Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 19:23
Lolita
Lolita is offline
Zijn er hier mensen die dat hebben en wie heeft de diagnose gesteld, jij zelf, huisarts of huidarts?
en wat doe je ertegen?

Ik denk dus dat ik het heb, heb het een en ander opgezocht op het internet en de plekken die ik heb komen overeen met de symptonen van psoriasis.
Oud 25-05-2004, 19:42
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
mn vriendin het psoriases, omdat ze teer tekort heeft ofzoiets. ze heeft het op haar hoofd dus wast met teershampoo.

je hebt er denk ik wel bepaalde cremes voor. of je gaat naar zo'n land waar ze zo'n vissen hebben die de dode huiscellen opvreten.
Oud 25-05-2004, 19:46
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Dark Psycho schreef op 25-05-2004 @ 20:42 :
mn vriendin het psoriases, omdat ze teer tekort heeft ofzoiets. ze heeft het op haar hoofd dus wast met teershampoo.

je hebt er denk ik wel bepaalde cremes voor. of je gaat naar zo'n land waar ze zo'n vissen hebben die de dode huiscellen opvreten.
het zit in mijn gezicht en ik ga dus echt geen vissen aan mijn gezicht laten eten he
maar denk dat ik de huisarts van de week maar eens ga bellen, want ik loop er nu al zeker 8 maanden mee
Oud 25-05-2004, 19:50
Lorelei
Lorelei is offline
Mag ik een stomme vraag stellen?

Dank u.

Wat is het?
Oud 25-05-2004, 20:07
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
grl schreef op 25-05-2004 @ 20:50 :
Mag ik een stomme vraag stellen?

Dank u.

Wat is het?
Vormen van psoriasis
Er zijn zes vormen van psoriasis:

Psoriasis vulgaris
Psoriasis inversa
Psoriasis guttata
Erythrodermische psoriasis
Psoriasis pustulosa
Arthritis psoriatica

Psoriasis vulgaris (chronische plaque psoriasis)
De meest gangbare vorm. Herkenbaar aan rode plekken huid met schilfers, vooral op strekzijden van ellebogen en knieën, de behaarde hoofdhuid en de onderrug.

Psoriasis inversa (omgekeerde psoriasis)
Zichtbaar als rode plekken - zonder witte schilfers - in lichaamsplooien als oksels, liezen en bilnaad.

Psoriasis guttata (druppel-psoriasis)
Talrijke ronde psoriasisplekjes verspreid over armen, benen en romp. Houdt meestal maar enkele weken aan en ontstaat vaak na een infectie van de luchtwegen.

Erythrodermische psoriasis (‘gegeneraliseerde psoriasis’)
Zeldzame vorm van psoriasis. Huid is van top tot teen bedekt door psoriasisplekken. Deze variant kan gevaarlijk zijn, omdat hij belangrijke functies van het lichaam ontregelt.

Psoriasis pustulosa (pustuleuze psoriasis)
Psoriasis waarbij pusblaasjes op de huid verschijnen. Deze blijven echter meestal beperkt tot handpalmen en voetzolen. De meest ernstige vorm van dit type psoriasis is gegeneraliseerde pustuleuze psoriasis. Hierbij verschijnen de pusblaasjes over het hele lichaam en breiden zich snel in aantal uit. Deze vorm treedt op in aanvallen én kan overgaan in gewone psoriasis of spontaan verdwijnen.

Arthritis psoriatica (‘gewrichtspsoriasis’)
Naast huidafwijkingen heeft een aantal van de psoriasispatiënten gewrichtsklachten (arthritis psoriatica of psoriasis arthropatica). Deze verschijnselen doen denken aan reumatische gewrichtsaandoeningen.

of www.Psoriasis.nl
Oud 25-05-2004, 20:09
Glamour_Maai
Glamour_Maai is offline
Wat helpt tegen psoriasis is paardenmelk drinken.

Btw: zeker dat het geen bepaalde soort eczeem is want bij mn moeder dacht de dermatologe dat ze psoriasis had en uiteindelijk heeft ze last van eczeem...

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 20:12.
Oud 25-05-2004, 20:09
Lolita
Lolita is offline
iets beknopter, en dan hoef je niet heel die site door te zoeken

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een veel voorkomende, chronische huidziekte. Kenmerken van de ziekte zijn rode plekken, huidschilfers, jeuk en pijn. De klachten worden veroorzaakt door overproductie van cellen in de buitenste huidlaag, ten gevolge van de ontsteking in de huid. Psoriasis ontstaat als het immuunsysteem van het lichaam verkeerde signalen naar de huid zendt, waardoor huidcellen vijf tot zes keer sneller dan normaal worden aangemaakt. De groeicyclus van huidcellen duurt normaal gesproken 28 tot 30 dagen, bij psoriasispatiënten duurt dit slechts vier tot zes dagen. De hoeveelheid aangetaste huid verschilt per persoon en varieert van speldenpunten tot grote vlekken die delen van het lichaam bedekken. Psoriasisplekken kenmerken zich door een scherp begrensde (rozig)rode huid, bedekt met een laag witte schilfers. De plekken komen vaak symmetrisch op het lichaam voor op ellebogen, knieën, onderrug en de behaarde hoofdhuid.
Oud 25-05-2004, 20:12
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Glamour_Maai schreef op 25-05-2004 @ 21:09 :
Wat helpt tegen psoriasis is paardenmelk drinken.

Btw: zeker dat het geen bepaalde soort exceem is want bij mn moeder dacht de dermatologe dat ze psoriasis had en uiteindelijk heeft ze last van exceem...
Het zit op zeer duidelijke plekken (dus geen vaag gebied maar duidelijk begrensd) in mijn gezicht en op mijn bovenarmen.

Wittige huidschilfers op een rode iets gezwollen ondergrond. Het jeukt en mijn vader heeft het ook (prosriasis is voor een deel erfelijk)

Denk dus niet dat het eczeem is en als het dan wel is dan zou dat mooi zijn want een eczeem is te genezen en psoriasis niet
Oud 25-05-2004, 20:21
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
ik heb het ook.
Het is begonnen op mijn knieen en daarmee ben ik naar de dokter gegaan.
Ik heb hiervoor hormoonzalf gekregen en die werkte redelijk.
Op mijn knieen heb ik er nu nog nauwelijks last van maar af en toe zitten er plekjes op mijn armen.
In mijn gezicht en op mijn hoofd heb ik er wel veel last van.
Mijn huid schilfert constant. In mijn gezicht is het goed te verhelpen met vette gezichtscreme. (moet ik er wel heel erg vaak opsmeren, ik heb daarom altijd zalf bij me als ik wegga)
Op mijn hoofdhuid vind ik het nogal vervelend omdat het net roos lijkt, dit is me ook al vaak gevraagd. Ik heb nu een ph-neutrale shampoo en die werkt een klein beetje maar er is ook een shampoo op recept verkrijgbaar die ertegen helpt.

Bij mij is het trouwens erfelijk, mijn oom en oma hebben het ook.
Oud 25-05-2004, 20:26
the_only_fieke
the_only_fieke is offline
Mijn broer heeft er ook last van, hij moet nu paardenmelk drinken, hij zegt dat het verschrikkelijk slecht smaakt, maar het helpt wel.

Hij krijgt ook een zalf met cortisone in
Oud 25-05-2004, 20:34
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Sweet Revenge schreef op 25-05-2004 @ 21:21 :
ik heb het ook.
In mijn gezicht en op mijn hoofd heb ik er wel veel last van.
Mijn huid schilfert constant. In mijn gezicht is het goed te verhelpen met vette gezichtscreme. (moet ik er wel heel erg vaak opsmeren, ik heb daarom altijd zalf bij me als ik wegga)

Bij mij is het trouwens erfelijk, mijn oom en oma hebben het ook.
Ik krijg dus puistjes als ik teveel creme smeer, en moet dus goed opletten dat ik een vochtinbrengende maar niet vette gezichtscreme gebruik. Heb jij dat niet?
Oud 25-05-2004, 20:40
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
Support81 schreef op 25-05-2004 @ 21:34 :
Ik krijg dus puistjes als ik teveel creme smeer, en moet dus goed opletten dat ik een vochtinbrengende maar niet vette gezichtscreme gebruik. Heb jij dat niet?
ja die zalf is ook vochtinbrengend maar ook heel dik, daarom voelt hij vettig aan.
Oud 25-05-2004, 21:03
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hai!

Ik heb ook al jaren psoriasis, klein plekje op mn knie, maar wel veel op mn hoofdhuis,onder mn har, jeukt verschrikkelijk, en 1 keer krabben mn schouders zijn wit!

moet nog steeds weer naar de dokter, want tot nu toe heeft niks geholpen!
Oud 25-05-2004, 21:10
x-ViXeN-x
x-ViXeN-x is offline
Hey hoi,

Ik heb het ook, tenminste de dokter dacht dat het psoriasis was. Maargoed ik heb er dus en zalf voor gekregen: Betamethason. Het werkt wel heel goed maar je moet het echt bijhouden en er zeker niet meer aan krabben als het jeukt (Wat echt heeeel moeilijk is....) anders komt het terug en 1 van de lastige bijwerkingen zijn dat je pigment verdwijnt, maar bij mij valt het nog wel mee. Maarre succes ermee!

Wat ook best goed helpt tegen die schilfers is scrubben, als je dat hebt gedaan ziet het er direct een stuk beter uit!

