Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2011, 01:28
Verwijderd
Hey guys, ik begin in september met mijn nieuwe studie.
Ik ga International Business and Management Studies doen, en dit is een studie die nogal wat aantekeningen met zich mee brengt,
Hoewel waar ik GEEN zin in heb is een gigantische stapel papierwerk waar ik naderhand weer grote problemen mee heb om uit te zoeken wat bij wat hoort.
Nu hoor ik zeer goede dingen over de Macbook, en hoe uitermate geschikt hij is voor een student omdat hij virusvrij is en heel degelijk in elkaar zit.
Nu kan ik, omdat mijn moeder op de Universiteit van Amsterdam werkt een korting krijgen op de aanschaf van een Macbook van 12%, maar nu is de vraag:
Is het het je geld waard?
En heeft iemand ervaring met de macbook?

Hopelijk kunnen jullie mij van wat waardevolle info verschaffen

Alvast bedankt.

Snow.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2011, 07:15
Verwijderd
Iets voor de Philosoraptor; als Apple's OS-X virusvrij is, waarom zijn er dan virusscanners voor OS-X? Wat betreft betrouwbaarheid heeft Asus de minste returns binnen drie jaar, Apple beduidend meer (3-4% als ik me niet vergis). Ook zijn die Macbooks veel te duur vergeleken met wat je krijgt én je mag diep buigen voor de wanstaltige policies die Apple in he aarsje drukt. Een beter alternatief vind ik de Dell Studio 17 of een Asus-equivalent.

Maar laat dat allemaal je vooral niet weerhouden "lekker hip" te zijn met Apple
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 08:01
Verwijderd
Wat voor policies dan?
En dell heb ik slechte ervaringen mee, asus hoor ik slechte dingen over en je hebt gelijk dat het veel geld is.
Maar als je er een stabiel systeem voor terug krijgt (iig, ik hoor het van meerdere die apple-based werken)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 08:06
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Als je puur naar de hardware specificaties kijkt, dan betaal je voor apple bijna 2x zoveel dan voor een niet apple laptop.
Ik zou ook geen macbook kopen. Er zijn ook virussen voor macOS. Windows is gewoon een stuk goedkoper (dit lijkt mij voor een student een belangrijker punt), ook voor software, en je kan er veel makkelijker zelf iets mee mocht er iets mis mee zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Wat voor policies dan?
En dell heb ik slechte ervaringen mee, asus hoor ik slechte dingen over en je hebt gelijk dat het veel geld is.
Maar als je er een stabiel systeem voor terug krijgt (iig, ik hoor het van meerdere die apple-based werken)
Eh, Dell is speler nummer één op laptopgebied in de zakelijke markt. Dat jij slechte dingen hoort over Asus is jouw probleem, ik zal je straks RMA-cijfers laten lezen van een major retailer.

Policies in de zin van gebrek aan (relatieve) privacy, keuzevrijheid wat betreft hard- én software, variabele user agreements. Apple is evil.

Apple gebruikt ordinaire x86-hardware, hoor. Nét als Asus en Dell. Windows Vista SP2 en 7 zijn net zo secure en stabiel als OS-X.

Overigens is dit mijn laatste post, op de beloofde link na. Want wat weet ik er nou van
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 12:51
Nocturnal
Nocturnal is offline
Een Dell uit het zakelijke segment is altijd aan te raden, ik heb verschillende laptops gehad en werk nu met een Dell E6400, inmiddels al wat verouderd maar wel één van de meeste degelijke laptop die ik ooit in mn handen heb gehad. Je zou ook kunnen kijken naar een Dell XPS 15, die zijn op het moment erg populair en zijn ook degelijk gebouwd.
Oud 07-07-2011, 20:29
freyk
freyk is offline
Aangezien je ook windows(-applicaties) op verschillende manieren op je mac kan draaien, kan je beter, volgens mijn mening, naar de hardware kijken: het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Of je kijkt naar de standaard applicaties voor mac osx: voor een marketing/multimedia student is het een must-have. Voor iemand die een opleiding zoals de ts gaat doen, zullen alleen de gelikte presentaties, wat je met keynote maakt, zeer leuk zijn.

Ik heb al drie jaar een macbook pro en ben er nog steeds zeer blij mee.

Voor virussen/adware/spyware geldt voor ieder besturingsysteemsysteem hetzelfde:
software is niet foutloos. Blijf updaten en dingen voorkomen.

Laatst gewijzigd op 07-07-2011 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Aangezien je ook windows(-applicaties) op verschillende manieren op je mac kan draaien, kan je beter, volgens mijn mening, naar de hardware kijken: het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Of je kijkt naar de standaard applicaties voor mac osx: voor een marketing/multimedia student is het een must-have. Voor iemand die een opleiding zoals de ts gaat doen, zullen alleen de gelikte presentaties, wat je met keynote maakt, zeer leuk zijn.

Ik heb al drie jaar een macbook pro en ben er nog steeds zeer blij mee.

Voor virussen/adware/spyware geldt voor ieder besturingsysteemsysteem hetzelfde:
software is niet foutloos. Blijf updaten en dingen voorkomen.
Wat een onzin. Apple gebruikt, ik herhaal het maar eens, doodnormale hardware. Er is niets, maar dan ook niets magisch, speciaals of beter aan.

Je opmerking over software raakt ook kant noch wal.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 13:07
freyk
freyk is offline
Ok, het is voor de meeste mensen doodnormale hardware, maar voor mij zijn het de kleine details wat ik leuk/handig van mijn macbook pro vind.
Bijvoorbeeld het beeld, de magnetische powerinput & beeldranden, chrome, mini-display port en de vormgeving,
Zelf heb ik dit bij andere laptops nog niet / nauwelijks gezien.
Het geluid wat mijn dvd/cd-speler maakt vind ik, wanneer deze een dvd/cd inslikt of eruit spuwt.

Als Jij of de TS over de software wil hebben, maak dan ff een topic aan op S&M.
Oud 10-07-2011, 13:37
Verwijderd
Het is voor mij vooral ook de kwaliteit van de constructie en de kleine details die mij het doen overwegen om over te stappen naar de Mac.

De stabiliteit van het systeem is inderdaad een belangrijk punt, maar ook de constructie en het geweldige trackpad die het gebruik van een muis overbodig maakt.
Het is voor mij een voordeel om van les naar les toe te kunnen gaan zonder mijzelf helemaal te hoeven installeren.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 13:46
Loveley
Loveley is offline
Toen ik ook overwoog om van een 'gewone' computer (ik had toen een HP) naar een Macbook over te schakelen, raadde iedereen mij het ook af om er een te kopen. Raar genoeg waren het allemaal mensen die nog nooit met een Macbook gewerkt hadden. Degene die er dan wél mee gewerkt hadden, zeiden dan weer dat ik het wel moest doen. Raar genoeg.

Ik heb uiteindelijk dan toch een Macbook aangeschaft mét een flinke studentenkorting en ik heb nog eens een Ipod zo goed als gratis bij gekregen. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik ben overgeschakeld. In tegendeel. Mijn ouders hebben nu een IMac gekocht en zij zijn er ook zeer tevreden van.

Ik kan het dan ook alleen maar aanraden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 23:52
SacredRose
SacredRose is offline
ik heb genoeg met een macbook gewerkt, maar ik vind het echt niks speciaals en al helemaal niet het geld waard.

de hardware is naar mijn mening en ervaring helemaal niks speciaals en mijn laptop die ik nu bijna 2 jaar heb heeft dezelfde hardware als de meeste macbooks nu hebben zoals ik het laatst in zo'n apple winkel zag. en die koste toen nog steed 300 euro minder dan de goedkoopste macbook nu.

met software hoor ik ook altijd veel gekloot in mijn omgeving door mensen met een macbook. en qua stabiliteit vond ik het ook wel meevallen als ik het vergelijk met hoe windows 7 het doet. en als je wat verstand hebt van computers kan je er linux opzetten en je krijgt het zelfde resultaat bijna.
Oud 11-07-2011, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Ok, het is voor de meeste mensen doodnormale hardware, maar voor mij zijn het de kleine details wat ik leuk/handig van mijn macbook pro vind.
Bijvoorbeeld het beeld, de magnetische powerinput & beeldranden, chrome, mini-display port en de vormgeving,
Zelf heb ik dit bij andere laptops nog niet / nauwelijks gezien.
Het geluid wat mijn dvd/cd-speler maakt vind ik, wanneer deze een dvd/cd inslikt of eruit spuwt.

Als Jij of de TS over de software wil hebben, maak dan ff een topic aan op S&M.
Chrome draait ook op Windows dus ik zie niet in wat er zo bijzonder aan is.

Mijn Dell XPS15 heeft een mooi uiterlijk van geborsteld aluminium, kostte €600,- en heeft een laadcontact wat niet in de fik vliegt zoals dat ding van Apple in het verleden diverse keren heeft gedaan. Verder zit er een displayport en een HDMI-poort op, twee USB3 poorten, eSATA en gaat de batterij makkelijk 5 uur mee onder belasting. De grafische prestaties zijn ook redelijk, Supreme Commander draait bijvoorbeeld vlekkeloos en ik heb er voor €70,- zelf 8GB geheugen ingezet.

