![]() |
|
Christelijke, joodse en moslimgeestelijken tegen homofeest Jeruzalem
Christelijke, joodse en islamitische geestelijken hebben hun krachten woensdag gebundeld om zich te verzetten tegen het WorldPride festival dat voor deze zomer gepland staat in Jeruzalem. WorldPride is een van de grootste internationale festivals voor homo's. Het tien dagen durende evenement bestaat onder meer uit straat- en dansfeesten, workshops en een gay filmfestival. De geestelijk leiders van de drie godsdiensten voor wie Jeruzalem een heilige plaats is hebben de Israëlische en de lokale overheden opgeroepen het festival te verbieden. Volgens de Asjkenazische opperrabbijn Yona Metzger wordt het ,,heilige karakter" van Jeruzalem onteerd door de komst van waarschijnlijk vele duizenden homo's uit de hele wereld. ,,Laten we de vrede bewaren en het festival verbieden", aldus Metzger, die bijval kreeg van de hoge moslimgeestelijke Abdel-Salem Menasra, die het bijbelse verhaal over Sodom en Gomorra in herinnering bracht. ,,God heeft die steden vernietigd en ik waarschuw iedereen: hij zal hetzelfde opnieuw doen met Jeruzalem en al zijn joodse, christelijke en islamitische inwoners." Ook de hoogste Rooms-katholieke gezant in Israël, Michel Sabbah sprak zich woensdag uit tegen het WorldPride festival. ,,Deze stad is heilig voor de drie geloven die zich hier verenigd hebben, maar ook voor de mensheid." Het verzet tegen het houden van een groot homofestival in Jeruzalem heeft de afgelopen weken tot de vorming van enkele bijzondere coalities geleid. Begin deze maand bundelden al de evangelische christenen en Amerikaanse rabbijnen hun krachten met ultraorthodoxe bewegingen in Israël. De burgemeester van Jeruzalem, de orthodoxe jood Uri Lupolianski, zegt dat hij niets tegen WorldPride kan ondernemen omdat het verlenen of het intrekken van de vergunning van het festival een bevoegdheid van de politie is en niet van hemzelf. Het laatste WorldPride festival werd in 2000 gehouden in Rome en trok tienduizenden homo's uit het buitenland. De woensdag gevormde coalitie van joodse, christelijke en islamitische geestelijken zegt dat er de komende weken flink gelobbyd zal worden om de politiek zover te krijgen WorldPride te verbieden. http://www.nieuws.nl/bericht/5/56296 ----------- Ik ben ook tegen het festival in Jeruzalem. Maar niet omdat het een homofestival is, maar omdat een 10 dagen durend straat- en dansfeest niet iets is om in de oude straten van Jeruzalem te doen (gezien de mess festivals altijd geven). ![]() Tel Aviv is overigens veel beter geschikt voor homofestivals. Geen (religieus gezien begrijpelijk) gezeur van lokale overheden en pressiegroepen en de omgeving is er gewoon geschikter voor. Wat vinden jullie van de argumenten die de opperrabbijn, moslimgeestelijke en rooms-katholieke geestelijke geven om het festival te verbieden? Mee eens? Oneens? En waarom? Opmerkelijk dat het nieuwsbericht begint met christelijke en niet met het chronologische oud naar nieuw (joods, christelijk, islamitisch) of nieuw naar oud (islamitisch, christelijk, joods).
Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 05:51. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
verder: 1: Volgens de Asjkenazische opperrabbijn Yona Metzger wordt het ,,heilige karakter" van Jeruzalem onteerd door de komst van waarschijnlijk vele duizenden homo's uit de hele wereld. Net of er nu geen homo's wonen. Daarnaast zijn nou niet echt alle joden het erover eens dat homo zijn iets afschruwelijks is 2: De hoge moslimgeestelijke Abdel-Salem Menasra, die het bijbelse verhaal over Sodom en Gomorra in herinnering bracht. ,,God heeft die steden vernietigd en ik waarschuw iedereen: hij zal hetzelfde opnieuw doen met Jeruzalem en al zijn joodse, christelijke en islamitische inwoners." Ah, daarom wordt San Francisco dagelijks met bliksem getroffen wordt :/. Beleid aanpassen aan een iets waarvan het bestaan niet is vastgesteld, lijkt me dom.
Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 08:02. |
![]() |
|||||
Citaat:
de j komt na de i ![]() Citaat:
Het gaat niet om lui die er gewoon wonen en werken, maar om een festival ![]() Citaat:
Het gaat niet om wat joden vinden, maar wat het jodendom vindt ![]() Citaat:
![]() Waar je wel wat over kunt zeggen imo is dat een homofestival niet noodzakelijk betekent dat er ook homoseksuele handelingen zullen plaatsvinden. Theoretisch gezien dan.
||||||
Citaat:
dat is ook in volgorde van het aantal mensen die dat bericht leest Citaat:
Citaat:
Waarom wordt dan niet naar het heilige boek van de Eradascafisten gevraagd? Citaat:
Dat waren Sodom en Gomorra ook niet Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 08:34. |
![]() |
|||||
Citaat:
owja, sorry, argh kan niet helder denken met deze hoofdpijn en verkoudheid ![]() Citaat:
ja, met duizenden. En het gaat over dat festival. Dus is het wel logisch dat ie het daar ook over heeft. Citaat:
erm.. er zijn groeperingen die de krachten bundelen om de autoriteiten te overtuigen dat het festival er niet moet komen. Dit gaat niet vanuit de Israelische overheid ofzo. Als dat zo was, is je opmerking terecht, maar nu raakt het kant noch wal. Citaat:
San Franciso krijgt wel vaker aardbevingen ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Sinds wanneer is een muur bouwen ontheiligend? Of gaat het je om de security fence? Die heb ik iig nog niet door de straten van Jeruzalem zien lopen ![]() Verder zijn bomaanslagen en andere misdaden ook ontheiligend. Mij lijkt niet dat de opperrabbijn dat zou gaan ontkennen. Maar dit is net zo'n argument als: roken is slecht, ja, maar auto's ook. ![]() Ja, die uitlaatgassen van auto's komen nog es bij de rook die ik moet inademen. Citaat:
Mwah, orthodoxen zullen t denk ik wel met m eens zijn en aangezien t om een orthodoxe opperrabbijn gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() is niet goed voor de preservatie van archeologische schatten ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar de nadruk ligt altijd zo op seks. Kijk de leren bunnypakjes en de roze peniskokers. Vinden ze het dan nog raar dat gelovigen maar ook andere mensen die niet zo seksgericht zijn, denken dat alle homo's vieze darkroombezoekers zijn? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik vind het niet gek dat er dan provocerend gedrag tegenover gesteld wordt.
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
En iemand die een hekel aan homo's heeft vind ik nu eenmaal een racist, iets dat best gezegd mag worden. Als er nu een onderbouwing voor de homofobie zou zijn, dan ok, mischien is dat nog een discussie maar "het mag niet, want het zijn homo's" is puur racisme. Dat is waar je tegen op zou moeten treden als FB, niet tegen de mensen die racisme bekritiseren.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ja? Respect voor iemand hebben wil toch nog niet betekenen dat je zo'n feest goed moet keuren? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
wel als je mot krijgt met een aantal neo-fascisten ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
2) Ze vinden dat ze de stad ontheiligen moet ik doorgaan?
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Als dat 'homo zijn' is dan heb ik het inderdaad niet zo op homo's, maar daarin sta ik volgens mij niet alleen. Vele homo's hebben het ook niet zo op die doorgeschoten vrijheidsstrijders. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Oke, dat valt opzich nog mee in vergelijk met wat er hier laatst voorbij kwam. Toch blijf ik erbij dat ze de stad alleen uitkiezen om te provoceren jegens gelovigen. Als ze dat leuk vinden moeten ze dat zeker doen, maar ze zetten er enkel kwaad bloed mee bij de fanatici. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() omdat christendom grootste is waarschijnijk |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |