Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2003, 21:55
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
hoi,

ik zit in 4 gym en ik ben van plan klassieke talen te gaan studeren. wil er iemand dat ook? ik zou namelijk graag weten waar je dat wil doen (ik kies zelf tussen groningen en leiden, die opleidingen lijken me het leukst) ik ken helemaal niemand die grieks en/of latijn echt zo leuk vindt als ik, dus ik zou graag een "zielsverwant" leren kennen.of is gltc voor nerds?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2003, 11:38
Gothic
Gothic is offline
Evito en Onbekende studeren ze...

Ik zit er klein beetje over na te denken... Alleen wil ik niet naar Leiden vanwege de mensen daar...
Oud 02-04-2003, 11:44
Evito
Evito is offline
Ehm, met mij moet je niet praten, want ik ga waarschijnlijk stoppen. Maar dat ligt aan mij en niet aan de studie.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:51
MickeyV
MickeyV is offline
Stoppen? Nu al? Weshalve?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 15:26
sportbabe
sportbabe is offline
Kan al niet meer, heb Grieks laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:01
Evito
Evito is offline
Citaat:
sportbabe schreef op 02-04-2003 @ 16:26:
Kan al niet meer, heb Grieks laten vallen.
Dan kan het wel. Slechts één taal is vereist. De andere taal wordt je dan in vijf maanden bijgespijkerd.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:01
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-04-2003 @ 15:51:
Stoppen? Nu al? Weshalve?
Ik wil graag iets doen wat ik de hele dag kan doen. En dat is zijn Latijn en Grieks op dit moment niet voor mij.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:45
MickeyV
MickeyV is offline
En wat wel? =)
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 17:37
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-04-2003 @ 17:45:
En wat wel? =)
Daar ben ik nog mee bezig. Op het moment helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 17:37
Evito
Evito is offline
Heb je ideeën voor me?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 17:44
Livius
Livius is offline
Citaat:
Evito schreef op 02-04-2003 @ 17:01:
Ik wil graag iets doen wat ik de hele dag kan doen. En dat is zijn Latijn en Grieks op dit moment niet voor mij.
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom kun je niet de hele dag Latijn en Grieks doen? Te weinig colleges ofzo?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 18:42
Evito
Evito is offline
Citaat:
Livius schreef op 02-04-2003 @ 18:44:
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom kun je niet de hele dag Latijn en Grieks doen? Te weinig colleges ofzo?
Nee, ik bedoel, kunnen alsin een lichamelijk/geestelijk vermogen. Ik kan het niet de hele dag volhouden, eigenlijk vind ik het nooit meer echt leuk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 18:57
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Livius schreef op 02-04-2003 @ 18:44:
Zeg, Livius, als jij jezelf kundig genoeg vindt om jezelf Livius te noemen, kun je mij dan misschien even een samenvatting geven van de examenstof van Livius van dit jaar
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 19:01
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
liesbethlykke schreef op 01-04-2003 @ 22:55:
hoi,

ik zit in 4 gym en ik ben van plan klassieke talen te gaan studeren. wil er iemand dat ook? ik zou namelijk graag weten waar je dat wil doen (ik kies zelf tussen groningen en leiden, die opleidingen lijken me het leukst) ik ken helemaal niemand die grieks en/of latijn echt zo leuk vindt als ik, dus ik zou graag een "zielsverwant" leren kennen.of is gltc voor nerds?
Jij bent nu al verder met je studiekeuze dan ik, niet zo prettig om te weten dat de mensen uit 4v nu al helemaal weten wat ze willen gaan doen en ik niet, maar goed,
Denk je dat je over twee jaar nog steeds zeker weet dat je Klastalen wil gaan studeren, in deze twee jaar die je nog te wachten staan zal Latijn iig nog veel veranderen, naar mijn mening danm
Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar ik zou voor leiden kiezen is volgens mij een leukere stad
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 20:18
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-04-2003 @ 12:38:

Niet meer hoor.
Ik heb een jaar Griekse en Latijnse taal en cultuur gestudeerd aan de RuG. Ik ben gestopt omdat ik toch niet zo'n grote interesse in talen had als ik dacht. Op het gymnasium vond ik ze erg leuk, maar dan worden ze nog afgewisseld met totaal andere vakken. Als ik alleen maar Grieks en Latijn had vond ik het opeens veel minder leuk. Ik had ook gerekend op meer aandacht voor de cultuur en dat viel me tegen.
Als je nog dingen wilt weten over de studie, zet ze hier dan maar neer, dan zal ik mijn best doen ze te beantwoorden.
Oud 02-04-2003, 20:35
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Evito schreef op 02-04-2003 @ 17:01:
Dan kan het wel. Slechts één taal is vereist. De andere taal wordt je dan in vijf maanden bijgespijkerd.
Tja, maar ik kon het in de tweede al niet meer bijhouden, dus laat ik die hele studie maar schrappen..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 12:48
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-04-2003 @ 12:38:

Ik zit er klein beetje over na te denken... Alleen wil ik niet naar Leiden vanwege de mensen daar...
ik dacht ook dat het in leiden heel kak zou zijn, daar heb ik ook geen zin in maar ik ben naar het studiefestival geweest en het viel echt erg mee er waren zelfs best veel gothics en alto's, en de opleiding leek me daar ook heel cool.. echt, je moet maar eens daar gaan winkelen ( er was een heel gave gothic winkel) dan kun je t zelf zien..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 12:51
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 02-04-2003 @ 21:18:

Als je nog dingen wilt weten over de studie, zet ze hier dan maar neer, dan zal ik mijn best doen ze te beantwoorden. [/B]
ik wil graag weten hoeveel leerlingen/ leraren er ongeveer zijn, want een kleine groep is wel leuk maar als het stomme mensen zijn zit je de hele studie lang tegen 10 dezelfde koppen aan te kijken. dat lijkt me niks
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 15:42
Miess
Miess is offline
Brrr.. het idee om klassieke talen te studeren alleen al.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 17:20
Ellun
Ellun is offline
Ik denk er nog steeds over om klassieke talen te gaan studeren. Als ik het zou doen dan zou ik of naar Groningen gaan, of naar de VU in Amsterdam. Ik dacht dat de VU niet zo goed zou zijn, maar ik ben naar een masterclass geweest en het was echt ontzettend leuk en ik hoor van een vriend van me dat het allemaal erg goed geregeld is.
Oud 03-04-2003, 18:01
Evito
Evito is offline
Citaat:
liesbethlykke schreef op 03-04-2003 @ 13:51:
ik wil graag weten hoeveel leerlingen/ leraren er ongeveer zijn, want een kleine groep is wel leuk maar als het stomme mensen zijn zit je de hele studie lang tegen 10 dezelfde koppen aan te kijken. dat lijkt me niks
Bij ons (VU A'dam): ongeveer 20 leerlingen die de opleiding volgen, waarvan er meestal 10-15 mensen komen opdagen. Maar voor de koppen moet je het niet doen. Zoveel heb je niet met die lui te maken! Wij hebben drie leraren voor Latijn die elkaar afwisselen, Grieks ook zoiets
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 18:22
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, of ik nog ideeën voor je heb, Evito: muziekwetenschap is wel aardig.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 18:25
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-04-2003 @ 19:22:
Oh, of ik nog ideeën voor je heb, Evito: muziekwetenschap is wel aardig.
Nou nee bedankt! Ik denk momenteel meer aan politicologie, ik wil denk ik ooit premier worden!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 18:56
MickeyV
MickeyV is offline
He bah. Als ik ergens onpasselijk van word...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 19:08
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-04-2003 @ 19:56:
He bah. Als ik ergens onpasselijk van word...
Politiek? Nou ik wil de wereld veranderen. Maar ik weet niet hoe. Dus dit lijkt me weleen goed idee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2003, 22:45
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, ik wens U succes.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 01:16
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
liesbethlykke schreef op 03-04-2003 @ 13:51:
Ons jaar was erg klein; wij hadden maar acht mensen. Het jaar na ons had iets van 12 eerstejaars (? ik weet het eigenlijk niet precies). Het jaar voor ons had iets van 20 eerstejaars.
Een kleine groep is aan de ene kant heel leuk, want je kent elkaar goed en door het kleine aantal heb je ook veel contact met de ouderejaars. Je kent de meesten al vrij gauw. Een nadeel is dat het inderdaad ook wel eens benauwend kan werken, altijd diezelfde mensen, maar overwegend was het erg gezellig bij ons.

Het aantal leraren weet ik niet precies. Er lopen heel veel verschillende rond. Een paar voor Grieks, een paar voor Latijn, docenten voor de cultuurvakken en zo.
Oud 04-04-2003, 10:39
Evito
Evito is offline
Wat mij vooral opvalt bij GLTC (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur) is dat het allemaal (ja echt allemaal!) heel aardige mensen zijn, maar dat het allemaal zeker geen mensen zijn met wie ik heeel goed op kan schieten
gek he?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 12:09
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Evito schreef op 04-04-2003 @ 11:39:
Wat mij vooral opvalt bij GLTC (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur) is dat het allemaal (ja echt allemaal!) heel aardige mensen zijn, maar dat het allemaal zeker geen mensen zijn met wie ik heeel goed op kan schieten
gek he?
misschien ligt het aan jou
Oud 04-04-2003, 14:37
Dminor
Dminor is offline
Ik misschien.. Misschien ook niet.
Oud 04-04-2003, 18:50
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Evito schreef op 04-04-2003 @ 11:39:
gek he?
zit je eerstejaars? dan moet je Frank en Rianne wel kennen...?

oh enne... die Meneer Boter is erg aardig
Oud 04-04-2003, 18:58
Evito
Evito is offline
Citaat:
Ellun schreef op 04-04-2003 @ 19:50:
zit je eerstejaars? dan moet je Frank en Rianne wel kennen...?

oh enne... die Meneer Boter is erg aardig
Frank en Rianne?? Ehm, nee nooit van gehoord

Boter is idd koel!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 22:41
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
@ Evito

Was jij toevallig ook afgelopen vrijdag op de 'meeting' van klassieke talen studenten van heel Nederland? (in Amsterdam)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 08:30
Evito
Evito is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 07-04-2003 @ 23:41:
@ Evito

Was jij toevallig ook afgelopen vrijdag op de 'meeting' van klassieke talen studenten van heel Nederland? (in Amsterdam)
Nee, daar wist ik niets van.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 23:31
Nurbanu
Nurbanu is offline
soms is het zo dat ik bijna alle talen wilt leren.maar dan ebeurd er iets en zeg ik nederlands is genoeg.wat heb ik aan de andere talen?ja wat heb ik aan ze?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 12:36
MickeyV
MickeyV is offline
"Wat heeft men aan ze??", vraagt het lieve kind. Wel, zou het niet iets zijn waarin men zich kan vermeien? Zou het niet leuk zijn als ook jij fraaie lectuur van zeg een Luther kon lezen? Of natuurlijk van de (eigenlijke) Romeinse magisters. Maar vergeet niet dat buitendien ook een schat aan prachtige na-Romeinse Latijnse literatuur bestaat. Ik noemde al Luther, maar wat verder terug in de tijd zijn de namen Augustinus en Lactantius natuurlijk bekend. Ah, om je vast enthousiast te maken, het volgende stukje van Luther:

Sed ante omnia oro pium lectorem, et oro propter ipsum Dominum nostrum Jesum Christum, ut ista legat cum iudicio, imo cum multa miseratione. Et sciat, me fuisse aliquando monachum, et papistam insanissimum, cum istam causam aggressus sum, ita ebrium, imo submersum in dogmatibus papae, ut paratissimus fuerim, omnes, si potuissem, occidere, aut occidentibus cooperari et consentire, qui papae vel una syllaba obedientiam detractarent. Tantus eram Saulus, ut sunt adhuc multi. Non eram ita glacies et frigus ipsum in defendendo papatu, sicut fuit Eccius et sui similes, qui mihi verius propter suum ventrem papam defendere videbantur, quam quod serio rem agerent, imo ridere mihi papam adhuc hodie videntur, velut Epicuraei. Ego serio rem agebam, ut qui diem extremum horribiliter timui, et tamen salvus fieri ex intimis medullis cupiebam.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 17:50
Seneca
Seneca is offline
Hallo,

Ik ben 2e jaars GLTC aan de KUN. In Nijmegen zijn er zo' n 18 eerstejaars, waar er uiteindelijk een stuk of 10, 12 van overblijven. Het hangt ook een beetje van het jaar af, ik ben bijv. begonnen met 25, en er is een jaar waar er nog maar 5 rondhuppelen. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat de studie zo klein is, je hebt veel contact met ouderejaars, en tussen 50 medestudenten zit altijd wel iemand die je aardig vindt. En verder hoef je niet met iedereen veel om te gaan, om gezellig met iemand college te kunnen volgen hoeft diegene echt niet je beste vriend te zijn. Mocht het je toch benauwen, altijd diezelfde mensen, dan duik je gewoon de kroeg of de bieb in! Kortom: een kleine club hoeft absoluut geen probleem te zijn, tenzij je op een anonieme massa zit te wachten...
Op het moment hebben we twee hoogleraren Grieks (waarvan 1 prof), een prof, een (ik weet de titel er niet voor, hij is iig dr.)medewerker en een aio Latijn, een prof en een hoogleraar Middeleeuws Latijn en Oud-Christelijk Grieks en Latijn, een prof en een hoogleraar Klassieke Archeologie, en een prof, met een antal aio's Provinciaal-Romeinse Archeologie. Natuurlijk heb je die nooit allemaal tegelijk, maar er is iig enige variatie in je college's, omdat je voor een nieuwe cursus vaak weer een andere docent krijgt.
Niet om je te ontmoedigen (absoluut niet!), maar de meeste mensen stoppen met de studie omdat het ze tegenvalt hoeveel je moet vertalen. Ze zijn vooral geinteresseerd in de cultuur, en die komt natuurlijk ook aan bod (zo' n 1/3 van je college's), maar niet zozeer in de taal zelf. Denk eraan dat je meer dan de helft van de tijd aan het vertalen bent, of je met grammatica of taalkunde bezighoudt. Het gaat vaak meer om hoe iets er staat, dan om wat er staat (inhoudelijk). Dat moet je dus wel interesseren. En Klassieken is nu eenmaal een zware studie, die 40 uren in de week moet je er zeker wel aan besteden. Ook dat is iets wat veel mensen tegenvalt, zij vinden het moeilijk de hele tijd maar aan het vertalen (etc.) te zijn.
Desondanks blijft Klassieken een zeer interessante studie. De literatuur die je leest is nu eenmaal prachtig, en stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over de Oude wereld. Door de afwisseling tussen taal en cultuur blijft het boeien. Vakken als mythologie en Antieke Wijsbegeerte zorgen ervoor dat je plezier in het vertalen houdt. GLTC is geenszins eenzijdig, zo heb ik vorig jaar nog meegewerkt aan een Archeologische opgraving! En ach, classici zijn soms inderdaad een beetje raar, maar ook dat houdt je leven spannend. Van die doorsnee-mensen, meelopers, die zijn pas saai! En er is altijd iets om over te praten, je hebt tenslotte een interesse die hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 21:44
anonima
anonima is offline
Hallo!

Ja, ik denk er ook over om klassieke talen te studeren, sterker nog, ik ben het wel helemaal zeker, volgend jaar begin in eraan!
Ik kom wel uit Belgie, dus over het Nederlandse universiteitswezen weet ik niet echt veel...
Ik ben onlangs naar een info-dag geweest en daar waren zo'n 30 mensen aanwezig, ik schat dat we volgend jaar dus met een 20-25-tal zullen starten (velen beslissen immers op het laatste ogenblik en anderen gaan gewoon naar tientallen info-dagen, en gelijk hebben ze!).
Die kleine groep lijkt mij geen probleem omdat wij -ik weet niet hoe het in Nederland zit- vaak samen zitten met mensen die geschiedenis/Romaanse/Germaanse/Slavistiek/Africanologie/etc . volgen en op die manier zit je sowieso in een volle aula, aan interessante mensen geen gebrek dus!

Ja, classici zijn inderdaad vaak 'rare vogels', soms lijkt me dit bijna een voorwaarde om vb het vak te doceren :-) (als ik mijn leerkrachten van de voorbije jaren en de proffen van de volgende jaren zo bekijk ;-)
Maar vaak zijn classici, (deels door hun opleiding, deels gewoon omdat nogal veel mensen dit zijn), zeer open minded... Ik zou me dus geen zorgen maken over het feit of je al dan niet in die groep zou passen...

Nogmaals, ik weet niet of je hier veel aan hebt aangezien ik uit Belgie kom, maar bij ons krijg je in de eerste kan 4 uur Latijn en 4 uur Grieks, wat betrekkelijk weinig is als je het mij vraagt, dit is maar evenveel als wij in het middelbaar gekregen hebben, en zeer goed mogelijk dat die uren tjokvol vertaling zitten (zoals onze laatste 2 jaren van het middelbaar ook helemaal overliepen van de prachtige teksten en tekststructuren...), maar 8 uur in een pakket is op zich niet echt enorm veel, voor de rest krijgen wij ook historische kritiek, tekststructuren, antieke cultuur, etc.... variatie genoeg zou ik zo zeggen...

Nog een concrete tip waar je misschien wel es wat aan zou kunnen hebben: ga es kijken op de website van het Nederlands Klassiek Verbond, wie weet vind je daar wel heel wat meer concrete info en krijg je zo een idee wat die klassieke opleiding allemaal voor je kan betekenen!

Als je beslist hiermee door te gaan, heel veel succes toegewenst!

De groeten!

Stefanie
Oud 21-04-2003, 13:51
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
oke bedankt allemaal!
seneca: ik heb van alle universiteiten een folder aangevraagd en het leek mij idd dat in nijmegen heel sterk de nadruk wordt gelegd op het vertalen/taalverwerving (?). in leiden en groningen besteden ze volgens mij meer aandacht aan cultuurvakken. op de open dag in leiden heb ik nog met een leraar en met een studente gepraat, die zeiden dat de opleiding in groningen heel erg op leiden leek, dus..twijfel twijfel twijfel
en ook bedankt aan stefanie voor je lange verhaal! sentio ergo sum
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 23:15
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
seneca schreef op 20-04-2003 @ 18:50:
*Verhaal*
Zo is het helemaal. Ik studeer ook klassieke talen (1e jaars) maar dan in Groningen. Je moet er rekening mee houden dat de studie heel zwaar is en dat je per week echt veel moet doen om een beetje op schema te blijven. En ja, de nadruk ligt idd op het vertalen, dus je moet wel zeker weten dat je de talen zelf heel leuk vindt en ook de taalkunde die je daarbij krijgt. Ikzelf vind dat niet zo leuk en heb af en toe ook helemaal genoeg van het vertalen, vooral de enorme hoeveelheden voor 1 vak. (Voor 1 tentamen heb je al meer stof dan voor je eindexamen, even ter vergelijking, en dan heb je nog 7 andere tentamens)
Het is zo dat in Groningen taal en cultuur zoveel mogelijk gecombineerd worden, maar toch ligt de nadruk op de talen. In het eerste jaar heb ik de 1e twee trimesters cultuurvakken gehad (naast de taal dus) maar nu in het 3e trimester helemaal niet meer. (dit is nog de oude structuur, ik weet niet hoe dit in de Ba/Ma-structuur wordt) In het tweede jaar wordt ook nog de meeste aandacht besteed aan de talen, maar vanaf het derde jaar kun je zelf een richting kiezen, waarin je ook gaat afstuderen, dus dan zou je je ook op de cultuurvakken kunnen toeleggen. Ik heb er heel lang over gedacht om vanwege die grote vertaalhoeveelheid met de studie te gaan stoppen, maar ik ben nu weer gaan twijfelen. Ik hoef nog maar 1 jaar en dan kan ik zelf vakken gaan kiezen die ik leuk vind, dus met name de cultuurvakken.

En of je Leiden of Groningen moet kiezen? Tja, ik zeg natuurlijk Groningen Maar kom gewoon op beide universiteiten eens kijken, doe een meeloopdag of een dag op locatie. Das heel gezellig! En wat Gothic zegt over 'die mensen daar' in Leiden, hier zijn alleen maar 'gewone' mensen...in ieder geval niet 'dát soort mensen', om maar even in de nevel der vaagheid te blijven spreken . Natuurlijk lopen er wel een paar nerds rond, maar dat heb je bij elke studie. Ik moet eerlijk zeggen: het viel mij 100% mee toen ik hier kwam.

Hopelijk heb je wat aan mijn post, bedenk iig heel goed of je vertalen echt heel leuk vindt, evenals grammatica en taalkunde. In dat geval is het een goede keuze denk ik. Suc6 met je studiekeuze.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 21:02
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
liesbethlykke schreef op 21-04-2003 @ 14:51:
oke bedankt allemaal!
seneca: ik heb van alle universiteiten een folder aangevraagd en het leek mij idd dat in nijmegen heel sterk de nadruk wordt gelegd op het vertalen/taalverwerving (?). in leiden en groningen besteden ze volgens mij meer aandacht aan cultuurvakken. op de open dag in leiden heb ik nog met een leraar en met een studente gepraat, die zeiden dat de opleiding in groningen heel erg op leiden leek, dus..twijfel twijfel twijfel
Het is volgens mij niet helemaal waar dat er bij de RuG het accent meer ligt op de cultuur. Ik kwam er te laat achter dat de RuG juist een van de meer talige opleidingen GLTC heeft... Ik geloof dat Leiden de meeste aandacht voor de cultuur heeft. Als het je vooral om de cultuur gaat dan is misschien de studie Oudheidkunde aan de VU in Amsterdam een geschikte studie. Toen ik in de zesde klas zat wist ik van het bestaan van die studie niet af, maar dat was voor mij een veel betere keuze geweest.
Maar zoals Missy1234567890 al zei: je moet gewoon komen meelopen! Als je twijftelt over Leiden en Groningen dan bel/mail je gewoon van beide studies de studieadviseur en vraag je of je een dag mee mag komen doen bij de eerstejaars. Dat mag altijd wel! De studieadviseur kan dan wel een geschikte dag uitzoeken waarbij je meerdere verschillende colleges kunt uitzoeken. Op zo'n dag kun je de studenten helemaal uithoren en die geven toch de beste informatie.
Oud 26-04-2003, 22:25
Nieni
Nieni is offline
IK!!!
Aan de VU.
Ik zie jullie allemaal al denken: "Ze is 15" enz enz enz, maar toch...
I LOVE LATIJN EN GRIEKS!!
Van mijn lerares Latijn heb ik gehoord dat ze in Leiden heel streng zijn, enzo, op zich heel erg iedereen met negens enzo. Op de VU helpen ze je er ook doorheen als je zesjes staat.
Op de UvA heb je ook de studie Latijnse Taal en Cultuur, dus zonder Grieks...wel vaag eigenlijk
Oud 27-04-2003, 11:20
MickeyV
MickeyV is offline
Seneca, dat is een mooi verhaaltje. Ik begrijp dat jij wel eens hoort dat mensen zich de studie in het opzicht van grammatica wat anders, dat is minder intensief, hadden voorgesteld? Wat ik juist zo ergerlijk vind binnen het academische aanbod van Latijn, is juist dat het met de cultuur gepaard moet gaan (louter grammatica/lezen/zelfs teksten opstellen, dat zou m. i. het ware Latijn studeren zijn) en het buitendien kennelijk ook niet aangaat de studies Grieks en Latijn te verzelfstandigen. Ik geloof toch, dat deze twee vakken (wellicht jaren her ) als afzonderlijke studies bestonden. Kortom, een studie Latijn kan mij niet eenzijdig genoeg zijn. Als ik je iets mag vragen: wat heb je liever, Grieks of Latijn? Met redenen omkleed indien dat niet een te belastende opgaaf is.

Cura, ut quam maxime valeas.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 11:27
MickeyV
MickeyV is offline
Oooh, nog een vraag dient zich aan: welke grammaticaboeken gebruikt u, studentes (merkwaardig toch, het leek me zo'n mannelijke studie) klassieke talen, voor de Latijnse grammaticalessen? Gratias vobis.

Valete, puellae.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 12:17
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-04-2003 @ 12:20:
Seneca, dat is een mooi verhaaltje. Ik begrijp dat jij wel eens hoort dat mensen zich de studie in het opzicht van grammatica wat anders, dat is minder intensief, hadden voorgesteld? Wat ik juist zo ergerlijk vind binnen het academische aanbod van Latijn, is juist dat het met de cultuur gepaard moet gaan (louter grammatica/lezen/zelfs teksten opstellen, dat zou m. i. het ware Latijn studeren zijn) en het buitendien kennelijk ook niet aangaat de studies Grieks en Latijn te verzelfstandigen. Ik geloof toch, dat deze twee vakken (wellicht jaren her ) als afzonderlijke studies bestonden. Kortom, een studie Latijn kan mij niet eenzijdig genoeg zijn. Als ik je iets mag vragen: wat heb je liever, Grieks of Latijn? Met redenen omkleed indien dat niet een te belastende opgaaf is.

Cura, ut quam maxime valeas.
Als het ook mij past te antwoorden; het cultuuraanbod is ook wat mij vooral tegen het hoofd stoot. Dat we verplicht colleges Oude Geschiedenis en Archeologie moeten volgen is voor mij iets verschrikkelijk, daar ik daar absoluut geen interesse in heb. Wat mij vooral boeit is het taalkundige aspect, wat op de VU, moet ik zeggen, wel redelijk goed naar voren komt. Bij Latijn zelf gaan we wat mij betreft nog wel teveel in op cultuuraspecten, maar zeker niet veel. Latijn kon afzonderlijk op de UvA, Grieks geloof ik helemaal niet. Echter kan ik niet meer goed studeren. Het vertalen van teksten als huiswerk waarvan wij de vertaling dan omstebeurten moeten oplezen is mij teveel geworden. Als ik het niet deed, zat ik voor niets in de les, als ik het wel deed, in principe ook. Nu is de studie misschien ietwat te makkelijk voor mij, maar ik blijk het toch heel moeilijk te vinden mij naar school te begeven voor wat eigenlijk mijn hobby was. Ik vind het moeilijk om nog nieuwe dingen te leren, hetgeen ik ook bij Grieks ondervonden heb, omdat dat aan het begin van mijn studie nieuw voor mij was. In een maand of drie moest ik mij dat eigen maken, wat nog goed gelukt is. Nu heb ik er echter helemaal geen zin meer in. Wat ik leuker vind, Grieks of Latijn? Latijn, omdat ik het kan. Grieks is mooier van klank, en in poëtische vorm, denk ik, maar Latijn heeft wel een zekere charme, juist omdat het zo wiskundig is, af en toe.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 15:26
MickeyV
MickeyV is offline
Dank u dank u. Over het hobbyistische aspect gesproken, een leuke "Grex" op internet waarbinnen mensen met elkaar in het Latijn communiceren is "Latinitas in tela totius terrae". Zoek het maar op bij google oid.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 15:54
Evito
Evito is offline
Vet man, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 23:02
MickeyV
MickeyV is offline
=)

Ik heb al een leuk gesprek gehad over grammatica boekjes met de "praeses", zogezegd, de heer Umberto (Humbertus in Latijn) La Torraca, qui docet Latinam in Academia (Florentini). Is deinde civiliter a me, sua opinione satis bene Latine scribente, rogavit vellemne subnotare (inschrijven) Gregem eorum. Quam non declinavi pollicitationem, sed me subnotare conante adhuc conveni impedimentum quoddam, nam inscriptionem electronicam (email adres), cui subnotatio transmittenda est, inveni esse defectam. At iam Humberto Domino retuli errorem qui impedit ne subnotarem.

Ceterum, securus sis ut legas eam partem illius situs quae nomen habet "Quid sit Grex".

Spero te valere. =)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 11:41
Rens
Rens is offline
Wow.. Ok, ik ga dus ook KLassieke Talen studeren ( beetje late reactie, maar beter laat dan nooit!) in Amsterdam.. Maar eigenlijk wil ik ook nog Nederlandse Gebarentaal erbij doen.. Ergens heb ik het idee dat dat een beeeeeetje te veel is.. Zeker als ik dan hoor dat je zoveel werk eraan hebt! Ik heb in de eerste 4 jaar van mijn middelbare school de meest geweldige leraar gehad die er bestaat: Meneer Biermans ( geeft nu les in Amersfoort, geloof ik) Die heeft mij gemmotiveerd en ondersteund, en nog nooit heb ik zoveel lol gehad in de 2 allergaafste talen als toen.. Maar hij is nu weg, en ik heb zo'n enorme klootzak dat de lol er wel vanaf is..
Maar toch ben ik wel vastbesloten om het te gaan doen.. Ik houd alleen niet echt van veel vertalen, maar in A'dam zit nu, in de nieuwe structuur, ook archeologie en prehistorie in de studie, end at vind ik echt het gaafste! ( maar nee, ik ga geen archeologie studeren)
Ik moet nog 1 jaar hierna, en ik kan haast niet wachten, het lijkt me echt heel leuk!!! Ben wel blij dat er meer mensen zijn die het leuk vinden!
( Over de mensen daar, ik ben al 2 keer wezen kijken, en ik had 2 keer enorme ballen erbij zitten, maar ook wel gewoon gave lui, dus dat zal dik meevallen!)
*Rens*
Oud 13-05-2003, 11:57
Evito
Evito is offline
Citaat:
Rens schreef op 13-05-2003 @ 12:41:
Wow.. Ok, ik ga dus ook KLassieke Talen studeren ( beetje late reactie, maar beter laat dan nooit!) in Amsterdam.. Maar eigenlijk wil ik ook nog Nederlandse Gebarentaal erbij doen.. Ergens heb ik het idee dat dat een beeeeeetje te veel is.. Zeker als ik dan hoor dat je zoveel werk eraan hebt! Ik heb in de eerste 4 jaar van mijn middelbare school de meest geweldige leraar gehad die er bestaat: Meneer Biermans ( geeft nu les in Amersfoort, geloof ik) Die heeft mij gemmotiveerd en ondersteund, en nog nooit heb ik zoveel lol gehad in de 2 allergaafste talen als toen.. Maar hij is nu weg, en ik heb zo'n enorme klootzak dat de lol er wel vanaf is..
Maar toch ben ik wel vastbesloten om het te gaan doen.. Ik houd alleen niet echt van veel vertalen, maar in A'dam zit nu, in de nieuwe structuur, ook archeologie en prehistorie in de studie, end at vind ik echt het gaafste! ( maar nee, ik ga geen archeologie studeren)
Ik moet nog 1 jaar hierna, en ik kan haast niet wachten, het lijkt me echt heel leuk!!! Ben wel blij dat er meer mensen zijn die het leuk vinden!
( Over de mensen daar, ik ben al 2 keer wezen kijken, en ik had 2 keer enorme ballen erbij zitten, maar ook wel gewoon gave lui, dus dat zal dik meevallen!)
*Rens*
Welke uni? De VU? Ik neem aan van wel (door prehistorie en archeologie). Ik vind dat persoonlijk walgelijk maar als je dat leuk vindt, dan is dat echt top
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten