Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2004, 14:01
Joan
Joan is offline
Bij de gym moeten we volgende week een ren-test (piepjestest) doen.
Hoe ik het voorbereiden om dit lang vol te houden...?

danku.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:04
PrimRose
PrimRose is offline
aan je conditie werken. De piepjestest is bijna niet te oefenen. Aangezien je het bandje nodig hebt waarop de piepjes staan. Maar als je nu aan je conditie gaat werken, ben je misschien iets sneller dan nu.
Oud 06-10-2004, 14:06
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Ik denk niet dat je binnen een week je conditie veel kan verbeteren...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:07
perfectme
perfectme is offline
Is een week niet weinig om nu nog je conditie op te krikken? Ik zeg gewoon, zo lang mogelijk volhouden, lukt het je niet, njah pech gehad, no big deal
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:20
Mara
Mara is offline
Daar kan je niet aan werken. De piepjes-test (shuttle-runtest?) test je conditie. Deze kan je wel verbeteren, ga bijv. 's ochtends joggen, maar niet binnen een week.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:57
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 06-10-2004 @ 15:06 :
Ik denk niet dat je binnen een week je conditie veel kan verbeteren...
Oud 06-10-2004, 15:08
Phlox
Phlox is offline
Op korte termijn is daar niks meer aan te doen, maar zorg dat je uitgerust bent en dat je genoeg energierijk voedsel hebt gegeten van te voren (maar niet vlak voor de piepjestest zelf)
Ik wens je veel sterkte, ik vind de piepjestest echt verschrikkelijk
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:14
jojobro
jojobro is offline
Ik denk zeker wel dat je je conditie binnen een week een heel eind omhoog kan krikken, als je van te voren 3 keer hebt gelopen zul je daar heel veel voordeel mee hebben dan als je niet bent wezen lopen.
Dus:
eerst 8 min. hardlopen rustig tempo, 1 min, rekken strekken
dan lopen totdat het niet meer gaat, rust nemen tot je weer helemaal op adem bent. Zorgen dat je bij elkaar ongeveer 45 min tot 60 min loopt. Na afloop een cooling down(rekken strekken)
Loop jezelf de eerste keer niet helemaal uit de naad

Binnen een week liep mijn vriendin twee keer zo lang als de eerste keer...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:21
muts8848
muts8848 is offline
in ieder geval moet je ervoor zorgen dat je goed uitgerust begint aan de shuttle-run-test. als je al een lange dag achter de rug hebt ben je al vermoeid voordat je er aan begint. Als je de test 's ochtends vroeg hebt moet je ervoor zorgen dat je goed uitgeslapen bent en niet te laat naar bed bent geweest. Dat kan je zo een trap of twee schelen!
Suc6 er mee !!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:26
agressieve gans
agressieve gans is offline
Citaat:
muts8848 schreef op 06-10-2004 @ 16:21 :
in ieder geval moet je ervoor zorgen dat je goed uitgerust begint aan de shuttle-run-test. als je al een lange dag achter de rug hebt ben je al vermoeid voordat je er aan begint. Als je de test 's ochtends vroeg hebt moet je ervoor zorgen dat je goed uitgeslapen bent en niet te laat naar bed bent geweest. Dat kan je zo een trap of twee schelen!
Suc6 er mee !!
Met citaat reageren
agressieve gans
Citaat:
Suc6 er mee !!
Met citaat reageren
agressieve gans
Citaat:
Suc6 er mee !!
bullshit, slaap zou een paar sec verschil uitmaken, iig bij 1 of 2 uur verschil.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:49
Verwijderd
ga trainen.. De piepjes volgen elkaar na elke minuut oid sneller op. Dus begin met trainen langzaam en ga steeds sneller totdat je niet meer kan..

En voor de test zelf moet je erop letten dat 1 voet op de achterlijn al genoeg is, en dat je niet te snel begint.
Eet niet vlak van tevoren want dan krijg je pijn in je zij.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:59
Verwijderd
Eigenlijk vind ik die hele biep- en coopertest onzin. Jezelf uitsloven voor een magere 5. Iig. Als een voldoende belangrijk voor je is, gewoon doorgaan tot je ergens neerstort en niet meer kunt (waar ben ik toch mee beziggeweest ooit ), als je lichamelijke toestand voorgaat, dan zou ik me gewoon niet druk maken en ermee stoppen als je last krijgt. Mij kostte het altijd zo'n 2 weken hoestbuien, maar ik had toen al inspanningsastma wat blijkbaar nooit iemand is opgevallen.

