Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2004, 19:21
Skyguy
Skyguy is offline
Citaat:
School zet leerlingen in tegen lerarentekort

UTRECHT - 06/01/04 Het Revius Lyceum in Doorn wil het lerarentekort tegengaan door oudere leerlingen voor de klas te zetten. De school heeft tien leerlingen uit de hoogste klassen gecontracteerd als assistent-docent. Zij zullen tegen betaling van het minimumjeugdloon jongere leerlingen helpen met hun huiswerk. Dat schrijft Trouw dinsdag.

Wanneer er docenten uitvallen kunnen deze 'aanstormend docenten' ook als invalkracht ingezet worden, eventueel onder begeleiding. Het gaat om leerlingen uit havo 5, vwo 5 en vwo 6. De school denkt met het initiatief twee vliegen in één klap te vangen: én de werkdruk van de reguliere docenten wordt verlicht, én de leerlingen kunnen enthousiast gemaakt worden voor het vak.

Indien de geselecteerde leerlingen na hun examen voor een lerarenopleiding kiezen, krijgen zij voor een aantal vakken vrijstelling. Zo'n vijftig leerlingen meldden zich aan voor het proefproject. Na een sollicitatieprocedure bleven daar tien van over, zeven meisjes en drie jongens. Bron: Tiscali
Is dat wel een goed idee ? Ik bedoel, okay, tegen het leraren tekort is het wel een oplossing.
Maar heeft niemand het meegemaakt ? Zo'n net aangekomen leraar, zo'n groentje. ík iig wel, en hij werd niet serieus genomen, hij werd zelfs gedegradeerd, niet omdat slecht les gaf, maar omdat hij zo gepest en verneukt is door de leerlingen. Bovendoen lijden de leerlingen er zelf onder.
Deze mensjes zijn nog jonger, zouden zij het aankunnen? Is het wel zo verstandig ?
Oud 06-01-2004, 19:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb ervaring met het bijles geven/krijgen vanuit hogere klassen en ik heb zelf ook wel eens voor de klas gestaan. Ik moet zeggen, dat voor de klas staan ging erg goed. Er ging wederzijds respect van ons uit en ik ben van mening dat ze nog wat van de lessen opgestoken hebben ook. Het ging eigenlijk meer om een soort vragenuurtjes (heb maar een paar keer echt les gegeven) en dan was het voor die kinders nog erg belangrijk ook...

Je moet wel iemand hebben die het kan en die een beetje respect kan afdwingen, anders gaat het niet lukken.

Heb er ook iemand uitgestuurd, dat was eigenlijk best wel leuk...
Oud 06-01-2004, 19:43
JaJ
JaJ is offline
een vriend van mij heeft bijles Grieks gegeven, en ik kan nou niet zeggen dat hij er depri van werd ofzo. trouwens, de komende weken is onze lerares klassieke talen met verlof, en de vervanger komt pas over drie weken, en in die tijd daartussen gaan we zelf de lessen doen. ik denk dat als de leerlingen een beetje meewerken, dat het dan best goed zal gaan
Oud 06-01-2004, 19:54
Jordi
Jordi is offline
Ik vind het niet écht een geniaal idee. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan, zoals de bestrijding van het lerarentekort en het feit dat de lesgevende leerlingen waarschijnlijk ook veel leren, maar ik ben toch bang dat het niet gaat werken.

Allereerst denk ik dat zo iemand niet altijd serieus wordt genomen. Bij sommige klassen zal het misschien ook wel goed gaan, maar ik denk toch dat er bij veel andere klassen over het algemeen niet zoveel respect bestaat voor een andere leerling die even denkt de baas te mogen gaan spelen. Ik denk dat de leerlingen slecht zullen luisteren en het zullen ervaren als een mooie kans om te klieren en/of gewoon niets aan school te doen.
Bovendien kan een leerling natuurlijk nooit een leraar vervangen. Dat is nu geloof ik ook niet helemaal de bedoeling, maar stel dat dit blijkt te werken, dan worden scholen misschien wel gemakszuchtig en gaan ze dat toch doen. Een leerling kan nooit zoveel weten als een leraar en kan het waarschijnlijk ook minder goed uitleggen.
Ik denk daarom ook niet dat er veel leerlingen zullen zijn die genoeg zelfvertrouwen hebben om dit te gaan doen. Ik denk dat de meeste het vrij eng zullen vinden om in hun eentje voor een klas klierende pubertjes te gaan staan terwijl je eigenlijk maar vrij oppervlakkige kennis hebt van de stof...

Edit:
Ik vind trouwens dat leerlingen uit hogere klassen leerlingen uit lagere klassen best wel af en toe kunnen helpen met dingen en hen vertellen over hun ervaringen enzo, maar niet dat ze echt voor de klas staan als leraar.
Oud 06-01-2004, 20:06
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 06-01-2004 @ 20:54:

Ik denk daarom ook niet dat er veel leerlingen zullen zijn die genoeg zelfvertrouwen hebben om dit te gaan doen. Ik denk dat de meeste het vrij eng zullen vinden om in hun eentje voor een klas klierende pubertjes te gaan staan terwijl je eigenlijk maar vrij oppervlakkige kennis hebt van de stof...
das mijn school

Als ze het eng zullen vinden dan hadden ze zich niet moeten aanmelden. dr zijn een paar sollicitaite rondes geweest, waarin getest werd of je het zou kunnen. (ik weet het allemaal niet precies, ik heb me niet aangemeld Het vak dat je dan ff les geeft, moet je zelf ook in je pakket hebben.(of iig voldoende hebben gehad)
Het is bedoeld om de leraar te vervangen als die ziek is.. met ingewikkelde vragen kunnen die leerlingen later weer naar hun eigen leraar..

Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:10
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik vind het werkelijk een briljant plan: als leerlingen anders lessen moeten missen omdat leraren om wat voor reden dan ook uitvallen, is dit echt dé oplossing.
Wij hebben op school een project waarin leerlingen uit 6 vwo hulp bieden aan leerlingen uit de vierde en vijfde klas bij schrijfopdrachten en spreekopdrachten bij het vak Nederlands.
Ik zelf maak deel uit van een groep van 7 leerlingen die in de zogenaamde kwt-uren (soort van zelfstudie-uren) bijles biedt aan jongere medescholieren. Beide partijen leren hier van en dat is geen cliché, het is gewoon zo... ik leer bijvoorbeeld hoe ik mensen uitleg kan bieden en hoe ik subtiel mijn mening onder woorden moet brengen als ik zie dat iets totaal mis is.
En wat de jongere mensen eraan hebben, lijkt me duidelijk: doordat er meer uren zijn (naast de docent kunnen ze nu ook aan anderen vragen stellen) krijgen ze extra uitleg en dat kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik weet dat mijn eigen voorbeeld natuurlijk niet hetzelfde is als echt voor de klas staan, maar het gaat om het principe dat beide partijen er baat bij hebben als er hulp aan jongere leerlingen geboden wordt!
Oud 06-01-2004, 20:13
Verwijderd
Ik kan nou niet stellen dat ik fit optimaal vind
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:17
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-01-2004 @ 21:13:
Wat is beter... helemaal geen les of in ieder geval vervanging in de vorm van een oudere jaars die echt wel verstand van het onderwerp heeft
(*denkt aan hoevaak ik m'n broertje wel niet uit moet leggen *)
Oud 06-01-2004, 20:19
geen punt.
geen punt. is offline
Op universiteiten geven oudejaars ook weleens colleges, vooral werkcolleges. Ik snap niet waarom zoiets op de middelbare school niet mogelijk zou zijn. Lijkt me geen slecht idee en ze zullen niet de minste leerlingen uitkiezen, bovendien hebben die er dan een leuk en leerzaam bijbaantje bij
Oud 06-01-2004, 20:26
@Moon
@Moon is offline
Ik denk dat dit niet echt een geweldig oplossing is. Een leerling weet toch wat minder dat een echte docent. Maar het lijkt me wel handig voor mensen die een paar simpele vragen willen stellen. Dan hoeven ze helemaal te wachten totdat er weer een docent voor de klas kan staan.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:26
Verwijderd
volgens mij zou het bij brugklassen-examenklas best kunnen werken. als de leerling die dan lesgeeft echt gemotiveert is. ik zag er net ook een stukje over op het nieuws, en het zag er gewoon goed uit. het is ook maar voor even, invallen, anders valt het uit en leren ze nog minder
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:27
tinus11
tinus11 is offline
geweldig!!

geld verdienen op school, en dan ook nog de baas spelen over bruggers ook.
was dat bij ons op school maar zo ik had me als eerste aangemeld.
Oud 06-01-2004, 20:27
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 06-01-2004 @ 21:06:
das mijn school

Als ze het eng zullen vinden dan hadden ze zich niet moeten aanmelden. dr zijn een paar sollicitaite rondes geweest, waarin getest werd of je het zou kunnen. (ik weet het allemaal niet precies, ik heb me niet aangemeld Het vak dat je dan ff les geeft, moet je zelf ook in je pakket hebben.(of iig voldoende hebben gehad)
Het is bedoeld om de leraar te vervangen als die ziek is.. met ingewikkelde vragen kunnen die leerlingen later weer naar hun eigen leraar..
Nee, ok, als ze het eng vinden, moeten ze zich in principe niet aanmelden nee. Ik bedoelde vooral dat het waarschijnlijk niet zo goed is voor je zelfvertrouwen als je weet dat je zelf ook niet zo ontzettend veel van die stof weet. Jij hebt immers alleen maar precies hetzelfde gehad als wat je nou die mensen probeert te leren. Elke vraag die ook maar enigszins de diepte ingaat, kun je niet goed beantwoorden (waarschijnlijk). Ik denk dat dat niet goed is voor je zelfvertrouwen is en dat je daardoor minder respect afdwingt in de klas.

Bovendien vraag ik me af of dat allemaal wel gaat lukken met de roosters... Aangezien het me niet zo handig lijkt als die ouderejaars leerlingen dan andere lessen moeten missen. En aangezien zij extra tijd moeten besteden aan het voorbereiden van die lessen, kunnen misschien hun eigen schoolresultaten daaronder lijden?

Wat Bellenblaas zegt vind ik dan weer wel goed. Dat is tijdens KWT en je bent met meerdere leerlingen. Bovendien is dat bijles en dat vind ik toch wel iets anders. Ik denk namelijk dat de mensen die daar zitten wat gemotiveerder zijn dan een gemiddelde klas die misschien helemaal geen zin heeft in een bepaald vak. Die bijles-mensen hebben zichzelf vrijwillig aangemeld (toch?). Bovendien ben je dan met zijn zevenen en voelt het denk ik ook heel anders dan echt voor de klas staan.
Oud 06-01-2004, 20:33
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 06-01-2004 @ 21:27:

Bovendien vraag ik me af of dat allemaal wel gaat lukken met de roosters... Aangezien het me niet zo handig lijkt als die ouderejaars leerlingen dan andere lessen moeten missen. En aangezien zij extra tijd moeten besteden aan het voorbereiden van die lessen, kunnen misschien hun eigen schoolresultaten daaronder lijden?
dr zijn afspraken, in een toetsweek mag een ASD'er(zoals wij dat noemen) niet invallen...
OOk mag een leerling gemiddeld niet meer dan 3,7 uur per week besteden aan de bijbaan..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:37
Skyguy
Skyguy is offline
Maar zou het bij alle niveau's werken ?
Oud 06-01-2004, 21:51
zlatani9
zlatani9 is offline
Mooi toch.. Denken sowieso dat de "slimme gansters van Atheneum 5/6, Havo 5" ook sneller overwicht hebben dan een stagaire.. Tegen die gasten keek ik vroeger altijd best wel op, ook als er eentje even orde moest houden omdat een docent weg moest.. En zo'n stagaire die hadden we er altijd snel uitgepest.. Vind het niet zo'n gek idee eigenlijk.. Al zullen het meestal wel weer de leerlingenkindjes worden die zulke dingen mogen gaan doen.. K heb op school ook zo'n clan die elkaar de handjes boven het hoofd houd.. Die leraren gingen altijd met zn allen eten met het gezin erbij dus al die lerarenkindjes kenden elkaar al van klein af aan, en dat worden dan groepen.. En die doen dan de complete redactie van de schoolkrant, leerlingenraad.. En die doen dan ook alle besluitvorming qua schooluitjes, acties, protesten, frisdrankautomaten enzo.. En die houden altijd papa en mama de handjes boven het hoofd dus er word nooit iets gedaan waar kans bij is dat het uit de hand kan lopen.. Geen alcohol op schoolfeesten, protest over beleid echt kut is dat.. Maar dit gaat meer over iets anders
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 08:06
Gimme more beer
Citaat:
Gauloises schreef op 06-01-2004 @ 21:13:
Zoals ik al zei, ik vond het best leuk
Oud 07-01-2004, 08:07
Gimme more beer
Citaat:
Skyguy schreef op 06-01-2004 @ 22:37:
Maar zou het bij alle niveau's werken ?
Nee, ik denk dat je in de 2e/3e en misschien zelfs 4e klas het een en ander wel veilig kunt doen, zonder echt bang te hoeven zijn, maar de 1e, dat moet voor mij maar blijken. Kan ik overigens ook niks over zeggen, maar toch...
Oud 07-01-2004, 13:39
zlatani9
zlatani9 is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 06-01-2004 @ 22:51:
Mooi toch.. Denken sowieso dat de "slimme gansters van Atheneum 5/6, Havo 5" ook sneller overwicht hebben dan een stagaire.. Tegen die gasten keek ik vroeger altijd best wel op, ook als er eentje even orde moest houden omdat een docent weg moest.. En zo'n stagaire die hadden we er altijd snel uitgepest.. Vind het niet zo'n gek idee eigenlijk.. Al zullen het meestal wel weer de leerlingenkindjes worden die zulke dingen mogen gaan doen.. K heb op school ook zo'n clan die elkaar de handjes boven het hoofd houd.. Die leraren gingen altijd met zn allen eten met het gezin erbij dus al die lerarenkindjes kenden elkaar al van klein af aan, en dat worden dan groepen.. En die doen dan de complete redactie van de schoolkrant, leerlingenraad.. En die doen dan ook alle besluitvorming qua schooluitjes, acties, protesten, frisdrankautomaten enzo.. En die houden altijd papa en mama de handjes boven het hoofd dus er word nooit iets gedaan waar kans bij is dat het uit de hand kan lopen.. Geen alcohol op schoolfeesten, protest over beleid echt kut is dat.. Maar dit gaat meer over iets anders
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 14:08
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 06-01-2004 @ 20:43:
een vriend van mij heeft bijles Grieks gegeven, en ik kan nou niet zeggen dat hij er depri van werd ofzo. trouwens, de komende weken is onze lerares klassieke talen met verlof, en de vervanger komt pas over drie weken, en in die tijd daartussen gaan we zelf de lessen doen. ik denk dat als de leerlingen een beetje meewerken, dat het dan best goed zal gaan
Ja. Lesgeven kan op zijn tijd heel leuk zijn, en zo worden veel leerlingen in staat gesteld om dat plezier te ervaren. Bovendien verlossen ze leraren van hun werkoverschot. Ik ben zeer enthousiast.
Oud 07-01-2004, 16:17
Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 06-01-2004 @ 21:10:
Ik vind het werkelijk een briljant plan: als leerlingen anders lessen moeten missen omdat leraren om wat voor reden dan ook uitvallen, is dit echt dé oplossing.
Wij hebben op school een project waarin leerlingen uit 6 vwo hulp bieden aan leerlingen uit de vierde en vijfde klas bij schrijfopdrachten en spreekopdrachten bij het vak Nederlands.
Ik zelf maak deel uit van een groep van 7 leerlingen die in de zogenaamde kwt-uren (soort van zelfstudie-uren) bijles biedt aan jongere medescholieren. Beide partijen leren hier van en dat is geen cliché, het is gewoon zo... ik leer bijvoorbeeld hoe ik mensen uitleg kan bieden en hoe ik subtiel mijn mening onder woorden moet brengen als ik zie dat iets totaal mis is.
En wat de jongere mensen eraan hebben, lijkt me duidelijk: doordat er meer uren zijn (naast de docent kunnen ze nu ook aan anderen vragen stellen) krijgen ze extra uitleg en dat kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik weet dat mijn eigen voorbeeld natuurlijk niet hetzelfde is als echt voor de klas staan, maar het gaat om het principe dat beide partijen er baat bij hebben als er hulp aan jongere leerlingen geboden wordt!
Ik ben hier ook mee bezig (het heet AZL - Actief Zelfstandig Leren, geloof ik) en als reactie op AragornElessars bericht (over het niet serieus nemen): ik denk, net als zlatani9, dat je juist wél respect krijgt, die 'kindjes' kijken meer op tegen een 6 VWO'er dan tegen een leraar, want jij zit veel meer op dezelfde golflengte en ze willen worden zoals jij bent (in de eindexamenklas komen...), dus word je serieus genomen.

