Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Aardrijkskunde, profielkeuze (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1846141)

Woyt_oud 03-11-2011 17:09

Aardrijkskunde, profielkeuze
 
Hey,

Wij moeten binnenkort onze profielkeuze maken, maar ik kwam een beetje informatie te kort over aardrijkskunde.

De reden dat ik aardrijkskunde zou willen kiezen als keuzevak, bij mijn E&M-profiel, is vooral voor de cultuur, dat vind ik erg interessant. Platentektoniek, het klimaat van Köpen, het is wel grappig, maar boeiend is het niet.

Ik zou dus vragen: Krijg je bij aardrijkskunde in de bovenbouw veel cultuur, of juist meer van de aarde en hoe die in elkaar zit?

Ik moet namelijk een keuze maken tussen Aardrijkskunde, M&O of maatschappijwetenschappen. (één kan het niet worden).

Groetjes,
Wouter

Apate 03-11-2011 17:10

Toen ik moest kiezen heb ik ook Aardrijkskunde gehad, en daarbij kwamen we allebei heel veel tegen. Ik denk dat het bij ons ongeveer 50/50 was.
Maar ik heb het na een jaar laten vallen, dus ik kan je niet vertellen hoe het na de vierde is :P

Woyt_oud 03-11-2011 17:16

Waarom heb je het dan laten vallen na de 4e? Ik neig sowieso meer dat ik voor M&O (bestuur om 't globaal te zeggen), want daar heb ik misschien later veeeel meer aan. Misschien wil later wel de politiek in of juist echt een eigen bedrijfje opzetten.

Maar aardrijkskunde is ook een erg leuk vak en ik wil later ook graag veel gaan reizen ne dan vind ik het wel fijn dat je iets van de wereld afweet. Dus dat maakt 't moeilijk :P

Apate 03-11-2011 17:23

Omdat ik ziek werd, en van een N&G/N&T/E&M profiel naar E&M met 1 keuzevak ben gegaan :P. En aardrijkskunde had ik meer moeite mee dan biologie, en dus werd biologie mijn keuzevak.

Camou 03-11-2011 20:48

Ik weet niet of het voor jou hetzelfde blijft, of welke boeken jouw school gebruikt. Ik deed VWO en gebruikte de Geo. Twee boeken gingen over sociale geografie en cultuur, andere twee boeken grotendeels over de aarde zelf, en een boek over globalisering. Maar elk boek had ook wel enkele paragrafen over cultuur. Ik had twee boeken van Zuidoost-Azie (Een gericht op cultuur, ander mix van geografie en systeem aarde ), Systeem Aarde, Globalisering (veel sociale geografie, cultuur, iets economisch) en Wonen in Nederland (veel sociale geografie, cultuur etc).

Hoorde trouwens dat maatschappijwetenschappen echt een horror examen heeft ;)

Steelpan 03-11-2011 22:02

Ik zou voor Aardrijkskunde gaan als je ook Economie hebt, Want Economie lijkt wel een klein beetje op M&O (M&O is natuurlijk wel veel gedetailleerder).

LH 05-11-2011 17:39

Ik heb C&M maar ik moest kiezen tussen aardrijkskunde of economie. Ik koos voor aardrijkskunde want in economie ben ik nog slechter. In ieder geval is aardrijkskunde vrij lastig (voor mij dan), het gaat voornamelijk over inzicht. Ik heb nu twee boeken van De Geo, over arm en rijk (een beetje cultuur, maar vooral over geld) en klimaatvraagstukken, dat is moeilijker. Mijn leraar zei dat cultuur en geografie elkaar wel afwisselt.

Woyt_oud 05-11-2011 21:30

Ok, dankjewel voor jullie reactie's! Daar heb ik veel aan ;)

miramichi 10-11-2011 00:17

Meer cultuur dan fysische aardrijkskunde! (80%-20%)

mariskaaaaa 10-11-2011 01:26

ooh maatschappijwetenschappen lijkt mij leuk! als ik mijn profiel keuze over mocht doen had ik dat zeker gekozen, en biologie echt nooooit gedaan haha! dat was pas een horror eindexamen op de havo bij ons dit jaar! niet dat je hier verder ook maar iets aan hebt:P

Kikaa 10-11-2011 07:43

Ik heb geen aardrijskunde gekozen maar mijn leraar uit de onderbouw waarschuwde ons wel dat aardrijkskunde anders en lastiger zou worden in de bovenbouw.

laalala 16-11-2011 19:15

Hoi,
Ik zit in 4VWO en heb AK in mijn pakket (N&G)
Ik had de eerste drie jaar gewerkt uit De Geo.
Nu werken we in het boek BuiteNLand.
Wat ik tot nu toe heb gehad is over patronen in de wereld zoals het BNP en welzijnsindex.
AK is een van de weinige vakken die er niet moeilijker op is geworden (zeker in tegenstelling tot Bio mocht je dat kiezen:p)

Maar het gaat inderdaad over cultuur, landschappen etc. Wat zeker belangrijk is in de bovenbouw vind ik, is dat je de verschillen tussen twee landschappen, landen, culturen en gegevens kunt zien.
Maar ik vind AK in iedergeval leuker dan ooit :)

Woyt_oud 17-11-2011 16:22

Dikke twijfel dus. Voor mij is de keuze niet zo makkelijk, want ik weet vrijwel zeker dat ik M&O en Maatschappijwetenschappen wil kiezen, maar dan moet ik mijn keuze dus laten afhangen tussen Latijn en Aardrijkskunde. Terwijl ik Latijn écht wel leuk vind om te doen en ik vind het vooral zonde om dat in dit stadium nog te laten vallen.

Silvano08 18-11-2011 06:59

Citaat:

Wout schreef: (Bericht 32106368)
Dikke twijfel dus. Voor mij is de keuze niet zo makkelijk, want ik weet vrijwel zeker dat ik M&O en Maatschappijwetenschappen wil kiezen, maar dan moet ik mijn keuze dus laten afhangen tussen Latijn en Aardrijkskunde. Terwijl ik Latijn écht wel leuk vind om te doen en ik vind het vooral zonde om dat in dit stadium nog te laten vallen.

Op zich is het niet zo heel erg om Latijn in 'jouw' stadium te laten vallen, er is een jongen bij mij in de Latijn klas, die het vanaf januari laat vallen; en ik zit in 5 gymnasium. 5 jaar Latijn voor niets dus...

Kikaa 18-11-2011 09:28

Citaat:

Wout schreef: (Bericht 32106368)
Dikke twijfel dus. Voor mij is de keuze niet zo makkelijk, want ik weet vrijwel zeker dat ik M&O en Maatschappijwetenschappen wil kiezen, maar dan moet ik mijn keuze dus laten afhangen tussen Latijn en Aardrijkskunde. Terwijl ik Latijn écht wel leuk vind om te doen en ik vind het vooral zonde om dat in dit stadium nog te laten vallen.

Kan je niet een extra vak bij je profiel doen? Dan hou je toch Latijn en aardrijkskunde en dan kan je één van de twee (wat buiten je profiel is) altijd nog laten vallen als het te druk wordt. Een taal oid leer je toch niet voor niks, je kennis kan altijd nog handig zijn.

Woyt_oud 18-11-2011 20:21

Ik ga er nog niet vanuit dat ik drie keuzevakken kan krijgen, maar ik kan misschien wat regelen. Maar daar ga ik aanstaande donderdag even een babbeltje over doen.

Silvano08 19-11-2011 09:08

Citaat:

Wout schreef: (Bericht 32109999)
Ik ga er nog niet vanuit dat ik drie keuzevakken kan krijgen, maar ik kan misschien wat regelen. Maar daar ga ik aanstaande donderdag even een babbeltje over doen.

Als je denk dat je er te capaciteiten toe hebt, zou ik er zeker voor gaan. Verbreedt ook je horizon en studiekeuze-veld ;).

Willieee00 21-11-2011 16:55

Ik heb aardrijkskunde en zoals iemand anders ook al zei:
het is niet moeilijker geworden en in de onderbouw vond ik het echt niet leuk,
maar het is veel boeiender geworden!
M&O heb ik ook; echt een leuk vak, maar wel moeilijk.
En als je niet heel sterk bent in wiskunde is het niet een erge aanrader!

Woyt_oud 21-11-2011 19:31

Ik ben niet heel zwak in wiskunde ;) Maar Wi-B ligt mij wel volgens mijn leraar. Maar dat komt omdat we nog niks moeilijks doen (haha, we herhalen nu kwadratische verbanden)

Woyt_oud 23-11-2011 22:04

Ik heb de keuze gemaakt. Ik ga voor aardrijkskunde en eventueel als DERDE keuzevak Latijn. Maar dat is nog twijfel of dat mag, daar ga ik dus morgen even over babbelen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

Silvano08 24-11-2011 15:32

Mooi dat we je hebben kunne helpen bij het kiezen van de juiste keuzevakken :).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.