Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2004, 13:19
zzzoefff!!!
zzzoefff!!! is offline
Hoi,
Zijn hier mensen die in de zorg werken, zonder dat jullie een diploma daarvoor hebben?
Ik heb gehoord dat dat wel kan.
Ik ben nu tweede jaars ergotherapie en ik krijg steeds te horen dat je toch echt eerst een diploma nodig hebt voordat je in de zorg kan gaan werken.
Ik ken via via wel mensen die bij bijv. een verpleeghuis werken terwijl zij toch echt geen diploma daarvoor hebben. Dat wil ik ook!!
Weet iemand hier meer van? Hoe regel je zoiets?

Thnx
Oud 11-08-2004, 13:22
Verwijderd
Sowieso bij de thuiszorg, maar dat is vaak schoonmaken.

ekki werkt ook in een tehuis (mag je dat zo noemen?) voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapten...en ze doet ook ergotherapie (derde jaars).

En bij verpleeghuizen kun je idd vaak ook wel aan de slag, maar dan vaak in het restaurant en dat soort dingen...heel soms ook wel bij andere dingen.
Oud 11-08-2004, 13:23
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik meen dat het zo is dat je voor bepaalde zaken geen diploma nodig hebt.
Oud 11-08-2004, 13:31
ZHAzha
ZHAzha is offline
Ik heb deze zomer invalwerk gedaan in een verpleeghuis en daar werkte een ook een meisje als inval ( het hele jaar door ) zonder diploma. Ze was wel met een opleiding bezig ( welke weet ik niet ). Ze werkte als inval op huiskamers en dagbehandelingen.
Oud 11-08-2004, 15:23
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik werk bij de thuiszorg, in de huishouding welliswaar, het enige wat je daar voor nodig hebt is een cursus van 3 uur . En ach er komt ook een klein beetje andere zorg bijkijken, met die weer willen de mensen wel verlost worden van hun steunkousen, ik heb een gehoorapparaat in moeten doen en dat soort dingetjes.

Maar de thuishulp B (dacht iig dat het B was), die dus mensen wassen, kousen aan/uittrekken enz enz. die hebben allemaal een opleiding gevolgd, dat doen ze terwijl ze werken en die duurt dan twee en een half jaar.

Maar soms mensen wassen kon wel zonder die opleiding, mits je al jaaaaren ervaring hebt bij een andere zorginstelling.

Zonder opleiding kom je bij de thuiszorg dus niet ver .
Oud 11-08-2004, 15:23
blacky
blacky is offline
Ik doe SPH, ben pas net klaar met mijn eerstejaar, maar ik werk naast school met verstandelijk gehandicapten, dus ik denk dat je wel ergens werk moet kunnen vinden in de zorg zonder diploma.
Oud 11-08-2004, 16:33
Fleur
Fleur is offline
Een vast contract zul je waarsch. niet snel krijgen, maar als inval of vakantiekracht kun je vaak wel zonder diploma werken.

Vast contract is ook mogelijk trouwens hoor. Ik werk in een dagcentrum voor verstandelijk (en lichamelijk) gehandicapten en daar werkt iig 1 iemand (vast) zonder relevant diploma.

Gewoon proberen dus.
Oud 11-08-2004, 17:35
Verwijderd
Tsja, voor het schoonvegen van vloeren heb je geen diploma nodig nee.
Oud 11-08-2004, 18:02
morango
morango is offline
ik heb vorig jaar een paar maanden in het weekend in een bejaardenhuis gewerkt, zonder dat ik een diploma of ervaring had. de zorg die je dan mag verlenen is dan natuurlijk wel tot een bepaalde hoogte (dwz; je mag de basiszorg verlenen (wassen e.d.) maar niet injecteren, blaasspoelen enz.)
nu ga ik naar het 2e jaar van een opleiding tot verpleegkundige,em ik werk nu in een verpleeghuis (speciaal voor mensen met alzheimer & korsakof) en daar doe ik eigenlijk alles qua zorg. hoewel ik dus nog geen diploma heb.
ik denk dat het bij de thuiszorg moeilijk is om echt in de zorg komen te werken zonder diploma, omdat je vrijwel altijd alleen bent.
ik denk dat de beste manier op zoiets te regelen is door naar alle bejaardenhuizen en verpleeghuizen in de buurt een brief te schrijven, waarin je duidelijk je enthousiasme laat blijken. misschien zullen ze je op gesprek vragen, laat dan vooral zien dat je erg leergierig bent. graag met die mensen wil werken enz... ik ben bij dat bejaardentehuis ook begonnen met kleine klusjes (steunkousen aan / uittrekken, helpen met toiletgang enz.)
succes ermee!
Oud 12-08-2004, 10:33
erwtje
erwtje is offline
ik krn genoeg mensen die geen opleidingen hebben maar wel in de thuiszorg,verzorgingshuizen. en dan is niet alleen schoonmaken, ookal mag je officieel niet verzorgend werk doen als je geen diplome hebt maar moet je es kijken hoe vaak het gebeurt.
Oud 12-08-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
erwtje schreef op 12-08-2004 @ 11:33 :
(...) ookal mag je officieel niet verzorgend werk doen als je geen diplome hebt maar moet je es kijken hoe vaak het gebeurt.
Lekker is dat zeg.
Oud 12-08-2004, 11:51
kakelkip
kakelkip is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2004 @ 12:07 :
Lekker is dat zeg.
Tekort aan personeel en gebeuren moet het toch, dus dan maar iemand die er niet bevoegd voor is.
Vooral tijdens de vakantietijd is het echt te erg
Het is natuurlijk afwachten tot er eens een keer iets fout gaat en hoe je je er dan uitgaat draaien (als verantwoordelijke).

@topicstarter, als je al een opleiding in die richting ligt doet dan kan je (helemaal met wat contacten hier en daar) meestal wel een baantje regelen in de zorg (dus geen schoonmaken ed.)
Oud 12-08-2004, 13:07
zzzoefff!!!
zzzoefff!!! is offline
Dank jullie wel allemaal!
Ik ga maar es iets proberen.... wens me maar succes
Oud 12-08-2004, 14:43
ekki
ekki is offline
Citaat:
zzzoefff!!! schreef op 12-08-2004 @ 14:07 :
Dank jullie wel allemaal!
Ik ga maar es iets proberen.... wens me maar succes
Succes!

Zoals Leonoor al zei: ik heb er twee jaar van de studie ergotherapie op zitten en ik werk vanaf halverwege het tweede jaar (dus nu een half jaar) in de zorg: in een woonvorm met lichamelijk of meervoudig gehandicapte mensen.
Erg leuk en leerzaam! Ik heb ook in de thuiszorg (schoonmaken) gewerkt, maar dat vind ik niet echt 'zorg'.

@ nare man: Ik moet vaak inderdaad werk doen met heel veel verantwoordelijkheden. Bijvoorbeeld nachtdienst draaien in mijn eentje (collega slaapt wel daar, dus als er echt dingen zijn kan die wakker gemaakt worden) of in mijn uppie in het huis (met 27 mensen) zitten, zonder ook maar één collega, voor een uur of ietsje meer. Als er binnen dat uur wat gebeurt, is het ontieglijk onverantwoord.
Die nachtdiensten draai ik overigens niet, ik wil niet zoveel verantwoordelijkheid. Ik doe over het algemeen alleen ADL en ik vind eigenlijk dat dat wel kan voor ongeschoolde mensen, mits ze goed zijn ingewerkt.
Oud 12-08-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
kakelkip schreef op 12-08-2004 @ 12:51 :
Tekort aan personeel en gebeuren moet het toch, dus dan maar iemand die er niet bevoegd voor is. (...)
Dat snap ik ook wel, je moet alleen ook realiseren dat die diploma's er niet voor niets zijn. Je gaat in de zorg wel met mensen om en diploma's zijn ervoor mensen te beschermen tegen kwalitatief onvoldoende of de verkeerde zorg.
Oud 12-08-2004, 18:56
morango
morango is offline
Citaat:
kakelkip schreef op 12-08-2004 @ 12:51 :
Tekort aan personeel en gebeuren moet het toch, dus dan maar iemand die er niet bevoegd voor is.
ik denk niet dat het allemaal te wijten is aan een tekort aan personeel , het is ook gewoon veel makkelijker om het iemand te laten doen die toch met die zorgvrager bezig is, dan iemand apart te laten komen voor dat ene klusje wat die niet-bevoegde eigenlijk ook wel even kan doen.
ik ben het hier overigens absoluut niet mee eens, dat er zo makkelijk over zorg gedaan wordt.
ik heb op mijn eerste werkplek in de zorg mensen blaasgespoeld, geinjecteerd, terwijl ik eigenlijk geen flauw benul had waar ik mee bezig was en welke risico's eraan verbonden waren.
achteraf vind ik dit behoorlijk onzorgvuldig van mezelf, maar op dat moment vond ik het leuk om te doen, en dacht ik niet zo na over de gevolgen die het kon hebben als ik het vekeerd deed.
Oud 13-08-2004, 09:41
Nuck
Nuck is offline
Ik werk deze vakantie als verzorgende in de thuiszorg zonder een diploma daarvoor te hebben. Ik snap ook eigenlijk niet waarom dat nodig is, want het is echt zulk simpel werk. Ik doe gewoon hetzelfde als mensen die al 20 jaar als verzorgende werken en zodra er medische handelingen aan te pas komen, wordt er een verpleegkundige ingeschakeld.
Oud 13-08-2004, 18:45
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Nuck schreef op 13-08-2004 @ 10:41 :
Ik werk deze vakantie als verzorgende in de thuiszorg zonder een diploma daarvoor te hebben.
ik ook
Ik heb vandaag haren moeten wassen en voor het eerst in mn leven krulspelden moeten zetten
Oud 13-08-2004, 20:01
kakelkip
kakelkip is offline
Citaat:
Apezzz schreef op 12-08-2004 @ 19:56 :
ik denk niet dat het allemaal te wijten is aan een tekort aan personeel , het is ook gewoon veel makkelijker om het iemand te laten doen die toch met die zorgvrager bezig is, dan iemand apart te laten komen voor dat ene klusje wat die niet-bevoegde eigenlijk ook wel even kan doen.
Klopt

Citaat:
nare man schreef op 12-08-2004 @ 15:48 :
Dat snap ik ook wel, je moet alleen ook realiseren dat die diploma's er niet voor niets zijn. Je gaat in de zorg wel met mensen om en diploma's zijn ervoor mensen te beschermen tegen kwalitatief onvoldoende of de verkeerde zorg.
Tuurlijk ben ik helemaal met je eens hoor, was meer een gedachteweerspiegeling van het meeste verzorgende personeel.
(valt mij op)

Vandaag nog, er was een collega van mij ziek dus moest ik aan de zusters vragen of hun de medicijnen wilden geven aangezien er bij ons op de groepsopvang geen bevoegde voor was, dan kijken ze mij zo aan van ach jij kan dat toch ook wel (gezegd wordt het ook).
Ja ik KAN het wel, maar ik MAG het niet en WIL het ook niet.. (ook al zal ik niet verantwoordelijk er voor worden gehouden als er iets mis gaat maar juist hun..)
Oud 14-08-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:35 :
Tsja, voor het schoonvegen van vloeren heb je geen diploma nodig nee.
Maar het verdient wel goed
Oud 08-06-2012, 10:02
pauladewit
pauladewit is offline
Hoiii allemaal,

Zelf werk ik ook in de zorg, heb in het verleden werkervaring opgedaan als schoonmaakster en steeds meer geholpen met wassen en aankleden.
Heb daar geleerd om met tilliften te werken, te wassen en aan te kleden.

Een tijd daarna heb ik me via een vriendin aangemeld bij het uitzendbureau start people medi interim, in Utrecht.. Geloof dat ze over heel nederland zitten..
Aangezien ik ervaring had met het wassen en aankleden etc kon ik via hen werken! Dat was echt super, het was via losse diensten. Daar kan je jezelf gewoon inplannen, als ik een weekend geen zin had gaf ik dat gewoon aan

Misschien leuk voor mensen die al wel ervaring hebben in de zorg en zelfstandig kunnen wekren, (er wordt wel vaak van je verwacht dat je gelijk aan de slag kan gaan, soms wel lastig! )

Heeft iemand anders nog leuke tips?!?!

Groetjessss!
Oud 09-06-2012, 21:40
Verwijderd
In de thuiszorg kan dat prima, geloof wel dat dat meer poetsen is
kijk bv eens bij brabantzorg.nl en dat soort sites kun je vaak beginnen als je bereidt bent een opleiding of curcus te volgen.

In de bejaarden zorg is nu geloof ik de komende jaren een tekort dus altijd werk te vinden ook zonder diploma
Oud 11-06-2012, 00:39
Verwijderd
2004
Oud 12-06-2012, 11:46
Adore
Adore is offline
Citaat:
2004
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten