Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2004, 20:58
Femic
Femic is offline
Ik weet dat er al meer topics van zijn, maar ik mag te oude topics niet uppen, heb ik gemerkt

Heb deze film gisteren eindelijk voor het eerst gezien op dvd (voor 7 euro gekocht) en fuck wat een goeie film! Echt geniaal, maar ook heel triest. Een must-see 4 everyone
Oud 22-07-2004, 21:02
Verwijderd
ik heb hem een aantal keer gezien, en ja hij is erg goed!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 21:05
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
deze film is gewoon top! .
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 21:19
Verwijderd
beide edwards spelen
gister fight club gezien speelt norton ook super
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 21:20
Dinalfos
Dinalfos is offline
Goede film, maar geen topper.
Oud 22-07-2004, 21:38
aniki
aniki is offline
Na een paar keer is de lol er wel vanaf.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 00:14
Type
Type is offline
Citaat:
aniki schreef op 22-07-2004 @ 22:38 :
Na een paar keer is de lol er wel vanaf.
eens, komt imo ook door het opvoedkundig correcte wijzende vingertje in de ondertoon...
Oud 23-07-2004, 00:20
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 22-07-2004 @ 22:20 :
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:05
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Al te vaak gezien.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:15
Dry.your.eyes
Dry.your.eyes is offline
Ik heb hem gewoon echt nog nooit gezien, heb er echt veel over gehoord dus ik denk dat ik hem maar binnenkort ga kijken
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:21
Boozle
Boozle is offline
Ik wil hem ook wel zien alleen waar gaat ie ook alweer over,
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Boozle schreef op 23-07-2004 @ 22:21 :
Ik wil hem ook wel zien alleen waar gaat ie ook alweer over,
--> http://www.imdb.com/title/tt0120586/plotsummary
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 22:02
The Stranger
The Stranger is offline
De vorige topic is nog niet eens zo ontzettend oud, hoor...

Ik vind het een kutfilm. Ik krijg uitslag van politiek correctheid en moralen in films.
Oud 23-07-2004, 23:00
Rioto
vond er geen bal aan
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 07:22
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Inderdaad, wel goed geacteerd, dat wel. En ik heb nog geen betere film die dit onderwerp behandelt gezien. Iemand een idee welke film beter is dan deze? Het onderwerp vind ik meestal wel interessant, maar de films zijn vaak zo matig.
Oud 24-07-2004, 08:23
Dzjes
Dzjes is offline
Ik vond het best een goede film, op zich ben ik sowieso niet voor zo'n films, dus dat ik deze best wel goed vond zegt dan al iets.
Goed geacteerd in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 08:46
Verwijderd
Ik vind qua genre "The Believer"een stuk beter
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 12:05
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
lovetear schreef op 24-07-2004 @ 08:22 :
Inderdaad, wel goed geacteerd, dat wel. En ik heb nog geen betere film die dit onderwerp behandelt gezien. Iemand een idee welke film beter is dan deze? Het onderwerp vind ik meestal wel interessant, maar de films zijn vaak zo matig.
Mwoa, ik vind een film als Romper Stomper (met Russel Crowe)een stuk beter. Vooral omdat de regisseur daar kiest voor een wat meer afstandelijke benadering door de beelden voor zichzelf te laten spreken. Hij kiest geen partij en voert geen moralistische monologen op(wat mij betreft is er niets irritanter dan dat), maar appeleert in plaats daarvan gewoon heel ouderwets aan het gezonde verstand van de kijker.

Daarnaast vind ik ook dat de film er een stuk mooier uitziet en en een betere score heeft.
Oud 24-07-2004, 19:55
lovetear
lovetear is offline
Hmm, romper stomper vond ik niet zo geweldig eigenlijk, vond hem juist te leeg. Had het gevoel dat ik eigenlijk niks had gezien na afloop van die film. The believer vond ik wel leuk, maar ook daar had ik achteraf niet het idee dat ik een topfilm had gezien, ik vond hem wel beter dan romper stomper, misschien ook wel beter dan american history x.
Oud 24-07-2004, 20:23
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
lovetear schreef op 24-07-2004 @ 20:55 :
Hmm, romper stomper vond ik niet zo geweldig eigenlijk, vond hem juist te leeg. Had het gevoel dat ik eigenlijk niks had gezien na afloop van die film. The believer vond ik wel leuk, maar ook daar had ik achteraf niet het idee dat ik een topfilm had gezien, ik vond hem wel beter dan romper stomper, misschien ook wel beter dan american history x.
Ja, dat eerste ben ik wel met je eens. Maar Romper Stomper heeft een wat kleinere agenda met als enige pretentie een realistisch en ongeromantiseerd(voor zover je uberhaupt van romantiek kan spreken in dat wereldje)beeld geven van de wereld van skinheads in Australie. Daardoor lijkt het wat leger, maar ik vond dat ruwe en persoonlijke wel wat hebben.

The Believer heb ik nog niet helemaal gezien. Ik heb wel stukjes voorbij zien komen op Canal+, maar ik moet er nog steeds een keertje goed voor gaan zitten.
Oud 25-07-2004, 07:46
ThePinkFlamingo
ThePinkFlamingo is offline
Goeie film wel, alleen op het laatst begint de moraal het van de zinnigheid over te nemen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 11:16
purplerose
purplerose is offline
Citaat:
Type schreef op 23-07-2004 @ 01:14 :
eens, komt imo ook door het opvoedkundig correcte wijzende vingertje in de ondertoon...
Zeker.. dat vind ik wel erg jammer aan de film. Het is een goede film. Ook erg triest, maar na de eerste 4x dat ik hem gezien heb begon ik me wel een beetje aan die ondertoon te irriteren.
Jammer, maar helaas..
Oud 27-07-2004, 11:24
Goeniegoegoe
Goeniegoegoe is offline
Citaat:
Maypole schreef op 24-07-2004 @ 00:00 :
vond er geen bal aan
Oud 27-07-2004, 11:30
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
Goede film
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 11:31
Verwijderd
Hijs wel grappig, maar nogal onrealistisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2004, 11:34
Verwijderd
De 'verandering' van Edward ging mijns inziens nogal rap. Dat maakt de film een beetje ongeloofwaardig, eigenlijk. Maar goed, wat speelt Norton weer een geweldige rol.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:53
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 27-07-2004 @ 12:34 :
De 'verandering' van Edward ging mijns inziens nogal rap. Dat maakt de film een beetje ongeloofwaardig, eigenlijk.
Inderdaad. 1 geintje van die neger in de bak en hij was bekeerd. Maar goed, verder weinig op aan te merken.
Oud 31-07-2004, 15:35
Cruz
Cruz is offline
Hele goede film! Al vaak gezien, maar hij blijft goed. Ben sowieso grote fan van Edward Norton
Oud 31-07-2004, 22:08
Verwijderd
blijft een goede film..
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:14
gurdy
gurdy is offline
Jaa, American History X is erg fijn!
Edward Norton is top! En Edward Furlong doet het natuurlijk ook erg goed
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:17
Verwijderd
yep, norton is . 'k vind em in 25th hour ook heel goed spelen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:24
gurdy
gurdy is offline
Hmm 25th hour heb ik dus weer niet afgekeken, want ik vond hem niet zo super. Maar degene met wie ik hem keek zei dat ik hem wel af had moeten kijken, want zij vond hem superrr...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:36
Verwijderd
De film mist inhoud.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 19:40
JJ13
JJ13 is offline
ik heb m gisteren gezien en vond het best een aangrijpende film. wel vond ik het einde wat voorspelbaar, je wist gewoon dat een van de 2 vermoord zou worden. ik vond de beelden goed met de flashbacks en de muziek vond ik echt geweldig bij de film passen.
Oud 27-08-2004, 11:59
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Als iemand mijn vraag zou kunnen beantwoorden want mijn topic is weer dichtgegooid

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=938584
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 12:59
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 27-08-2004 @ 12:59 :
Als iemand mijn vraag zou kunnen beantwoorden want mijn topic is weer dichtgegooid

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=938584
mogelijke spoilers
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 13:51
W1A
W1A is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 22-07-2004 @ 22:19 :
beide edwards spelen
gister fight club gezien speelt norton ook super
precies. Ik heb Edward Norton nog nooit echt slecht zien spelen trouwens.

American History X blijft één van mijn favoriete films! Echt een topper.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 13:57
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
W1A schreef op 27-08-2004 @ 14:51 :
American History X blijft één van mijn favoriete films! Echt een topper.
en beide edwards zijn lekker
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:36
WillKillForSex
@ Silent Enigma

Kwamen die nazi groepjes niet voort uit het feit dat die zwarte gangs zaten te roven? Het is een bijzaak dat het komt door armoede maar ze waren er echter wel eerder.

Hij komt er zeker achter dat hij beter zuiver kan handelen al is het voor mij nog steeds onduidelijk wat de doorslag hiervoor was. Als het alleen komt doordat het schoolhoofd zei wat hij had nou eigelijk bereikt had en of hij beter af is dan vind ik het persoonlijk heel slap van de film. Niet alleen ging hij de gevangenis in omdat hij zijn eigendommen beschermde (zijn auto) maar was de rede dat de gang zijn auto omdat ze klaarblijkelijk niet tegen hun verlies konden. Mocht het zijn omdat hij een hitler-aanhanger is dan is dat zeker slecht naar voren gekomen.

