Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2003, 20:22
Orion16
Orion16 is offline
Hoi, ik heb sinds kort ADSL van KPN met het Eternetmodem van Thomson - de Speedtouch 510 versie 4. Ik kan alleen niks up- en downloaden (file transfer) met MSN!

Iemand een oplossing hiervoor, zodat ik het wel kan? Ik gebruik MSN 5.0.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2003, 20:22
Verwijderd
Toevallig een router oid?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 20:25
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
McLaren schreef op 20-07-2003 @ 21:22:
Toevallig een router oid?
Mijn modem heeft wel een routerfunctie dacht ik... En het ondersteunt UPNP ik zou het zelf niet weten verder, ik heb iig niks lopen tweaken.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 20:29
bam
bam is offline
weetje hoe je porten moet redirecten ?
Oud 20-07-2003, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 20-07-2003 @ 21:25:
Mijn modem heeft wel een routerfunctie dacht ik... En het ondersteunt UPNP ik zou het zelf niet weten verder, ik heb iig niks lopen tweaken.
Bedoelde eigenlijk dat je meer tussen jou PC en de modem nog een router, serverpc/routerpc/etc had
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 20:45
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
McLaren schreef op 20-07-2003 @ 21:29:
Bedoelde eigenlijk dat je meer tussen jou PC en de modem nog een router, serverpc/routerpc/etc had
Nee, zit niks tussen.... Maar omdat het een standaard Eternet modem is met maar één Ethernetpoort heb ik er met een crosskabeltje mijn switch aangehangen, waarop ik alle pc's heb aangesloten.

@ bambix: Weet ik niks vanaf.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 21:25
Tofke_H
Tofke_H is offline
Tot op heden stond op de MSN Website dat als je achter een firewall of netwerk zat het problemen kon opleveren. Sinds ik achter een switch zit, kan ik de file transfer niet altijd gebruiken. Meestal niet.
Oud 20-07-2003, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef op 20-07-2003 @ 21:45:
Nee, zit niks tussen.... Maar omdat het een standaard Eternet modem is met maar één Ethernetpoort heb ik er met een crosskabeltje mijn switch aangehangen, waarop ik alle pc's heb aangesloten.

Dan zit er dus wel wat tussen . Waarschijnlijk ontspoord het signaal bij de switch.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 23:12
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Henri schreef op 21-07-2003 @ 00:00:
Dan zit er dus wel wat tussen . Waarschijnlijk ontspoord het signaal bij de switch.
Maar een switch 'routeerd' of hoe je het ook mag noemen het dataverkeer toch niet? Internet werkt perfect, e-mail werkt perfect, Telebankieren zelfs perfect en Kazaa werkt perfect.

Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 23:56
niemand
niemand is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 21-07-2003 @ 00:12:
Maar een switch 'routeerd' of hoe je het ook mag noemen het dataverkeer toch niet? Internet werkt perfect, e-mail werkt perfect, Telebankieren zelfs perfect en Kazaa werkt perfect.

Een switch doet dat voor een deel.
Als een switch op port 1 een packet ziet dat bestemd is voor het ethernet adres van port 2, dan stuurt ie het alleen naar poort 2. Dat zou je op kunnen vatten als routeren, ookal is het het niet.

Een echte router kan echter packets routeren tussen verschillende netwerken, bijv internet en een LAN. Dat kan een switch niet.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 22:08
Orion16
Orion16 is offline
Weer terug van n fijne vakantie. Wou ff kwijt dat alles werkt (up / download van MSN) ik heb gewoon versie 6 geinstalleerd en dat werkt prima!
Iemand n verklaring waarom het met oude versies niet ging?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 22:17
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 11-08-2003 @ 23:08:
Ik gok erop dat er bij de oude versie van het protocol een nieuwe verbinding opgebouwd wordt die van buiten komt. Zit je nu achter een router dan kan die router niks met die pakketjes omdat er geen MSN Messenger draait en geen idee heeft voor wie die pakketjes bestemd zijn.

Wat je dan dus moet doen is de poorten die door het protocol gebruikt worden open zetten. Vervolgens configureer je de router zo dat deze de pakketjes blind doorstuurt naar de PC waar je MSN Messenger hebt draaien.
Oud 11-08-2003, 22:35
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 11-08-2003 @ 23:08:
niet echt een verklaring maar ook dingen als webcam werken sinds ver.6 echt veel makkelijker en beter.

overigens heb ik gewoon onder advance->nat->default server
gewoon het ip adres van mijn systeem ingevult dan gaat hij namelijk niet door de "firewall" van mijn modem zodat ik het allemaal op mijn systeem kan regelen hierdoor werkte de filetransfer dus wel maar was er geen beveiliging meer.

(ipv het systeem heb ik dan een router staan maar dan werkt het dus wel het gaat om die forwarding in het modem die je bij mij er alleen handmatig via telenet in kan zetten wat dus niet voor iedereen aan te raden is)

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 22:41.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 10:58
CryptapiX
CryptapiX is offline
dat het met opude versies niet ging lag aan het NAT gedeelte,
msn ondersteunde NAT niet goed, of niet goed genoeg
met poorten redirecten kon je file transfer wel aan de gang kjigen maar webcam en audio ed vaak niet

als je een router had kon je DMZ zone aanzeten en dan werkte ook alles gewoon.. maar das nadelig voor andere pcs in het netwerk
Oud 12-08-2003, 12:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
"ontspoort signaal via de switch" "Ondersteunde NAT niet goed"

Sorry maar ik lees een hoop troep in deze draad.

Het idee van een Gateway

Als je achter een gateway zit (wat veelal onterecht "router" genoemd wordt), kunnen computers op het internet niet direkt de computers achter jouw gateway bereiken. De gateway heeft zelf geen idee naar welke computer het doorgestuurd zou moeten worden, dus doet niets met de pakketjes.

Alleen als een computer achter jouw gateway (dit heet de "Demilitarized Zone" oftewel DMZ) het initiatief toont voor communicatie, kan ook van buitenaf informatie naar de computer in het DMZ gestuurd worden. Concreet voorbeeld:

Computer A in het DMZ stuurt pakketjes naar www.google.com om de website te halen. Deze worden via je gateway verstuurd naar de computer van www.google.com. Je gateway 'onthoudt' dat Computer A een verbinding wilde maken met die computer van google. Zodra Google pakketjes terugstuurt, weet de gateway dat hij deze naar Computer A moet sturen. Dat onthouden heet "Keep State".

MSN Messenger

Nu MSN Messenger. Jij verbindt naar de server van MSN Messenger. MSN Messenger server stuurt dingen terug en je gateway weet dat hij deze naar jouw computer moet sturen. Alle tekst die je typt, gaat ook via de MSN Messenger server. Maar als iemand je een file wilt sturen, komt dit van hemzelf af en niet van de MSN Messenger server. Je gateway krijgt dus pakketjes binnen van een IP adres dat hij niet kent. Het weet niet waar hij deze pakketjes naar toe zou moeten sturen, dus dropt de pakketjes (gooit ze weg).

Nou is hier een oplossing voor, genaamd een "port forward". Dit houdt in het configureren van je gateway voor een statische route. Concreet: je vertelt je gateway dat al het inkomende verkeer op port 4500 naar computer A geforward (gestuurd) moet worden, ook al heeft deze computer niet het initiatief tot communicatie getoont. Zodoende vang je bovenstaand probleem op.

Port forwards heb je dus nodig om problemen te verhelpen voor software die listening ports nodig hebben om goed/volledig te kunnen functioneren. uPNP is een techniek die het mogelijk zou moeten maken voor de computer om de communiceren met de router, om dit automatisch te doen. Hier weet ik echter onvoldoende van, je gateway moet het iig ondersteunen.

Tot slot

(NAT) gateway: servercomputer die 2 netwerken verbindt (het internet en je lokale netwerk)
router: servercomputer die pakketjes domweg doorstuurt

Een router zou een pakketje van computer A met IP 10.0.0.20 naar google.com simpelweg doorsturen. Dus het stuurt dan een pakketje met IP 10.0.0.20 door; het verandert niets aan de pakketjes zelf. Het moge duidelijk zijn dat je geen antwoord van de google server hoeft te verwachten.

Een (NAT) gateway kijkt wel naar het pakketje en verandert het IP 10.0.0.20 in het externe IP van je internetverbinding, bijvoorbeeld 195.12.34.56. Dit proces heet Network Address Translation (het 'vertalen' van het IP adres dus) en is de basis voor "internet delen", ook Microsoft's ICS (Internet Connection Sharing) gebruikt deze techniek.

"NAT ondersteunen" en MSN

NAT Ondersteunen kan iets niet. Wel kun je een applicatie zo structureel herschrijven dat een open listening port niet meer nodig is, en zo ook een port forward overbodig is. Of b.v. dat de nieuwe MSN uPNP ondersteunt. Maar NAT kun je niet ondersteunen oid.

Tot zover mijn preek.
Oud 12-08-2003, 17:53
Questor
Questor is offline
MSN 6.0 doet het netjes.. triggert ook netjes de transfers etc. Werkt prima zonder UPNP-aware gateway.
Oud 12-08-2003, 18:42
Questor
Questor is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-08-2003 @ 13:44:
"ontspoort signaal via de switch" "Ondersteunde NAT niet goed"

Sorry maar ik lees een hoop troep in deze draad.

Het idee van een Gateway

Als je achter een gateway zit (wat veelal onterecht "router" genoemd wordt), kunnen computers op het internet niet direkt de computers achter jouw gateway bereiken. De gateway heeft zelf geen idee naar welke computer het doorgestuurd zou moeten worden, dus doet niets met de pakketjes.

Alleen als een computer achter jouw gateway (dit heet de "Demilitarized Zone" oftewel DMZ) het initiatief toont voor communicatie, kan ook van buitenaf informatie naar de computer in het DMZ gestuurd worden. Concreet voorbeeld:
Mwuh.. statefull inspecting firewall heet zoiets (immers, er hoeft geen NAT op een gateway te zitten).. je slaat de plank mis wat betreft het principe 'gateway'. Een gateway is meer de hogere functie van het apparaat in een laag daaronder. Een router kan dus een gateway zijn, aangezien het bijv. toegang geeft tot het internet voor meerdere subnetten. Je stelt gateway als iets totaal anders dan een router, maar dat hoeft het niet te zijn. H.323 beschikt ook over zgn. gateways die bovendien wél verkeer van buiten toelaten. Gateways hoeven niet met NAT te werken. Bovendien is NAT geen functie die in jouw ogen misschien in huis-tuin-keuken 'gateways' c.q. routers zit, maar wel degelijk ook aanwezig in voor jou buiten je budget vallende Cisco's. NAT is nl. zoals jij het uitlegt puur één-op-meer NAT, masquerading, PAT zoals het ook wel heet, gebaseerd op poorten op de gateway. Je hebt ook 1-op-1 NAT, dus je vergelijkingen kloppen hier niet. Een gateway mag, omdat hij dan maar puur PAT doet best wel router genoemd worden. De translatieslag is poortgebaseerd maar daarnaast doet hij toch evengoed routering van data, c.q. forwarding.

Wat betreft NAT ondersteunen... tuurlijk kan dat wel. Verklaar dan maar eens waarom ik kan Netmeeten van achter mijn PNAT gateway zónder portforwards.. *kuch* Kortom: duik nog maar eens goed in de RFC's beste mensen

Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 19:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten