Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Stel jij je organen beschikbaar?
Ja, donor codecil is al opgestuurd 41 46.07%
Ja, moet nog codecil opsturen 20 22.47%
Nee, ze moeten van mij afblijven 11 12.36%
Nee, omdat .... 5 5.62%
Ik weet nog niet 12 13.48%
Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2004, 19:48
duy
duy is offline
Hoi,

Ik bezig met een onderzoek voor school. Ik wil namelijk weten hoe julie over orgaandonaties denken. Stel jij je organen beschikbaar na je overlijden?

Het belgisch systeem is als volgt, je bent standaard donor.. behalve als je bezwaar aantekent...
Zou jij dan bezwaar aantekenen?

Ik wil graag weten hoe de meeste mensen erover denken.

Groetjes,

duy

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:53
Verwijderd
Ja, codicil is opgestuurd. Nouja, het codicil niet natuurlijk, maar het formulier waarmee je je inschrijft als donor. Maar je mist twee opties, namelijk 'ik laat mijn nabestaanden beslissen' en 'ik laat een bepaald persoon beslissen, namelijk...'.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:55
Verwijderd
ja, moet nog codicil opsturen.
maar mn moeder weet het, dus mocht het nu gebeuren, komt het wel goed denk ik
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:57
duy
duy is offline
Ja ik mis idd die 2 opties, om eerlijk te zijn ben ik het vergeten.
Maar de antwoord die ik zoek voor mijn presentatie is vooral waarom mensen het niet doen?
Maar toch bedankt voor je opmerking
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, maar moet nog codocil opsturen. Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen. Ik vind het systeem van altijd donor mits je bezwaar aantekent aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant zullen er ook altijd omstandigheden kunnen zijn waardoor mensen die papieren niet ontvangen en dan tegen hun wil toch donor zijn. Dat vind ik wel een bezwaar.

Ik wil zelf wel donor zijn mits mijn nabestaanden daar bezwaar tegen hebben bijvoorbeeld met bot of delen van je ogen ofzo wat je heel duidelijk ziet. Het laatste beeld wat je van iemand ziet blijft je immers altijd bij en zelf hoef ik dat niet meer mee te maken maar mijn nabestaanden wel en ik wil niet dat die er een schrikbeeld op na houden.
Oud 17-05-2004, 19:59
Miracle
Miracle is offline
Ja, moet nog codecil opsturen

Ik vergeet het steeds. (en momenteel ben ik het blaadje kwijt)
Voorlopig kunnen m'n ouders nog wel beslissen.
Oud 17-05-2004, 20:03
cyntha
cyntha is offline
Nee, ik ben geen donor. Mijn ouders vonden het geen fijn idee en wilde het niet hebben. Ik wil hun op het moment geen verdriet doen en luister daarom naar ze.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:12
thinky
thinky is offline
Ik vond het te vroeg om deze beslissing nu al echt te nemen. Ik heb voorlopig nee ingevuld, maar ik denk dat daar over een paar jaar verandering in komt. Ik schuif het nu nog even voor me uit, maar uiteindelijk zal ik ook wel donor worden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:20
Susu
Susu is offline
Mijne is al opgestuurd

"Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen. " --> ik geloof niet dat je het opgestuurd krijgt (ik iig niet) je moet het zelf aanvragen

Zelf vind ik donor zijn goec, maar ik vraag me af of zoon systeem als in België goed is. Ik denk dat je zelf goed moet nadenken voordat je een beslissing neemt. Als iedereen standaart donor is behalve als er bezwaar gemaakt wordt, zijn er altijd mensen die vergeten bezwaar te maken. Ik weet niet of dat handig is.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:22
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Susu schreef op 17-05-2004 @ 21:20 :
"Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen. " --> ik geloof niet dat je het opgestuurd krijgt (ik iig niet) je moet het zelf aanvragen
Je krijgt de papieren een half jaar na je 18de verjaardag thuis gestuurd. Ik in ieder geval wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:31
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 17-05-2004 @ 21:03 :
Nee, ik ben geen donor. Mijn ouders vonden het geen fijn idee en wilde het niet hebben. Ik wil hun op het moment geen verdriet doen en luister daarom naar ze.
Je ouders gaan waarschijnlijk eerder dood dan jij.
Bij zoiets denk ik toch dat jij de beslissing moet nemen, en niet je ouders.

Verder vind ik het systeem van Belgie heel goed. Voglens mij vergeten veel mensen in Nederland gewoon zo'n ding in te vullen, terwijl wanneer ze erbij na gaan denken misschien best donor willen zijn.

Ik heb gestemt:
Ja, en ook al opgestuurd
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:37
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Siyabonga schreef op 17-05-2004 @ 21:31 :
Je ouders gaan waarschijnlijk eerder dood dan jij.
Bij zoiets denk ik toch dat jij de beslissing moet nemen, en niet je ouders.
Klopt, maar mijn ouders zijn er echt heel erg tegen. Ik weet eigenlijk ook niet waarom. Zelf wist ik nog niet zeker of ik donor wilde worden of niet. Ik blijf het een raar idee vinden, maar ik kan het altijd nog een keertje wijzigen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 20:39
Saycheese
Saycheese is offline
Ik wil ook donor zijn, maar ben nog niet geregistreerd. Moet ik maar eens achteraan.
Ik ben ook voorstander van het Belgische systeem. Door goede voorlichting moet het haalbaar zijn dat er zo min mogelijk mensen niet weten dat ze donor zijn. Zeker als het systeem goed is 'ingeburgerd' zal iedereen weten dat ze donor zijn, tenzij ze bezwaar maken.
Oud 17-05-2004, 21:16
Balance
Balance is offline
Mijn optie staat er niet bij: mijn nabestaanden mogen dat beslissen.
Dit heb ik twee weken terug ingevuld en opgestuurd.
Oud 17-05-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 17-05-2004 @ 21:22 :
Je krijgt de papieren een half jaar na je 18de verjaardag thuis gestuurd. Ik in ieder geval wel.
Je krijgt ze in het jaar dat je 19 wordt, zo ergens in het voorjaar.

Ik heb de mijne dezelfde dag nog opgestuurd en kreeg afgelopen week een bewijsje thuis dat ik ingeschreven ben vanaf 6-6-'04, gek eigenlijk.. als ik morgen dood ga, wil ik ook wel donor zijn hoor... Maar goed, iedereen die dicht bij me staat (ouders, zus en vriend) weet het, dus het is wel duidelijk
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 21:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-05-2004 @ 20:57 :
Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen.
Volgens mij krijg je hem rond de februari/maart na je 18e verjaardag thuis gestuurd. Het zou dus nog best een tijd kunnen duren voor je hem krijgt.
Oud 17-05-2004, 21:25
Verwijderd
hm ik ben nog geen 18 maar ik vind eigenlijk, dat als jij zelf geen donor bent, dat je dan ook geen recht heb op iets van iemand anders als je zeer ernstig ziek bent
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 21:31
Verwijderd
Citaat:
StefanLovertje schreef op 17-05-2004 @ 22:25 :
hm ik ben nog geen 18 maar ik vind eigenlijk, dat als jij zelf geen donor bent, dat je dan ook geen recht heb op iets van iemand anders als je zeer ernstig ziek bent
Hmm... ik ben het wel met je eens... Maar toch is het wel moeilijk... Misschien moet je mensen die donor zijn die keuze mogelijkheid geven; óf als donor geef je aan iedereen óf alleen aan mensen die zelf ook donor zijn. Mensen die geen donor kunnen zijn (omdat ze een ziekte oid hebben) zijn dan een aparte groep...

Hmm.. wel moeilijk punt... Ik zou wel willen dat mijn organen in een goed persoon komen, en dat zou mijn familie ook willen.. maar het blijft moeilijk.. [edit]met goed persoon bedoel ik dus geen moordenaar ofzo[/edit]

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 21:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Weet ik nog niet, ik laat het aan m'n familie over.

Maar het is donorcodicil, niet codecil.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 21:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-05-2004 @ 20:57 :
Ja, maar moet nog codocil opsturen. Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen.
Ik ben al 4 maanden 18, nog niets gekregen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:11
Verwijderd
Ik ben vorig jaar 18 geworden en heb een aantal weken geleden het formulier gekregen. Ik heb aangegeven dat ik mijn organen beschikbaar stel.

@Fleet

als je graag al eerder kenbaar wilt maken wat je wensen zijn, kun je ook op Internet een formulier invullen, volgens mij op http://www.donorcodicil.nl
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:34
PV
PV is offline
Ik ben donor van alle organen, heb er zelf toch niks meer aan als ik dood ben he

Dat Belgische systeem heeft wel wat, als er ernstige tekorten zijn aan bepaalde dingen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 23:38
pinokio
pinokio is offline
Van mij mogen ze alles hebben
Oud 17-05-2004, 23:44
Stormkraai
Stormkraai is offline
Nee. Ik ben niet bepaald pro-mensheid, dus zal haar ook niet steunen in haar behoud. Dit is natuurlijk erg toegespitst op het collectief, op individueel niveau ben ik te bang dat een persoon aan wie ik liever geen organen af zou staan deze verkrijgt. Wat dat betreft ben ik erg kritisch. Vervolgens vind ik het belangrijk dat mijn lichaam weer terugkeert naar de natuur. Ik zou graag zo volledig mogelijk begraven willen worden en teruggeven wat mij gegeven is.
Oud 18-05-2004, 07:55
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-05-2004 @ 22:45 :
Ik ben al 4 maanden 18, nog niets gekregen.
Nog een keer:

Je krijgt dat formulier in februari of maart van het jaar waarin je 19 wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:43
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 22:18 :
Volgens mij krijg je hem rond de februari/maart na je 18e verjaardag thuis gestuurd.
Noop.

Ik wil best donor zijn, maar ik heb nog geen papieren gehad. Blijkbaar is het niet zo belangrijk, anders zouden ze er wel mee opschieten.
Oud 18-05-2004, 08:43
duy
duy is offline
Ik heb hier veel aan, dank julie....
Meer opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik vervolg mijn onderzoek met een nieuwe poll
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:51
Wanderer
Wanderer is offline
Ik wil geen donor worden, mensen zijn niet onsterfelijk en horen dat ook niet na te streven.

Daar wou ik et bij laten
Oud 18-05-2004, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 18-05-2004 @ 09:43 :
Noop.

Ik wil best donor zijn, maar ik heb nog geen papieren gehad. Blijkbaar is het niet zo belangrijk, anders zouden ze er wel mee opschieten.
je kan ze ook aanvragen, heb ik ook gedaan
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 10:39
duy
duy is offline
Citaat:
Wanderer schreef op 18-05-2004 @ 09:51 :
Ik wil geen donor worden, mensen zijn niet onsterfelijk en horen dat ook niet na te streven.

Daar wou ik et bij laten
Zou jij dit nog een keer zeggen als een vriend of familie een nieuw hart nodig heeft? Tuurlijk ben je niet onsterfelijk, maar zou jij een kans om gezond verder te leven (als je ziek bent) niet met 2 handen aanpakken?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 10:54
duy
duy is offline
En nog een andere vraag, waar ik geen antwoord op gekregen.
Zouden julie bezwaar aantekenen als we het belgisch systeem hanteren waar iedereen donor is?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:01
Verwijderd
Citaat:
duy schreef op 18-05-2004 @ 11:54 :
Zouden julie bezwaar aantekenen als we het belgisch systeem hanteren waar iedereen donor is?
Ik niet, iedereen automatisch donor ténzij anders aangegeven. Maar ja, het schijnt niet etisch te zijn ofzo... pff... Daarom is het ook fijn dat ze niet die formulieren gewoon al opsturen en er ook achteraan zitten (je krijgt nog een herinnering). Maar ja, liever dat Belgische systeem.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:05
Souris
Souris is offline
Ja, donor codecil is al opgestuurd
Oud 18-05-2004, 13:06
duy
duy is offline
DAnk jullie voor de respons, ik heb hier heel veel aan!!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 13:21
Stormkraai
Stormkraai is offline
Citaat:
duy schreef op 18-05-2004 @ 11:54 :
Ja.
Oud 18-05-2004, 13:29
Gothic
Gothic is offline
Ik vind ook dat we hetzelfde systeem als in Belgie moeten krijgen... Zit je iig niet met mensen die te lui zijn om het formulier in te vullen en op te sturen, terwijl ze geen bezwaar hebben om donor te zijn...
Oud 18-05-2004, 13:30
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
ja, al opgestuurd
Oud 18-05-2004, 13:41
Stormkraai
Stormkraai is offline
Citaat:
Gothic schreef op 18-05-2004 @ 14:29 :
Ik vind ook dat we hetzelfde systeem als in Belgie moeten krijgen... Zit je iig niet met mensen die te lui zijn om het formulier in te vullen en op te sturen, terwijl ze geen bezwaar hebben om donor te zijn...
Dan zouden we iets kunnen invoeren als; "na een x-aantal maanden niet opgestuurd maakt automatisch donor." Ik vind het wel zaak dat je mensen duidelijk voorlegt dat er sprake is van een keuze hierin.
Oud 18-05-2004, 13:56
marrel
marrel is offline
Ik wil wel donor worden. Het is alleen niet zo erg dat ik special zo'n codiciel aan ge vragen, maar als ik 18 ben dan vul ik het gewoon in
Oud 18-05-2004, 13:57
marrel
marrel is offline
Citaat:
Gothic schreef op 18-05-2004 @ 14:29 :
idd
Oud 18-05-2004, 15:58
PardonMe
PardonMe is offline
Ja ik heb aangegeven dat ik donor wil zijn als ik kom te overlijden en ze mogen dan gebruiken wat ze kunnen gebruiken.
Ik heb er dan niets meer aan en wellicht dat iemand anders daardoor geholpen kan worden..

Ik zou het systeem dat ze in België hebben niet willen hebben. Ik vind dat mensen echt moeten kiezen. Doordat ik een formulier kreeg en folders over het donor zijn, ben ik er over na gaan denken..
Wat wil ik precies? Moeten ze van mijn lichaam afblijven, vind ik het een 'eng' idee? Mogen ze mijn organen gebruiken, en zo ja, mogen ze dan alles 'gebruiken' of zijn er ook dingen die ik niet af zou willen staan?

Ik heb de folder uitgebreid gelezen en alle mogelijkheden overwogen (je kunt er ook voor kiezen om de keuze over te laten aan je ouders, of andere nabestaanden..) en uiteindelijk heb ik besloten dat ik donor wilde worden.

Het belgische systeem zou ik niet willen. Ik heb het gevoel dat je daarbij te weinig keus hebt. Je bent automatisch al donor en je kunt dan een bezwaar aantekenen.. Persoonlijk vind ik dat die keus andersom moet zijn.. Je bent automatisch geen donor en je kunt er voor kiezen om dat wel te worden. (dus wat we in NL hebben..)
Misschien dat mensen dan niet snel uit zichzelf donor zullen worden, maar door mensen erop attent te maken kun je er wel voor zorgen dat mensen erover na gaan denken..
zoals het nu in NL gaat vind ik het goed..

In het Belgische systeem mis ik een tussenweg (ik weet niet precies hoe het er werkelijk geregeld is, maar goed..)
Kun je er ook voor kiezen om bepaalde organen niet af te staan en andere weer wel...?
Kun je er voor kiezen om de keuze te laten aan je nabestaanden?
Ben je volledig donor als je geen bezwaar maakt?

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 16:02.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 16:04
rijk_v
rijk_v is offline
Nee, omdat... Omdat het niet mag van mijn geloof en ik vind het zoiezo een onprettig idee dat iemand met een lichaamsdeel van mij rondloopt. Ik ga dan namelijk niet verder naar het hiernamaals als ik donor wordt. Als diegene ook nog dat lichaamsdeel doorgeeft (als dat kan) als donor dna zit ik hier nog eens 40 jaar
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 16:13
duy
duy is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 18-05-2004 @ 16:58 :

In het Belgische systeem mis ik een tussenweg (ik weet niet precies hoe het er werkelijk geregeld is, maar goed..)
Kun je er ook voor kiezen om bepaalde organen niet af te staan en andere weer wel...?
Kun je er voor kiezen om de keuze te laten aan je nabestaanden?
Ben je volledig donor als je geen bezwaar maakt?
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe het daar werkt. Ik denk wel dat je een keuze mag maken wat je wel of niet wilt afstaan. Je bent wel volledig donor als je geen bezwaar maakt.

De principe achter de belgisch systeem is, dat je al een keuze minder maakt voor de mens.

Ik wil ben nu nog geen donor, omdat ik er niet over wil nadenken. Maar als we het belgisch systeem gaan hanteren zal ik geen bezwaar indienen, het is allemaal heel krom....
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 16:20
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
duy schreef op 18-05-2004 @ 17:13 :
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe het daar werkt. Ik denk wel dat je een keuze mag maken wat je wel of niet wilt afstaan. Je bent wel volledig donor als je geen bezwaar maakt.

De principe achter de belgisch systeem is, dat je al een keuze minder maakt voor de mens.

Ik wil ben nu nog geen donor, omdat ik er niet over wil nadenken. Maar als we het belgisch systeem gaan hanteren zal ik geen bezwaar indienen, het is allemaal heel krom....
Het mes snijdt aan twee kanten.. elk systeem heeft zo zn nadelen..

NL: veel mensen nemen niet de moeite om het formulier op te sturen en worden dus geen donor.. (hoewel ze misschien wel willen)

BE: Iedereen is automatisch donor en mensen denken er niet meer echt over na of ze het wel of niet willen.. Ze nemen niet de moeite om het bezwaar in te dienen..
(Hoewel ze misschien bij nader inzien toch liever geen donor zouden zijn.)

Ik vind het persoonlijk belangrijk dat ik er goed over heb kunnen nadenken, dat ik meerdere keuzemogelijkheden heb (dus niet alleen ja of nee, maar dat ik ook kan kiezen welke dingen ik NIET wil afstaan en dat ik ook kan kiezen om mijn ouders of iemand anders te laten beslissen hierover)..
Mensen moeten er wel op geattendeert worden dat ze die keuze moeten overwegen.. (als ik geen formulier had ontvangen had ik er ook niet zo over nagedacht en was ik ook niet zo snel donor geworden waarschijnlijk.)
Oud 18-05-2004, 16:34
Vice
Vice is offline
Citaat:
PV schreef op 18-05-2004 @ 00:34 :
Ik ben donor van alle organen, heb er zelf toch niks meer aan als ik dood ben he
Oud 18-05-2004, 16:40
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 22:16 :
Mijn optie staat er niet bij: mijn nabestaanden mogen dat beslissen.
Dit heb ik twee weken terug ingevuld en opgestuurd.
same, alleen moet ik m nog invullen en opsturen
ik vergeet het steeds
Oud 18-05-2004, 16:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-05-2004 @ 22:31 :
Hmm... ik ben het wel met je eens... Maar toch is het wel moeilijk... Misschien moet je mensen die donor zijn die keuze mogelijkheid geven; óf als donor geef je aan iedereen óf alleen aan mensen die zelf ook donor zijn. Mensen die geen donor kunnen zijn (omdat ze een ziekte oid hebben) zijn dan een aparte groep...

Hmm.. wel moeilijk punt... Ik zou wel willen dat mijn organen in een goed persoon komen, en dat zou mijn familie ook willen.. maar het blijft moeilijk..
Dat laatste impliceert dat alleen mensen die donor zijn goed zijn?
Oud 18-05-2004, 17:04
Verwijderd
nee ze moeten van me afblijven. ik wil heel mn graf in.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 18-05-2004 @ 17:46 :
Dat laatste impliceert dat alleen mensen die donor zijn goed zijn?
Oh nee, dat bedoel ik niet, ik bedoelde niet in een moordenaar ofzo...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 20:35
PV
PV is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-05-2004 @ 18:05 :
Oh nee, dat bedoel ik niet, ik bedoelde niet in een moordenaar ofzo...
Dat vind ik onzin, je weet nl. ook niet of iemand waarvan jij denkt dat ie goed is (geen strafblad etc), op latere leeftijd niet alsnog een moord gaat plegen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten