Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2004, 18:13
Miracle
Miracle is offline
Is er hier toevallig iemand die ook in 4 havo zit en ook nog eens wiskunde b1 heeft?
Ik heb morgen proefwerk over het hoofdstuk meetkunde (hoofdstuk vier van getal en ruimte), maar ik snap de laatste paragraaf niet.
Het gaat over doorsneden. Je krijgt steeds figuren met een doorsnede erin getekend. En dan moet je elke keer een evenwijdige doorsnede tekenen (door een bepaald punt)
Ik snap nog niet helemaal hoe dat moet, hoe je nou precies weet waar je nou die lijnen moet tekenen.

Is er iemand die het me kan uitleggen? De logica ontgaat me totaal.
Oud 18-01-2004, 18:44
Verwijderd
Ik kan je wel helpen denk ik.
Je kunt het beste altijd eerst de grondlijn zoeken, dan ben je al een heel eind.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 18:53
Miracle
Miracle is offline
ha-ha, wat is een grondlijn en hoe vind ik die?
Oud 18-01-2004, 19:22
Il organista
Il organista is offline
Kijk, kort gezegd komt het hierop neer:

Als je een bepaalde doorsnede hebt, liggen de randen van die doorsnede in de vlakken van het ruimtefiguur (kubus bijv.). De doorsnede die evenwijdig is aan de 1e doorsnede heeft dan randen die evenwijdig lopen met die van de 1e doorsnede. Door hetzelfde vak lopen dan randen die evenwijdig zijn aan de randen van de 1e doorsnede in dat vlak. Als twee vlakken evenwijdig zijn (bijv. voor- en achtervlak van een balk), dan zijn de randen van de doorsneden die in dat vlak liggen ook evenwijdig. De rand van de doorsnede die in het voorvlak van een balk ligt, is dus evenwijdig aan de rand die in het achtervlak ligt. Je moet dus door vlakken die evenwijdig aan elkaar zijn lijnen tekenen die evenwijdig zijn aan de lijnen van doorsnede 1.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is (beetje moeilijk uitleggen zonder tekening... )

Veel succes!
Oud 18-01-2004, 19:59
Miracle
Miracle is offline
Hé ik kan geen plaatje vinden en scannen is ook weer zo'n gedoe . Ik kan iig niks met jou uitleg..... Want niet alle lijnen liggen evenwijdig, dus ik snap nooit op welke manier ik zo'n doorsnee moet opbouwen.
Oud 18-01-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 18-01-2004 @ 20:59:
Hé ik kan geen plaatje vinden en scannen is ook weer zo'n gedoe . Ik kan iig niks met jou uitleg..... Want niet alle lijnen liggen evenwijdig, dus ik snap nooit op welke manier ik zo'n doorsnee moet opbouwen.
onthoud 1 ding iig goed: als je een evenwijdige doorsnede moet tekenen (doorsnede B), zijn de lijnen die in hetzelfde vlak liggen per definitie evenwijdig.
als je doorsnede B door een punt P moet tekenen evenwijdig aan een andere doorsnede (A) , dan kijk je eerst aan welke vlakken P grenst en teken door dat punt in de betreffende vlakken lijnen die evenwijdig aan doorsnede A liggen. Als je dat gedaan hebt is de rest van de doorsnede niet moeilijk meer te construeren als je mijn eerste zin in deze post onthoudt
Dit gaat echt wel lukken, want het is het makkelijkste van de meetkunde.
succes ermee
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 13:13
Miracle
Miracle is offline
Ik heb net het proefwerk gehad. Ik heb gewoon maar wat lijntjes getekend wat mij logisch leek, dus waarschijnlijk is het fout.

Ik heb alle adviezen goed doorgelezen, maar ik kan er zo weinig mee, ik moet het echt zien voordat ik het snap

Maar toch bedankt allemaal

Regels voor berichten