Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Terug naar af, U ontvangt geen 200 gulden.
|
Nou snap ik nog steeds niet wat die heilige geest nou is... De 1 zegt dit en de ander dat...is er geen algemene beschrijving voor wat die heilige geest nou met het hele verhaal te maken heeft?
Men heeft het altijd over God, Jezus EN de heilige geest... Who the f*ck is dat nou? Da's het enige aan het christelijke geloof wat ik nooit heb gesnapt... Zelfs na mijn studie niet. Ik heb het niet al te lang geleden ook aan mijn vriend gevraagd die tot zijn 12e katholiek is opgevoed maar die kon het mij ook niet uitleggen. Hij dacht dat hij het wist, maar toen ik concreet ging vragen bij wat hij mij uitlegde wist hij het ook niet meer.... Wie weet het nou wel?
||
![]() |
Citaat:
http://www.stvitus.nl/kkk/sk_lessen.asp?LesID=16 |
![]() |
|
ik denk dat de heilige geest een nog vreemder verzinsel is als god en jezus enzo.....
![]() maar goed dat denk ik maar.....bewijs het maar eens....kan beide kanten helaas niet tenzij het echt bestond dan zou je het kunnen bewijzen....maar dat gebeurt niet dus weet je het ook nooit zeker....
||
![]() |
Citaat:
Vader,Zoon en Heilige Geest horen bij elkaar. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Ik geloof zeker in de heilige geest en ik hoop dat jullie, als ik ben overleden ook open staan voor het ontvangen van mijn geest. Mijn geest zal op mijn sterftedag op jullie neerdalen en diegenen die er voor open staan, zullen zeer gelukkig verder leven.
||
![]() |
Citaat:
Omdat de Geest op aarde gebleven is en Jezus' fysieke lichaam niet.Maar de Geest hoort bij Jezus en iedereen die daarvoor openstaat kan hem ontvangen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Die zin van 3 is zo stom dat ik mijn eigen visie erop gezet heb:
Die Vader ken ik niet Die Zoon is sexistisch bedoelt door de kerk om de vrouwen te onderdrukken. De Heilige Geest is het verbond van alle geesten van alle mensen op de wereld die onder het juk van de kerk zijn gevallen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik ken genoeg kerken waarin man en vrouw gelijk worden behandeld en er absoluut geen sprake van onderdrukking is. Ook denk ik dat onderdrukking van de vrouw niet het doel van Jezus was / is. Ik heb wel een btje in de bijbel gelezen en de manier waarop Jezus met mensen omging was zeker niet denigrerend/onderdrukkend, ook niet tegenover vrouwen. Er zijn idd wel kerken/groepen waarin vrouwen worden onderdrukt of als minderwaardig beschouwd maar dat zegt meer over die mensen dan over Jezus denk ik. ![]()
||
Citaat:
1. Al zijn apostelen waren manlijk... Waarom geen enkele vrouw? Die wouden dat toch ook wel graag... 2. De enige 2 vrouwen die in de bijbel uitvoerig beschreven worden zijn Jezus' moeder Maria (leuke meid, maar mocht niks leuks doen, onbevlekt ontvangen...de eeuwige maagd...ik heb medelijden met die meid), en Maria de hoer die als een hondje achter Jezus aanliep. 3. God is de VADER... Manlijk dus... Sorry hoor, maar zelf in de bijbel spelen vrouwen een hele lage onbetekenende rol. De enige waar ze domweg niet onderuit konden was Jezus' moeder. Ach nou ja, tegenslagje. De ander die werd beschreven word meteen in slecht daglicht gezet door haar in principe af te tekenen als hoer. Spijt me zeer, maar dit is ook weer 1 van de redenen waarom ik het christendom niet pik en die Jezus figuur al helemaal niet. Als hij vrouwen als gelijkwaardig had gezien zouden er meer vrouwelijke apostelen zijn en zou hij ze anders behandeld hebben zodat men ook meer over vrouwen ging schrijven op een normale manier.
||
![]() |
Citaat:
Jezus gaat apostelen opleiden met het zicht op het verspreiden van "het goede nieuws" (dood Jezus=Vergeving voor mensen) in die tijd hadden vrouwen niet zoveel te zeggen, dus het was het handigst om mannen te kiezen als apostelen zodat die later "zendings acties" konden ondernemen. Jezus had trouwens best veel vrouwen omzich heen die hij volgens mij niet minder beschouwde. (Andere leermeester personen hadden vaak helemaal geen vrouwen om zich heen, maarja das bijzaak). Vaak spelen vrouwen wel een belangrijke rol in de bijbel, het zijn vaak de vrouwen die het trouwst zijn die hem wel geloven en volgen. En is juist die hoer van jou ![]() Het hele beeld van de vrouw "kan" Jezus niet 1,2,3 veranderen maar de manier waarop Jezus met vrouwen omging was zeker voor de tijd denk ik best revolutionair.
