Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
- Cremeren.
- Geen kerk. - Wél koffietafel (ik vind dat absoluut niet hypocriet, ik vind dat juist iets heel goeds. Na al het plechtige niet meteen uit elkaar gaan maar op een wat meer informele manier nog herdenken, en daarbij het 'leven gaat door'- idee. Ik vind het er echt bij horen.) - En verder gewoon graag heel persoonlijk. Met een speech van iemand waar ik hecht mee was ofzo. - En mooie muziek natuurlijk. |
![]() |
|
Oja, niet een 'traditionele' koffietafel. Liever daarna samen uit eten ofzo. Samen lekker eten en drinken en praten. We hebben dat gedaan na de crematie van mijn pake, en dat vond ik heel goed. Een borrel drinken op de overledene (hij hield erg van port). In mijn geval wordt het eerder een kop thee, aangezien ik eigenlijk nooit drink
![]()
||
Citaat:
Ik hou erg van lekker eten, dus een goed buffet met lekkere antipasti en daarna lekkere pasta's lijkt me wel wat ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() dat was hierbij helemaal niet het geval gelukkig. er werden zeker wel tranen gelaten hoor, maar vooral veel gelachen. ik zou dat zelf iig veel liever hebben. en niets moet, of het nou wel of geen feest/jankfestijn word, zolang het maar niet al te ongemakkelijk is. en iedereen zijn eigen keuze natuurlijk. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Cremeren, en dan Jimi Hendrix luisteren. Op de crematie van mijn opa zijn we na afloop met de familie naar oma's huis gegaan en hebben we daar gegeten, dat lijkt me ook wel leuk. Wel een echt goed maal dan, met lekkere wijn.
|
Begraven aub. Het liefst in een mooi gebouwtje en ik zou het heel erg tof vinden als mn vrienden uit het zuiden er ook bij zijn. En ik wil geen advertentie in de krant, maar alleen genodigde mensen die ik echt lief had. Mijn moeder mag de 'dienst' leiden en ik wil graag dat mijn broer de laatste is die me ziet. Iedereen die iets wil vertellen moet de kans krijgen en ik zou het leuk vinden als iedereen gewoon in z'n dagelijkse kloffie komt. Zelf zou ik graag in de kleren worden begraven waarin ik overleden ben, tenzij het een ongeluk is en alles kapot is.
Qua muziek heeft mijn moeder een lijstje van nummers die ik heel bijzonder vind en die hou ik goed bij, want ze weet dat ik die graag op mijn begrafenis zou willen hebben. En als ik uit word gedragen wil ik graag dat ze Astronaut van Spinvis draaien.
||
Citaat:
![]() Maar ik zie herinneringen ophalen en daarbij misschien wel heel hard moeten lachen dus los van 'een feestje'.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik zou graag willen dat mijn uitvaart in het teken staat van mijn leven, dus dat de mensen wel rouwen, maar er niet al te lang bij stil staan. Life goes on. Verder zou ik het fijn vinden als mijn muziek gedraaid werd (met bijpassende tekst), iedereen die zich geroepen voelt om te komen welkom is, mooie rouwadvertentie(s), dat mijn vrienden mijn kist mogen graffiti-en en dan lekker de fik erin. |
![]() |
|
Ik wil helemaal niet dood zijn. Ik wil dat mensen hun toespraak doen en hun muziek maken als ik op mijn sterfbed lig. Dan kunnen ze me in stilte herdenken als ik ook echt dood ben, dan heb ik mijn mis bijgewoond en dan kan ik sterven met de weet dat niemand hypocriet heeft durven zijn op mijn begrafenis omdat alles stil was en niemand sprak. Alleen een viool die me naar het graf begeleidt ofzo. En het moet herfst zijn en heel windstil en dan regenen.
|
![]() |
||
Citaat:
Een gedwongen sfeer daarbij, of het nu somber of feestelijk is, lijkt me sowieso geen goed idee. Hoe het wordt is met name afhankelijk van wie er komen, en naar mijn ervaring is het meestal mooi en gezellig op een ongedwongen manier. Dat gaat allemaal wel vanzelf, en er wordt ook vanzelf wel gelachen en gehuild en al die dingen meer. Hoewel ik alleen maar begrafenissen van oude mensen heb meegemaakt, bij jonge mensen is het toch anders.
|
Mijn begrafenis zal er zo uitzien:
Mooie grasgroene kist (als teken van hoop) Iedereen zijn mooie kleding aan en huilen voor me kist. En me kinderen/ouders zeggen dan lieve dingen over mij. En daarna 2 weken nadat me testament is geopend zeg ik een lief of een lelijk woord over bepaalde mensen.
||
Citaat:
Van de ongedwongen sfeer enzo ben ik het verder met je eens, hoewel ik zelf veel 'positievere' herinneringen heb aan een begrafenis waarin iedereen erg droevig was, dan aan een begrafenis waarin het al snel over ging in grappen en herinneringen. Dat laatste voelde voor mij niet fijn. Alsof we binnen 5 minuten alweer over gingen op de orde van de dag. Maar de ruimte moet er wel zijn voor mensen die het wel op die manier willen verwerken.
||
![]() |
Citaat:
![]() ik heb liever dat mensen oprecht droevig zijn dat dat ze geforceerd gaan feesten. wij gaan met de familie/vrienden vaak na de uitvaart naar iemand thuis borrelen en vervolgens met een nog selecter groepje uit eten. na wat alcohol wordt iedereen wel wat losser en opgetogener, maar feesten zit er nog niet in. de dag erna ben je dan ook gewoo het grootste deel van de emoties weer kwijt, lekker uitgejankt etc. |
![]() |
|
![]() |
Dit zei een vriendin laatst toen we het hadden over doodgaan: "Iedereen om je heen zijn dromen. De ene droom is leuk, de andere is een nachtmerrie. Als iemand waarvan je houd doodgaat, word je als het ware wakker uit die droom. Als je een leuke droom hebt, word je niet wakker met het gevoel: Kut! Ik ben wakker, en het was net een leuke droom! Nee, je word wakker met de gedachte: Wat een leuke droom!" Dit had ze uit het boek "de rode zwaan".
En ik vind het zo'n mooie theorie, dat ik vind dat mijn crematie leuk moet worden. iIk wil uit gestrooit worden op een rustige plek. En als ze nog levens kunnen redden met mijn dood, dan mogen ze dat lekker doen. Dan leeft een deel van mij toch nog verder in iemand anders.. Dat vind ik wel een mooi idee. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zie ook niet echt iets in het feest-idee. Eigenlijk. Natuurlijk mag er gelachen worden, als er verhalen verteld worden enzovoorts (niet specifiek bij mij maar in het algemeen op begrafenissen/crematies) en het mag best uitlopen op een avond samen zitten en niet specifiek droevig doen maar een herdenking is een herdenking en hoeft van mij niet met toeters en confettibommen.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik denk dat ik toch liever begraven zou worden dan gecremeerd. Ik ben een beetje panisch van vuur namelijk
![]() Voor die tijd mogen overigens mn organen eruit. Mn begrafenis moet iets worden waar mijn familie en vrienden zich fijn bij voelen. Niet stijf dus, ruimte om dingen te zeggen of gewoon lekker je emoties te kunnen uiten. De 'ceremonie' zou ingericht moeten worden zoals mijn belangrjike nabestaanden dat mooi vinden. Waarschijnlijk zoeken ze dan toch iets wat bij mij zou passen, zodat het ook een mooie herinnering voor hun kan worden. Maar uitgangspunt moet niet zijn wat ik mooi zou vinden, maar wat hen een goed gevoel geeft en waarschijnlijk aan mij doet denken. Op de kaart van mijn vriendin's vader stond dat tranen de weerspiegeling zijn van het geluk wat je samen hebt gekend. En dat is ook zo denk ik. Ik zou het mooi vinden als mensen ook de mooie dingen kunnen zien en daarnaast de ruimte voelen om verdrietig of boos te zijn. Mja, dat is natuurlijk nogal een verschil of ik als jongvolwassene overlijdt of als oude demente muts van 100 ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Gevolgen van zelfmoord Evito | 95 | 15-11-2017 10:43 | |
Muziek |
Grafmuziek Verwijderd | 33 | 16-05-2009 10:31 | |
Verhalen & Gedichten |
[Stukje] Begrafenis in zonneschijn. Orpheus | 13 | 28-07-2006 19:54 | |
Muziek |
gitaren mudvayne-roelt | 41 | 10-06-2003 19:34 | |
Muziek |
Welke lied wil je op je begrafenis? garland | 48 | 14-11-2002 11:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |