Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2004, 18:41
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
wat is nou weer de drie-eenheid?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2004, 18:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 27-03-2004 @ 19:41:
dat heb ik nooit begrepen en wacht dus ook met smart op het antwoord
Oud 27-03-2004, 18:48
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
das de vader, zoon en de heilige geest toch?
Oud 27-03-2004, 20:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-03-2004 @ 19:57:
Ja, maar wat het betekent?
Vader = christelijke god.
Zoon = de zoon van die god.
Heilige geest = geen flauw idee.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 20:47
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 27-03-2004 @ 21:05:
Vader = christelijke god.
Zoon = de zoon van die god.
Heilige geest = geen flauw idee.

De heilige geest is het Oog van God op de aarde meen ik (<--)
Die heeft ook Jezus bij Maria ingeblazen

maar in feite zijn ze alledrie in een (drie-eenheid )
Oud 27-03-2004, 20:59
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
De heilige geest is iets heel raars.
Mijn oma legde het als volgt uit: De rust en kalmte die God met zich meebrengt en de mensen leidt tot Gods wil.
Het is dus geen persoon maar een "feeling", so to speak.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 27-03-2004 @ 19:19:
Neen.

Christenen geloven in de 'drie-eenheid'.

Joden en moslims geloven in één ondeelbare G'd. Dus joden en moslims geloven wél in dezelfde G'd, maar Christenen niet.
Het christendom is een monotheïstische godsdienst hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 22:15
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 27-03-2004 @ 19:41:
een constructie die toestaat dat god bestaat, Christus zoon van god is en dat er een heilige geest is, die onafhankelijk van elkaar lijken te opereren, terwijl er nog steeds maar een god is en bovendien zo ingewikkeld is dat nog niemand die het uit heeft proberen te leggen de indruk heeft weten te wekken het zelf te snappen...

Citaat:
Het christendom is een monotheïstische godsdienst hoor.
... Die constructie is bedacht omdat in de bijbel zowel sprake is van een monotheistische godsdienst als van die appartwerkende onderdelen van die drieeenheid

Laatst gewijzigd op 27-03-2004 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 22:28
Gatara
Gatara is offline
Volgens mij is de God voor (vele) christenen gewoon:
de vader, de zoon EN de heilige geest.

En de vader lijkt me duidelijk (lekker paternalistisch weer ), de zoon is gewoon jezus die god als mens was (maar waarom zegt ie dan: "God, waarom heb je me verlaten?" ) om te lijden voor de mens, zodat ze van hun zonden af zijn - of zoiets vaags, en de heilige geest is het metafysische dat zowel voorkomt in de vader, als de zoon, als overal op aarde enzovoort.

Dus dan wel 1 god, maar ene met een gespleten persoonlijkheid ofzo.

Joepie,.. de katholieke encyclopedie (love that one lekker uitgebreide uitleg (eigenlijk helemaal niet katholiek daardoor ) geeft ongeveer hetzelfde weer:

The Trinity is the term employed to signify the central doctrine of the Christian religion -- the truth that in the unity of the Godhead there are Three Persons, the Father, the Son, and the Holy Spirit, these Three Persons being truly distinct one from another. Thus, in the words of the Athanasian Creed: "the Father is God, the Son is God, and the Holy Spirit is God, and yet there are not three Gods but one God."
(...)

http://www.newadvent.org/cathen/15047a.htm

Laatst gewijzigd op 27-03-2004 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 01:23
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-03-2004 @ 23:28:

En de vader lijkt me duidelijk (lekker paternalistisch weer ), de zoon is gewoon jezus die god als mens was (maar waarom zegt ie dan: "God, waarom heb je me verlaten?" ) om te lijden voor de mens, zodat ze van hun zonden af zijn - of zoiets vaags, en de heilige geest is het metafysische dat zowel voorkomt in de vader, als de zoon, als overal op aarde enzovoort.

Dus dan wel 1 god, maar ene met een gespleten persoonlijkheid ofzo.

Joepie,.. de katholieke encyclopedie (love that one lekker uitgebreide uitleg (eigenlijk helemaal niet katholiek daardoor ) geeft ongeveer hetzelfde weer:

The Trinity is the term employed to signify the central doctrine of the Christian religion -- the truth that in the unity of the Godhead there are Three Persons, the Father, the Son, and the Holy Spirit, these Three Persons being truly distinct one from another. Thus, in the words of the Athanasian Creed: "the Father is God, the Son is God, and the Holy Spirit is God, and yet there are not three Gods but one God."
(...)

http://www.newadvent.org/cathen/15047a.htm
De heilige geest is in de drieeenheid de verbining (liefde) tussen God en zijn zoon (jezus). Volgens kervader Augustinus was de drieeenheid een universele eenheid die over in terug te vinden is.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 13:33
De Veroorzaker
Citaat:
Gatara schreef op 27-03-2004 @ 23:28:

En de vader lijkt me duidelijk (lekker paternalistisch weer ), de zoon is gewoon jezus die god als mens was (maar waarom zegt ie dan: "God, waarom heb je me verlaten?" )
Jezus was een half god he, net als Hercules. Alleen hoefde Jezus geen werken te verrichten. En was Hij minder sterk.
Oud 28-03-2004, 13:37
Verwijderd
Wat denk ik voor niet-christenen vooral moeilijk te behappen is, is het verschil tussen God en de Heilige Geest. Veel mensen zullen God toch ook als een soort onstoffelijk wezen, een geest zien. Maar waarom is die Heilige Geest dan iets afzonderlijks, anybody?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 13:41
De Veroorzaker
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2004 @ 14:37:
Wat denk ik voor niet-christenen vooral moeilijk te behappen is, is het verschil tussen God en de Heilige Geest. Veel mensen zullen God toch ook als een soort onstoffelijk wezen, een geest zien. Maar waarom is die Heilige Geest dan iets afzonderlijks, anybody?
Omdat de heilige geest op aarde ronddoolt, en god in de hemel zijt..
het blijft toch een vreemd sprookje
Oud 28-03-2004, 13:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 28-03-2004 @ 14:33:
Jezus was een half god he, net als Hercules. Alleen hoefde Jezus geen werken te verrichten. En was Hij minder sterk.
Dus dan toch?
God, half-god, geest

3 personen

maar wie vormen ze dan?
god kan niet, want god is zelf 1 van die drie.
Oud 28-03-2004, 13:45
De Veroorzaker
3. Wie zegt dat God niet drie en één tegelijk kan zijn, hecht meer geloof aan wiskunde dan aan God.

http://www.nd.nl/htm/achter/stelling/95.htm

Pfff, dat slaat ook weer nergens op..
Oud 28-03-2004, 13:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 28-03-2004 @ 14:45:
3. Wie zegt dat God niet drie en één tegelijk kan zijn, hecht meer geloof aan wiskunde dan aan God.

Haha

Ik snap er echt niks meer van
Oud 28-03-2004, 13:52
De Veroorzaker
http://www.wat-is-waarheid.info/drie-eenheid.htm

Als je een weekend over hebt kun je dat mischien eens lezen. Maar ik denk dat je op het einde niet meer weet waar het eigenlijk overr ging..
Oud 28-03-2004, 15:08
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2004 @ 14:37:
Het is niet iets afzonderlijks. Het is 1 God die drie verschijningsvormen heeft. Omdat Jezus de zoon van God was moet er ook een vader zijn, maar deze vader staat niet 'boven' de zoon, het is een en dezelfde God. De Heilige geest is het 'Goddelijke', wonderen worden vaak aan de heilige ggeest toegeschreven, en ook bijvoorbeeld het Pinksterfeest. Dat de apostelen alle talen van de wereld konden spreken kwam door de 'uitstorting van de heilige geest'.
Dit Christelijk Dogma is pas in 325 op het concilli van Nicea vastgesteld door keizer Constantijn de Grote, die in 311 zelf als eerste Romeinse keizer zich bekeerde tot de nieuwe godsdienst. Het Romeinse Rijk heeft altijd een polytheistische godsdienst gekent, het simpele idee van slechts 1 God zou er bij het volk niet ingaan, terwijl er juist behoefte aan stabiliteit was. Daarom is het Dogma van 'meerdere goden, maar toch 1 god' bedacht.
Oud 29-03-2004, 08:40
JaJ
JaJ is offline
Citaat:

het is dan ook afgesproken/bewezen dat 1 + 1 + 1 = 3
Oud 29-03-2004, 10:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Heb hier nog eens over na gedacht, maar het is weer eens zo'n irritant makkelijk smoesje vanuit het christendom dat dat weer eens bedacht heeft. Een bekende heeft ooit eens gevraagd hoe het kan dat Abel en Kain de zonen waren van Adam en Eva en hoe er dan vervolgens nog kinderen zouden komen. Dat moest incest betekenen. Het antwoord wat ze kreeg was een mep

Maar goed. Weer on-topic, de drie-eenheid:

De drie eenheid is 1 (het geheel = god)
Binnen de drie heb je:
1. vader (god)
2. zoon (jezus, zoon van god)
3. heilige geest

Hoe kan god een onderdeel zijn van god naast twee andere entiteiten die ook een deel zijn van god, maar toch weer los staan van god?
Oud 29-03-2004, 11:36
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ze weten zelf niet eens waar ze in geloven .

Of nou ja, ik denk dat ik het wel weet.

Ze geloven in drie g-den: G-d zelf, Jezus en de Heilige Geest.

Maar omdat er in het OT staat dat er slechts één is (en ze dat ook graag willen doen geloven) hebben ze het fabeltje drie-eenheid erbij verzonnen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 11:43
Gatara
Gatara is offline
Als er nu gewoon werd gezegd dat er 1 God was die een messias (Jezus) had gestuurd namens diezelfde god en die "een heilige geest" (wat dat ook mag zijn) zou verspreiden, dan was het veel logischer. Maar nee, nu moet god zelf een onderdeel zijn van die drie-eenheid en niet de oorzaak.
Oud 29-03-2004, 12:28
cartman666
cartman666 is offline
Mijn idee van de 3-eenheid:
1 God met 3 verschijningsvormen.
-God de vader die de aarde geschapen heeft, waar je vandaan komt bij geboorte en weer naartoe gaat bij dood.
-God de zoon die liefde verspreid en je bijstaat in het leven
-God de heilige geest die mensen in vuur en vlam kan zetten voor het geloof.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 15:03
Verwijderd
mijn idee over de driee-eenheid:

-god is de vader van jezus, de schepper van al het leven.
-jezus, de zoon van god en de vervanger van hem op aarde.
-de heilige geest, het goede waardoor mensen het geloof kunnen verspreiden.

ik heb het altijd een beetje vaag gevonden, maar als ik er over nadenk klopt het opzich wel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 15:32
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 29-03-2004 @ 16:03:
mijn idee over de driee-eenheid:

-god is de vader van jezus, de schepper van al het leven.
-jezus, de zoon van god en de vervanger van hem op aarde.
-de heilige geest, het goede waardoor mensen het geloof kunnen verspreiden.

ik heb het altijd een beetje vaag gevonden, maar als ik er over nadenk klopt het opzich wel.
Hoe kan g-d een 'zoon' hebben? Alle mannen zijn toch zonen van g-d? en waarom word jezus, die een gewoon mens was zoals alle anderen, aanbeden alszijnde een g-d? want hij was niet een g-d, noch een messias.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2004, 15:44
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2004 @ 16:32:
Hoe kan g-d een 'zoon' hebben? Alle mannen zijn toch zonen van g-d? en waarom word jezus, die een gewoon mens was zoals alle anderen, aanbeden alszijnde een g-d? want hij was niet een g-d, noch een messias.
g-d Nouja, het zal wel weer.