Vreemd dat bijna iedereen zegt dat de dood van 1 van de 2 onvermijdelijk is. Er wordt dus al automatisch vanuit gegaan dat hun idee door niemand gerespecteerd wordt (ook al is het nog zo fout) en dat ze van kant worden gemaakt door de andere partij, in dit geval de andere gang.

Dat het een statement tegen haat is kan wel mooi zijn maar dan had je net zo goed andere partijen kunnen gebruiken want ik vind echt dat in deze film het een en ander niet klopt, maar das persoonlijk.

Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:46
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 27-08-2004 @ 16:36 :
@ Silent Enigma

Kwamen die nazi groepjes niet voort uit het feit dat die zwarte gangs zaten te roven? Het is een bijzaak dat het komt door armoede maar ze waren er echter wel eerder.

maakt dat de nazi's minder slecht dan?

Citaat:

Hij komt er zeker achter dat hij beter zuiver kan handelen al is het voor mij nog steeds onduidelijk wat de doorslag hiervoor was. Als het alleen komt doordat het schoolhoofd zei wat hij had nou eigelijk bereikt had en of hij beter af is dan vind ik het persoonlijk heel slap van de film.

het is een combinatie van zijn gevangeniservaring en het schoolhoofd. het is te lang geleden dat ik de film gezien heb, kan het niet precies verklaren.

Citaat:

Niet alleen ging hij de gevangenis in omdat hij zijn eigendommen beschermde (zijn auto) maar was de rede dat de gang zijn auto omdat ze klaarblijkelijk niet tegen hun verlies konden. Mocht het zijn omdat hij een hitler-aanhanger is dan is dat zeker slecht naar voren gekomen.

ehm, ik snap die zin niet helemaal. snap jij hem wel?

Citaat:

Vreemd dat bijna iedereen zegt dat de dood van 1 van de 2 onvermijdelijk is. Er wordt dus al automatisch vanuit gegaan dat hun idee door niemand gerespecteerd wordt (ook al is het nog zo fout) en dat ze van kant worden gemaakt door de andere partij, in dit geval de andere gang.

Dat het een statement tegen haat is kan wel mooi zijn maar dan had je net zo goed andere partijen kunnen gebruiken want ik vind echt dat in deze film het een en ander niet klopt, maar das persoonlijk.

nouja, artistieke vrijheid.

ik krijg de indruk dat je neigt sympathie te hebben voor de nazi's in deze film. (ik kan het fout hebben). misschien moet je de film nog maar eens kijken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 16:45
WillKillForSex
Citaat:
Silent Enigma schreef op 27-08-2004 @ 16:46 :

maakt dat de nazi's minder slecht dan?

[/b]
Zeker niet, maar actie reactie misschien?

Citaat:
het is een combinatie van zijn gevangeniservaring en het schoolhoofd. het is te lang geleden dat ik de film gezien heb, kan het niet precies verklaren.
Da's jammer dat je het niet meer precies weet.

Citaat:
ehm, ik snap die zin niet helemaal. snap jij hem wel?
Wat ik bedoelde te zeggen is de reden dat hij de gevangenis inging was dat hij zijn eigendommen beschermde. Immers, de bendeleden die hij had verslagen met een potje basketbal kwamen naar zijn huis toe om zijn auto (en misschien ook nog wel meer had hij niet ingegerepen) te slopen. De reden waarom ze naar zijn huis kwamen zou MISSCHIEN moeten zijn dat hij een hitler-aanhanger is en dat ze die, logischerwijs, niet mogen. Waar het echter op lijkt is dat ze naar zijn huis komen omdat ze verloren hebben met basketbal (en dus hun pleintje kwijt zijn) en wraak willen nemen.

Je zei ook iets over een zwarte man die hij in de gevangenis tegenkomt en dat hij door hem ook tot inkeer is gekomen omdat hij oneerlijk berecht is. Voor mij voelt dat aan alsof ze toch enige vorm van "injustice" in de film moesten plaatsen anders hadden de zwarte in de films de enige boosdoeners geweest en de blanken degene die voor hunzelf opkwamen. Als je globaal naar de film kijkt zie je ze of een auto slopen, een blanke in elkaar slaan of aggressief basketballen. Met name jammer want dit is een stigmatiserend beeld van bevolkingsgroep die juist hierdoor weer voor sommige minder intellectuelen bevestigt wordt.

Daarbij komt ook nog kijken dat het moment dat de broers hun haat laten varen en vrede willen sluiten er 1 van de 2 afgeschoten wordt. Erg merkwaardig als je juist in je film wil laten blijken dat racisme slecht is.

