Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Denk je dat je over twee jaar nog steeds zeker weet dat je Klastalen wil gaan studeren, in deze twee jaar die je nog te wachten staan zal Latijn iig nog veel veranderen, naar mijn mening danm Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar ik zou voor leiden kiezen is volgens mij een leukere stad |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb een jaar Griekse en Latijnse taal en cultuur gestudeerd aan de RuG. Ik ben gestopt omdat ik toch niet zo'n grote interesse in talen had als ik dacht. Op het gymnasium vond ik ze erg leuk, maar dan worden ze nog afgewisseld met totaal andere vakken. Als ik alleen maar Grieks en Latijn had vond ik het opeens veel minder leuk. Ik had ook gerekend op meer aandacht voor de cultuur en dat viel me tegen. Als je nog dingen wilt weten over de studie, zet ze hier dan maar neer, dan zal ik mijn best doen ze te beantwoorden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk er nog steeds over om klassieke talen te gaan studeren. Als ik het zou doen dan zou ik of naar Groningen gaan, of naar de VU in Amsterdam. Ik dacht dat de VU niet zo goed zou zijn, maar ik ben naar een masterclass geweest en het was echt ontzettend leuk en ik hoor van een vriend van me dat het allemaal erg goed geregeld is.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een kleine groep is aan de ene kant heel leuk, want je kent elkaar goed en door het kleine aantal heb je ook veel contact met de ouderejaars. Je kent de meesten al vrij gauw. Een nadeel is dat het inderdaad ook wel eens benauwend kan werken, altijd diezelfde mensen, maar overwegend was het erg gezellig bij ons. Het aantal leraren weet ik niet precies. Er lopen heel veel verschillende rond. Een paar voor Grieks, een paar voor Latijn, docenten voor de cultuurvakken en zo.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
oh enne... die Meneer Boter is erg aardig
|
![]() |
"Wat heeft men aan ze??", vraagt het lieve kind. Wel, zou het niet iets zijn waarin men zich kan vermeien? Zou het niet leuk zijn als ook jij fraaie lectuur van zeg een Luther kon lezen? Of natuurlijk van de (eigenlijke) Romeinse magisters. Maar vergeet niet dat buitendien ook een schat aan prachtige na-Romeinse Latijnse literatuur bestaat. Ik noemde al Luther, maar wat verder terug in de tijd zijn de namen Augustinus en Lactantius natuurlijk bekend. Ah, om je vast enthousiast te maken, het volgende stukje van Luther:
Sed ante omnia oro pium lectorem, et oro propter ipsum Dominum nostrum Jesum Christum, ut ista legat cum iudicio, imo cum multa miseratione. Et sciat, me fuisse aliquando monachum, et papistam insanissimum, cum istam causam aggressus sum, ita ebrium, imo submersum in dogmatibus papae, ut paratissimus fuerim, omnes, si potuissem, occidere, aut occidentibus cooperari et consentire, qui papae vel una syllaba obedientiam detractarent. Tantus eram Saulus, ut sunt adhuc multi. Non eram ita glacies et frigus ipsum in defendendo papatu, sicut fuit Eccius et sui similes, qui mihi verius propter suum ventrem papam defendere videbantur, quam quod serio rem agerent, imo ridere mihi papam adhuc hodie videntur, velut Epicuraei. Ego serio rem agebam, ut qui diem extremum horribiliter timui, et tamen salvus fieri ex intimis medullis cupiebam. |
![]() |
|
![]() |
Hallo,
