Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2002, 19:36
Joostje
Joostje is offline
Hitler word de laatste tijd meer en meer gezien als een symbool van het absolute kwaad, als de moderne satan. Er word echter totaal aan voorbijgegaan dat hij ook maar een mens was. Natuurlijk, zoals hij met joden is omgegaan, en zoals hij de tweede wereldoorlog begonnen is, is nou niet echt prijzenswaardig. Hij zal vast ook wel goede dingen gedaan hebben, maar dat mogen we niet eens weten. Vergelijkingen met Hitler moeten gewoon kunnen.

Voor de zekerheid; ik bepleit niet de herwaardering van Hitler's politiek, maar voor de ontmythologisering van de persoon.
Oud 09-06-2002, 19:45
Verwijderd
Nee vind van niet. Je kan niemand vergelijken met Hitler om ze goede kanten, noch om zijn slechte kanten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 19:57
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Hitler word de laatste tijd meer en meer gezien als een symbool van het absolute kwaad, als de moderne satan.
dat was misschien zo in de jaren 50, maar ik denk dat het absolute kwaad niet echt een vertegenwoordiger heeft op dit moment.. ik bedoel: in de VS zien ze deze persoon misschien in osama bin laden, india en pakistan vinden dat van elkaars bewoners, maar hitler is wel een beetje out-dated...

of zit er een diepere betekenis achter deze post?
Oud 09-06-2002, 20:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hitler was de vijand van alles wat menselijk is.

Als 'ie nog op Aarde was, had ik hém in een gaskamer willen gooien. Maar wél eerst martelen...

Beter idee: we laten 'm los in het centrum van Tel Aviv!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 20:13
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Nee vind van niet. Je kan niemand vergelijken met Hitler om ze goede kanten, noch om zijn slechte kanten.
waarom?
Oud 09-06-2002, 20:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
@pie schreef:

dat was misschien zo in de jaren 50, maar ik denk dat het absolute kwaad niet echt een vertegenwoordiger heeft op dit moment.. ik bedoel: in de VS zien ze deze persoon misschien in osama bin laden, india en pakistan vinden dat van elkaars bewoners, maar hitler is wel een beetje out-dated...

of zit er een diepere betekenis achter deze post?
Hoezo is Hitler outdated? Als er ook maar in de verste verte iemand (bv Fortuyn) met Hitler word vergeleken, gaat iedereen totaal over de rooie. Als iemand (Borst) met bin Laden word vergeleken, boeit dat eigelijk niemand.
Oud 09-06-2002, 20:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hitler was de vijand van alles wat menselijk is.

Wat is dan menselijk? Wie bepaalt wat menselijk is? Waarom zou Hitler erger zijn de de gemiddelde Nederlandse slavenhandelaar uit de Gouden Eeuw?

Als 'ie nog op Aarde was, had ik hém in een gaskamer willen gooien. Maar wél eerst martelen...

Wie is daar dan bij gebaat? Waarom zou hij geen eerlijk proces krijgen.

Beter idee: we laten 'm los in het centrum van Tel Aviv!

Zo geef je gelijk de rechtsstaat op.
Oud 09-06-2002, 20:24
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Hoezo is Hitler outdated? Als er ook maar in de verste verte iemand (bv Fortuyn) met Hitler word vergeleken, gaat iedereen totaal over de rooie. Als iemand (Borst) met bin Laden word vergeleken, boeit dat eigelijk niemand.
fortuyn
-kon nooooit dictator worden
-kon nooooit alle buitenlanders vergassen
-zou nooooit de vrije hand hebben gehad

als je ze tegen mekaar afzet lijken ze ineens niet meer op elkaar (behalve op het durven zeggen dat er iets aan buitenlanders gedaan moet worden, iets waar meer dan half nederland het mee eens is, daarom hebben we nu een centrumrechtse regering), in dit geval was het gewoon een geval van politieke smaad, smaakloos en onnodig

borst en bin laden hebben ook veel met elkaar te maken, de naam begint allebei met een B!
Oud 09-06-2002, 20:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
@pie schreef:

fortuyn
-kon nooooit dictator worden
-kon nooooit alle buitenlanders vergassen
-zou nooooit de vrije hand hebben gehad

als je ze tegen mekaar afzet lijken ze ineens niet meer op elkaar[/b]

Het ging er niet om deze vergelijking (die nooit direct gemaakt is) juist is of niet.

(behalve op het durven zeggen dat er iets aan buitenlanders gedaan moet worden, iets waar meer dan half nederland het mee eens is, daarom hebben we nu een centrumrechtse regering), in dit geval was het gewoon een geval van politieke smaad, smaakloos en onnodig

Je bedoelt waarschijnlijk allochtonen. Iedereen vind dat er wat moet gebeuren met de huidige immigratieproblematiek. Dat is niet exclusief een rechts idee.

borst en bin laden hebben ook veel met elkaar te maken, de naam begint allebei met een B!

goed gezien
Oud 09-06-2002, 21:42
Cat
Cat is offline
Hitler had een psychologische stoornis.
Mischien kan hij wel de vertegenwoordiger van het kwaad genoemd worden maar voor alles wat hij veroorzaakt heeft was hij zeker niet alleen.
Er zijn op dit moment nog steeds mensen die hetzelfde denken. Het gaat dus niet om de persoon maar om een mentaliteit die de kans krijgt tot uiting te komen.

P.S. wisten jullie dat de grootmoeder van Hitler Joodse was?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:46
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
Een eerlijk proces.
Ik meen dat ik hier om kan huilen ,jij hebt geen gevoel voor de mensen die door hem zijn vermoord
ga zelf maar ff een tijdje in zo'n kamp zitten!!!!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:50
McCaine
McCaine is offline
Hitler is een demonstratie van dat je nooit sterk bevooroordeelde mensen in belangrijke posities moet zetten, zeker geen geestelijk labiele. Zelfde geldt voor Stalin en Mao, en voor Pol Pot, enz. Ik zie Hitler als één in een reeks van voorbeelden van hoe het niet moet.
Oud 09-06-2002, 22:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ikhebveelschool! schreef:
Een eerlijk proces.
Ik meen dat ik hier om kan huilen ,jij hebt geen gevoel voor de mensen die door hem zijn vermoord
ga zelf maar ff een tijdje in zo'n kamp zitten!!!!
ehm kerel. ik ben het totaal niet eens met wat hij onder andere de joden heeft aangedaan. maar dat betekent nog niet dat we moeten toegeven aan gevoelens van wraak. daarnaast ben ik tegen de doodstraf.
Oud 09-06-2002, 22:07
Tox
Tox is offline
Voor dat je dit leest moet je begrijpen:
- Ik steun niet de ideeen van adolf Hitler
- Ik ben tegen racisme
- Zie het vergassen van joden tot de grootste misdaad tegen de mensheid ooit.

Maar Adolf Hitler had ook goede kanten (deze dingen waren ook al voor het begin van WOII)

- Maakten een verdeeld volk weer 1.
- Haalde duitse economie uit een slop
- Zorgde dat elke duitser een baan had
- eten op de plank
Oud 09-06-2002, 22:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tox schreef:
- Ik ben tegen racisme

Maar Adolf Hitler had ook goede kanten (deze dingen waren ook al voor het begin van WOII)

- eten op de plank
inderdaad zo moet gewoon over hitler gepraat kunnen worden .
Oud 10-06-2002, 02:21
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Cat schreef:
Jup. Heeft hij weten te verdoezelen.

Ik vind dat je elementen van personen wel met elkaar mag vergelijken. Bijv. karaktertrekjes.
Oud 10-06-2002, 17:54
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:

Jup. Heeft hij weten te verdoezelen.

Ik vind dat je elementen van personen wel met elkaar mag vergelijken. Bijv. karaktertrekjes.
Dan nog past het in geen enkele context. Daarvoor heeft Hitler nét even teveel leed op z'n geweten, want eenieder zal de link leggen naar de concrete acties van Hitler n.a.v. 'karaktertrekjes'.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 18:00
TefnachT
TefnachT is offline
Hitler heeft europa gemaakt tot wat het nu is...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:39
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Hitler heeft europa gemaakt tot wat het nu is...
nouja, hij heeft wel een zekere invloed gehad. maar zeker niet meer dan newton, columbus, jezus christus, napoleon, caesar, of enz.
Oud 10-06-2002, 20:25
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

nouja, hij heeft wel een zekere invloed gehad. maar zeker niet meer dan newton, columbus, jezus christus, napoleon, caesar, of enz.
ja al die mensen hebben ongeacht hun daden deze wereld zo gemaakt als die nu is
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 20:51
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

ja al die mensen hebben ongeacht hun daden deze wereld zo gemaakt als die nu is
de invloed van individuen is klein of zelfs te verwaarlozen.
Oud 10-06-2002, 21:42
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:

de invloed van individuen is klein of zelfs te verwaarlozen.
nee denk het niet. Stel je voor dat er geen hitler was. Dan was er een andere oorlog gekomen waren alle joden niet vergast etc. Dus je kan niet zeggen dat deze mensen geen grote invloed hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

