Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Pijn bij borstbeen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1687503)

Poeperd 29-04-2008 12:24

Pijn bij borstbeen
 
Een paar dagen geleden begon ik wat last te krijgen op mn borstbeen. Bij het ademhalen heb ik het idee dat hoe dieper ik inadem, hoe meer 'druk' erop komt te staan. En als ik het dan forceer en toch heel diep inadem, dan doet het pijn op mn borstbeen, in het midden precies, soms wat meer naar links/rechts.

Ik heb het ook als ik niet inadem zeg maar, dat ik het gevoel heb dat er een soort druk ligt op mn borstbeen.

Ik vond dit over longontsteking:

Citaat:

Longontsteking begint met een irritatie van het longweefsel. Dit is te merken doordat de ademhaling versnelt, pijnlijk is en oppervlakkiger wordt. De borst doet pijn en daarbij komt meestal keel- en hoofdpijn voor. De ontsteking veroorzaakt koorts, waardoor je gaat transpireren en rillingen krijgt. Je gaat slijm ophoesten, mogelijk met bloed. Dit komt doordat de wanden van de longblaasjes (de zogeheten alveoli) zwellen of kapotgaan. Bloedplasma en rode en witte bloedlichaampjes uit kleine bloedvaten in de longen vullen vervolgens de ruimte. Het betreffende deel van de long wordt hierdoor relatief hard en is tijdelijk niet functioneel.
Ik hoest wel een klein beetje, maar ik heb geen keelpijn en ik hoest zeker geen slijm op. Hoofdpijn heb ik ook niet echt, ik heb geen koorts, ik heb geen rillingen en ik transpireer niet.

Ik vond ook dit over een hartinfarct:

Citaat:

De patiënt voelt in typische gevallen een zware, drukkende pijn midden achter het borstbeen, soms uitstralend naar de kaken of de schouders en armen, vooral de linker schouder. Dit gaat vaak gepaard met zweten, bleekheid en doodsangst.
Weer; ik heb wel last van pijn in het midden van mn borstbeen, het straalt een beetje uit naar links of rechts, maar zeker niet naar mn schouder/kaken. Ik zweet ook niet, ben niet bleek en ben ook niet doodsbang :P Hooguit een beetje bezorgd.

Is dit ernstig? Zal ik maar gewoon naar de dokter gaan? Of ben ik gewoon een beetje verkouden aan het worden (ook al heb ik dit nog nooit eerder gehad)?

niqui 29-04-2008 12:28

Persoonlijk zou ik toch even naar de dokter gaan..

Met dit soort dingen kun je misschien beter een keer te veel dan te weinig bij de dokter zitten.

Sterkte hoe dan ook.

Poeperd 29-04-2008 12:37

Mja dankje. Maar ik bedenk me net dat er feestdagen komen dus dat ik pas vrijdag terecht kan... :/ Beetje jammer.

DDM 30-04-2008 00:07

Dit zijn inderdaad 2 van de tientallen oorzaken van pijn op de borst. En geloof me: de kans dat jij één van de twee hebt is nihil. Het zou een bovenste luchtweginfectie kunnen zijn. Maar ik denk eerder dat de pijn uitgaat van het bewegingsapparaat. Gewoon primair dan wel door verrekking van een spier tijdens het hoesten.

Tonsillitis 30-04-2008 00:44

heb het ook een paar keer gehad, een paar keer door een val van mijn pony, te veel roken, te hard hoesten... t is heel naar maar het is denk ik niet heel ernstig.

Vinniebar 30-04-2008 01:35

Zelf precies hetzelfde ook niet al te lang geleden gehad.
Ik ben sowiezo niet zo'n "snel-naar-de-dokter"-figuur, en het was idd gelukkig een paar dagen later weer over. Wat de oorzaak ervan was weet ik niet, maar 'k vind 't nu wel best... :P

Poeperd 30-04-2008 11:17

Nou jullie stellen me echt heel erg gerust! Dankjulliewel :)

Lucky Luciano 01-05-2008 00:06

lijkt eerder op een ontsteking aan het kraakbeen in de borst, mogelijk ziekte van Tietze.
Als je drukt zou de pijn erger moeten worden. Uit je verhaal begrijp ik iig dat als je heel diep inademt de pijn ook erger wordt, dus ik neem aan dat als je vanaf buiten duwt dit ook het geval is.

Poeperd 01-05-2008 14:39

Ja met duwen wordt het erger inderdaad. En gister beklommen we de klokkentoren van de kerk, en toen werd het zeker niet erger ofzo. Dus het ligt niet aan mn conditie, of dat het erger wordt als ik me inspan.

Nouja, morgen naar de dokter :)

Poeperd 02-05-2008 16:01

Nagekeken, ik ben helemaal gezond. Druk komt van een verkoudheid (alleen merk ik daar kennelijk niks van?). Het zal wel, het is in ieder geval alweer een kleine opluchting.

DDM 03-05-2008 00:20

Gelukkig maar;) De huisarts bedoelt met een verkoudheid een bovenste luchtweginfectie. Dus neusklachten zijn niet obligaat. Jij hebt meer last van hoesten. Dit valt ook onder bovengenoemde.

Poeperd 03-05-2008 16:35

Ah, dan kan het best kloppen want ik begin eigenlijk nu pas wat meer te hoesten.

Joepie ^^


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.