Iig. Niet doen: niet eten, vlak ervoor eten, veel drinken, energiedrankjes drinken, in de stress schieten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:07
Raven
Raven is offline
't komt echt op conditie aan hoor maar 1 tip kan ik je geven
eet een banaan van te voren.. dat zijn goede suikers
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:09
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
benchMarc schreef op 06-10-2004 @ 18:03 :
Geslacht: V. Goh, waarom verbaast me dat nou nooit? Toen wij die testen moesten doen waren het altijd de vrouwen die weer kwamen met een smoesje zodat ze niet mee hoefden te doen. Ze moeten blij zijn dat ze niet net zoveel moeten rennen als wij voor een voldoende Wat hebben vrouwen toch altijd tegen gymmen?

wat een heeerlijke generalisatie weer. Ik ben juist gek op gym en doe ook de sportopleiding. Maar ik vind de shuttle-run test ook bullshit.
Oud 06-10-2004, 19:43
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Wat ik sowieso vind... als je niet eens tot een 6 kunt rennen en je hebt verder geen aparte ziektes of iets wat je conditie verslechtert, dan is er toch iets niet helemaal goed. Zelfs toen ik alleen maar achter de computer zat en 15 jaar was ofzo haalde ik trap 8 nog. En mijn conditie was dikke prut toen.
Hardlopen is ook nog zoiets waar je 'goed in kunt zijn' of juist niet. Zoals alle sporten.
Ik haalde altijd met héél erg veel moeite een 6je, maar ik kon de rest van de klas er op enkele minuten(!) verschil uitzwemmen in een aantal baantjes..
Ligt dus echt niet altijd aan je conditie .
Oud 06-10-2004, 19:49
Sprinkle
Sprinkle is offline
Binnen een week kan je je conditie niet verbeteren, wel een begin maken. Maar je zal er volgende week niet ineens een tree of 2 meer kunnen rennen.
Oud 06-10-2004, 20:09
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Lekker optijd...als je nu ineens veel gaat hardlopen kom je tegen de tijd dat je de test hebt je bed niet uit van de spierpijn.

@Benchmark:

Waarom zie ik dan meer vrouwen turnen enzo dan heren ?

Er is een groot verschil tussen sporten als hardlopen en cyclische sporten. Dat zit hem in de bouw van je spieren, of je meer rode of witte spiervezels hebt.

Mensen met meer witte spiervezels zullen goed kunnen sprinten door de (gemiddeld) kortere spieren en daarmee explosiviteit, maar verzuren al gauw door de mindere doorbloeding.

Mensen met meer rode vezels kunnen minder goed sprinten, maar zijn vaak goed in fietsen, schaatsen, zwemmen enzo, zeg maar de sporten waarbij je benen ronddraaien ipv stotende bewegingen maken.

Laatst gewijzigd op 06-10-2004 om 20:16.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 21:10
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind die test vooral psychologisch lastig
maar zorg dat je iemand hebt waar je je een beetje aan op kan trekken, een vriendin ofzo die net iets beter loopt dan jij.
Oud 07-10-2004, 09:33
toemba
toemba is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 06-10-2004 @ 21:09 :
@Benchmark:

Waar zie ik dan meer vrouwen turnen enzo dan heren?
Ik denk dat hij het heeft over de sporten en spelletjes als basketbal, voetbal enzo.. Het topic gaat over rennen, en jij komt met turnen..

Citaat:
Mensen met meer witte spiervezels zullen goed kunnen sprinten door de (gemiddeld) kortere spieren en daarmee explosiviteit, maar verzuren al gauw door de mindere doorbloeding.
Mensen met meer rode vezels kunnen minder goed sprinten, maar zijn vaak goed in fietsen, schaatsen, zwemmen enzo, zeg maar de sporten waarbij je benen ronddraaien ipv stotende bewegingen maken.
Waar wil je heen? Het heeft maar voor een klein deel met aanleg te maken, en voor een groot deel met de manier van trainen.. en dan nog, het gaat over de shuttle-run en niet over de marathon op prof niveau. Dus dan maakt je spieropbouw niet (of in ieder geval nauwelijks) uit.

Verder sluit ik me aan bij de mensen die zeggen dat het vrij laat is om nog te beginnen..
Oud 07-10-2004, 10:15
Verwijderd
ik denk ook niet dat je binnen een week nog veel kan doen aan ej conditie, maar je kan wel vast gaan oefenen met ademhalen. Als je ademhaling goed is terwijl je hardloopt, loop je een stuk verder dan normaal.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:38
Vice
Vice is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 06-10-2004 @ 21:09 :
Lekker optijd...als je nu ineens veel gaat hardlopen kom je tegen de tijd dat je de test hebt je bed niet uit van de spierpijn.

@Benchmark:

Waarom zie ik dan meer vrouwen turnen enzo dan heren ?
Turnen voor mannen is gewoon zwaarder dan voor vrouwen. Als je op tv kijkt naar mannenturnen zijn die turners er allemaal gespierd uit. Bij de vrouwen heb je dat veel minder.
Oud 07-10-2004, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Geslacht: V. Goh, waarom verbaast me dat nou nooit? Toen wij die testen moesten doen waren het altijd de vrouwen die weer kwamen met een smoesje zodat ze niet mee hoefden te doen. Ze moeten blij zijn dat ze niet net zoveel moeten rennen als wij voor een voldoende Wat hebben vrouwen toch altijd tegen gymmen?

Wat ik sowieso vind... als je niet eens tot een 6 kunt rennen en je hebt verder geen aparte ziektes of iets wat je conditie verslechtert, dan is er toch iets niet helemaal goed. Zelfs toen ik alleen maar achter de computer zat en 15 jaar was ofzo haalde ik trap 8 nog. En mijn conditie was dikke prut toen.

Gaf je mij voetbal, basketbal en ik was steengoed met een nadeel altijd: ik kon niet rennen. Volleybal kon ik wel gewoon goed en zwemmen helemaal. Ondanx 4u sport in een week (ook na school) en regelmatige skate-sessies en voetbalwedstrijdjes, was mijn conditie gewoon nul. Maar wat blijkt nu, ik kreeg altijd last van mijn longen, als ik moest hardlopen, had ik gegarandeerd 2 weken lang een blafhoest en halverwege de test kreeg ik gewoon geen lucht meer. Nader onderzoek pas op de leeftijd toen ik geen LO meer had, heeft uitgewezen dat ik inspanningsastma heb. En niemand heeft ooit verder gekeken en beweerde dat ik me aanstelde, ondanx longproblemen in het verleden.

Ik ben nog nooit met een smoesje onder LO uitgekomen, ik heb altijd alles uitgelopen, ook de coopertest, een deel van de klas heeft geweigerd de 3km binnen de 20 min te lopen, ik viel 20 meter voor de streep neer, MAAR ik heb het wel gedaan. Voldoendes he. Daarom vind ik het zo'n onzin. Ik haalde met moeite een 5 en dan hebben ze me vaak nog gematst vanwege mijn inzet. En dan lag ik de volgende 2 weken uitgeput in de schoolbanken omdat het hoesten zo'n pijn en inzet van me eiste. Ze hebben me meerdere keren gevraagd naar huis te gaan omdat niemand de les kon volgen .

Maar het verbaast me gewoon echt dat niemand zich ooit vragen heeft gesteld bij mijn gehoest en het effect dat dat rennen op me had. Vond het uiteindelijk wel jammer, want basketbal en voetbal deed ik echt supergraag.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:53
Verwijderd
Ik ben trouwens wel een stuk beter gesteld met een inhalator. Als ik nu ergens met de fiets naartoe ga, dan hoef ik tenminste niet eerst een half uur weer op adem te komen als ik ben aangekomen ^^.
Ook leuk: rennen voor je trein en de rest van de reis piepend moeten ademhalen terwijl de rest van de coupé steeds bezorgder en pissiger begint te kijken .

Maar daar ging het dus niet over.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 11:51
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
toemba schreef op 07-10-2004 @ 10:33 :
Waar wil je heen? Het heeft maar voor een klein deel met aanleg te maken, en voor een groot deel met de manier van trainen.. en dan nog, het gaat over de shuttle-run en niet over de marathon op prof niveau. Dus dan maakt je spieropbouw niet (of in ieder geval nauwelijks) uit.
Aangezien er meer stayers zijn dan sprinters wil ik er naartoe dat zelfs iemand die zonder problemen 20km kan hardlopen al snel bij een pieptest moet opgeven gewoon omdat hij/zijn boven z'n steady-state (de grens wat iemand heel lang kan volhouden) moet presteren.

Een pieptest zegt mij dus niks.
Oud 07-10-2004, 11:57
muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
agressieve gans schreef op 06-10-2004 @ 16:26 :
bullshit, slaap zou een paar sec verschil uitmaken, iig bij 1 of 2 uur verschil.

als je die test echt op tijdhebt en je komt zoals de meeste mensen half slaperig op school dan scheelt het echt wel of je bent uitgeslapen hoor!
Oud 07-10-2004, 14:53
Verwijderd
Goed eten 's morgens, de dag ervoor op tijd slapen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 15:39
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-10-2004 @ 11:49 :

*knip*
Maar het verbaast me gewoon echt dat niemand zich ooit vragen heeft gesteld bij mijn gehoest en het effect dat dat rennen op me had. Vond het uiteindelijk wel jammer, want basketbal en voetbal deed ik echt supergraag. [/B]
Wat ik dan niet snap
Waarom had je dan geen last van die inspanningastma als je aan het voetballen was ofzo. Dan loop je toch meestal ook aardig wat. trouwens 3 km in 20 minuten is niet zon zware eis vind ik.
Oud 07-10-2004, 15:42
HereIAm
HereIAm is offline
Wil je nou sneller kunnen rennen of langer kunnen rennen?

Mmm, je kunt de komende week elke dag een stukje rennen, maar ik denk niet dat je conditie binnen één week opvallend verbeterd hoor..

Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 15:59
marrel
marrel is offline
Ik ben enorm vooruit gegaan sinds ik elke dag een uur moet fietsen, het gaat idd om conditie en uithoudingsvermogen dus je moet dat vooral oefenen, langere afstanden maken enzo.
Oud 07-10-2004, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 07-10-2004 @ 16:39 :
Wat ik dan niet snap
Waarom had je dan geen last van die inspanningastma als je aan het voetballen was ofzo. Dan loop je toch meestal ook aardig wat. trouwens 3 km in 20 minuten is niet zon zware eis vind ik.
Ik zei toch: ik was er goed in, buiten het rennen. als ik begon, dan ging het ff, maar na 5 minuten kon ik al niet meer heen en weer rennen en dan kun je het wel vergeten. En dat ik goed tegen een bal kon trappen en goalen maken, evenals scoren en ontwijken, dribbelen met basket, heeft niets met het rennen te maken dan. Die voetmatches waren altijd vriendschappelijk, dus als ik niet meer kon, dan ging aan de kant staan, of ze lieten me in eigen tempo over het veld dribbelen ^^.
3 km in 20 minuten was voor mij een veel te zware eis iig. Ik ben 20 meter voor de eindstreep in elkaar gezakt en ben er zowat overheen gekropen en toen heb ik in een hoekje zitten kokhalzen en stikken. Bleek ook nog dat ik een halve minuut te laat was, maar dat heeft de leraar me cadeau gedaan vanwege de moeite die ik had willen doen (groot deel van de meisjes liep het gewoon niet). Erna heeft ons mam me naar de dokter kunnen rijden en ik heb zeker 2 weken geblaft. 2 dagen kon ik zelfs niet naar school omdat ik gewoon niet kon ophouden met piepen en hoesten. Dan is dat toch echt niet de schuld van mijn conditie, zeker niet als ik dat altijd al heb gehad, ook toen ik geen overwicht had en regelmatig iets in de zin van sport deed (weliswaar op mijn tempo dan maar toch).
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 13:16
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-10-2004 @ 17:07 :
Schrijf er een boek over ofzo, dit topic ging niet over jouw inspanningsastma.
Oud 09-10-2004, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 09-10-2004 @ 14:16 :
Schrijf er een boek over ofzo, dit topic ging niet over jouw inspanningsastma.
Er wordt mij een vraag gesteld, ik reageer daarop. Het gaat nog altijd over inspanning tijdens een bepaalde looptest op school. Anders lees je er maar overheen. En buiten dat heb ik je ook nog niets waardevols zien toevoegen aan dit topic?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 15:21
Verwijderd
Jointje roken van te voren. Je hartslag wordt hoger, maar je concentratievermogen en conditie ook.

Ik haalde 't hoogste van de klas met de piepjestest vorig jaar, terwijl ik gewoonlijk amper tot de vierde trap kwam
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 11-10-2004 @ 16:21 :
Jointje roken van te voren. Je hartslag wordt hoger, maar je concentratievermogen en conditie ook.

Ik haalde 't hoogste van de klas met de piepjestest vorig jaar, terwijl ik gewoonlijk amper tot de vierde trap kwam

Verder kun je niet veel meer doen. Je kunt wel gaan oefenen, opdat je zult wennen aan lang rennen en de piepjestest iets makkelijker zal gaan, maar daar ben je nu al te laat mee, omdat het risico dat je jezelf kapot zou lopen - en dús spierpijn zou hebben tijdens de test! - behoorlijk groot is.

Of LSD of speed natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:14
Paul van Shark
Paul van Shark is offline
SPEED!! ( )
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:16
Verwijderd
Het gebruik van speed kan sowieso heel goed zijn voor je schoolprestaties.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 00:20
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 11-10-2004 @ 16:21 :
En ik mezelf altijd maar afvragen waarom z'n blowende gast mij versloeg met de shuttle-run test tijdens gym op de middelbare school.
Oud 12-10-2004, 00:35
Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 07-10-2004 @ 12:51 :
Aangezien er meer stayers zijn dan sprinters wil ik er naartoe dat zelfs iemand die zonder problemen 20km kan hardlopen al snel bij een pieptest moet opgeven gewoon omdat hij/zijn boven z'n steady-state (de grens wat iemand heel lang kan volhouden) moet presteren.

Een pieptest zegt mij dus niks.
Al na 30 seconden maak je vooral gebruik van het aerobe systeem. Die pieptest duurt sowieso wel minstens tien minuten als je bij trap 12 wil komen. M.a.w. iemand die zonder problemen 20 km. loopt gaat het goed doen op die test omdat hij dan enorme voordelen heeft van zijn hoge aerobe capaciteit. Bij een kortere test van minder dan een halve minuut zal dat minder (bijna niet) het geval zijn. Alleen dan heb je het vaak niet over volhoudtijd, maar over geleverd vermogen en piekvermogen.
Oud 12-10-2004, 11:55
BananaSplit
BananaSplit is offline
Probeer deze week nog zoveel mogelijk aan duursport doen, bijvoorbeeld fietsen of rennen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 12:47
mrsjones
mrsjones is offline
Beetje joggen, beetje fietsen dat je je conditie wat opbouwt
ik haalde net trap 6
Oud 12-10-2004, 13:35
Hulk
Hulk is offline
als je een beetje basis conditie hebt kun je met gemak 5km hardlopen na een week. elke dag 5 km om te oefenen en gewoon ff rustig lopen tussendoor als je moe bent.

en natuurlijk een paar blikjes red bull drinken van te voren
Oud 12-10-2004, 13:45
b-z
b-z is offline
in augustus had ik trap 11. Sindsdoen teveel gesport. Ik ga volgende week hopelijk 14 halen (mijn streefgetal) maar zoeits kan je idd neit in 1 week trainen

Wel kan ik je aanraden om. (als je het toch wilt proberen) elke dag een halfuur te gana hardlopen
Oud 12-10-2004, 16:43
Hulk
Hulk is offline
komt bij dat shuttle run meer een kwestie van doorzetten is. Doorgaan tot je zwart ziet voor je ogen
Oud 12-10-2004, 17:13
Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
Ik haalde maar net trap 2, en weet nog dat ik een week lang nauwelijks meer kon lopen. Maar ja, destijds wist ik nog niet dat de knie- en heupproblemen meegekregen heb die in de familie zitten.

Nu zou ik trap 1 waarschijnlijk nog niet redden, maar ik rijd wel 10 uur intensief paard per week (en als je niet geloofd dat dat intensief is kom je maar eens een ritje maken) en kan hele einden fietsen zonder moe te worden.

Gym is voor mij altijd een gruwel geweest, vooral door de foute manier waarop de leraar omging met mijn ren-problemen. Als je maar vaak genoeg voor de klas te kijk gezet word omdat je het liefst geen stap rent krijg je vanzelf een pesthekel aan gym.

Wat ik maar wil zeggen is dat een lage shuttlerun uitslag niets zegt over conditie en een hekel aan gym niets over hoe sportief iemand is...

Regels voor berichten