nee denk het niet. Stel je voor dat er geen hitler was. Dan was er een andere oorlog gekomen waren alle joden niet vergast etc. Dus je kan niet zeggen dat deze mensen geen grote invloed hebben gehad.
nouwww niet echt. al sinds de kruistochte werden joden in Europa al jaren vervolgd. Dit antisemitisme nam vooral weer toe sinds het begin van de 19e eeuw. Hierbij komt de economische crisis van de jaren 30 en de negatieve afloop van de eerste wereldoorlog voor duitsland. dit samen hielp militairisme en het aanwijzen van een zondebok in de hand. frustratie om verloren land en terugbetalingen. als hitler er niet was geweest, was er vast een andere leider opgestaan. de 2e wereldoorlog is niet hitler's schuld, maar de uitkomst van een samenloop van omstandigheden.
Oud 10-06-2002, 23:12
Floef
Floef is offline
Citaat:
Joostje schreef:
de 2e wereldoorlog is niet hitler's schuld, maar de uitkomst van een samenloop van omstandigheden.
Lees je eigen zin nog eens en koppel dit aan ons eigen rechtsysteem...
Oud 10-06-2002, 23:31
Bad-Taste-Bear
Bad-Taste-Bear is offline
Citaat:
Tox schreef:
- Ik ben tegen racisme

- eten op de plank
en wat te denken aan genoeg van de sociale voorzieningen zoals de AOW en de AWW voor soldaten die niet meer konden vechten en de weduwen van de soldaten die gesneuveld waren dat is ook opgezet door hitler.

en daarbij iedereen heeft het over hitler heeft zoveel miljoen joden vergast ,maar wat te denken van die ss comandanten die waren ook geen lieverdjuhs.
en dan heb je ook nog dat hitler meer dan 75% van WOII in de zwitserse bergen zat in zijn buitenhuis ,en af en toe een krabbeltjuh onder iets zette en zo nu en dan in het openbaar kwam om een toespraak te houden.

dus der zijn zeker goede maar ook slechte kanten aan hitler net als ieder mens.

Laatst gewijzigd op 11-06-2002 om 12:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2002, 05:35
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Dan nog past het in geen enkele context. Daarvoor heeft Hitler nét even teveel leed op z'n geweten, want eenieder zal de link leggen naar de concrete acties van Hitler n.a.v. 'karaktertrekjes'.
Neuh. De kunst is nou juist die elementen uit elkaar weten te houden.
Oud 11-06-2002, 19:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Floef schreef:

Lees je eigen zin nog eens en koppel dit aan ons eigen rechtsysteem...
hmm wat ik bedoel te zeggen dat er ook een 2e wereldoorlog was gekomen zonder hitler. het is wel hitler's schuld...
Oud 11-06-2002, 19:56
TefnachT
TefnachT is offline
hoe weet je dat nu>?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 20:00
Brandeis-Bardin
Brandeis-Bardin is offline
Citaat:
Cat schreef:
Dat was zijn moeder ook.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 20:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
hoe weet je dat nu>?
zeker weten doe je dat natuurlijk nooit, in zo'n historische what-if vraag. wel kun je stellen dat alle ingredienten voor een tweede wereldoorlog aanwezig waren.
Oud 12-06-2002, 07:29
Verwijderd
Citaat:
Brandeis-Bardin schreef:

Dat was zijn moeder ook.
En dus was hij dat zelf ook.
Binnen het Joodse geloof erf je dat geloof, hoe vreemd ook,
automatisch van je moeder.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 08:43
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
Hitler was helemaal niet joods,dus ook zijn ma niet en oog zijn grootma was niet joods,dit is achterhaalde bull shit.
Hitler had een eerlijk proces gekregen als ie zichzelf niet had opgehangen netzoals die Eichmann,die heeft ook een eerlijk proces gekregen.Ze hadden de oorlogsmisdadigers kunnen martelen ,hebben ze niet gedaan.Het gign zelfs zover dat toen ze Eichmann ontvoerden voor een (eerlijk!)proces het geen Europeanen mochte zijn omdat die wraak op hem zouden kunnen nemen.
1 ding,de joden zijn de grootste slachtoffers maar we hebben ook nog zigeuners,gehandicapten enzovoorts,dezen werden ook emarteld en vermoord.
De geschiedenis is wel veranderd ,zal ik je een voorbeeld geven :Amsterdam ,vroeger het Jeruzalem van het westen ,wat is er nu nog over van die hele gemeenschap ik kan je melden niet veel.Overal waren er Kehillos(gemeenschappen)in de meet vreemde dorpjes en kleine steden stonden synagoges en dat soort dingen.De meeste Europese famillies zijn vermoord of verhuisd naar Israel of Amerika.
Het is precies zoals in schindlers list op het einde schindler joden vroegen aan een soldaat op een paard waar ze heen moeten ,hij zegt iets van:Ga niet naar het Oosten ,daar haten ze jullie,ga niet naar het westen daar haten ze jullie,hebben jullie daar niet ergens een stad(hij verwijst naar Jeruzalem),en ze zingen Jerusjalajiem shel zahav.
Schindler was door WOII alles kwijt geraakt,de Schindler joden regelden dingen voor hem,ze waren hem eeuwig dankbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten