Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2003, 15:56
Shade
Shade is offline
Geluidstrillingen geven 'spookgevoel'

Uitgegeven: 8 september 2003 16:08

MANCHESTER - Het angstgevoel dat sommige oude 'spookhuizen' oproepen bij mensen is afkomstig van onhoorbare 'infrasound' trillingen. Dit heeft de Britse psycholoog Richard Wiseman , die verbonden is aan de Universiteit van Hertfordshire, maandag op een conferentie gezegd.

Wiseman heeft proeven gedaan waaruit volgens hem blijkt dat extreme basgeluiden, zoals bijvoorbeeld voortgebracht door kerkorgels of de wind in schoorstenen en ramen, een bepaalde sensatie kunnen veroorzaken. Dit soort gevoelens kunnen er toe leiden dat mensen gevoelens beleven die ze niet kunnen verklaren.

Hierdoor worden bepaalde ervaringen, zoals angst in een vreemd huis, aan het bovennatuurijke toegedicht. Het gaat om geluiden die niet direct hoorbaar zijn, maar wel voelbaar. Wiseman testte met een speciale pijp een publiek in een concerthal in Londen. De pijp bracht onhoorbare trillingen voort.

Bij twee van de vier concerten stond het instrument aan. Bij navraag bleek 22 procent van de bezoekers 'vreemde gevoelens' te hebben gehad toen het apparaat aanstond.

-----------

Dit zal een hoop geest verdenkingen oplossen.
22% lijkt weinig, maar veel mensen zijn minder gevoelig als anderen. En 22% van mischien wel 500 mensen is niet weinig. (Geen idee hoe groot die concert hal is)

Maargoed ik heb nog nooit vreemde gevoelens gehad in die richting dus voor mij lost het niks op.
Oud 08-09-2003, 18:34
AngelLena
AngelLena is offline
mja, maar dit zal vast niet overal van toepassing zijn. Daarbij, dat verklaart nog steeds niet de zichtbare verschijningen...
Oud 08-09-2003, 20:25
Verwijderd
Geweldig! Ik houd van rationele verklaringen. Natuurlijk is het niet overal op toepasbaar, maar zeker op een aantal gevallen.
Oud 08-09-2003, 20:29
Eurynome
Eurynome is offline
hm Best wel vreemd eigenlijk... Maar vanwaar komen die extreme basgeluiden dan in bepaalde oude woningen...?
Oud 08-09-2003, 23:38
Shade
Shade is offline
Citaat:
lunaria schreef op 08-09-2003 @ 21:29:
hm Best wel vreemd eigenlijk... Maar vanwaar komen die extreme basgeluiden dan in bepaalde oude woningen...?
Citaat:
zoals bijvoorbeeld voortgebracht door kerkorgels of de wind in schoorstenen en ramen
Oude huizen, oude bouw, kieren spleten, schoorstenen ramen die niet goed sluiten.

Sowieso is zo'n oud huis al een beetje eng als je het ziet en dan die geluidstrillingen doen je verbeelding dus blijkbaar helemaal doordraaien.

denk ik
Oud 08-09-2003, 23:39
Shade
Shade is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 08-09-2003 @ 21:25:
Geweldig! Ik houd van rationele verklaringen. Natuurlijk is het niet overal op toepasbaar, maar zeker op een aantal gevallen.
idd, het verklaard wel een aantal spookhuis gevallen en velen geesten GEVOELENS. Verschijningen en geluid verklaard het dan weer niet. Maar dat is ook nooit bewezen dat ze er zijn.

Regels voor berichten