Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2002, 18:02
Ninnoc
Ninnoc is offline
In 2vandaag werd geoppert het duitse systeem over te nemen om zo de politiek wat dichter bij de burger te brengen--> voornaamste reden: men kent alleen de lijsttrekkers.

duits systeem:
De helft wordt gekozen dmv evenredige verdeling(toch?) wat we in nederland ook kennen.
De andere helft van de zetels word verdeelt dmv een districtenstelsel.
De duitser moet dus 2 stemmen uitbrengen.

Ik ben het hier volkomen mee oneens. Ze hebben gelijk mbt tot de kloof maar dat is de imho de fout van hoe de campagnes opgezet zijn--> alle aandacht op de lijsttrekker. Zoals ook mevr nr 2 van groenlinks een keer opperde moeten ook andere leden aan debatten deelnemen en moet er niet een lijsttrekker zijn maar een hele llijst die allemaal in de publiciteit komen
Oud 18-05-2002, 18:46
Joostje
Joostje is offline
leid tot 2partijenstelsel.

nr 2 = femke halsema
Oud 18-05-2002, 20:11
mitsj
mitsj is offline
lijkt me niet nodig.

het beste zou misschien zijn dat er alleen maar programmas komen als 'waar stem ik op' van sbs6.
Zodat je alleen weet met welke punten een partij het eens en oneens is. Zo word populisme in de samenleving uitgeband.
En word men ook rationeleren.

Misschien heb je dan wel minder mensen die stemmen maar dat is naar mijn inziens geen probleem. Als ze maar niet gaan zeiken over dingen waar ze geen verstand van hebben of geen mening over hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 11:06
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Joostje schreef:

nr 2 = femke halsema
inderdaad dank je
Oud 19-05-2002, 11:32
Miss USA
Miss USA is offline
Ik ben het er ook mee eens dat de rest van de lijst ook eens wat meer in de publiciteit moet komen, maar veel mensen besteden maar een klein deel van hun tijd aan politiek, en willen snel en concreet de standpunten van de partijen weten, dus niet met veel debatten met nummers twee enzo. Ik denk dat het merendeel van de bevolking daar niet zo'n behoefte aan heeft. Alhoewel, dan was het misschien niet zo rampzalig gegaan met Melkert.
Oud 20-05-2002, 15:55
Balance
Balance is offline
Stukje uit m'n samenvatting van Politieke Besluitvorming:
-----------------------------------------------------------------------

Evenredige vertegenwoordiging = het aantal parlementsleden van één partij is evenredig aan het aantal stemmen dat op die partij landelijk is uitgebracht.
Voordeel:
- democratisch; elke stem telt
- kleine partijen ook een kans

Districtenstelsel = Een land opgedeeld in aantal districten. Van elk district gaat de winnaar de Tweede Kamer en krijgt dus een zetel.
Voordeel:
- Grotere betrokkenheid tussen kiezer en gekozene (men weet op wie hij stemt)
- Regionale belangen worden behartigd, daar komen gekozenen vandaan en men weet wat er speelt.
- Beslissingen makkelijker zonder coalitie.

Twee varianten districtenstelsel:
Meerderheidsstelsel: een partij moet met ruime meerderheid van stemmen hebben binnen een district, anders gaan de twee grootste partijen een tweede verkiezingsronde aan waarin één van de twee (in de tweede ronde dus) alsnog gekozen wordt.

Beperkt districtenstelsel: elk district vaardigt meerdere vertegenwoordigers af en binnen het district is wél sprake van evenredige vertegenwoordiging. Zo hebben kleine partijen dus alsnog kans.

-----------------------------------------------------------------------
Kvind 't op zich wel goed klinken. Van allebei de kanten neem je de voordelen mee, maar toch niet helemaal een districtenstelsel, waardoor nadelen als de kleine partijen die geen kans zouden hebben weg vallen....
Kweet niet of het in de praktijk ook zo werkt, is maar af te wachten, maar toch.... 't ziet d'r IMHO toch best goed uit op papier
Reageren

Regels voor berichten