'waarom word jezus, die een gewoon mens was zoals alle anderen, aanbeden alszijnde een g-d? want hij was niet een g-d, noch een messias.'
Dat is dus de vraag? Want zoals jij het presenteert stel je een vraag waarna je je eigen antwoord als de onomkeerbare waarheid geeft. Dat is op zijn zachtst gezecht debiel. De christenen geloven dat God is teruggekomen in Jezus op aarde.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 15:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 29-03-2004 @ 16:44:
g-d
gij zult de naam niet "uitspreken"...
in die trant
Oud 29-03-2004, 16:07
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-03-2004 @ 16:49:
gij zult de naam niet "uitspreken"...
in die trant
ja, krijg ik zo'n jeuk van .
exodus 20 vers 7: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

Alsof God niet kan achterhalen wat SimShalom met g-d bedoelt. Je gebruikt toch nu nogsteeds de naam des heeren
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:11
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 29-03-2004 @ 17:07:
ja, krijg ik zo'n jeuk van .
exodus 20 vers 7: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.

Alsof God niet kan achterhalen wat SimShalom met g-d bedoelt. Je gebruikt toch nu nogsteeds de naam des heeren
En alsof "god" Zijn naam is. Volgens mij is het meer zoiets van "kijk ik ben jood" maar ik kan ernaast zitten natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:15
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 29-03-2004 @ 17:11:
En alsof "god" Zijn naam is. Volgens mij is het meer zoiets van "kijk ik ben jood" maar ik kan ernaast zitten natuurlijk.
Volgens mij ook inderdaad. In life of brain (heerlijk verantwoorde bronnen gebruik ik toch) is het ook dat jehova de naam is die niet gebruikt mag worden. jehova's getuigen zijn getuigen van God.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:31
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 29-03-2004 @ 17:15:
Volgens mij ook inderdaad. In life of brain (heerlijk verantwoorde bronnen gebruik ik toch) is het ook dat jehova de naam is die niet gebruikt mag worden. jehova's getuigen zijn getuigen van God.
Waarom? omdat je zijn naam niet mag gebruiken.
Als Zijn Naam ergens 'permanent' staat, moet je er heel voorzichtig mee omgaan en als je het kwijt wilt, moet je het begraven... Het opperrabbinaat heeft gezegd dat je op de computer Zijn Naam zovaak mag typen én backspacen als je wilt, omat het niet 'permanent' is. Maar als je het op internet zet, weet je niet wat ermee gebeurt. Iemand zou je stukje uit kunnen printen en er onvoorzichtig mee om kunnen gaan... daarom schrijven we g-d op internet als g-d.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:34
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2004 @ 17:31:
Waarom? omdat je zijn naam niet mag gebruiken.
Als Zijn Naam ergens 'permanent' staat, moet je er heel voorzichtig mee omgaan en als je het kwijt wilt, moet je het begraven... Het opperrabbinaat heeft gezegd dat je op de computer Zijn Naam zovaak mag typen én backspacen als je wilt, omat het niet 'permanent' is. Maar als je het op internet zet, weet je niet wat ermee gebeurt. Iemand zou je stukje uit kunnen printen en er onvoorzichtig mee om kunnen gaan... daarom schrijven we g-d op internet als g-d.
Dat snap ik wel maar is god Zijn naam wel? En is er een wezenlijk verschil tussen g-d en god? Het is toch gewoon een vervanging geworden...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 17:32
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 29-03-2004 @ 17:34:
Dat snap ik wel maar is god Zijn naam wel? En is er een wezenlijk verschil tussen g-d en god? Het is toch gewoon een vervanging geworden...
Dat is zo, ik snap ook niet waarom zij dat niet mogen typen...
Oud 29-03-2004, 18:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 29-03-2004 @ 18:32:
Dat is zo, ik snap ook niet waarom zij dat niet mogen typen...
uit eerbied

(als de naam opgeschreven is - voluit - moet het ook met eerbied behandeld worden. Doe je dat niet (of doet een ander dat niet en dat is makkelijk via het Internet) dan is dat verkeerd)

Laatst gewijzigd op 29-03-2004 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:09
Isa
Isa is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2004 @ 16:32:
Hoe kan g-d een 'zoon' hebben? Alle mannen zijn toch zonen van g-d?
Nee, degenen die zijn wil doen.

zie oa.

1 John 3
10This is how we know who the children of God are and who the children of the devil are: Anyone who does not do what is right is not a child of God; nor is anyone who does not love his brother.
Citaat:

en waarom word jezus, die een gewoon mens was zoals alle anderen, aanbeden alszijnde een g-d?

I dunno, hij vroeg om liefde niet om aanbidding...
Citaat:

want hij was niet een g-d, noch een messias.
hij was wel een messias! de voorspelde messias!

http://users.aristotle.net/~bhuie/christot.htm
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 29-03-2004 @ 19:09:

hij was wel een messias! de voorspelde messias!
Voor Christenen issie de messias, ja.
Oud 29-03-2004, 18:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-03-2004 @ 19:13:
Voor Christenen issie de messias, ja.
niks 'voor christenen'. dat issie gewoon.
of de joden het nou willen geloven over niet.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 29-03-2004 @ 19:21:
niks 'voor christenen'. dat issie gewoon.
of de joden het nou willen geloven over niet.
moslims geloven dat ook niet (zien m wel als profeet), atheisten geloven het al helemaal niet, hindoes geloven alles , etc.
Oud 29-03-2004, 18:34
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-03-2004 @ 19:25:
moslims geloven dat ook niet (zien m wel als profeet)
O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende. Koran 4:171
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 29-03-2004 @ 19:34:
O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende. Koran 4:171
een boodschapper dus
Oud 29-03-2004, 18:45
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-03-2004 @ 19:42:
een boodschapper dus
ja, een boodschapper en een profeet, maar in dit vers wordt hij ook messias genoemd en de islam voorspelt ook dat hij aan het eind der tijden terug komt op aarde. Hoe dat verder precies zit weet ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 15:37
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2004 @ 16:32 :
De drieeenheid was er al voordat Noach zijn ark bouwde...
Jezus was er in het begin, bij de schepping dus ook al, alleen dan in de Hemal, bij God de Vader.
In het OT wordt de komst van de Messias, Jezus, een aantal keren voorspelt.
Die voorspelling komt uit, God de Vader stuurt zijn Zoon naar de aarde, Als God/mens dus. Hij heeft voor ons geleden, wij hebben zonde gedaan, Hij is gekomen om die zonden te vergeven, Hij is zelfs in de Hel geweest, daarna opgestaan en opgevaren ten Hemel (zittende aan de Rechterhand Gods).
Alle rede voor ons (christenen) om Jezus te aanbidden! Hij heeft voor ons geleden, onze zonden zijn door Hem vergeven!
Oud 03-04-2004, 11:54
beaming eye
beaming eye is offline
de 3- 1heid is niet echt iets concreets voor ons,
Je kan der wel een soort globaale vergelijking van proberen te maken.
BV: god de zon, Jezus de maan (reflectie, liefdesboodschap van God) en de zonnestralen de heilige geest, de gene die we nou ook op ons voelen komen.

Dis is slechts maar een manier om het wat concreeter te maken.
Oud 03-04-2004, 12:52
Isa
Isa is offline
Citaat:
Bertine schreef op 02-04-2004 @ 16:37 :
Alle rede voor ons (christenen) om Jezus te aanbidden! Hij heeft voor ons geleden, onze zonden zijn door Hem vergeven!
LIEFHEBBEN!

Doch niet eenieder die tegen mij zegt Here Here, maar die doet de wil mijns vaders zal in de hemel komen.

(zoiets ging het matteus hfd 7, vrs 23 geloof ik)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 14:33
GeritoDM
GeritoDM is offline
Gehakketak over hoe God nou een zoon kan hebben is een beetje onzin. God de Vader is niet mannelijk, maar we kunnen als mensen nou eenmaal niet anders denken dan in mannen en vrouwen. God de Vader is in wezen net zo goed God de Moeder. Het is een taalprobleem waar je mee worstelt. Nu is Jezus -God de Zoon- mens geworden, en moest dus of een mannelijke of een vrouwelijke vorm aannemen. Hij heeft gekozen voor een mannelijke vorm, o.a. omdat die ook als eerste geschapen is. (De man is het hoofd, niet letterlijk , van de vrouw. Hij moet haar dienen met al zijn vermogen, en de vrouw met hem dienen met al zijn vermogen.)
Over de 3-1-heid moet je deze geloofsbelijdenis is lezen. Hij wordt min of meer al aangehaald door iemand hierboven, aangezien die het concilie van Nicea noemt. Daar werd deze geloofsbelijdenis opgesteld:

Geloofsbelijdenis van Nicea
Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen

Herkauw dat maar een tiental keer.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 15:42
Verwijderd
Heilige geest < Ik heb 'm gezien
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 17:57
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 03-04-2004 @ 15:33 :
Gehakketak over hoe God nou een zoon kan hebben is een beetje onzin. God de Vader is niet mannelijk, maar we kunnen als mensen nou eenmaal niet anders denken dan in mannen en vrouwen. God de Vader is in wezen net zo goed God de Moeder. Het is een taalprobleem waar je mee worstelt. Nu is Jezus -God de Zoon- mens geworden, en moest dus of een mannelijke of een vrouwelijke vorm aannemen. Hij heeft gekozen voor een mannelijke vorm, o.a. omdat die ook als eerste geschapen is. (De man is het hoofd, niet letterlijk , van de vrouw. Hij moet haar dienen met al zijn vermogen, en de vrouw met hem dienen met al zijn vermogen.)
Over de 3-1-heid moet je deze geloofsbelijdenis is lezen. Hij wordt min of meer al aangehaald door iemand hierboven, aangezien die het concilie van Nicea noemt. Daar werd deze geloofsbelijdenis opgesteld:

Geloofsbelijdenis van Nicea
Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen

Herkauw dat maar een tiental keer.
Ja, de geloofsbelijdenis van Nicea... mooi!

Vergelijk de drie-eenheid met water (dit voorbeeld heb ik ooit op dit Forum gehoord en concretiseerde het idee achter de drie-eenheid voor mij persoonlijk): Water, ijs en waterdamp zijn alledrie H2 O. Echter, de stoffen komen in drie verschillende vormen voor. Zo zijn ook Jezus, de Zoon, God, de Vader, en de Heilige Geest, de Geest, wat betreft hun Godheid een, oftewel: dat wat deze drie God maakt, is in alle drie hetzelfde. Echter, zij verschijnen in verschillende gedaanten.
Oud 03-04-2004, 18:13
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 03-04-2004 @ 18:57 :

Vergelijk de drie-eenheid met water (dit voorbeeld heb ik ooit op dit Forum gehoord en concretiseerde het idee achter de drie-eenheid voor mij persoonlijk): Water, ijs en waterdamp zijn alledrie H2 O. Echter, de stoffen komen in drie verschillende vormen voor. Zo zijn ook Jezus, de Zoon, God, de Vader, en de Heilige Geest, de Geest, wat betreft hun Godheid een, oftewel: dat wat deze drie God maakt, is in alle drie hetzelfde. Echter, zij verschijnen in verschillende gedaanten.
ja, misschien wel, maar dat is polytheisme of het is iiog net zo goed op de goden van de olympos te projecteren als op jouw god.
Oud 03-04-2004, 18:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Il organista schreef op 03-04-2004 @ 18:57 :

Neuh. Want de vader is toch god? Dan klopt je voorbeeld niet meer.
Oud 03-04-2004, 20:47
De Veroorzaker
Citaat:
Gatara schreef op 03-04-2004 @ 19:21 :
Neuh. Want de vader is toch god? Dan klopt je voorbeeld niet meer.
nee de vader word god genoemd, jezus is ook god en de heilige geest ook.
Reageren

Regels voor berichten