Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2001, 15:57
Verwijderd
Ik ben al een half uur bezig met 1 stomme latijnse zin, maar ik kom er maar niet uit.. En ik weet dat ik m morgen op mn pw krijg, dus wil iemand mij ajb ff helpen?

"Haec in primis ordinanda esse credidimus, ut daremus et Christianis et omnibus liberam potestatem sequendi religionem quam quisque voluisset." ???
Ik heb er nou heb volgende van gemaakt:
Dit moet vooral geregeld zijn opdat wij hebben vertouwd de Christenen alle vrijheid te geven en de mogelijkheid om iedere godsdienst te beoefenen die hij had gewild.

Maar volgens mij klopt er geen zak van.. Deze zin komt uit tekst 35B van fortuna 2 en het is een vereenvoudigde passage uit het Edict van Milaan..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2001, 16:47
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Eempsie schreef:
"Haec in primis ordinanda esse credidimus, ut daremus et Christianis et omnibus liberam potestatem sequendi religionem quam quisque voluisset." ???

Ik heb er nou heb volgende van gemaakt:

Dit moet vooral geregeld zijn opdat wij hebben vertouwd de Christenen alle vrijheid te geven en de mogelijkheid om iedere godsdienst te beoefenen die hij had gewild.
Ik ga geen hele zinnen vertalen nu, ik wil je wel wat (grammaticale) aanwijzingen geven:
[list=a][*]Waar is crededimus in de hoofdzin? Het is, naar mijn weten, geen conjunctief. Het staat bovendien voor ut waarvan de conjunctief in de bijzin (daremus) afhangt. Credimus is dus (vermoedelijk) het hoofdwerkwoord. [*]esse in ordonanda esse duidt op een A.c.I die afhangt van het hoofdwerkwoord (zie punt A). Mijn vermoeden dat credidimus het hoofdwerkwoord is en dus niet in de bijzin thuishoort, bijgevolg niet afhangt van ut en (niet bijgevolg!) geen conjunctief is, zie ik hierin bevestigd.[*]daremus is inderdaad een vorm van dare. Dare is drieplaatsig en vraagt dus om een nominativus, een dativus en een accusativus. Met andere woorden: Wie (nom.) geeft [aan] wie (dat.) wat (acc.)? In deze zin is:
wij (daremus) nom.
christianis dat.
omnibus dat.
liberam acc.
potestatem acc.
religionem acc.
quam acc.[*] sequendi is volgens mij een gerundium in de genitivus, doorgaans vertaald met om te...[*] voluisset is tevens een conjunctief (v. velle; plusquamperfectum actief).[/list=a]

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes morgen!

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (19-06-2001).]
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 17:11
Verwijderd
bedankt voor je tips.. er staat echt credidimus, maarja dan ben ik iig niet de enige die dat niet snapt...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 17:36
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Eempsie schreef:
bedankt voor je tips.. er staat echt credidimus, maarja dan ben ik iig niet de enige die dat niet snapt...
Sorry typfoutje: credidimus. Credidimus is het perfectum indicatief actief tweede persoon meervoud van credere. Het is dus het hoofdwerkwoord van de zin, m.a.w. de PV (persoonsvorm) van de hoofdzin: wij vertrouwden (dat...)

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (19-06-2001).]
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 19:38
Verwijderd
ja daar was ik inmiddels ook achtergekomen. maar toch bedankt! t blijft nu nog een beetje een wazige zin, maar er zal vast ook wel wat goeds bij zitten, dus dat komt wel goed morgen! bedankt voor alles!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Mensen helpen
Verwijderd
19 09-02-2009 01:25
Verhalen & Gedichten [VO] De dwerg die het woord ‘help’ niet kende
flyaway
11 22-01-2006 11:43
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] kansberekening
wanhoopje
2 12-11-2004 12:54
Psychologie Helpen
Nomen Est Omen
4 22-06-2004 11:00
Software & Hardware Help! help! help! help! help! help! help! help!!!!!!!!!!!
Opiate
6 19-01-2002 17:56
Verhalen & Gedichten You need help
A loved one
7 02-12-2001 08:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.