Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2004, 21:14
state_of_mind
state_of_mind is offline
OMG ik weet níet wat ik wil studeren volgend jaar.

Stel, alles gaat okay en ik heb een Vwo E&M diploma.

Restricties:
- Niet teveel reizen (ik forens nu al 2 jaar heen en weer tussen Enschede en Zwolle voor mn uber-havo en uber-vwo diplomaatjes) want tijd is geld
- Ik mag komend jaar nog niet op kamers

Mooi meegenomen:
-ik ben 17
-komend jaar géén studiebeurs, d.w.z. het is geen ramp als de opleiding niks wordt

Voorkeuren:
- Saxion hogeschool in Enschede lijkt me niks
- woon in Enschede (UT? met E&M profiel?)
- Interesse in de mens
- ambitie om flink carriére te maken
- goed in wiskunde
- Engels geen prob.

Keuzes:
NIVRA-"nyenrode" opleiding in Zwolle
-duale opleiding accountancy; 1e semester 2 dagen studeren, 3 dagen werken tegen vast salaris, 2e semester meer werken, relatief weinig tijd, erg goede voorbereiding op het vak accountancy.

Psychologie aan de UT in Enschede
-4jarige master geloof ik, heel goede ervaringen in Nijmegen 2-daagse meeloopdag, maar nijmegen is out-of-the question. Universiteit Twente heeft 'm wel dus.

DDU in Deventer
1e jaar deventer, 2e jaar Polen, 3e jaar Spanje, internationale bedrijfskunde, hoog aangeschreven, HBO, veel lui van over de hele wereld (voornamelijk veel aziaten), Engelstalige opleiding.

Het probleem:
De voordelen en de nadelen zijn in evenwicht. Als je begrijpt wat ik bedoel. Weet iemand een superieure studie? of ervaringen met deze studies? wat moet ik in godsnaam kiezen???
Oud 01-05-2004, 22:15
Verwijderd
Ik doe psychologie, maar in Maastricht, dus ik kan je niets vertellen over de UT.

Ik vind het wel een geweldige opleiding Heb nog geen moment spijt gehad dat ik het ben gaan studeren. En nu sinds afgelopen week de masters bekend zijn, ben ik helemaal blij
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 23:50
matrix21
matrix21 is offline
Ik wil je wel waarschuwen voor accountancy.

Ikzelf doe Hbo accountancy en wil hierna op nijenrode m'n ra-titel halen. Voor mij zou het dan nog 3,5 jaar duren. Voor jou met vwo diploma echter 6.5 jaar. Ben jij bereid om zo lang zo'n zwaar traject door te lopen?
Waarom zou je als 17 jarige al gaan werken? Dit is natuurlijk mijn mening, maar als ik jou was zou ik lekker van mij studenten tijd gaan genieten. Op kamers wonen, feesten in het weekend, rustig de tijd nemen om volwassen te worden. Beetje vakkenvullen in een supermarkt met leeftijdgenoten. Kortom lol maken. Het traject doorlopen via HBO is dan een goede manier.

Ik weet niet hoe volwassen of gedisciplineerd jij bent maar vergis je niet. Nijenrode is geen eitje, daar moet je echt hard voor werken. Dat betekent terwijl jouw vrienden lekker uit gaan dat jij na een dag hard werken nog aan het studeren moet. Moet je wel heel sterk in je schoenen staan wil je dat halen. Zelfs Hbo is al redelijk pittig als opleiding (al valt het best te doen als je een beetje intelligent bent).

Verder is het leuk dat je goed bent in wiskunde. Maar erg veel heb je er niet aan bij accountancy. Enige wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is een beetje kansberekenen en actuariele wiskunde (verzekeringswiskunde).
Denk bij accountancy ook recht, it, bedrijfseconomie, algemene economie en een klein beetje wiskunde, maar het belangrijkste van alles is je communicatieve vaardigheden aangezien je ook veel adviezen zult geven aan bedrijven en je dus ook betrouwbaar over moet komen. Maar waarschijnlijk wist je dat al.

Verder is accountancy een heel leuk vak als je de processen in bedrijven een beetje interessant vind. Je kan er heel aardig mee verdienen en uit ervaring ben je aardig het mannetje als je zegt dat je accountancy studeert.
Dus als je rekening houdt met het bovenstaande kan ik de opleiding zeer aanraden.

Van de rest van jouw keuzes heb ik geen verstand maar over accountancy kan je me vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 00:02
Chaucus
Chaucus is offline
Ik denk (lees: vrees) dat je voor die Nivra opleiding wat aan de late kant bent, als je nu nog moet solliciteren enzo. ik weet wel, je hoeft maar 1 treffer te hebben, maar ik vermoed dat er al veel arbeidsplaatsen bezet zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 00:17
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 02-05-2004 @ 01:02 :
Ik denk (lees: vrees) dat je voor die Nivra opleiding wat aan de late kant bent, als je nu nog moet solliciteren enzo. ik weet wel, je hoeft maar 1 treffer te hebben, maar ik vermoed dat er al veel arbeidsplaatsen bezet zijn.
Misschien kan hij ook in september beginnen? Ik weet niet of dat kan op Nijenrode?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 00:30
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 02-05-2004 @ 01:17 :
Misschien kan hij ook in september beginnen? Ik weet niet of dat kan op Nijenrode?
Jawel, de opleiding start dan misschien wel, maar omdat het een combinatie is van werken en leren zul je toch ergens een arbeidsplek moeten hebben. En ik denk dat veel bedrijven ondertussen ver zijn met de invulling van die plaatsen. Maar goed dat weet ik natuurlijk niet. Maar sollicitaties kunnen wel eens langdurige procedures zijn. Zeker hier, omdat het natuurlijk wel om een investering gaat.
Natuurlijk kunnen er wel mogelijkheden zijn. Dat wil ik niet uitsluiten. Maar als je daar nog wat mee wilt, dan moet je neit te lang meer wachten.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 08:11
state_of_mind
state_of_mind is offline
Zou ik te laat zijn?? da's kut
Ach ja ik kan altijd nog kijken maar zeven jaar is inderdaad een erg lange periode. Maar toch, ik heb ook al twee jaar luzac achter de rug, dan zit je van 9 tot 5 op school en dat went ook. (www.luzac.nl)
Oud 02-05-2004, 09:22
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
bramjoosten schreef op 02-05-2004 @ 09:11 :
Ach ja ik kan altijd nog kijken maar zeven jaar is inderdaad een erg lange periode. Maar toch, ik heb ook al twee jaar luzac achter de rug, dan zit je van 9 tot 5 op school en dat went ook. (www.luzac.nl)
Mjah, ik zeg niet dat je te laat bent, maar dat je in ieder geval niet aan de vroege kant bent. Er zullen misschie nog wel mogelijkheden zijn. Als je dat wilt, is het zeker het proberen waard. gewoon veel sollicitatiebrieven schrijven. Wie weet zit er wat tussen. Als je dat wilt en ook dat commitment kunt opbrengen van een zware opleiding, moet je daar gewoon voor gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 19:27
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
bramjoosten schreef op 02-05-2004 @ 09:11 :
Je kan het ook even aan je decaan navragen hoe het precies zit?En hoe dat allemaal geregeld moet worden.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 21:24
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
@Moon schreef op 02-05-2004 @ 20:27 :
Je kan het ook even aan je decaan navragen hoe het precies zit?En hoe dat allemaal geregeld moet worden.
Ik vraag me af hoeveel een decaan van deze opleiding weet. Maar kijk even op http://www.nivra-nyenrode.nl/ voor meer informatie en telefoonnummers.

Het te laat zijn zal dan neit gaan om de inschrijving bij de opleiding, meer om de mogelijkhei om ergens een arbeidsplek te bemachtigen. Maar zoals ik al gezegd heb, er hoeft er net maar eentje te zijn. En als je goed genoeg overkomt kun je best nog wel een eind komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten