Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ok Mathfreak ik heb die berekening ff doorgelezen en geprobeerd het te snappen, maar ik snap ff niet waar je dit allemaal vandaan haalt:
y=x+b/3*a. y^3+3*p*y+q=0 met p=(3*a*c-b^2)/9*a^2 en q=(2*b^2-9*a*b*c+27*a^2*d)/27*a^3. D=4*p^3+q^3 de discriminant die bij deze vergelijking hoort. Stel u=(-q+sqrt(D))/2 en v=(-q-sqrt(D))/2 En hetzelfde geldt voor een vierdegraads-oplossing. die i heeft iets met complexe getallen te maken? (weleens van gehoord maar weet er verder niks van) Er bestaat dus geen formule die vergelijkbaar is met de ABC-formule (wat eenvoudigheid betreft)? |
![]() |
||
Citaat:
Het getal i wordt de imaginaire eenheid genoemd en heeft, zoals ik al aangaf, de eigenschap i^2 = -1, waarmee we complexe getallen van de vorm a+b*i met a en b reëel kunnen definiëren. Oorspronkelijk doken de complexe getallen voor het eerst op toen men de formule van Cardano voor het oplossen van de derdegraadsvergelijking had ontdekt, maar het wezen van deze getallen werd pas verduidelijkt door de Duitse wiskundige Carl Friedrich Gauss in 1799, toen deze in zijn proefschrift aantoonde dat iedere vergelijking van de n-de graad precies n complexe oplossingen heeft. Het is helaas niet mogelijk om voor het oplossen van de derde- en de vierdegraadsvergelijkingen een eenvoudigere formule te vinden, maar het is wel mogelijk om te kijken of een oplossing door middel van ontbinden in factoren mogelijk is. Bij een derdegraadsvergelijking krijg je dan een ontbinding als (a*x+p)(x^2+q*x+r) en bij een vierdegraadsderdegraadsvergelijking krijg je dan een ontbinding als (a*x^2+p*x+q)(x^2+r*x+s). Door deze ontbindingen uit te werken en te vergelijken met de oorspronkelijke vergelijking kun je kijken of je getallen kunt vinden waarvoor zo'n ontbinding inderdaad mogelijk is. Lukt dat niet, dan zul je toch je toevlucht tot de algemene formules voor het oplossen van een derde- of vierdegraadsvergelijking moeten nemen.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Herhaald partieel integreren - WTF? beta_ieks | 4 | 28-08-2014 15:54 | |
Algemene schoolzaken |
Ti-84 Plus programma's Wabbert | 6 | 18-11-2011 16:35 | |
Differentiaal vergelijkingen Supersuri | 17 | 19-06-2007 09:16 | |
*zit weer met een probleem* Rob | 6 | 01-03-2003 13:48 | |
ik voel mezelf nu heel erg dom... [wiskunde] Verwijderd | 9 | 30-10-2002 20:23 | |
gelijkvormigheid? Meggie | 8 | 28-03-2001 17:34 |