|
|
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht is het beste? | |||
Gedicht 1: wat zou ik een slechte... |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 10.34% |
Gedicht 2: Spulletjes voor de thee |
2 | 6.90% |
Gedicht 3: 5878-729464 |
7 | 24.14% |
Gedicht 4: 1828, cellar door |
2 | 6.90% |
Gedicht 5: DEUREN |
2 | 6.90% |
Gedicht 6: Malice and Misery |
3 | 10.34% |
Gedicht 7: Vannacht is er iemand... |
6 | 20.69% |
Gedicht 8: Samendrang |
4 | 13.79% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Het aantal inzendingen ten opzichte van de vorige wedstrijd is met 71% gedaald. Gelukkig! We hoeven ons nu maar te buigen over acht gedichten en als de kwantiteit tegenvalt moet de kwaliteit wel geweldig zijn.
Wacht even met stemmen tot morgen, dan kunnen eventuele overdraagfouten nog uit het topic worden gezeefd (pm me dus als je een foutje ontdekt). Wanneer je stemt, vermeld dan in het topic waarop je hebt gestemd anders telt-ie niet. Uitgebreide kritiek is leuk en leerzaam, discussie is tot op zekere hoogte ook zeer gewenst, maar geen van beide is verplicht. Voor nu: enjoy! Oh ja, ook belangrijk: ik beslis bij deze heel democratisch dat jullie mogen stemmen tot woensdag 4 april. Bij Animals on Wheels - Just Saying Gedicht 1 Wat zou ik een slechte moeder zijn. Ik zou mijn verdiende liefde van ze kopen met de geadopteerde caravan en de camping en vergeten hoe ze ook al weer heetten. Ik houd wel van ze want ze zijn zo leuk -als ik met vrienden op de bank kijk naar vakantiefoto’s uit Frankrijk. Ik zou drinken, zoveel drinken en limonade met wijn in schoolbekers schenken en geen kusjes maar klusjes geven. Ik zou me elke dag laten opvoeden. Ze leren me zelfstandig lopen, na het praten en als ik oud genoeg ben zetten ze me het huis uit. Gedicht 2 Spulletjes voor de thee Gister woonde zij nog in een hutje van een huisje zij regelde de kleuren van de bloemetjes van het kleed zij zorgde voor de taartjes en het water in het fluitje ze had de mensen lief en dat was wat ze deed 's ochtends liep ze met een omweg naar het dorpje daar haalde ze dan de kaarsjes en de spulletjes voor de thee dan kwam ze meestal onderweg nog langs het hondje van de slager die stond dan voor het raam al klaar, want die mocht met haar mee nu staat ze al een halve dag te snikken bij de balie een boze man had kwaadbewust en stilletjes in de nacht haar huis beroofd, kapot gemaakt en alles meegenomen en wat haar nu te doen stond, was moeilijker dan ze dacht in deze wereld waren er geen bloemetjes en geen hondjes haar naam, haar klacht en enkel dat, was wat de dame vroeg en op de muren hadden ze hier geen ruitjes meer, maar rondjes gezelligheid dat had je hier alleen maar in de kroeg "mijn naam is nogmaals Greet", zei Greet "en ik woon daar bij het meertje dat is daar bij het park naar rechts, ik heb geen telefoon oh alstublieft, wat wilt u? zal ik een appeltaart voor u bakken? U zegt het maar mevrouw, maar och, help me toch gewoon" Gedicht 3 5878-729464 Tu dum tu dum tu dum Als u Nederlands spreekt, toets één. If you speak English, press two. Türkçe konuşuyorsanız, üçe basın. Si vous parlez français, poussez la quatre. Ting tingeling ting tingepling Pling pling pling Welkom bij het huis van de verloren melodieën, waarmee kan ik u van dienst zijn? Ploing ploing ploing U wordt nu doorverbonden. Tingetingetangtang Doeng doeng doeng Tingetinge teng Bedankt voor het bellen en tot ziens. Wij hopen dat u hebt genoten van de muziek. Tuut tuut, tuut tuut, tuut tuut. Bij Philip Glass - The Poet Acts Gedicht 4 1828, cellar door hij wou een ruiter zijn zoals zijn vader was (het was toen pinksteren) en liep als een dronkenman en inderdaad – de ontnuchtering moest nog komen. zachte zolen had hij en stijve vingers, soms viel hij neer en na een maand begon hij te dromen. (misschien over het zachte wrede stro, een waterkruik, zijn verloren speelgoedpaard, misschien vaag gezang van een moeder naar haar kind) als pas geboren was hij, zestien, kon scherp zien in het duister, maar zag geen verschil tussen natuur en kunst, mens en dier: wijs was hij of onnozel. kaspar hauser, kon hij schrijven, kon hij schreeuwen in de tuin (het mes, het mes) – een onbekende door een onbekende, en niks anders kon men over hem vertellen dan: we weten het niet of hij loog. later in een koud kasteel te pilsach, duitsland ontdekte men een kleine kamer, daarin een uit hout gesneden paardje. Gedicht 5 DEUREN Met mijn nepneus en stro-pruik herken ik zelfs mezelf niet meer. De donkere paarden-lijken te schreeuwen: “Vlucht, vlucht, vlucht” Maar vluchten vermoeit, dus ik vecht als een wolf tegen de woorden. M’n armen voelen als stenen en uiteindelijk is het het water dat de waanzin wegdrijft. Het is hoog tijd om nog een brief te schrijven. Want wat moeten we anders doen in de uren na het feest. Gedicht 6 Malice and Misery Het verkeer koppeltjeduikelt in mijn kop achter mijn ogen langs. Het is vicieuze razernij die bonst en draalt, dreunt en maalt. Ik weet, één sprong en ’t is voorbij de stroom zal mij zeker grijpen en terwijl ik hersenvaten voel contraheren lijken mijn slapen mee te willen knijpen. wát wil het toch uitpersen / er is geen bloed Op de achtergrond beklaagt een vriend mijn lot, hij heeft zich naar deze plek gespoed en plots is er een tinteling in mijn benen. Ik moet, ik moet! Nooit was er meer warmte voor mijn leven en voor jou dan die keren dat ik uit alle macht naar je toe wilde rennen maar struikelde. Nooit gedacht dat ik hier zou willen vallen. Gedicht 7 Vannacht is er iemand gestorven. Misschien ben ik het. Ik heb wat gesputterd door een gat in mijn keel, en niets gezegd. Laatst knipte ik mijn nagels bij de vensterbank. Even dutte ik in, en droomde mijn verdrinken in de snavel van de pelikaan. Hij overviel me van achter, ik heb hem nooit meer zien gaan. Alle straten zijn als de rue de Jeanne d'Arc; zelfs zij was maar alleen. Ik sla mijn oog op naar de bergen, en daarvandaan komt geen hulp. Bij Philip Glass - The Poet Acts én Animals on Wheels - Just Saying Gedicht 8 Samendrang Ik ruimde de kopjes je nee toch dat nee het kan echt niet dat jij me net zo met je hand op mijn billen het schaamrood trekt op ja dat klopt van geen kant dat je mij zo brutaal en dat ík me geneer god wat heb jij voor ego van hier wel tot aan de verenigde rot-emiraten ik zou je toch even een mep hooo ik moet met de emmer het vuilnis opruimen nog even de lepeltjes even de lepels ik zou je een mep moeten geven het kan niet o wacht eens ik heb daar nog niet om het hoekje gekeken zal ik dat nu nee daar kijkt straks toch weer niemand dat doe ik wel later wat glimlach ik nou vuile teef die ik ben getver voel me gevleid door zijn groffe geflirt groffe klinkt niet zijn grove geflirt soms zijn woorden echt oerinstinctief Het is een kwestie van cohesie of je dat kunst noemt of vermicelli Daar zit ze dan en zegt ‘alles is niet echt’ kijk dan die dubbele bezinning van haar. En ik denk alleen maar – wat een flirteloos kutwijf, geen woorden na daden. Het is teringwarm, ik zeg ‘het is warm’ de wind zucht niet maar zij wel ja ze gaat me zelfs met een lepel te lijf zegt ze stoer en ze zwaait en raakt bijna mijn wang. Maar ik vang haar hand in de lucht en er is samenhang. Laatst gewijzigd op 24-03-2007 om 23:53. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Zelf had ik veel meer met the poet acts dan met animal on wheels. Waarschijnlijk de schrijvers die hebben ingezonden ook. Het is ook leuk om te lezen hoe iets instrumentaals in woorden wordt geïnterpreteerd. En hoe woorden in andere woorden worden geïnterpreteerd.
Gedicht 1: op het eerste gezicht deed dit gedicht me ook weinig. Maar bij beter kijken inderdaad is het toch wel een aardig gedichtje. De dingen als kusjes – klusjes, en hoe het omgekeerd is vind ik leuk. Maar de link met het liedje zie ik eigenlijk niet, dat vind ik het grootste minpunt. Gedicht 2: Te lang, te saai, te verhalend. Er is geen doorkomen aan, en van het stijltje krijg ik de kriebels. Gedicht 3: Ik heb eerst nog gegoogled naar de titel, domdomdom, maar Sketch heeft de puzzel al opgelost. Zo moeilijk was die nu ook weer niet ![]() Gedicht 4: Googlen naar Kasper Hauser: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaspar_Hauser. Dan vind ik het te letterlijk overgenomen. Voor zo’n mysterie had ik een mysterieuzer gedicht verwacht. Ik vind teveel dat de feitjes achter elkaar worden gesommeerd, zonder dat er over iets na te denken valt, of te fantaseren. Gedicht 5: waanzin begint een DoPwoord te worden ![]() Gedicht 6: Wederom googlen levert iets vreemds op: http://en.wikipedia.org/wiki/Malice_Mizer “what is human? Nothing but a being of malice and misery”. Op zich wel van toepassing op het gedicht, maar ik vraag me af of de dichter dit wist. Vage muziek trouwens ![]() Gedicht 7: Ik had het al genoemd, maar de eerste strofe vind ik echt heel goed. De rest zegt me niet zo veel en haalt dat niveau ook niet. De laatste regel is afgeleid van een psalm als ik me niet vergis: ‘k sla mijn ogen op en zie de hoge bergen aan, waar komt mijn hulp vandaan? Mijn hulp is van mijn Here, die dit alles heeft geschapen. Mijn herder zal niet slapen. Gedicht 8: Van dit gedicht had ik al even kort gezegd wat ik ervan vond. Het tweede deel spreekt me meer aan dan het eerste. Alhoewel het eerste deel wel leuk is geschreven komt dat toch wat makkelijk over. Het taalgebruik zo grof, houd ik ook niet echt van. Nee, het knappe van dit gedicht is hoe de schrijfster (daar mogen we toch wel vanuit gaan?) de twee liedjes kloppend heeft weten te maken in 1 gedicht, hoe ze een overlap heeft weten te vinden en die goed beschreven heeft. Zoals de titel en de slotzin al een beetje doen vermoeden. Hoe ze door samendrang een samenhang heeft weten te vinden. Mijn keuze wordt echt moeilijk, aangezien ik van geen een gedicht echt overtuigd ben. Daar ga ik nog even over denken. Ik twijfel tussen 1,6 en 8.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Gedicht 6 Ja, fijn gedicht ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() maar ik wilde alleen laten zien dat er wel heel letterlijk dingen zijn overgenomen.
|
8, omdat ik het er niet omheen vind draaien, het spreekt me ontzettend aan. Ik vind dat de 'scheldwoorden' er leuk in verwerkt zijn en dat er een goede timing in het gedicht zit, dat alles op zijn plekje valt. En het eerste stuk is minstens zo tof als het tweede.
Ik wilde eerst op 3 stemmen, maar ik vind 8 toch beter. En de laatste zin van 5 is ook geweldig, maar dat heeft meer betrekking op mijn persoonlijke zelf dan op de regel zelf. |
![]() |
|
Gedicht 1
Deze vind ik tof. Ik vind dat de mafheid van het nummer bij de mafheid van de moeder past, dus naast het 'what is your name'-gedoe kan ik hem daarom ook wel plaatsen bij het nummer. De limonade met wijn in schoolbekers is gewoon echt goed ![]() Gedicht 2 Ik vind het te langdradig en het punt niet zo interessant uitgewerkt. De papierhandel die alles moeilijker maakt dan het is is een goed idee bij het nummer, en het past ook best bij de versjesvorm. Maar het mist humor, dat zei iemand voor me geloof ik ook al, bovendien loopt het niet zo lekker. Gedicht 3 Hm, niet leuk. De enige concrete zin die erin zit (over het huis van verloren melodiën) vond ik best veelbelovend, maar er wordt vervolgens naar mijn idee weinig mee gedaan. Het gedicht past bij de muziek, ja, maar het doet me wat te makkelijk aan. Wel leuk dat je die verschillende talen hebt gebruikt in het begin. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb even een top 3 gemaakt waar ik nader op in wil gaan.
Gedicht 3 Ik heb het gedicht graag gelezen. Alhoewel er misschien té veel herhaling in zat, paste het er ook wel weer bij. "Welkom bij het huis van de verloren melodieën, waarmee kan ik u van dienst zijn?" vind ik echt heel erg gaaf. Gedicht 7 Gedicht 7 vind ik mooi. Maar het einde, de laatste zin, valt me steeds als ik het gedicht lees weer tegen. Maar daar tegenover staat dat de eerste strofe geweldig is, echt geweldig. Gedicht 8 Het gedicht ziet er al indrukwekkend uit. Het was ook indrukwekkend. Ik vind het tweede deel beter dan het eerste deel. Het eerste deel vond ik té warrig. Maar dat tweede deel maakte zoveel goed. Ik vind de scheldwoorden heerlijk en vooral heerlijk erin verwerkt. Nu ga ik eens een dagje hard nadenken. |
![]() |
|
Lief DoPvolk,
Ik ga even offtopic. Ik wilde een afscheidsgedicht posten, maar natuurlijk is dat niet op tijd afgekomen (ik heb nu like nog twee minuten) en misschien moet ik er ook pas de laatste hand aan leggen als ik vertrokken ben, nu is het allemaal toch onwerkelijk. Ik ga voor drie maanden de wereld over (2 maanden Nieuw Zeeland en een maand Thailand, voor de geinteresseerden ![]() Liefs, Porcelain p.s. ik bekritiseer en stem nog wel, hoor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Anyway: ik heb gestemd op nummer 3. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Het rare is dat ik de rest van de gedichten nu juist leuker vind
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het tweede: Dat lijkt mij niet. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb op gedicht 1 gestemd. Het is leuk hoe de hilarische situatie word geschetst, alhoewel je ergens ook wel medelijden krijgt met de ik-figuur.
'Limonade met wijn in schoolbekers' doet mij denken aan hoe het clubje studenten in 'The secret history' altijd sterke drank in theepotten hadden. ![]() Gedicht vier is mijn tweede favoriet, dankzij het goed gebruik maken van bijvoegelijke naamwoorden. 'over hem vertellen dan: we weten het niet of hij loog.' ![]() oh, en van één gedicht weet ik met zekerheid te zeggen van wie die is.
|
Vanuit een internetcafe in Auckland
![]() Leonoor, we hebben dat de vorige keer ook zo gedaan. Ik weet niet meer wat de echte reden nou was eigenlijk, ik vind het in ieder geval wel prettig dat ik nu gewoon kan zien hoeveel stemmen elk gedicht heeft. Gedicht 5 The hours ja, maar het lijkt me een combinatie. Ik vind het gedicht dus wel een goede wederhelft van de muziek omdat ik het er (volgens mij dus) op meerdere manieren in kan terugvinden. Het idee van het gedicht vind ik wat voor de hand liggend, maar misschien komt dat alleen omdat ik toen ik een gedicht probeerde te schrijven voor de wedstrijd ook een beetje zo'n gedachtengang had (alleen leidde dat nergens heen). In het gedicht lijken sommige dingen ook wat makkelijk, maar over het algemeen vind ik het wel een mooi gedicht, de verwijzingen ook wel leuk. Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 05:14. |
![]() |
|
Volgens mij was dat omdat er iemand toen ontzettend vals had gespeeld. Zulke dingen merk je dan achteraf, waardoor blijkt dat het hele stemverloop, wat ontzettend spannend en leuk is om te volgen helemaal niet zo ging als je dacht dat het ging, en ja, dat is natuurlijk jammer.
Even de werkelijke tussenstand: 1| i 3| i 6| i 7| iii 8| i Of mis er nu een paar? We hebben trouwens nog maar een week om te stemmen en zo ![]() Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 17:33. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics. Dingaantouwtje | 7 | 04-04-2010 23:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Overzicht Wedstrijden Porcelain | 0 | 27-08-2007 15:35 |