Ik ben 2e jaars GLTC aan de KUN. In Nijmegen zijn er zo' n 18 eerstejaars, waar er uiteindelijk een stuk of 10, 12 van overblijven. Het hangt ook een beetje van het jaar af, ik ben bijv. begonnen met 25, en er is een jaar waar er nog maar 5 rondhuppelen. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat de studie zo klein is, je hebt veel contact met ouderejaars, en tussen 50 medestudenten zit altijd wel iemand die je aardig vindt. En verder hoef je niet met iedereen veel om te gaan, om gezellig met iemand college te kunnen volgen hoeft diegene echt niet je beste vriend te zijn. Mocht het je toch benauwen, altijd diezelfde mensen, dan duik je gewoon de kroeg of de bieb in! Kortom: een kleine club hoeft absoluut geen probleem te zijn, tenzij je op een anonieme massa zit te wachten... Op het moment hebben we twee hoogleraren Grieks (waarvan 1 prof), een prof, een (ik weet de titel er niet voor, hij is iig dr.)medewerker en een aio Latijn, een prof en een hoogleraar Middeleeuws Latijn en Oud-Christelijk Grieks en Latijn, een prof en een hoogleraar Klassieke Archeologie, en een prof, met een antal aio's Provinciaal-Romeinse Archeologie. Natuurlijk heb je die nooit allemaal tegelijk, maar er is iig enige variatie in je college's, omdat je voor een nieuwe cursus vaak weer een andere docent krijgt. Niet om je te ontmoedigen (absoluut niet!), maar de meeste mensen stoppen met de studie omdat het ze tegenvalt hoeveel je moet vertalen. Ze zijn vooral geinteresseerd in de cultuur, en die komt natuurlijk ook aan bod (zo' n 1/3 van je college's), maar niet zozeer in de taal zelf. Denk eraan dat je meer dan de helft van de tijd aan het vertalen bent, of je met grammatica of taalkunde bezighoudt. Het gaat vaak meer om hoe iets er staat, dan om wat er staat (inhoudelijk). Dat moet je dus wel interesseren. En Klassieken is nu eenmaal een zware studie, die 40 uren in de week moet je er zeker wel aan besteden. Ook dat is iets wat veel mensen tegenvalt, zij vinden het moeilijk de hele tijd maar aan het vertalen (etc.) te zijn. Desondanks blijft Klassieken een zeer interessante studie. De literatuur die je leest is nu eenmaal prachtig, en stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over de Oude wereld. Door de afwisseling tussen taal en cultuur blijft het boeien. Vakken als mythologie en Antieke Wijsbegeerte zorgen ervoor dat je plezier in het vertalen houdt. GLTC is geenszins eenzijdig, zo heb ik vorig jaar nog meegewerkt aan een Archeologische opgraving! En ach, classici zijn soms inderdaad een beetje raar, maar ook dat houdt je leven spannend. Van die doorsnee-mensen, meelopers, die zijn pas saai! En er is altijd iets om over te praten, je hebt tenslotte een interesse die hetzelfde is. |
![]() |
|
![]() |
Hallo!
Ja, ik denk er ook over om klassieke talen te studeren, sterker nog, ik ben het wel helemaal zeker, volgend jaar begin in eraan! Ik kom wel uit Belgie, dus over het Nederlandse universiteitswezen weet ik niet echt veel... Ik ben onlangs naar een info-dag geweest en daar waren zo'n 30 mensen aanwezig, ik schat dat we volgend jaar dus met een 20-25-tal zullen starten (velen beslissen immers op het laatste ogenblik en anderen gaan gewoon naar tientallen info-dagen, en gelijk hebben ze!). Die kleine groep lijkt mij geen probleem omdat wij -ik weet niet hoe het in Nederland zit- vaak samen zitten met mensen die geschiedenis/Romaanse/Germaanse/Slavistiek/Africanologie/etc . volgen en op die manier zit je sowieso in een volle aula, aan interessante mensen geen gebrek dus! Ja, classici zijn inderdaad vaak 'rare vogels', soms lijkt me dit bijna een voorwaarde om vb het vak te doceren :-) (als ik mijn leerkrachten van de voorbije jaren en de proffen van de volgende jaren zo bekijk ;-) Maar vaak zijn classici, (deels door hun opleiding, deels gewoon omdat nogal veel mensen dit zijn), zeer open minded... Ik zou me dus geen zorgen maken over het feit of je al dan niet in die groep zou passen... Nogmaals, ik weet niet of je hier veel aan hebt aangezien ik uit Belgie kom, maar bij ons krijg je in de eerste kan 4 uur Latijn en 4 uur Grieks, wat betrekkelijk weinig is als je het mij vraagt, dit is maar evenveel als wij in het middelbaar gekregen hebben, en zeer goed mogelijk dat die uren tjokvol vertaling zitten (zoals onze laatste 2 jaren van het middelbaar ook helemaal overliepen van de prachtige teksten en tekststructuren...), maar 8 uur in een pakket is op zich niet echt enorm veel, voor de rest krijgen wij ook historische kritiek, tekststructuren, antieke cultuur, etc.... variatie genoeg zou ik zo zeggen... Nog een concrete tip waar je misschien wel es wat aan zou kunnen hebben: ga es kijken op de website van het Nederlands Klassiek Verbond, wie weet vind je daar wel heel wat meer concrete info en krijg je zo een idee wat die klassieke opleiding allemaal voor je kan betekenen! Als je beslist hiermee door te gaan, heel veel succes toegewenst! De groeten! Stefanie
|
![]() |
oke bedankt allemaal!
![]() seneca: ik heb van alle universiteiten een folder aangevraagd en het leek mij idd dat in nijmegen heel sterk de nadruk wordt gelegd op het vertalen/taalverwerving (?). in leiden en groningen besteden ze volgens mij meer aandacht aan cultuurvakken. op de open dag in leiden heb ik nog met een leraar en met een studente gepraat, die zeiden dat de opleiding in groningen heel erg op leiden leek, dus..twijfel twijfel twijfel en ook bedankt aan stefanie voor je lange verhaal! sentio ergo sum ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het is zo dat in Groningen taal en cultuur zoveel mogelijk gecombineerd worden, maar toch ligt de nadruk op de talen. In het eerste jaar heb ik de 1e twee trimesters cultuurvakken gehad (naast de taal dus) maar nu in het 3e trimester helemaal niet meer. (dit is nog de oude structuur, ik weet niet hoe dit in de Ba/Ma-structuur wordt) In het tweede jaar wordt ook nog de meeste aandacht besteed aan de talen, maar vanaf het derde jaar kun je zelf een richting kiezen, waarin je ook gaat afstuderen, dus dan zou je je ook op de cultuurvakken kunnen toeleggen. Ik heb er heel lang over gedacht om vanwege die grote vertaalhoeveelheid met de studie te gaan stoppen, maar ik ben nu weer gaan twijfelen. Ik hoef nog maar 1 jaar en dan kan ik zelf vakken gaan kiezen die ik leuk vind, dus met name de cultuurvakken. En of je Leiden of Groningen moet kiezen? Tja, ik zeg natuurlijk Groningen ![]() ![]() Hopelijk heb je wat aan mijn post, bedenk iig heel goed of je vertalen echt heel leuk vindt, evenals grammatica en taalkunde. In dat geval is het een goede keuze denk ik. Suc6 met je studiekeuze. |
![]() |
||
Citaat:
Maar zoals Missy1234567890 al zei: je moet gewoon komen meelopen! Als je twijftelt over Leiden en Groningen dan bel/mail je gewoon van beide studies de studieadviseur en vraag je of je een dag mee mag komen doen bij de eerstejaars. Dat mag altijd wel! De studieadviseur kan dan wel een geschikte dag uitzoeken waarbij je meerdere verschillende colleges kunt uitzoeken. Op zo'n dag kun je de studenten helemaal uithoren en die geven toch de beste informatie.
|
IK!!!
Aan de VU. Ik zie jullie allemaal al denken: "Ze is 15" enz enz enz, maar toch... I LOVE LATIJN EN GRIEKS!! Van mijn lerares Latijn heb ik gehoord dat ze in Leiden heel streng zijn, enzo, op zich heel erg iedereen met negens enzo. Op de VU helpen ze je er ook doorheen als je zesjes staat. Op de UvA heb je ook de studie Latijnse Taal en Cultuur, dus zonder Grieks...wel vaag eigenlijk
|
![]() |
Seneca, dat is een mooi verhaaltje. Ik begrijp dat jij wel eens hoort dat mensen zich de studie in het opzicht van grammatica wat anders, dat is minder intensief, hadden voorgesteld? Wat ik juist zo ergerlijk vind binnen het academische aanbod van Latijn, is juist dat het met de cultuur gepaard moet gaan (louter grammatica/lezen/zelfs teksten opstellen, dat zou m. i. het ware Latijn studeren zijn) en het buitendien kennelijk ook niet aangaat de studies Grieks en Latijn te verzelfstandigen. Ik geloof toch, dat deze twee vakken (wellicht jaren her
![]() ![]() Cura, ut quam maxime valeas. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
=)
Ik heb al een leuk gesprek gehad over grammatica boekjes met de "praeses", zogezegd, de heer Umberto (Humbertus in Latijn) La Torraca, qui docet Latinam in Academia (Florentini). Is deinde civiliter a me, sua opinione satis bene Latine scribente, rogavit vellemne subnotare (inschrijven) Gregem eorum. Quam non declinavi pollicitationem, sed me subnotare conante adhuc conveni impedimentum quoddam, nam inscriptionem electronicam (email adres), cui subnotatio transmittenda est, inveni esse defectam. At iam Humberto Domino retuli errorem qui impedit ne subnotarem. Ceterum, securus sis ut legas eam partem illius situs quae nomen habet "Quid sit Grex". Spero te valere. =) |
![]() |
|
Wow.. Ok, ik ga dus ook KLassieke Talen studeren ( beetje late reactie, maar beter laat dan nooit!) in Amsterdam.. Maar eigenlijk wil ik ook nog Nederlandse Gebarentaal erbij doen.. Ergens heb ik het idee dat dat een beeeeeetje te veel is.. Zeker als ik dan hoor dat je zoveel werk eraan hebt! Ik heb in de eerste 4 jaar van mijn middelbare school de meest geweldige leraar gehad die er bestaat: Meneer Biermans ( geeft nu les in Amersfoort, geloof ik) Die heeft mij gemmotiveerd en ondersteund, en nog nooit heb ik zoveel lol gehad in de 2 allergaafste talen als toen.. Maar hij is nu weg, en ik heb zo'n enorme klootzak dat de lol er wel vanaf is..
![]() Maar toch ben ik wel vastbesloten om het te gaan doen.. Ik houd alleen niet echt van veel vertalen, maar in A'dam zit nu, in de nieuwe structuur, ook archeologie en prehistorie in de studie, end at vind ik echt het gaafste! ( maar nee, ik ga geen archeologie studeren) Ik moet nog 1 jaar hierna, en ik kan haast niet wachten, het lijkt me echt heel leuk!!! Ben wel blij dat er meer mensen zijn die het leuk vinden! ( Over de mensen daar, ik ben al 2 keer wezen kijken, en ik had 2 keer enorme ballen erbij zitten, maar ook wel gewoon gave lui, dus dat zal dik meevallen!) *Rens*
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Studeren in het buitenland (Engeland) ferdinandV | 83 | 17-04-2015 09:22 | |
Algemene schoolzaken |
Herkansingen / VWO te licht / profielen I love stars | 26 | 09-07-2006 18:36 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school. Tinkk | 101 | 06-04-2006 12:37 | |
Psychologie |
Bang intelligent te lijken Negrotiator | 39 | 07-01-2004 15:58 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Annelie's Vlucht Nieni | 4 | 26-01-2003 21:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
na de examens Witchy Unforgiven | 22 | 25-10-2000 19:06 |