Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2004, 09:42
firelizzard
firelizzard is offline
Kan iemand mij helpen aan een manier om van faalangst af te komen? Ik heb er best wel veel last van en zou er graag vanaf komen maar ik ken geen goede manieren daarvoor.
Oud 04-01-2004, 09:46
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 04-01-2004 @ 10:42:
Kan iemand mij helpen aan een manier om van faalangst af te komen? Ik heb er best wel veel last van en zou er graag vanaf komen maar ik ken geen goede manieren daarvoor.
Hoe uit zich die faalangst?(wanneer heb je er last van, in welke mate?)

Faalangst heeft vaak te maken met een negatief zelfbeeld en/of negatieve gedachten. Het is de kunst dat aan te pakken. Misschien dat je baat hebt bij een faalangsttraining (die vaak op scholen wordt gegeven)?.Informeer eens, kan nooit kwaad.
Oud 04-01-2004, 09:49
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 04-01-2004 @ 10:46:
Misschien dat je baat hebt bij een faalangsttraining (die vaak op scholen wordt gegeven)?.Informeer eens, kan nooit kwaad.
Precies. En als dat niet gegeven wordt, kan je altijd naar je
mentor/huisarts/vertrouwenspersoon/enz gaan, zodat je
misschien kan worden doorverwezen oid.

Als je er iets aan wil doen, zijn er vrijwel altijd mogelijkheden.
Oud 04-01-2004, 09:51
firelizzard
firelizzard is offline
Het komt met name omdat mij nooit eens iets in een keer lukt... Ik heb nu rijlessen en heb al 4 x examen gedaan. Ik krijg dus steeds meer een afkeer tegen zulke gebeurtenissen omdat ik me schaam voor andere dat ik zal falen.
Oud 04-01-2004, 09:51
Flowerless
Flowerless is offline
Ik heb ook last van faalangst, daardoor durf ik o.a. in het echt niet goed met mensen kennis de maken.
Via een psych ga ik binnenkort naar een bepaalde (puber)groep.

Ik wou het eigenlijk niet maar je kan er bijna niet slechter van worden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:29
A3aan
A3aan is offline
Ik doe aan faalangstreductietraining (of eigk: examenvreesreductietraining, maar het in feite faalangsttraining) op school. Misschien kun je dat ook proberen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:37
probeer
probeer is offline
nou je kan in ieder geval ontzettend leuk tekenen. das al 1 ding, je moet op zoek gaan naar dingen die je goed kan. (ze zijn echt leuk die schapen )
Oud 04-01-2004, 12:12
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
scrolllock: nou je kan in ieder geval ontzettend leuk tekenen. das al 1 ding, je moet op zoek gaan naar dingen die je goed kan. (ze zijn echt leuk die schapen )
Nou bedankt scrolllock, maaruh wat betreft die faalangstreductie training....Die hebben ze nietbij mij op school . Is er nog een andere mogelijkheid ofzo of zijn er instelllingen die die trainingen doen ofzo
Oud 04-01-2004, 13:51
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 04-01-2004 @ 13:12:
Nou bedankt scrolllock, maaruh wat betreft die faalangstreductie training....Die hebben ze nietbij mij op school . Is er nog een andere mogelijkheid ofzo of zijn er instelllingen die die trainingen doen ofzo
Via huisarts (verwijsbriefje)> Riagg.

Hoe kijk je daar tegen aan?

Groetje,
Mariamne
Oud 04-01-2004, 13:58
Freestyler*
Freestyler* is offline
Toch begrijp ik zo'n faalangsttraining niet echt..
ik ben er dan ook nooit bij geweest
maar zou iemand dta miss uit kunnen leggen..

Want gaan ze je dan vertellen dat je wel oké bent etc??
dat je elke dag voor de spiegel moet gaan staan en tegen jezelf zeggen: ik ben mooi oid??
Hoe kan zo'n training ervoor zorgen dat je daadwerkelijk meer zelfvertrouwen hebt?

sorry dat ik een nieuwe vraag stel in jouw topic... en jah.. hoe kom je er vanaf? geen idee
Oud 04-01-2004, 14:12
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
sorry dat ik een nieuwe vraag stel in jouw topic... en jah.. hoe kom je er vanaf? geen idee
Geeft niet hoor . Van die vraag wordt ik ook wat beter ik vroeg het me eigenlijk ook af. Maar wat betreft dat RIAGG het klinkt een beetje "zwaar" vind ik is dat niet meteen wat resoluut ik bedoel wat overdreven

Ik weet niet hoor misschien zit ik nu uít m'n nek te praten ofzo....Is er hier misschien iemand die wat meer kan vertellen omtrent zo'n consult ( of hoe heet zoiets )
Oud 04-01-2004, 14:20
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 04-01-2004 @ 15:12:
Geeft niet hoor . Van die vraag wordt ik ook wat beter ik vroeg het me eigenlijk ook af. Maar wat betreft dat RIAGG het klinkt een beetje "zwaar" vind ik is dat niet meteen wat resoluut ik bedoel wat overdreven

Ik weet niet hoor misschien zit ik nu uít m'n nek te praten ofzo....Is er hier misschien iemand die wat meer kan vertellen omtrent zo'n consult ( of hoe heet zoiets )

Het zal bij elke training weer wat verschillen, maar hierdoor krijg je misschien een beetje een idee:

http://www.amsterdamslyceum.nl/faalangsttraining.htm

Ps: Via het Riagg een faalangsttraining volgen is zeker niet overdreven(vind ik), waarom zou het overdreven zijn?. Overigens kan je altijd informeren/uitproberen, lijkt/vind je het niets, dan merk je dat vanzelf (en kan je alsnog stoppen).De persoon waarmee je een intake krijgt zal kijken of je die training nodig hebt, of wellicht iets anders
Oud 04-01-2004, 14:29
firelizzard
firelizzard is offline
THNX voor de internetlink. Ik bedoelde met overdreven eigenlijk dat ik het RIAGG zie als laatste redmiddel en ik weet dat dat een heel raar beeld is wat ik heb maarja.......
Oud 04-01-2004, 14:47
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 04-01-2004 @ 15:29:
THNX voor de internetlink. Ik bedoelde met overdreven eigenlijk dat ik het RIAGG zie als laatste redmiddel en ik weet dat dat een heel raar beeld is wat ik heb maarja.......
Maar, een faalangsttraining op school in vergelijking met het Riagg, zal inhoudelijk niet heel veel verschillen. Het is bij het riagg alleen in een hulpverleningsinstelling en ze hebben daar een breder aanbod aan hulpverlening.
Oud 04-01-2004, 14:56
firelizzard
firelizzard is offline
OK THNX ik ga wel eens ff informeren bedankt iedereen
Oud 04-01-2004, 15:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
naar aanleiding van dat stukje denk ik dat ik er niet beter van zou worden
het is gewoon een beeetje rationeel nadenken
en ergens is dat hartstikke logisch..
maar dit lijkt me erg onderwijsgericht
dat zijn toch niet alle faalangsttrainnigen??

Ik weet niet of dit het soort faalangst van de topicstartes is zegmaar..
maar zoniet.. wat dan?

het lijkt me vaker toch gewoon een zelfvertrouwenkwestie.. en dat zie ik hier niet terugkomen

maar ik kan ook heel slecht gelezen hebben natuurlijk
Oud 04-01-2004, 16:35
biskuitje
biskuitje is offline
ik zelf heb ook last van faalangst. ik heb dat mijn mentrix verteld en zij is voor mij naar een vertrouwenspersoon gestapt, die me daar mee kon helpen. die man was een totaal vreemde voor mij, dus het was nogal lastig om zomaar van alles te vertellen, maar hij heeft me heel erg op mn gemak gesteld en nu ga ik elke donderdag met plezier naar hem toe hij doet dan allemaal oefeningen met me, psocholigische testen en we praten over mij en mn leven en over wat me dwarszit en aan de hand van die informatie probeert hij mij te helpen. in het begin was het echt moeilijk, en ook nu heb ik nog wel eens moeite om mn dingen te vertellen, maar als ik er aan denk dat hij het aan niemand mag vertellen (zelfs niet aan mn ouders) is het stukken makkelijker.
ik raad jou ook aan om naar zo iemand toe te gaan.

succes ermee!!
Oud 04-01-2004, 19:45
Noeksel
Noeksel is offline
Ik heb ook faalangst. Nu wel wat minder dan eerst. Ik heb een cursus gehad, maar dat was echt zo van: "Loop over die lijn heen en zeg dat je een leuk en knap meisje bent." Schoot niet op. Ik moest ook elke ochtend tegen mezelf zeggen dat ik er goed uit zag.
Ik heb er wel iets aan over gehouden dat me wel helpt, nl. een cd met ontspanningsoefeningen en rustgevende muziek. Ik oefen er nog steeds in, telkens als er iets spannends gaat gebeuren, (bij mij bv. mondelinge enz.) denk ik aan de plaats (bij mij dus de zee) waar ik aan denk als ik naar die muziek luister. Ik heb mezelf er dus in getraind. Zo blijf ik rustig.
Wat anderen tegen me zeggen vat ik niet echt op, behalve als het negatief is, maar dat zul je waarschijnlijk wel herkennen.
Ik bedoel, ze kunnen 100 x tegen me zeggen dat ik een mooi meisje ben, dat boeit me dan gewoon niet. Maar als ze zeggen dat ik een stom wijf ben (ik zeg maar iets) dan kan ik daar nachten van wakker liggen.
Dus, rustige muziek opzetten, op een stoel gaan zitten, ogen dicht, en aan een rustgevende plek denken. Zo kun je jezelf erin trainen, en als er dan iets spannends gaat gebeuren, kun je terugdenken aan die plek. Het helpt niet meteen snap je wel, maar je zult zien dat het na een tijd gaat werken. Gewoon jezelf trainen. Succes!
Oud 05-01-2004, 17:52
firelizzard
firelizzard is offline
Bedankt voor de tips het zijn er inmiddels zo veel dat ik voorlopig nog wel ff bezig ben IEDEREEN BEDANKT!!!!
Reageren

Regels voor berichten