Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Win XP] Installeren op lege PC (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1046888)

filmfreak 18-12-2004 20:39

schone pc: windows XP?
 
Ik heb vandaag een nieuwe, lege, pc gekocht met 1 harde schijf (160 gb). Ik wilde dus zelf windows xp installeren.
Als ik de computer opstart met een bootdisk (van windows 98 2nd edtion) geeft hij automatisch de C:\ schijf weer in dos. >>>

"c:\"

als ik echter "dir" of "format c:" wil uitvoeren, geeft hij aan: "Het mediumtype is ongeldig." Ik kan dan kiezen uit: afbreken/herhalen/overslaan.
Bij de D:\ schijf lukt het commando "dir" wel maar "format D:" niet, hij zegt dan: "Het formatteren van station D: wordt niet ondersteund. Het formateren is beeindigd."

Als ik de computer opstart met de cd-rom van windows XP (booten m.b.v cd) of met de bootdiskette van windows xp, geeft hij eerst aan: "De Hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd." (witte letters op een zwart scherm). Daarna blijft hij hangen bij een blauw scherm, met daarop: "Windows setup" vermeld helemaal linksboven in het scherm.

Wat nu??
Ik neem aan dat de harde schijf nog niet in partities is verdeeld?
Hoe kan ik nu windows XP installeren? Moet ik eerst de harde schijf formatteren, en zo ja: hoe dan?

Bij voorbaat hartelijk dank!!

deadlock 18-12-2004 20:50

C: is nu je cdromspeler omdat de schijf nog niet gepartitioneerd is.

Tis heel simpel; doe de cd van winxp in de drive en zet je pc aan. volg de instructies op het scherm.

Ik raad aan om een windows xp sp1 of sp2 slipstream cd te maken als je die nog niet hebt, anders ziet windows namelijk maar 113gb van je schijf, omdat 48-bit lba support pas toegevoegd werd met sp1.

filmfreak 18-12-2004 21:10

dat had ik dus al gedaan (zie boven) maar dan blijft hij hangen bij dat blauwe scherm. Het lijkt er dan op dat hij is vastgelopen.
Wat is trouwens een slipstream cd? Hoe maak ik die?
thanx

deadlock 18-12-2004 21:12

doe eens een bios reset?

http://www.windows-help.net/WindowsX...p2-bootcd.html

filmfreak 18-12-2004 21:33

yes! de bios-reset heeft gewerkt maar........
Ik krijg nu steeds na een bepaalde tijd (niet bij een bepaald scherm) een foutmelding in de loop van het intallatie-proces:

"Er is een probleem gevonden. windows is afgelsoten om schade te voorkomen.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Als dit de eerst keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hardware en software op de juiste wiuze is geinstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan of er nieuwe windows-updates zijn die u nodig hebt.

Als de problemen zicht blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopien uit.

Als u voor het verwijderen of uitschakelen van onderdelen de veilige modes moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervoglens de veilige modes de kiezen.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):

-vage codes- "



Wat moet ik hier nu weer mee aan? Ik begrijp er vrij weinig van eerlijk gezegd...

deadlock 18-12-2004 21:59

Zet alle apparatuurin de bios uit:
onboard sound
usb
printerpoort
compoort
disable acpi
raid controllers ed.
netwerkkaart.

Tijdens het starten van de instllatie zegt windows xp:
Druk op F6 om een opslagstuurprogramma te specificeren.
Op dit punt druk je op F7 (EF ZEVEN) op je toetsenbord. De PC geeft geen meldingen maar de isntallatie gaat gewoon door.
Nadat windows geinstalleerd is, zet je onboard sound en wat je nodig hebt aan. Daarna moethet wel werken.

filmfreak 18-12-2004 22:39

In het bios menu zie ik geen "onbourd sound, usb, printerpoort, compoort, ACPI en netwerkkaart (deze laatste is onbourd, op het moederbord). Onder het kopje power staat:

Suspend to RAM.........disabled
Repost video on STR Resume.....disabled
Restore on AC/Power Loss..........Power off
Ring-In Power On............Disabled
PCI Devices Power On...................Disabled
PS2/Keyboard Power On................Disabled
RTC Alarm Power On............Disabled


het lijkt er dus op dat alles al uit staat! Maar waar kan ik die andere dingen dan vinden?

Verder staat onder het kopje Boot :

Quick Boot Mode............Enabled
Boot Up Num-Lock............On
Boot to OS-2................NO
Boot From network......Disabled
VIA SATA Raid Utility.......Disabled



Staat onder bovengenoemde alles wat ik nodig heb, of moet er nog een menu zijn met meer? Ik heb het hele bios al doorgespit maar zou niet weten wat ik verder nog uit zou moeten zetten!

filmfreak 18-12-2004 22:58

Heb nu ook die andere zaken kunnen vinden en alles uitgezet. Nu kan er echter geen harde schijf gevonden worden, bij het installeren. Kennelijk teveel uitgezet dus....maar waar valt de harde schijf onder? Wat moet ik nu weer aanzetten?

deadlock 18-12-2004 23:05

IDE controller aanzetten ;).

Ik ga naar innercity nu. Morgen kan ik eventuele wedervragen beantwoorden ;).

Grtz

filmfreak 18-12-2004 23:08

oke, bedankt voor nu!

filmfreak 18-12-2004 23:21

Harde schijf is nu weer aan en verder alles uit maar die foutmelding blijft.
Die -vage codes- zal ik toch ook nog maar even vermelden want ik las ergens "USBPORT":


----------------------------------------------------------------------

***STOP: 0x00000001...........heleboel getallen

***USBPORT.SYS - Adress F83F992A base at F83F3000, Datestamp 3d6ddc31

-------------------------------------------------------------------------

blijkbaar heeft die onverwachte stop wat met de usb poort te maken? Erg vervelend want deze is niet uit te schakelen. Schakel ik namelijk USB Controller uit, dan vindt hij weer geen harde schijf (ik heb dit gecontroleer door deze laatsgenoemde optie als enige variabele te gebruiken) en is de installatie uberhaupt niet mogelijk.
??

filmfreak 19-12-2004 10:06

Probleem is opgelost. Ik heb het intern geheugen in het andere slot geprikt en toen was de foutmelding weg.
Bizar probleem...maar het is opgelost! Bedankt voor de hulp.

SubbehQ 19-12-2004 13:13

Citaat:

filmfreak schreef op 19-12-2004 @ 10:06 :
Probleem is opgelost. Ik heb het intern geheugen in het andere slot geprikt en toen was de foutmelding weg.
Bizar probleem...maar het is opgelost! Bedankt voor de hulp.

Als je de foutmelding krijgt: equal or less then whatever ligt het 99% van de xeren aan het geheugen.Deadlock heeft je lekker de verkeerde laan in gestuurd. Trouwens als je op die foutmelding (less then equal) had ge-googled. Dan was je bij de eerste paar hits al achter het probleem gekomen.
naja :) Gefiliciteerd met je nieuwe werkende PC!

deadlock 19-12-2004 14:12

Verkeerde laan ingestuurd? Leer nederlands. Op het verkeerde been gezet.
Echter toch niet: http://support.microsoft.com/default...b;en-us;818501

IRQ problemen komen voor door fysieke IRQ conflicten of brak geschreven drivers en het is GEEN memory probleem, niet direct iig.

SubbehQ 19-12-2004 23:47

hehe sorry, had niet zo degraderend moeten reageren. Maarja, wanneer ik hem zie is het 9 van de 10x geheugen.

deadlock 20-12-2004 14:20

(y)

SubbehQ 20-12-2004 14:21

Citaat:

deadlock schreef op 20-12-2004 @ 14:20 :
(y)
:)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.