Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 09:44
Hopla
Hopla is offline
ik heb super vaak last van déja vu's. maar ik heb geen flauw idee van hoe het komt het is egt heel raar.
weet iemand er iets meer over te vertellen?
Advertentie
Oud 01-03-2003, 10:31
*Burning water*
*Burning water* is offline
Een 'logische' verklaring is dat het een foutje in je hersenen is. Je zit iets zeg maar al wel, maar nog niet bewust, en als je het (even) later dan wel bewust ziet, denk je: Hee, dat ken ik ergens van.

Natuurlijk zijn er ook veel dingen die je al een keer hebt meegemaakt, en daarom bekend aandoen. Of je hebt een droom gehad die ongeveer op dezelfde manier ging.
Oud 01-03-2003, 10:37
thunder110
thunder110 is offline
Er is geen duidelijke verklaring voor deja vu's, wel heel veel verschillende theorieën.
Oud 01-03-2003, 13:26
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Er is geen duidelijke verklaring voor deja vu's, wel heel veel verschillende theorieën.
De meest aannemelijke theorie lijkt mij dat je bewustzijn op een lager toerental draait. Datgene wat je empirisch ervaart in het heden wordt al opgeslagen in het geheugen voordat je je ook maar bewust bent van de gewaarwording. Op het moment dat het 'nu' je bewust wordt, is de informatie al opgeslagen in je hersenen. Ergo, je bewustzijn vergaat op dat moment tegelijkertijd dezelfde concepten (zowel via de zintuigen als via de rede). Dit zorgt dus voor een deja vu-gevoel.
Oud 01-03-2003, 13:45
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
De meest aannemelijke theorie lijkt mij dat je bewustzijn op een lager toerental draait. Datgene wat je empirisch ervaart in het heden wordt al opgeslagen in het geheugen voordat je je ook maar bewust bent van de gewaarwording. Op het moment dat het 'nu' je bewust wordt, is de informatie al opgeslagen in je hersenen. Ergo, je bewustzijn vergaat op dat moment tegelijkertijd dezelfde concepten (zowel via de zintuigen als via de rede). Dit zorgt dus voor een deja vu-gevoel.
Hm, bedoel jij niet gewoon de blackouttheorie? Je hersenen hebben een fractie van een seconde een "black out", waardoor de ervaring een fractie van een seconde later als een nieuwe ervaring wordt ervaren?

Er is ook een theorie waarbij eerst een onderscheid wordt gemaakt tussen je bewuste (het gene waar we nu aan denken) en onderbewuste geheugen (het gene waar we aan kunnen denken). Als dan het onderbewuste geheugen een bewust beeld 'ziet', wordt het beeld wel herkend, maar kan het niet geplaatst worden.
Oud 02-03-2003, 11:21
Gummiebear
Gummiebear is offline
miss is dat doordat (bv bij een persoon als deja vu) je die al eens hebt gezien maar er geen aand8 aan hebt geschonken ofzow
Oud 02-03-2003, 11:51
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:

Goede verklaring. Nou wil ik nog weten hoe ik eraf kom.
Oud 02-03-2003, 13:01
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Goede verklaring. Nou wil ik nog weten hoe ik eraf kom.
Ja, dat kan volgens mij niet. Tenzij je ergens snellere hersens kunt kopen.
Oud 02-03-2003, 23:31
Verwijderd
Hm, ff denken hoor.
Ik heb er een po anw overgedaan tijd geleden..

euhm, er kwam uit dat een deja-vu ieder geval niets paranormaals/mystieks/goddelijks is, maar het in de hersenen zit.

Het kan een storing zijn in de delen van de hersenen waar het geheugen zit. (hypocampus?)
Of in de temporaalkwab.
Door storingen in deze gebieden kunnen deja-vu's opgewekt worden.
Hoe deze storingen precies ontstaan en wat die storingen zijn/inhouden is nog niet duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het ook iets te maken met het elektro-magnetische veld van je hersenen.
Oud 03-03-2003, 12:16
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
Hm, ff denken hoor.
Ik heb er een po anw overgedaan tijd geleden..

euhm, er kwam uit dat een deja-vu ieder geval niets paranormaals/mystieks/goddelijks is, maar het in de hersenen zit.

Het kan een storing zijn in de delen van de hersenen waar het geheugen zit. (hypocampus?)
Of in de temporaalkwab.
Door storingen in deze gebieden kunnen deja-vu's opgewekt worden.
Hoe deze storingen precies ontstaan en wat die storingen zijn/inhouden is nog niet duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het ook iets te maken met het elektro-magnetische veld van je hersenen.
Je geheugen ligt in de hippocampus en de prefrontale cortex. En nog steeds, 't is een theorie (de aanhangers zijn vooral neurologen en cognitieve wetenschappers (hoe kan het ook anders)).
Oud 04-03-2003, 00:10
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef:
Je geheugen ligt in de hippocampus en de prefrontale cortex. En nog steeds, 't is een theorie (de aanhangers zijn vooral neurologen en cognitieve wetenschappers (hoe kan het ook anders)).
nuhuh, twas wel bewezen dat het met de hersenen te maken had, ik kan je zo snel even geen bronnen geven, zodra ik m'n literatuurlijst erbij heb post ik die even.
Oud 04-03-2003, 09:30
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
O jaa, maak me gek met je erotiserende vocabulaire.

Zoals jij het beschrijft, had ik het inderdaad over de blackouttheorie - ik had btw nog nooit van die term gehoord.
Oud 04-03-2003, 16:36
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
ik heb het ook heel erg vaak, en voorla met 1 persoon, mara ik vind het altijd wel leuk
wat het is is hier boven eigenlijk al verteld.
Oud 04-03-2003, 18:02
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
ik had btw nog nooit van die term gehoord.
Nee, die heb ik ook verzonnen.

Laatst gewijzigd op 04-03-2003 om 19:23.
Oud 05-03-2003, 21:43
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Probeer de search eens, dr was OOIT een heel goed topic op mystiek
Oud 06-03-2003, 12:12
Rickjansen84
Rickjansen84 is offline
Citaat:
Hopla schreef:
ik heb super vaak last van déja vu's. maar ik heb geen flauw idee van hoe het komt het is egt heel raar.
weet iemand er iets meer over te vertellen?
Ja je dejavu gevoel komt omdat je hersens heeeel korte tijd even stilstaan, je ogen nemen het waar, maar je hersens niet die krijgen het niet binnen door die " storing" je ziet het kort na die "storing" weer, het effect is dus dat je het 2x ziet.. gebeurt bij iedereen wel..

Groeten, rick
Oud 06-03-2003, 12:25
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Cube schreef:
Probeer de search eens, dr was OOIT een heel goed topic op mystiek
"OOIT"

maarehm, in dit topic wordt in de eerste post een heel lang verhaal opgehangen over déja vu's. Misschien dat je dit topic bedoelt?

anders moeten de geïnteresseerden zelf maar zoeken in deze waslijst:
http://forum.scholieren.com/search.p...by=&sortorder=

Regels voor berichten