Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2013, 10:55
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Hi guys,

Op het moment studeer ik Media Technologie in Rotterdam, maar dit was een tweede keuze.
Ik wilde eigenlijk Muzikant of Sound Design gaan doen.

Gisteren kwam ik erachter dat mijn school vanaf volgend jaar geen Sound Design meer gaat doen, dus dat was een behoorlijk dieptepunt.

Nu zijn er 1 of 2 scholen hier in Rotterdam die als opleiding Muzikant/Producer hebben, en daar moet je auditie voor doen.

Vorig jaar kwam ik hier niet doorheen, en ik weet niet of het dit jaar ook gaat lukken.

Nu zit ik echt met mijn hoofd in de problemen. Ik weet niet wat ik moet doen nu...

Ik wil zo graag een opleiding tot Muzikant/Producer doen, maar de opties slinken een beetje weg.

Als ik nu stop met mijn opleiding moet ik ook mijn studiefinanciering juli terugbetalen.

De opties die ik zie zijn een LOI Combinatiecursus Muziek van 20 maanden, maar dat zou wel beteken dat ik misschien terug moet verhuizen naar mijn geboorteplaats en bij mijn vader terug moet wonen. Het bespaart in de kosten, dat zeker, maar dan krijg je al het gezeik weer van anderen van: "Oh heb je nog geen diploma?!" "Je kan toch niks bereiken!?"

Ik heb echt hulp nodig mensen. Advies over wat ik het beste kan doen?

Groeten,

Max
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2013, 11:07
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ga nog een keer auditie doen en als dat niet lukt de LOI cursus. En als muziek je grote liefde is trek je je niks aan van het gezeik van anderen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 11:16
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Dat is advies wat ik graag hoor, maar de twijfels zitten er nog. Ik heb geen middelbare school diploma, alleen de mogelijkheid om MBO Niveau 4 meteen te starten. Ik zou graag van muziek mijn beroep maken, maar voor zover ik heb gezien is dat of als je een hoge opleiding hebt, of je moet met een beetje geluk en een boel talent via YouTube ofzo je weg zien te vinden.

Allebei de wegen zijn aantrekkelijk, maar bij de een heb je een boel geluk en talent nodig.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 11:24
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ik denk dat muziek net zo iets is als topsport. Er zijn maar heeeeeeeel weinig mensen die er van kunnen leven. In dat geval moet je er maar eens over nadenken of je niet beter een opleiding kan door voor een "gewone" baan en de muziek als hobby (waarmee je in de weekenden evt. kan bijverdienen).
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 11:30
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Dat zou een begin zijn, maar dan zou ik dus eerst nog dit jaar moeten voldoen, nog 3 jaar Webdesigner (waarschijnlijk),
dan ben ik inmiddels 23. Tijdens mijn opleiding zou ik die cursus wel of niet kunnen doen, maar dat is misschien nogal veel, een opleiding én een cursus.

Je hebt inderdaad gelijk met het aantal mensen dat ermee verdienen. Ik ben jaloers op die YouTube zangers zoals Tyler Ward of Chester See.
Die zijn begonnen op YouTube, maar het lijkt alsof ze gewoon geboren zijn met een geweldige stem ofzo.

Ik wil mijn leven leiden zoals zij, muziek maken, hard ervoor werken en gewoon mezelf kunnen onderhouden met iets waar ik van houd.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 12:53
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ik snap je wel Max maar op een lege maag zingt het niet zo lekker denk ik......
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 13:18
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie mezelf nou niet elke dag websites proberen maken achter mijn computer. Vooral omdat het best lastig is. En dan daarnaast nog zo'n cursus ofzo.

Zou het geen optie zijn om bijvoorbeeld te stoppen met mijn opleiding, of het jaar afmaken (verhoogt wel de kosten), terug naar mijn vader te gaan en dan fulltime te gaan werken bij de winkel waar ik nu werk? Ik werk nu bij een Albert Heijn en ik heb een vast contract.

Dan kan ik die cursus van de LOI doen, genoeg geld verdienen voor mijn leeftijd en voor wat ik doe, en dan probeer mijn muzikale leven op te bouwen?

Het is misschien een beetje vergezocht en misschien niet het slimste, want dan heb ik nog geen diploma, maar het is misschien wel handig voor het opbouwen van kapitaal en het leren van muziek enzo?

Gedachtes hierover?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 14:21
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Wat kun je al op het gebied van muziek? Kun je zingen? Een instrument bespelen? Ben je er goed in? Heb je gehoord waarom je eerder bent afgewezen bij audities? De muziek is een gemeen vak, want als je niet de creme de la creme bent kom je er gewoon niet.

