden

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 09:46
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Ik denk niet dat doven/slechthorenden naar een gewone middelbare school gaan. Zonder uitleg snappen ze de stof niet en weten ze niet wat ze moeten doen.
En op een gewone middelbare school hebben leraren niet de tijd om hun extra aandacht te geven zodat zij het ook snappen (ze zouden alles dan 2 keer moeten uitleggen) en daarnaast denk ik niet dat ze gebarentaal kunnen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:06
Verwijderd
100% zeker weten doe ik deze dingen ook niet, maar goed, misschien kan je er iets mee.

Citaat:
Murray schreef op 28-12-2003 @ 22:53:
1. Zijn er ook middelbare scholen voor doven & slechthorenden, of zijn die alleen op basisschool-niveau en moeten doven & slechthorenden na de speciale basisschool naar een gewone school of iets dergelijks?
Er zijn speciale middelbare scholen voor doven/slechthorenden (een vriendin van mij zat daar op).
Soms gaan kinderen idd met een tolk naar een normale school, maar dat kost veel geld (je hebt ook maar recht op een bepaald aantal uren per jaar een tolk). Bij slechthorende kinderen ligt het er natuurlijk ook aan hoe slechthorend ze zijn, er zijn best slechthorende kinderen die op een reguliere school kunnen functioneren.

Citaat:
2. Welke opleiding moet je hier voor doen? De PABO of...?
Ik denk pabo of een lerarenopleiding voor voortgezet onderwijs (het is immers gewoon onderwijs, niets minder, dus waarom zou je geen lerarenopleiding gedaan moeten hebben?) aangevuld met gebarentaal. Zo iets, denk ik iig.

Citaat:
3. Verdient het wel redelijk en heb ik er een toekomst mee?
Ik denk dat je gewoon een salaris krijgt als de meeste docenten. Er zijn natuurlijk minder scholen voor doven en slecht horenden, dus ook minder banen, maar met een diploma van een lerarenopleiding kun je natuurlijk ook altijd nog gewoon op een reguliere school les geven.

Citaat:
4. Ik wil later graag naar Engeland emigreren, dat is altijd al een droom van mij geweest. Maar leraar op een school voor doven & slechthorenden is niet bepaald een beroep dat je zo maar even in een ander land kunt gaan doen (wat wel het geval is bij bijvoorbeeld een beroep in het management op een bepaald niveau), denk ik. Zou ik - met het oog op mijn Engeland-droom - dit beroep beter niet kunnen nemen?
Gebarentaal verschilt per land. Als je naar Engeland verhuist en daar hetzelfde beroep uit wilt oefenen, zul je dus de Engelse gebarentaal moeten leren.

[edit]Informeer eens bij een school voor doven en slechtehorenden welke opleiding(en) hun leerkrachten hebben gevolgd. En welke opleiding(en) zij aanraden.[/edit]

Laatst gewijzigd op 29-12-2003 om 10:10.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:09
Verwijderd
Met de opleiding leraar/tolk NGT aan de Hogeschool van Utrecht kun je leraar gebarentaal worden...ik weet niet of je daar als 'normale' docent (die bv. Nederlands of aardrijkskunde geeft) op een school heel veel aan hebt. Wel aan dat je na die opleiding behoorlijk goed gebarentaal kunt natuurlijk.

(Ik heb overwogen die opleiding te gaan doen, had me ingeschreven, enz.)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-12-2003 @ 11:09:
Met de opleiding leraar/tolk NGT aan de Hogeschool van Utrecht kun je leraar gebarentaal worden...ik weet niet of je daar als 'normale' docent (die bv. Nederlands of aardrijkskunde geeft) op een school heel veel aan hebt. Wel aan dat je na die opleiding behoorlijk goed gebarentaal kunt natuurlijk.
(Even uit mijn hoofd) Wat ik van die opleiding weet, is dat je er vooral de gebarentaal redelijk goed leert. Er zijn genoeg ouders van dove kinderen die die opleiding doen, omdat ze belemmeringen in de communicatie met hun kind willen voorkomen. Veel mensen met deze opleiding worden dus geen leraar of tolk (in ieder geval niet als beroep).
Ik verwacht dat je voor puur het gebarentaal-deel deze opleiding moet doen, omdat je anders lang niet vaardig genoeg bent in de gebarentaal (het is tenslotte niet je moedertaal). Daarnaast zul je nog een opleiding moeten volgen tot docent voor een bepaald vak op de middelbare school, of de pabo voor de basisschool, want daar heb je ook bepaalde kennis voor nodig.
Maar goed, ik weet het ook niet zeker...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 10:43
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 29-12-2003 @ 11:15:
Ik verwacht dat je voor puur het gebarentaal-deel deze opleiding moet doen, omdat je anders lang niet vaardig genoeg bent in de gebarentaal (het is tenslotte niet je moedertaal). Daarnaast zul je nog een opleiding moeten volgen tot docent voor een bepaald vak op de middelbare school, of de pabo voor de basisschool, want daar heb je ook bepaalde kennis voor nodig.
Zou idd best kunnen, wat ik zelf dus ook al een beetje zei, dat je de taal er behoorlijk goed leert. Aan de andere kant, het is wel een vrij zware opleiding...die doe je niet 'zomaar' even. Bij veel doveninstituten kun je ook cursussen gebarentaal volgen, ik denk dat dat ook wel een mogelijkheid is (die opleiding bij de HvU bestaat ook nog niet zo heel erg lang, vroeger moesten er dus wel andere mogelijkheden zijn). Ik zou het gewoon een keer navragen bij een school voor doven/slechthorenden, dan krijg je waarschijnlijk het meest kloppende antwoord.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 13:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-12-2003 @ 11:43:
Aan de andere kant, het is wel een vrij zware opleiding...die doe je niet 'zomaar' even. Bij veel doveninstituten kun je ook cursussen gebarentaal volgen, ik denk dat dat ook wel een mogelijkheid is (die opleiding bij de HvU bestaat ook nog niet zo heel erg lang, vroeger moesten er dus wel andere mogelijkheden zijn).
Dat is waar, maar een taal leer je tenslotte ook niet 'zomaar'... Je zult er echt veel voor moeten doen voor je een taal redelijk vloeiend spreekt. Met een cursus gebarentaal kun je helemaal nog niet zo veel. Wil je echt op een redelijk niveau met doven (die met gebarentaal spreken) communiceren, dan zul je echt een degelijke opleiding moeten volgen. Bij mij op de studie krijgen we wel de mogelijkheid voor een (officiele) cursus gebarentaal, maar er wordt al bij gezegd dat je dan slechts een heel kort standaardgesprekje kunt voeren met een doof kind, meer kennis heb je dan nog niet. En dan ben je toch al bijna een half jaar bezig!

Citaat:
Ik zou het gewoon een keer navragen bij een school voor doven/slechthorenden, dan krijg je waarschijnlijk het meest kloppende antwoord.
Juist.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 13:14
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 29-12-2003 @ 14:03:
Dat is waar, maar een taal leer je tenslotte ook niet 'zomaar'... Je zult er echt veel voor moeten doen voor je een taal redelijk vloeiend spreekt. Met een cursus gebarentaal kun je helemaal nog niet zo veel. Wil je echt op een redelijk niveau met doven (die met gebarentaal spreken) communiceren, dan zul je echt een degelijke opleiding moeten volgen. Bij mij op de studie krijgen we wel de mogelijkheid voor een (officiele) cursus gebarentaal, maar er wordt al bij gezegd dat je dan slechts een heel kort standaardgesprekje kunt voeren met een doof kind, meer kennis heb je dan nog niet. En dan ben je toch al bijna een half jaar bezig!
Met meerdere cursussen kom je, denk ik, best een eind. En ik denk dat je door het te doen (in de praktijk dus) ook een boel leert, net als bij de meeste talen. (Waarschijnlijk leer je daarom bij een cursus minder dan bij die opleiding, die opleiding is ook stage, enz. En je bent er langer mee bezig, maar als jij terwijl je pabo of een andere lerarenopleiding doet verschillende cursussen doet en ook buiten die cursussen contact zoekt met mensen om te oefenen met de kennis die je in de cursus op doet, kom je, denk ik, ook best ver.

Maar goed, ik kan raden ed wat ik wil, 'k zou het navragen bij mensen die er echt verstand van hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 13:45
TIGEK
TIGEK is offline
Bij mijn "oude" school kwamen leraren gewoon van de leraren opleiding af. (Ik zat er vroeger op (Middelbaar) Ze gaven er intern cursusen.
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Bijspijkeren om op niveau VWO te komen!
lottaa
33 26-05-2006 09:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen kijk-opdracht Engels
alpha
21 22-09-2003 14:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.