Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Mandarijnen smaken verschillend? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1515646)

Sperzieboon 15-12-2006 13:19

Mandarijnen smaken verschillend?
 
Wat ik me afvroeg: Waarom smaken zo'n beetje alle mandarijnen uit hetzelfde netje anders? Appels zijn over het algemeen vrij consistent qua smaak, bananen en kiwi's, aardbeien, enz. allemaal ook, maar mandarijnen niet. :o

Stefanie 15-12-2006 13:26

Je bedoelt zure en zoetige mandarijnen?

Misschien komen ze van een andere boom of zijn ze nog niet lang genoeg gerijpt (of hoe zeg je dat?)?

=zwart wit= 15-12-2006 14:52

daar zit wel wat in.
appels van dezelfde soort smaken wel hetzelfde. en het is ook geen mandarijnplant, maar een boom. het is wel vaak toevallig net allemaal anders.

mandarijn 15-12-2006 15:04

Tsja, daar hebben we wel eens last van, sorry...:)

Dreams 15-12-2006 19:32

haha :o

Boogie 15-12-2006 23:40

Appels smaken zeker niet hetzelfde. Maar het zal afhangen van het soort mandarijn en de hoeveelheid zon.

Pippeloen 16-12-2006 01:20

tjah :confused:


je kan een zoete en zure mandarijn wel van elkaar onderscheiden ; een zoete mandarijn heeft een gladde schil, een zure een hele dikke bobbelige.. that`s all I know...

Dreams 16-12-2006 10:32

bij mij zijn bobbelige altijd zoet :confused:

Sperzieboon 16-12-2006 11:22

Citaat:

Boogie schreef op 15-12-2006 @ 23:40 :
Appels smaken zeker niet hetzelfde. Maar het zal afhangen van het soort mandarijn en de hoeveelheid zon.
Er is in elk geval meer overeenkomst dan met mandarijnen. :P

Nubis 16-12-2006 15:22

Ja, dat vind ik ook vreemd.

Ik eet dus ook nooit mandarijnen want meestal is of het hele netje niet te eten of maar de helft. Ik vind lekkere mandarijnen ook echt lekker, maar meestal vind ik mandarijnen vies (lees: of zuur, of half-droog echt smerig).
Een jaar geleden ofzo hadden ze bij de Dirk waar ik toen nog woonde hele lekkere mandarijnen, in een kist en de mandarijnen zaten in zo'n papiertje (zwart). Nooit meer gezien daarna..

Tińo 16-12-2006 17:54

hmm,dat heb je met alle soorten fruit toch wel, dat de een anders smaakt als de ander.

naja, zo vaak eet ik geen fruit.

sterrenmeisje 17-12-2006 01:21

je hebt ook soms van die hele gore droge mandarijntjes, das altijd weer een teleurstelling

ik heb altijd van die fases dat ik mandarijntjes koop en dan heb ik een lekker netje en eet ik er 5 per dag, tot ik een vieze zure droge tegenkom... dan moet ik de rest weggooien omdat ik ze uit pure onwil laat beschimmelen :(

Gimme more beer 17-12-2006 03:36

Citaat:

sterrenmeisje schreef op 17-12-2006 @ 01:21 :
je hebt ook soms van die hele gore droge mandarijntjes, das altijd weer een teleurstelling

ik heb altijd van die fases dat ik mandarijntjes koop en dan heb ik een lekker netje en eet ik er 5 per dag, tot ik een vieze zure droge tegenkom... dan moet ik de rest weggooien omdat ik ze uit pure onwil laat beschimmelen :(

Same here. Mandarijnen stellen me vrijwel altijd teleur. Ik eet ook vrijwel alleen appels en sinaasappels.

sterrenmeisje 17-12-2006 03:41

Citaat:

Gimme more beer schreef op 17-12-2006 @ 03:36 :
Same here. Mandarijnen stellen me vrijwel altijd teleur. Ik eet ook vrijwel alleen appels en sinaasappels.

neeeeeej! sinaasappels hebben van die gore witte velletjes, veel erger dan mandarijnen

Gimme more beer 17-12-2006 03:49

Citaat:

sterrenmeisje schreef op 17-12-2006 @ 03:41 :
neeeeeej! sinaasappels hebben van die gore witte velletjes, veel erger dan mandarijnen
Dan moet je de goede sinaasappels kopen. Die van de C1000 (bijvoorbeeld) zijn erg slecht.

=zwart wit= 17-12-2006 11:11

Citaat:

Gimme more beer schreef op 17-12-2006 @ 03:49 :
Dan moet je de goede sinaasappels kopen.
om de reden van dit topic kun je eigenlijk niet zeggen dat je mandarijnen of sinaasappels niet lust omdat ze zuur of droog of vellerig (of wat voor reden dan ook) zijn. er zíjn hele gore dingen in de omloop. merk het verschil tussen jonagold en braeburn, sinaasappels en mandarijnen kennen meer van die verschillen.

Azaelia 17-12-2006 11:21

Manderijnen worden niet op soort gesorteerd. Appels wel dus die zullen meer hetzelfde smaken. Alle manderijnen zijn lekker... zolang ze niet bitter zijn. :D

Gimme more beer 17-12-2006 13:41

Citaat:

=zwart wit= schreef op 17-12-2006 @ 11:11 :
om de reden van dit topic kun je eigenlijk niet zeggen dat je mandarijnen of sinaasappels niet lust omdat ze zuur of droog of vellerig (of wat voor reden dan ook) zijn. er zíjn hele gore dingen in de omloop. merk het verschil tussen jonagold en braeburn, sinaasappels en mandarijnen kennen meer van die verschillen.
Punt is dat sinaasappels en mandarijnen optisch moeilijker te onderscheiden zijn (ze hebben vaak geen selectie en kennen geen "soort"). Daarnaast is de tijd van het jaar ook belangrijk. Braeburn appels zijn eigenlijk ook maar twee maanden écht lekker.

Quis 18-12-2006 19:44

ik had twee weken achter elkaar ontzettend lekkere en goedekope mandarijenen van de Aldi (ja echt). Ze waren állemaal goed - maar inderdaad niet hetzelfde -. Kocht ik deze week weer een netje, waren ze allemaal ontzettend droog en smerig. (n)

Kryptonite 18-12-2006 23:51

[OMAMODE] Dit is omdat elk stukje fruit uniek is, net zoals jij en ik. [/OMAMODE]

Ik proef ook verschil tussen appels, ook als ze van dezelfde boom komen.
Het is alleen zo dat ik me er bij appels niet aan erger en bij mandarijnen wel.

Sperzieboon 20-12-2006 16:59

Gelukkig ben ik niet de enige, maar iemand enig idee hoe het komt?:o

madelief21 21-12-2006 12:07

Ja net als dat in sommige mandarijnen wel en in andere geen pitjes zitten....

appels smaken ook verschillend, maar over het algemeen hebben ze meer overeenkomst....

Misschien kun je qua uiterlijk het verschil zien van appels... jonagold, elstars, en die groene hoe heten ze ookal weer...

Mandarijnen kent meerdere soorten maar wellicht lijken ze te veel op elkaar... ;-)

voor de rest denk ik dat het gewoon de acceptatie is van het is zoals het is.... misschien warmte omstandigheden ofzo.... andere boom...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.