Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2009, 23:22
hwRooij
hwRooij is offline
Ik heb net wat stukjes gelezen, en ik dacht dat je brandwonden moest spoelen met lauw stromend water, maar ik kom steeds vaker tegen dat het ook prima met koud water kan, en dat het zelfs beter is! Is dat nu onzin? Ik weet het niet meer.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 07:53
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Waar staat dat dan? Zijn dat betrouwbare bronnen?

In principe is de heersende opvatting dat je het inderdaad met niet té koud stromend water moet afspoelen, en het water niet op de plek moet laten 'neerkomen' waar de brandwond precies zit (maar iets erboven bv.). Maar als er niets anders voor de hand is, dan is koud water of desnoods een riviertje oid ook goed.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 10:02
Alyssia
Alyssia is offline
Met koud water slaat de hitte júist in je huid dus tenzij je inderdaad een betrouwbare bron hebt die dat ontkracht, zou ik maar gewoon lauw water gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 10:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Brandwonden koelen met koud water is in die zin niet goed dat als je iemand met brandwonden over zijn gehele lichaam onder een koude douche zet die persoon in no time onderkoeld raakt. Met lauw water voorkom je dat maar zorg je wel dat die brandwonden gekoeld worden. Bij een kleine brandwond maakt het niet zoveel uit of je nou lauw of koud water neemt. Net wat je prettig vind en minstens tien minuten vol kunt houden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik heb net wat stukjes gelezen, en ik dacht dat je brandwonden moest spoelen met lauw stromend water, maar ik kom steeds vaker tegen dat het ook prima met koud water kan, en dat het zelfs beter is! Is dat nu onzin? Ik weet het niet meer.
koud water verhard de losse vellen, irriteert de zenuwuiteinden en kan lelijke littekens achterlaten.
bovendien blijft het veel langer pijn doen dan bij lauw, (kou erop; pijn weg, kou eraf; pijn terug)

vertrouw me ik heb tijdenlang horeca gedaan, lauw water is de enige juiste keuze.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:56
aardbeiitjJ
Avatar van aardbeiitjJ
aardbeiitjJ is offline
lauw water, niet er recht op laten stromen, maar er iets boven, zodat het eroverheen stroomt, dan komt alles goed.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 13:33
hwRooij
hwRooij is offline
Ok dank voor de super reacties!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 18:49
dreamday
dreamday is offline
Ik gooi iets te vaak kokende soep over mn handen.. eerst onder de lauwe kraan.. dan een verkoelend zalfje en daarna komkommersneetjes erop. werkt als de beste!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 18:58
Verwijderd
Mijn ervaring is ook dat het contrast tussen je verbranding (= heet natuurlijk) en het koude water echt pijnlijk kan zijn, een beetje lauw water voelt gewoon ook echt prettiger en dan hou je dus langer vol. Ik draai tijdens het koelen meestal de warme kraan langzaam een beetje dicht, zodat het water iets kouder wordt, maar nooit echt zo koud als mogelijk, dat is gewoon niet fijn.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saairdbeving! #1698
Chick Rock
501 18-08-2012 17:56
Lifestyle wat heb je gedaaaaaan
Verwijderd
500 04-10-2006 20:15
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 18:11
Lichaam & Gezondheid Brandwonden
Quiana
27 16-01-2003 18:30
ARTistiek Vuur (verhaal)
4 09-07-2001 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.