Citaat:
nouja, artistieke vrijheid.

ik krijg de indruk dat je neigt sympathie te hebben voor de nazi's in deze film. (ik kan het fout hebben). misschien moet je de film nog maar eens kijken.
Sympathie.. het is maar hoe je het bekijkt. Ik kijk het lieft objectief naar zulk soort films en probeer mij beide kanten in te denken. Verder is het moraal van het verhaal helemaal ver te vinden voor mij. Had de film nou geeindigt dat de broers samen met zwarte mensen vrienden waren... of dat de bendes uit dat stadje vrede hadden met elkaar of weet ik veel wat, dan had het nog geleken erop dat haat niet goed is en dat vrede beter is.

Maar vooral door die moord op dat broertje op het eind en het open eind krijg ik het idee dat de oudere broer weer terug op het slechte pad gaat omdat juist wat hij dacht dat fout was toch wel weer lichtelijk waar bleek te zijn. Dit naar aanleiding van zijn vader die ook door bendes om het leven kwam.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 22:17
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 27-08-2004 @ 17:45 :
*knip*
het gaat de film niet zo zeer te vertellen dat racisme slecht is, het gaat over HAAT in het algemeen en hoe dat een vicieuze cirkel is. natuurlijk heeft het wel wát te zeggen over nazisme (hoe norton een getraumatiseerde demagoog is en al zijn nazivriendjes domme, volgzame schapen), hoe racisme over wordt gedragen van ouders op kind, maar dat is mijn insziens bijzaak in deze film.

de film is ook in mijn ogen zeker niet perfect, maar voor elke film geldt dat als je elk detail tot in de oneindigheid gaat analyseren, je de boodschap van de film onrecht aandoet. en juist de boodschap, de moraal in deze film is erg sterk. haat zaait haat, er komt geen einde aan en er vallen altijd onnodige slachtoffers. *blaat*

PS het zou wel een erg Disney-einde zijn als zwarten en nazi's vriendjes werden en nog lang en gelukkig leefden.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 23:32
Tink*
Tink* is offline
kvond t een goede film!
ik ben heel erg tegen racisme..
en kheb ook van die vrienden die dat juist wel vinden..
van die stomme nazi achtige ideeen enzo...
kvond deze film heel schokkend en goed eigenlijks..
het laat best een goed beeld ervan zien!
Oud 27-08-2004, 23:44
Lenny K
Lenny K is offline
wat ik nou vreemd vind is dat van die rascistische mannetjes AHX als hun favo film op hun cu2 enzo zetten. De film veroordeelt rascisme juist
zou het aan het iq van rascisten liggen???
Oud 27-08-2004, 23:49
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Lenny K schreef op 28-08-2004 @ 00:44 :
wat ik nou vreemd vind is dat van die rascistische mannetjes AHX als hun favo film op hun cu2 enzo zetten. De film veroordeelt rascisme juist
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Goede film, zoals eerder gezegd niet op alle punten even realistisch maar ik vind 'm wel indrukwekkend. Beter dan the believer, die vond ik eigenlijk niet zo goed. Romper Stomper heb ik nog niet gezien en ben ik nu aan het downloaden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:06
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Zouden racisten wel weten hoe je racisme schrijft?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 01:34
WillKillForSex
Citaat:
Silent Enigma schreef op 27-08-2004 @ 23:17 :
en juist de boodschap, de moraal in deze film is erg sterk. haat zaait haat, er komt geen einde aan en er vallen altijd onnodige slachtoffers.
Dan vraag ik mij nog af waar de haat dan begint en wie begint met zaaien. En dan kom ik alleen maar uit bij actie reactie.

Maarja ik zal wel te serieus op deze film ingegaan zijn. Het is alleen dat ik hoge verwachtingen had van deze film en ik het eigelijk dus maar een bagger film vind qua moraal want ik had echt gehoopt dat je duidelijk het gevolg zag van rassenhaat. In dat opzicht vond ik Malcolm X toch een tikkeltje beter.

Neemt niet weg dat ik Edward Norton geweldig zijn rol vertolkt.

Hij zit voor mij bij de toppers als die Commander uit Full Metal Jacket die zn recruits afblaft

Citaat:
What's your height Soldier?

5 feet 7, Sir!

Hell! I didn't know they stacked shit that high! Are on squeezing a inch or two on me?!

No Sir!
meesterlijk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 01:36
WillKillForSex
Citaat:
Misschien omdat ik al eerder aangaf dat het moraal te diep verstopt ligt (zeker voor zulke simpele zielen) en het eerder lijkt op een stigmatiserende film waar de zwarte slecht is en de blanken zijn eigen goed verdedigt? Weet ik veel.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 03:05
Lenny K
Lenny K is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 28-08-2004 @ 01:06 :
Zouden racisten wel weten hoe je racisme schrijft?
daar had je me! als je me maar niet dicrimineerd!
Reageren

Regels voor berichten