Het is natuurlijk geen heilige oplossing, een 'echte' leraar heeft altijd prioriteit, maar wanneer het alternatief lesuitval is, vind ik dit zeker een goed idee.
Oud 07-01-2004, 18:11
NN
NN is offline
Ik ben zeer tegen het inzetten van scholieren in het onderwijs. Docenten volgen tot niet voor niets een lange opleiding om docent te worden? En er is toch ook wat ervaring voor vereist.

Lio's (leraren in opleiding) en nieuwe docentjes vond ik ook altijd al niks.

De vergelijking die met student-assistenten gaat niet echt helemaal op aangezien van een student meer zelfstandigheid mag worden verwacht, dus minder hulp van een docent nodig heeft. Ook is een student-assistent jaren ouder dan een scholier van 17. Student-assistenten inzetten is verder ook maar ook een onwenselijke noodoplossing.

Het wordt tijd dat landelijke politiek eens inziet dat het onderwijs in kwaliteit op deze manier steeds verder achteruit gaat.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:15
Gimme more beer
NN: Het zijn tijdelijke oplossingen en het is beter dan geen lessen! Mee eens? Dat leerlingen niet genoeg zelfstandigheid hebben betekent dus dat ze wel degelijk iemand voor de klas moet staan, dan maar een leerling!
Oud 08-01-2004, 10:41
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik denk niet dat het een erg goed idee is om leerlingen voor de klas te zetten. Het kan bij sommige klassen dan wel goed gaan en er kan wederzijds respect bestaan, maar er blijft het probleem dat een leerling niet gekwalificeerd is. Als hij/zij zelf specifieke stof niet goed genoeg beheerst, bestaat er een grote kans dat leerlingen die stof fout aangeleerd krijgen. Vervolgens is het voor een leraar dan erg moeilijk om het er weer uit te krijgen en het de leerlingen alsnog op de juiste manier aan te leren. Op de lange termijn kunnen dit soort oplossingen voor het lerarentekort leiden tot moeilijkheden. Het kan dus niet als structurele oplossing gebruikt worden tegn het lerarentekort.

Wat betreft het tweede punt, leerlingen enthousiast maken voor het onderwijs: leerlingen zouden wel als assistent naast de leraren ingezet kunnen worden, om bijvoorbeeld individueel dingen uit te leggen. Als een leerling dan bepaalde stof niet goed beheerst heeft hij/zij ten allertijde de leraar om op terug te vallen. Bovendien bestaat er in zo'n één-op-één situatie meer onderling respect, dan als een leerling voor en hele klas moet staan.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:56
Gimme more beer
Citaat:
Happydeath schreef op 08-01-2004 @ 11:41:
Ik denk niet dat het een erg goed idee is om leerlingen voor de klas te zetten. Het kan bij sommige klassen dan wel goed gaan en er kan wederzijds respect bestaan, maar er blijft het probleem dat een leerling niet gekwalificeerd is. Als hij/zij zelf specifieke stof niet goed genoeg beheerst, bestaat er een grote kans dat leerlingen die stof fout aangeleerd krijgen. Vervolgens is het voor een leraar dan erg moeilijk om het er weer uit te krijgen en het de leerlingen alsnog op de juiste manier aan te leren. Op de lange termijn kunnen dit soort oplossingen voor het lerarentekort leiden tot moeilijkheden. Het kan dus niet als structurele oplossing gebruikt worden tegn het lerarentekort.
Helemaal mee eens, daarom was er bij ons altijd de mogelijkheid om even iemand anders in te schakelen (maar alleen sporadisch), daarnaast legden we ook uit dmv. voorbeeldvellen. Zo moeilijk was het dus niet

Citaat:
Wat betreft het tweede punt, leerlingen enthousiast maken voor het onderwijs: leerlingen zouden wel als assistent naast de leraren ingezet kunnen worden, om bijvoorbeeld individueel dingen uit te leggen. Als een leerling dan bepaalde stof niet goed beheerst heeft hij/zij ten allertijde de leraar om op terug te vallen. Bovendien bestaat er in zo'n één-op-één situatie meer onderling respect, dan als een leerling voor en hele klas moet staan.
Och jah, maar dan moet eerst probleem 1 opgelost worden...
Oud 09-01-2004, 09:44
Donald Duck
Donald Duck is offline
Ik vind het opzich wel een goed idee.
Je kan namelijk bijvoorbeeld een docent hebben voor een vak die zelf echt als docent geboren is. (Hij laat je bv het achtste uur nog keihard werken ofzo), de andere optie is een docent die zelf ook ooit leerling is geweest. BV Hij of zij doet ook tijdens de lessen leuke dingen zodat je het vak op een leuke manier leert of dat het makkelijk uit wordt gelegd. Als je leerlingen uit de hogere klassen ook laat invallen heb je vaker dat de gene die het vak moet uitleggen de leerlingen beter begrijpt en het toch op een makkelijkere manier uitlegd. De leerlingen kunnen hierdoor ook meer gestimuleerd worden voor dat vak omdat ze er meer positieve ervaringen bij krijgen en niet alleen maar negatieve van dat je die 'stomme klootzak' (Sorry voor het taalgebruik) als docent krijgt. Hierdoor kan een school ook de spijbelcijfers terug brengen. (Volgens mij ben ik nu een beetje off-topic)
Oud 09-01-2004, 10:05
Lorelei
Lorelei is offline
dat is ook mijn school

Ik heb een tijdje geleden al aan docenten gevraagd wat ze ervan vonden en waarom ze het zo deden. De docenten en de schoolleiding vinden dit ook niet echt fantastisch, het idee is ook niet dat leerlingen docenten echt gaan vervangen maar alleen af en toe een keertje invallen als de docent ziek is. Er zijn ook andere scholen die zoiets doen (in Rotterdam geloof ik), maar die gebruiken oudleerlingen er voor. Tot nu toe gaat het best goed met deze 'mensjes' dus het lijkt min of meer te werken. Maar het is natuurlijk niet wat iedereen graag zou zien.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 19:29
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Opzich geen slecht idee, er kan door beide partijen wel wat door opgestoken worden.
Er zit wel een punt in dat scholen zich er wel lekker makkelijk vanaf maken, door ipv een duurderbetaalde invaller een kind van 16 met het minimumloon voor de klas te zetten...maarja zolang het niet schaadt....en de school houdt dan ook weer een heel klein beetje geld over misschien (niet echt natuurlijk).
Maar t blijft een raar idee: waarom zit je dan uberhaupt nog op een lerarenopleiding als je zelfs als scholier (zij het in minder mate) in feite al voor de klas kan staan?? (Zit zelf op de PABO).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 23:59
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
*is ook mijn school*

Nah, het idee is niet alleen 'het voor te klas staan', het gaat vooral op huiswerkbegeleiding, bijlessen etc.
Maar ten eerste is het natuurlijk een alternatief, beter les van leerlingen dan geen les. Puur om bij te springen. Dan is er niets mis mee.
Alleen heeft onze school dus alleen de mins-geschikte leerlingen hiervoor uitgekozen, niet de types die hun mannetje staan, maar meer de nurderige types.
En is het voor de school alleen maar goedkoper om er zo leerlingen bij 'aan te nemen' dan een nieuwe leerkracht te betalen. (Want er is geen sprake van een lerarentekort op onze school.)
Als ik lerares wilde worden en me hiervoor had aangemeld, was ik er dus niet doorheen gekomen omdat ik 'zelfstandig genoeg was om er zonder de ASD-ers te komen', met die woorden zijn er mensen afgewezen.
Reageren

Regels voor berichten