Bedenk dat je jezelf niet tot je 65e kunt onderhouden van alleen de muziek, dus zorg dat je een back-up hebt. Zeker als je al 20 bent moet je niet stoppen met je opleiding, maar hem juist afmaken zodat je in ieder geval een startkwalificatie hebt. Niemand neemt je aan als je geen opleiding hebt gedaan. En je kunt ook niet tot je 65e vakkenvullen. En die LOI opleiding kun je altijd nog doen, die loopt niet weg.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 14:26
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Van een baantje bij AH zal je denk ik niet echt veel overhouden om een kapitaal op te bouwen (of je moet in de raad van bestuur zitten) en als je die cursus zelf moet betalen helemaal niet.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 15:44
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Wat ik momenteel doe is zingen en gitaar spelen, ik leer elke dag wat bij en ik ben wel van mening dat ik wel iets kan. Mijn familie zegt dat ik wel kan zingen, gelukkig.

Ik werd afgewezen omdat ik te weinig all-round ervaring had. Ze zeiden dat ik leuk kon zingen (nu is het nog een stuk beter), maar ik moest ook improviseren enzovoorts en daar faalde ik in. Ik moet dus meer all-round experience krijgen.

Als ik fulltime zou werken bij de albert heijn zou ik alsnog rond de 800 - 900 per maand verdienen. Bijna niks zou ervan opgaan, want bij mijn pa betaal ik geen huur en ik hoef mijn eigen boodschappen niet te betalen. Zelfs als ik 100 aan mijn pa betaal voor onderdak zou het alsnog 300 euro minder zijn dan wat ik nu betaal voor huur alleen.

Die cursus is 50 euro per maand, dus dat is bijna niks.

Die LOI cursus leert mij wel alles wat ik moet weten om te worden wat ik wil worden hè. Das best belangrijk.

Ik ben nu 19, op mijn 23e ben ik pas klaar met mijn opleiding, als alles in 1 keer goed gaat. In mijn hoofd zijn dat dus bijna nog 4 jaar die ik gebruik voor die opleiding, i.p.v. 4 jaar leren hoe ik mezelf kan ontwikkelen in de muziek.

Wat het nog vager maakt is dat er in 2015 misschien weer wel een opleiding Sound Design komt, die zou in principe perfect aansluiten, als ik zou starten met die cursus, en als ik zou worden aangenomen voor die opleiding, mocht die weer geïntroduceerd worden.

De zekerheden zijn dit:

Mijn opleiding afmaken (Media Technologie, met richting Web Design), binnen 10 jaar. Dan een baan zoeken die ik niet leuk vindt en dan apart muziek maken als hobby. (In mijn hoofd, een aantal verspilde jaren)

Onzekerheden zijn:

Opleiding stoppen - hopen dat ik wordt aangenomen bij de opleiding Muzikant/Producer - zo nee, terug naar huis en 20 maanden cursus Muziek doen en dan zo hard mogelijk werken om een bestaan op te bouwen. - Daarna hopen dat een opleiding Sound Design terugkomt.

Het verschil zit hem vooral in werkzekerheid. Als ik mijn opleiding afmaak heb ik een grotere kans op een baan, maar dan een baan die ik niet leuk vindt.

Als ik mijn opleiding niet afmaak zit ik wss vast in een lagere baan, zoals AH medewerker, maar dan heb ik wel die jaren te besteden aan het leren van het vak Muzikant. Daar zou ik ongelooflijk hard voor moeten werken en proberen hier en daar bij te verdienen door kleine gigs te spelen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 20:48
Verwijderd
Je zegt

Citaat:
Gisteren kwam ik erachter dat mijn school vanaf volgend jaar geen Sound Design meer gaat doen
s het niet mogelijk om sound design te gaan doen op een andere school?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 20:52
Max.Roegiest
Max.Roegiest is offline
Nou kijk, er zijn opleiding die zich richten op Sound Design inderdaad, of Producer, maar dat is niet precies wat ik wil doen.

Ik wilde muzikant gaan doen, maar daar werd ik voor afgewezen.

Toen zag ik Sound Design, dat kwam het dichtstbij wat ik wilde doen, en daar had je vanzelfsprekend niet eenzelfde auditie voor als bij Muzikant.

Bij die opleiding zou ik apart bijvoorbeeld zangles hebben genomen, eventueel gitaarles, en vanuit daar zou ik mijn eigen carrière gaan opbouwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.