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 21:13.
Oud 26-05-2004, 07:59
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
tommygirl.S schreef op 25-05-2004 @ 22:03 :
hai!

Ik heb ook al jaren psoriasis, klein plekje op mn knie, maar wel veel op mn hoofdhuis,onder mn har, jeukt verschrikkelijk, en 1 keer krabben mn schouders zijn wit!

moet nog steeds weer naar de dokter, want tot nu toe heeft niks geholpen!
ik heb precies hetzelfde. Het vervelende van schilfers op je hoofdhuid is dat je er geen zalf op kunt smeren.
Ik heb allerlei shampoo's geprobeerd maar tot nu toe helpt niet een shampoo helemaal goed.
Erg vervelend want zwarte shirtjes zijn verschrikkelijk. Ik ben dan constant bezig mijn schouders schoon te maken.
Oud 26-05-2004, 08:13
Verwijderd
Ik heb het zelf onder me voet, en ik had er meer dan een half jaar mee gelopen. Toen besloot ik naar de dokter te gaan, en te laten kijken wat het was.
Het bleek psoriasis (of iig familie daarvan) te zijn. Hij heeft me toen een recept gegeven voor een zalfje. Ik weet ff niet zo goed meer wat de naam ervan is (het zalfje is op), maar ik weet wel dat je dat 1 week wel en 1 week niet mocht gebruiken (zinvol dit). Ik heb niet zo'n ernstige vorm onder mijn voet zitten dus ik gebruik het eigenlijk ook niet meer.
Oud 26-05-2004, 10:25
Lolita
Lolita is offline
Heb net een afspraak gemaakt bij mijn huisarts, 7 juni ga ik langs
Oud 26-05-2004, 11:34
Stefanie
Stefanie is offline
Een oude vrouw bij mij in de buurt is een paar maanden naar Spanje geweest om daar lekker rust te houden en te zwemmen in zee en te zonnen enzo... Het heeft haar wel geholpen zei ze.

Dit had de huisarts haar aangeraden
Oud 28-05-2004, 08:46
ParisPlage
ParisPlage is offline
Ik heb het ook, vertelde de dokter (dermatoloog) me. Alleen, het is een heeeel lichte vorm: ik heb schilfertjes op mijn hoofdhuid, die voor +- een jaar weggaan als ik er 1 of ander middeltje op doe (ben de naam alweer vergeten). Verder schilfertjes in mijn navel, en 2 kleine plekjes op mijn neus en in een wenkbrauw. Daarvoor gebruik ik een creme een keer per dag, en dan zie je het niet meer. Ik heb er weinig last van, hoewel ik het idee heb dat het heel langzaam zich een beetje uitbreid: een jaar geleden had ik dat plekje op mijn neus bijv nog niet.
Maar bij mij jeukt het gelukkig nauwelijks
Oud 28-05-2004, 18:04
LaGoon
LaGoon is offline
hoi ik heb het (mn pa is huisart en heeft dat geconstateerd) ik ben ook al eens naar de huidarts geweest, heeft niet echt geholpen, ik geblijk er veel verschillende zalfjes tegen en wat ook goed helpt is tijdens douchen anit-roos shampo te gebruiken want bij psoriasis laten je huidcellen niet gewoon los maar in plakken (net zoiets als roos dus)
Oud 22-07-2005, 13:59
Verwijderd

Ik weet het oud topic maar ik Moest effe deze posters kwijt.

Heb er zelf ook al heel lang last van namelijk.
Oud 22-07-2005, 15:49
Roos
Roos is offline
Ik heb geen psoriasis maar een huidaandoening die er op lijkt. Ik vind het vooral jammer dat die steroidencreme witte littekens achterlaat op mn armen en benen
Oud 22-07-2005, 15:57
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Roos schreef op 22-07-2005 @ 16:49 :
Ik heb geen psoriasis maar een huidaandoening die er op lijkt. Ik vind het vooral jammer dat die steroidencreme witte littekens achterlaat op mn armen en benen
Een vriend van mij heeft het heel erg, vooral toen hij in de puberteit zat zat hij er altijd helemaal onder. Nu is het redelijk stabiel en heeft hij geen vlekken in z'n gezicht meer. Over z'n hele lichaam (hij gaat er trouwens echt super mee om!). Eens in de twee jaar gaat hij in de dode zee 'zwemmen' op advies van de huisarts (zijn vader) dit helpt echt heel goed tegen de littekens, ze kleuren op de een of andere manier een beetje bij en vallen veel minder op.
Oud 22-07-2005, 16:37
Verwijderd
@Jolankaas: Om daarvoor nou een topic na meer dan een jaar te uppen...
Topic gesloten

Regels voor berichten