Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eropuit! (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Pas op met pinnen in het buitenland! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1457916)

200E 13-08-2006 19:35

Pas op met pinnen in het buitenland!
 
Ik ben net terug van vakantie in Zuid-Frankrijk, en heb het reuze naar mijn zin gehad. Ik wil bij deze wel alleen even mensen waarschuwen, zodat ze niet mee hoeven te maken wat ik heb meegemaakt. Normaal gesproken neem ik altijd veel contant geld mee, maar besloot dat eens anders te doen en een beperkt bedrag mee te nemen, en de rest ter plekke te pinnen.

Ik had enkele keren gepind en dat ging goed, tot ik op een gegeven moment een melding kreeg dat de transactie was mislukt. Eerst dacht ik dat het aan de bank lag, die wellicht een pas van de Postbank niet ondersteunde. Maar automaat 2 (andere bank) sloeg op tilt en automaat 3 (postkantoor) weigerde ook. Naar huis gebeld en mijn ouders via internet mijn rekening laten checken, bleek dat er in totaal € 2.700,- miste. Blijkbaar is mijn pinpas een keer gekopieerd bij het opnemen van geld. Men doet dan een apparaatje voor de gleuf zodat het net op een normale gleuf lijkt. Boven de automaat hangt een mini-camera waardoor men je pincode af kan lezen die je intoetst.

Gelukkig ben ik goed verzekerd en komt het geld vanzelf terug via de verzekering, maar het is een hoop ellende en het kost me een hoop tijd om alles te regelen.

Dus mijn advies aan iedereen die naar het buitenland gaat: neem geen pinpas mee, gewoon lekker contant geld en verstop het goed, dan kan er niks mis gaan!

Balance 13-08-2006 19:48

Dat kan ook in Nederland gebeuren hoor..

200E 13-08-2006 20:11

Klopt, maar in toeristische streken komen dat soort dingen wel eerder voor.

~lienepien~ 13-08-2006 21:10

Citaat:

200E schreef op 13-08-2006 @ 19:35 :
Dus mijn advies aan iedereen die naar het buitenland gaat: neem geen pinpas mee, gewoon lekker contant geld en verstop het goed, dan kan er niks mis gaan!
Daar kan ook een heleboel mee mis gaan! Is echt niet veiliger dan pinpas.

Ieke 14-08-2006 09:56

Als ze het kopieren hebben ze er nog niks aan als ze je pincode niet hebben. Ofwel, je hebt je pincode niet goed afgeschermt toen je deze intoetste of hem op een andere manier aan die lui gegeven.

MetalliCat 14-08-2006 12:33

Citaat:

Ieke schreef op 14-08-2006 @ 09:56 :
Als ze het kopieren hebben ze er nog niks aan als ze je pincode niet hebben. Ofwel, je hebt je pincode niet goed afgeschermt toen je deze intoetste of hem op een andere manier aan die lui gegeven.
lezen:).

Verder is deze truc algemeen bekend, lijkt me. Je moet ook gewoon oppassen.

remy476 14-08-2006 12:47

zelf schuld! er wordt namlijk zoveel voor gewaarschuwd.

In spanje vertelde de reisleiding ons ook niet te pinnen bij telebanco omdat dit soort gevallen daar ook veel gebeuren. Ik heb een paar keer moeten pinnen en als de telebanco de enige automaat in de buurt is die het doet ( ander waren allemaal buiten gebruik) dan pin ik gewoon daar. Je moet dan alleen goed oppassen, en altijd met 2 op meer gaan dat als er iets mis is een iemand hulp kan gaan halen (als pas ofzo blijft hangen).

ganralph 14-08-2006 13:01

gebeurde in Nederland ook vaak (en nog steeds af en toe). hoe te handelen bij een onbekende automaat;) :

- scherm ALTIJD je pincode af (dus hou je hand of portomonnee boven het intoetsen)
- rammel even aan de insteekgleuf (doe ik altijd, even goed vastpakken en voelen of hij niet een beetje losjes zit (dan is ie vaak nep) beveiligingscamera's van de bank horen op je gezicht gericht te zijn, en niet op je pincode)
- kijk boven in de automaat, zeg maar de rand waar je hoofd tegen stoot, of die balk niet los zit en of er geen verdachte spiegeltjes of camera's inzitten (daar worden die krengen vaak verstopt in een extra opzet-balkje)

in het buitenland is het vaak een fijner gevoel om in een bankfilliaal te pinnen (omdat je de automaten niet kent en je afwijkingen niet herkent)

overigens heb ik wel eens begrepen dat je in sommige landen ook zonder pin-code wel iets kunt met een pasje, in dat geval dus vooral letten op de insteekgleuf.

succes met de verzekering!

Anneka 14-08-2006 14:27

In veel landen zoals Spanje en Frankrijk moet je trouwens pinnen in de winkels met je paspoort of ID kaart en dan de bon tekenen. Ze gebruiken in de winkels niet eens je pincode. Dus vooral goed opletten dat niet je paspoort en pinpas in 1keer gestolen worden. Denk niet dat ze heeel erg opletten of de persoon die het paspoort toont wel die persoon ook echt is.

remy476 14-08-2006 16:34

Citaat:

Anneka schreef op 14-08-2006 @ 14:27 :
In veel landen zoals Spanje en Frankrijk moet je trouwens pinnen in de winkels met je paspoort of ID kaart en dan de bon tekenen. Ze gebruiken in de winkels niet eens je pincode. Dus vooral goed opletten dat niet je paspoort en pinpas in 1keer gestolen worden. Denk niet dat ze heeel erg opletten of de persoon die het paspoort toont wel die persoon ook echt is.
idd een vriend van me had nieuwe bixen gekocht voor op zijn mp3 speler. Hoefde hij alleen de bon te ondertekenen. Zegt ie zo tegen mij: wtf hoef ik geen pincode ofzo in te toetsen. LOL