|
Tja, ik was er niet bij dus kan er weinig over zeggen, maar toch denk ik dat als hij echt vrouwen als gelijkwaardig had gezien dat er ook vrouwelijke apostelen waren, al is het alleen maar symbolisch of principieel, want zoals je zei, die volgden hem nog trouwer dan de heren. Dan zou die hele toekomst mij niks uitmaken.
||||
Citaat:
omdat vrouwen een andere psyche hebben en een andere functie in de oogen des heeeren??? bovendien werd in die tijd een vrouwlijke apostel sowieso niet zo snel geaccepteerd. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus waarom zou ik dan openstaan voor een geest uit een geloof die ik niet eens geloof en die volgens mijn denkwijze helemaal niet kan bestaan?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Heej
Even over de Heilige geest. Wie is de Heilige geest wilde je weten toch. De heilige geest heeft altijd al bestaan toen God de aarde schiep ging de geest van God al over de zee. Dat staat in de bijbel Profeten raakten profeteerde door dat ze geleid werden door die geest. Mensen raakten in geestesvervoering. Nou weet je nog steeds niet wat de heilige geest precies is. De heilige geest was maar voor een beperkt aantal mensen. Nadat dat Jezus was gekomen en hij weer met hemelvaart naar de hemel ging werd het Pinksteren. Pinksteren bestond in die tijd al. Dat was het Joodse wekenfeest. Maar de pinksteren nadat Jezus naar de hemel was gegaan was anders. Want met pinksteren waren de dicipelen bij elkaar om te bidden. De profeten hadden namelijk al voorspeld dat na de komst van Jezus de geest zou worden uitgestort op alle vlees (alle mensen). Dus de profeten gingen hard bidden. En toen, toen kwam de heilige geest over de apostelen. Er kwamen allemaal vlammetjes op hun hoofd en in het huis klonk een geluid alsof het stormde en de aarde schudde. Ze begonnen in vreemde talen te spreken. En alle buitenlanders die daar waren konden in een keer het woord van God in hun eigen taal horen. Dat was heel bijzonder. De Heilige geest was nu over alle mensen van de hele wereld gekomen. Jezus was namelijk weg. Wat moesten de apostelen nu? God stuurde de Heilige Geest zodat de apostelen nu hetzelfde konden als Jezus. Dus ook genezen bijvoorbeeld. En omdat Jezus er niet meer was moesten de apostelen op een of andere manier toch aangemoedigd worden. De heilige geest is gekomen. Om ons te laten merken dat God er is. De Heilige geest werkt door wonderen te doen en door je gewoon een fijn gevoel te geven als je bid bijvoorbeeld. Ik hoop dat je het nu een beetje snapt. Als je iets wil vragen ga je gang. Stuur een mailtje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ok, nu overdrijf ik een beetje, maar het is wel zo. |
![]() |
|
Aha...weer een andere uitleg van het verhaal... De Heilige Geest is dus helemaal niet de achtergebleven geest van Jezus maar een veel ouder iets wat door Jezus'komst nmeer is gekomen...
Kijk, het wordt allemaal steeds duidelijker... Hoe komt men dan bij het idee dat de heilige geest de geest van Christus zelf is als dat dus niet zo is? Nou ja. Maar ik ben het met Mutant eens. Vrouwen hebben een nadelige positie in het christelijke geloof. Jammer...
|
![]() |
1 Joh 5,7
Want drie zijn er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. Petr 1,21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken. Luc 11,13 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden? Luc 12,10 En een ieder, die een woord zal spreken tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de heilige Geest zal lasteren, het zal hem niet vergeven worden. ---- wie echt wil weten wie de Heilige Geest is, zal er dus om moeten bidden. God, Jezus Christus, Heilige Geest= 1 Lees de bijbel!! |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik zeg het hier ook nogmaals in de hoop dat het tot je doordringt SK, men is er niet van gediend om het christendom opgedrongen te krijgen dus probeer dat nou niet, ander worden wij haast gedwongen om een ban voor je aan te vragen.
|
![]() |
euhm jongens. iedereen mag toch zijn mening uitten en niemand dringt toch iets op? of zie ik dat verkeerd?
(btw ik ben het wel met SK eens) en hoe zou de mens God gemaakt moet hebben, volgens mij heb je een verkeerd beeld van God net zoals die godsdienst leraar. God houdt van jullie en weet wat er met jullie gebeurt en wat jullie denken. |
![]() |
||
Citaat:
|
de Heilige Geest is de geest van God. Als je je hebt bekeert en je hem wilt ontvangen zal Hij komen.
het is wel nodig je lichaam eerst te reinigen van andere invloeden: Satan, verslavingen etc. De Heilige Geest kan een geweten voor je zijn. Hij kan ook gaven aan je geven (bijv. in tongen spreken, genezen, wijsheid en nog veel meer). Soms kun je praten door de Heilige Geest zeg maar, dat jet het niet met je hoofd bedenkt. Sommige mensen geloven ook in de Heilige Geest als een soort energie die je kunt ontvangen. Zoiets als de goddelijke vonk. Maar dat is niet de HG van het christendom. |
![]() |
||
Angela schreef:
Citaat:
Het element water wordt niet genoemd, dat is namelijk een vrouwelijk element. Dan zou er een vrouwelijke god moeten zijn. En dat zou niemand hebben kunnen aanvaarden in die tijd, omdat in die cultuur destijds de vrouw nul komma niets was, een soort veredeld huisdier. De apostel petrus protesteerde zelfs, dat zijn meester met vrouwen omging. Maar dat vrouwen minder zouden zijn, zit volgens mij niet in het chr. geloof zelf. Ook al vinden veel gelovigen zelf van wel. In die tijd werd praktisch overal zo tegen vrouwen aangekeken, niet alleen waar een christelijk geloof was. In die tijd was slaven houden ook nog heel gewoon. Dezelfde kneuterige geest leeft volgens mij op het moment nog steeds bij de clerus van de kath. kerk. Het zit er nog diep in, “een vrouw heeft Adam laten zondigen en kan een priester laten zondigen.” In het nieuwe testament wordt helemaal niet gezegd, dat vrouwen geen priester kunnen zijn. Dat hebben de kerkelijke schriftgeleerden er later aan toegevoegd. Er wordt alleen gezegd, dat er mensen zijn, die omwille van het koninkrijk der hemelen niet in getrouwde staat leven, “het niet doen met een vrouw”. Dat is dus op basis van vrijwilligheid. Later hebben de kerkvaders hier een regel van gemaakt. En nu zitten we met priesters die aan kinderen komen, in Amerika bijvoorbeeld … Als je t mij vraagt wordt het geloof niet door de kérk vertegenwoordigd. O ja, als je in één god gelooft kan je beter niet zeggen dat die mannelijk of vrouwelijk "is". Want dan zou die niet boven de mensen staan, die de ene keer als man en de andere keer als vrouw worden geboren. Die god moet dus beide in zich hebben, al zal ie er meestal maar één tegelijk laten zien. De tegenstelling mnl-vrl is meer iets van de aarde, dan van het bovenaardse. Hoe kan een god trouwens niets vrouwelijks in zich hebben, als hij ook de vrouw heeft geschapen? Met de heilige geest wordt volgens mij hetzelfde element vuur weer bedoeld. Want dat staat ook voor de geest, voor ‘spirit’. Zoals: ‘er is een geest van vertrouwen onder de mensen’. Of ‘er is een sterke handelsgeest in die havenstad’. Maar het is niet de Vader zelf, die neerdaalt, het is een (goede) geest die van hem afkomstig is – dat is het idee. Dat is volgens mij, wat er in dat christelijke geloof bedoeld werd met ‘heilige geest’. Zelf ben ik niet van het chr. geloof, wel zo’n opvoeding meegemaakt. Maar daar heb ik deze meningen/inzichten niet vandaan. Gelukkig zijn er andere manieren om religie en spritualiteit te beleven als het christendom, zoals de kerkvaders, pausen, bisschoppen enz. het overbrengen. Volgens mij hebben ze hun eigen geloof niet zo goed begrepen. En jesus freaks ook niet volgens mij. Als er iets goed is daarboven, dan zullen ze daar zeker niet in geloofsdwang geloven, maar iedereen vrijlaten, en niet-gelovigen niet discrimineren, met de hel of vagevuur of zoiets. Die oproep om te bekeren is trouwens alleen maar tegen 12 apostelen gezegd in een heel andere tijd, maar ze doen alsof het tegen hun persoonlijk gezegd is. Iedereen een apostel, dus. ![]() Laatst gewijzigd op 23-06-2003 om 23:40. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En met verslavingen bedoel ik meer dan drugs, drank of sigaretten hoor. |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Heilige geest? Verwijderd | 95 | 27-03-2005 22:40 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
heilige geest? 0o-meijsje-o0 | 8 | 30-05-2004 02:07 | |
Zonde tegen de heilige geest? Watisdit | 20 | 14-05-2004 12:13 | |
Moet je in Jezus geloven om in de hemel te komen?? JJzD | 179 | 02-07-2003 11:35 | |
In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest? Isa | 50 | 27-02-2002 18:10 |