Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Personificatie??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=275487)

Iotje 11-11-2002 10:11

Personificatie???
 
Ik moet uit een gedeeltevan gedicht van Francois Haverschmidt een voorbeeld van personificatie halen.

"Eens duizendjaargen eiks en vroeg mij heimelijk, wat
Voor smaak wel 't lot had, dat het aan een veldflesch een schonk
Wat droomend slechts mijn dichtermond genoten had.

O, ware 't noodlot niet alleen beept met koud
Verstand maar ook met warm gevoel, "

Hellup!

Boogie 11-11-2002 10:13

1e regel: de eik die iets vraagt...

Iotje 11-11-2002 11:13

Citaat:

Boogie schreef:
1e regel: de eik die iets vraagt...
Niet de eik vraagt iets maar de schrijver. Hij leunt tegen de eik aan.....

Anne 11-11-2002 12:39

Voor smaak wel 't lot had, dat het aan een veldflesch een schonk

Deze zin betekent dat het lot iets schenkt. Het lot kan niets schenken, dat kunnen alleen mensen (personen). Daarom heet dit personificatie.
Heb ik nog een vraag: zou het kunnen dat er in de laatste zin een typfout staat (beept in plaats van beeft)?. Indien dit een typfout is, heb je hier weer een personificatie. Een noodlot kan namelijk niet beven. Maar omdat ook dieren kunnen beven, noem je dit eigenlijk niet een personificatie, maar een animalisering (of: vitalisering). Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

brent 11-11-2002 19:45

Personificatie= voorstelling van een zaak of abstract begrip als menselijk wezen. Bvb. "De dood waart rond", "Het maantje lacht ons vriendelijk toe".
Jouw stukje komt uit " Aan Betsy"

"beept met koud..." moet zijn "behept met koud..."

Boogie heeft m.i. gelijk: het is de eik die tegen Piet Paaltjens praat terwijl hij op de tronk leunt. Hij is verliefd op Betsy, het is een zeer warme dag en Piet Paaltjens geeft haar z'n veldfles waaraan ze haar rozenlipjes houdt, vandaar de eik z'n opmerking dat het lot wel vreemd is als het meer gunt aan een veldves dan aan een sterveling...

Iotje 12-11-2002 09:09

Citaat:

Anneee schreef:
Voor smaak wel 't lot had, dat het aan een veldflesch een schonk

Deze zin betekent dat het lot iets schenkt. Het lot kan niets schenken, dat kunnen alleen mensen (personen). Daarom heet dit personificatie.
Heb ik nog een vraag: zou het kunnen dat er in de laatste zin een typfout staat (beept in plaats van beeft)?. Indien dit een typfout is, heb je hier weer een personificatie. Een noodlot kan namelijk niet beven. Maar omdat ook dieren kunnen beven, noem je dit eigenlijk niet een personificatie, maar een animalisering (of: vitalisering). Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Het is niet beept, maar ook niet beeft. Het was "behept".

Bedankt! :)

Iotje 12-11-2002 09:10

Jullie lefggen beter uit dan 't boek! :o

Anne 12-11-2002 09:45

Citaat:

Iotje schreef:
Het is niet beept, maar ook niet beeft. Het was "behept".


Dan is dit ook een personificatie. Het noodlot kan namelijk geen koud verstand of warm gevoel hebben, dat kunnen alleen mensen. :)

Iotje 12-11-2002 22:15

Citaat:

Anneee schreef:
Dan is dit ook een personificatie. Het noodlot kan namelijk geen koud verstand of warm gevoel hebben, dat kunnen alleen mensen. :)

(y) :) (y)

Thnx


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.