Balance 14-08-2006 16:38

Citaat:

Anneka schreef op 14-08-2006 @ 14:27 :
In veel landen zoals Spanje en Frankrijk moet je trouwens pinnen in de winkels met je paspoort of ID kaart en dan de bon tekenen. Ze gebruiken in de winkels niet eens je pincode. Dus vooral goed opletten dat niet je paspoort en pinpas in 1keer gestolen worden. Denk niet dat ze heeel erg opletten of de persoon die het paspoort toont wel die persoon ook echt is.
In België had ik uberhaupt m'n paspoort of ID daar niet voor nodig.
Echt alleen m'n pinpas en m'n handtekening.

Ieke 14-08-2006 16:43

Citaat:

MetalliCat schreef op 14-08-2006 @ 12:33 :
lezen:).
Ik heb het gelezen, maar dat neemt niet weg dat het ontzettent dom is je pincode af te laten lezen op wat voor manier dan ook. Dat je pasgegevens gekopiërt worden kun je weinig aan doen, maar je kan een heel eind voorkomen dat ze je pincode aflezen. Klopt toch precies wat ik zeg, dus een lezen opmerking hoef je niet te maken. Het is gewoon niet handig om je pincode niet goed af te schermen.

Meisje88 15-08-2006 18:20

Klopt. Ik was in Zuid-Frankrijk. In de supermarkten daar hoef je je pincode niet in te vullen en je hoeft ook niet je paspoort of ID te laten zien. Handtekening is voldoende, en volgens mij wordt dat nooit gecheckt. Dus als je je pinpas kwijt bent, ben je echt wel de lul daar, ook al weten ze je pincode niet!

200E 15-08-2006 19:38

Heb inmiddels van de Postbank een nette brief gehad waarin staat dat ze tot hun spijt hebben moeten vaststellen dat ik het slachtoffer ben geworden van fraude, waar ik zelf niks aan kon doen. Het geld wordt nog deze week teruggestort op mijn rekening, met hun excuses voor het ongemak.

Vind ik keurig netjes, want de schadeclaim en het proces-verbaal is pas vanmiddag op de post gedaan, dus dat kan nog niet in hun bezit zijn! Het hoeft dus niet eens meer via de verzekering, de bank heeft op eigen initiatief de schade uitbetaald :)

Petje af voor de Postbank (y)

Pebbles 16-08-2006 10:43

Maar hoe betaal je dan als je alleen een handtekening op een bon hoeft te zetten? :o

remy476 16-08-2006 11:42

Citaat:

Pebbles schreef op 16-08-2006 @ 10:43 :
Maar hoe betaal je dan als je alleen een handtekening op een bon hoeft te zetten? :o
lezen! je pinpas wordt wel door het apparaat gehaald maar je hoeft geen pincode in te toetsen

MetalliCat 25-08-2006 22:23

Citaat:

Ieke schreef op 14-08-2006 @ 16:43 :
Ik heb het gelezen, maar dat neemt niet weg dat het ontzettent dom is je pincode af te laten lezen op wat voor manier dan ook. Dat je pasgegevens gekopiërt worden kun je weinig aan doen, maar je kan een heel eind voorkomen dat ze je pincode aflezen. Klopt toch precies wat ik zeg, dus een lezen opmerking hoef je niet te maken. Het is gewoon niet handig om je pincode niet goed af te schermen.
het lijkt alsof je een verwijt/verklaring geeft, terwijl ze al aangeeft wat volgens haar de reden was. Beetje overbodig, leek me. Maar nu snap ik hoe je het blijkbaar bedoelde.

Phie. 01-09-2006 13:11

Citaat:

Meisje88 schreef op 15-08-2006 @ 18:20 :
Klopt. Ik was in Zuid-Frankrijk. In de supermarkten daar hoef je je pincode niet in te vullen en je hoeft ook niet je paspoort of ID te laten zien. Handtekening is voldoende, en volgens mij wordt dat nooit gecheckt. Dus als je je pinpas kwijt bent, ben je echt wel de lul daar, ook al weten ze je pincode niet!

In mijn supermarkt in Zuid Frankrijk moest het wel en het was niet bepaald een kleine supermarkt. In Barcelona hoef je ook alleen je handtekening te zetten maar door de vele fraude moet je daar tegenwoordig ook gewoon weer je id laten zien.

AC Milan 7 01-09-2006 16:02

Op Kreta werden we ook gewaarschuwd voor een aantal pinautomaten die meer geld van je rekening haalde dan de bedoeling was... je kan als je niet zeker bent ook gewoon binnen geld opvragen.

White Trash 02-09-2006 13:32

Citaat:

remy476 schreef op 14-08-2006 @ 12:47 :
zelf schuld!
wtf leer Nederlands :confused:

vosje16 16-09-2006 16:59

Citaat:

Balance schreef op 14-08-2006 @ 16:38 :
In België had ik uberhaupt m'n paspoort of ID daar niet voor nodig.
Echt alleen m'n pinpas en m'n handtekening.

Waar ben jij dan wel geweest? 'k Wist niet dat dat in België kon (ben van België) :p

Ik heb het in ieder geval in Italië enkele keren voorgehad. Vooral aan tankstations aan autosnelwegen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.