Where's your Apple now?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 11:04
Lotte^^
Lotte^^ is offline
En mini display port is toch gewoon een soort van mini hdmi? Dat is toch niet handiger? dan moet je daar weer een aparte kabel voor kopen, dan kan je toch beter gewoon hdmi hebben?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 11:34
Verwijderd
Nee. DisplayPort is wel uitwisselbaar met HDMI maar andersom niet. DP is bedoeld als vervanger voor het nogal onhandige DVI; voor monitoren dus. Het is royaltyloos, in tegenstelling tot HDMI en het is ook bedoeld voor interne communicatie.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 11:41
Lotte^^
Lotte^^ is offline
oke dan heb ik niks gezegd
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Het is voor mij vooral ook de kwaliteit van de constructie en de kleine details die mij het doen overwegen om over te stappen naar de Mac.
Behalve dat het er mooi uit ziet kan ik weinig kwaliteit ontdekken bij de gemiddelde macbook. Al van 4 vrienden was het plastic bij het keyboard op de een of andere manier eraf geraakt en bij 1 vriend zat er al snel een breuk in het scherm.

Enige "voordeel" wat mac echt levert is software. (geen games want dat gaat al helemaal niet ) Maar gezien je hem toch alleen voor school gaat gebruiken zou ik het daar niet voor doen.

Al met al betaal je voor mac veel meer zonder dat je daar echt iets voor terug krijgt.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 18:56
666METAL666
666METAL666 is offline
Koop geen mac, ze zijn gewoon k*t.

Een paar redenen:

1 Het is verschrikkelijk duur.

2 Veel slechtere specs voor de prijs.

3 De muis is echt bagger, net als het toetsenbord.

4 Het programma stopt niet als je op kruisje drukt.

5 Geen virussen? Droom lekker verder!
Oud 13-07-2011, 19:30
Daantjer
Daantjer is offline
Ik heb nu een MacBook en ben er zeer tevreden over, beeldscherm is zeer helder en ja, het klopt, bij de oudere macbooks kon een klein stukje plastic van de rand knallen.
Ik zou zeker een MacBook kopen, maar niet de 'gewone' MacBook, maar de Air of Pro, qua functionaliteit sluiten deze meer aan bij de wensen van mensen en zijn deze steviger dan de unibody
Oud 13-07-2011, 23:49
SacredRose
SacredRose is offline
de macbook air is nou niet bepaald een handig ding naar mijn mening. hij heeft geen cd-speler. dus ff vlug iets installeren gaat niet zonder iso tools of gekloot met software op een andere pc. de specs zijn best laag in vergelijking wat je er voor betaald. en naar mijn mening vind ik 2 usb aansluitingen ook wel weinig na te gaan dat er maar weinig geheugen in zit en je dus wss meer zal werken met een externe HD en dan kom je toch al snel poorten tekort.

en voor stevigheid kies ik dan liever een dell.
Oud 14-07-2011, 09:49
Verwijderd
Citaat:
de macbook air is nou niet bepaald een handig ding naar mijn mening. hij heeft geen cd-speler. dus ff vlug iets installeren gaat niet zonder iso tools of gekloot met software op een andere pc. de specs zijn best laag in vergelijking wat je er voor betaald. en naar mijn mening vind ik 2 usb aansluitingen ook wel weinig na te gaan dat er maar weinig geheugen in zit en je dus wss meer zal werken met een externe HD en dan kom je toch al snel poorten tekort.

en voor stevigheid kies ik dan liever een dell.
En over dells hoor ik juist ook weel heel veel slechte dingen.
Dat ze binnen x tijd stuk zijn, en dat Macbooks na al die tijd nog steeds in perfecte staat zijn.
iig, als ik er een haal dan wacht ik wss tot 2012 tot de nieuwe generatie komt, het is nutteloos om iets mid-cycle te kopen als ik toch zoveel geld uitgeef.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 07:05
SacredRose
SacredRose is offline
daar heb ik toch hele andere ervaringen mee. bij mij thuis gebruikt iedereen dell en we hebben nog laptops staan van 8 jaar terug van dell waar niks mis mee is behalve dat ze gewoon oud zijn en outdated.
Oud 15-07-2011, 17:48
Verwijderd
Hmm, ik denk dat dat van het model afhangt dan
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 08:54
Verwijderd
In mijn Dell-laptop zit ook geen cd-speler, maar ik heb er gewoon een extrerne bij gekocht. En tegenwoordige doe je er toch bijna geen CD'tjes meer in. D
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 10:59
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb ook een laptop zonder cd-speler, heb hem nu ruim een raar, en nog nooit de cd-speler gemist, of een cd gehad die ik er eventueel in wou stoppen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2011, 13:02
Verwijderd
http://tweakers.net/nieuws/63815/hp-...n-toshiba.html

De beloofde link, in het kader van "beter laat dan nooit"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten