Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2002, 21:05
summer1986
summer1986 is offline
Ik heb een half jaar geleden een moedervlek op mijn buik weg laten halen. Dit gebeurde gewoon bij de dokter zelf. Mijn moedervlek is weggesneden door een student die voor dokter studeert en daarom stage liep.
Het resultaat is me erg tegen gevallen . Het is niet netjes gedaan, en ik heb er best wel spijt van dat ik niet heb geprobeerd om deze 'operatie' in het ziekenhuis te laten plaatsvinden.

Nu wil ik graag dit litteken weg laten halen . Maar ik heb geen flauw idee hoe duur dit is (en of het wel of niet vergoed wordt) en waar ik zoiets kan laten doen. Ik heb iets gelezen over een laserbehandeling. Wat houdt dit precies in?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 21:10
Verwijderd
Goedkoop zal het niet zijn, en volgens mij wordt het alleen vergoed als het medisch noodzakelijk is of als je er psychisch erg onder lijdt enzo... Misschien eens informeren bij je huisarts? Die kan je er vast meer over vertellen en je eventueel verder helpen.

'k weet niet hoe het litteken er nu uit ziet, maar soms trekt het heel erg bij in de loop der tijd. Hansaplast heeft speciale pleisters (ook duur, maar vast minder duur dan het 'weg laten halen' (weg zul je het toch nooit krijgen, denk ik)...'k weet alleen niet of het werkt, geen ervaring mee. Je kunt ook met calendula (van VSM, verkrijgbaar bij apotheek en drogist) smeren als het niet een al te erg litteken is.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 23:55
Verwijderd
je zult het naar mijn weten nooit weg kunnen krijgen.
alleen 'mooier' kunnen laten maken.

ik denk dat je hiervoor het beste informatie aan je huisarts kan vragen zoals als gezegd.

Maar ik denk dat als het niet nodig is, je het ook niet moet doen.
Volgens mij krijg je er dan meer nadeel dan voordeel van.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 08:55
Ieke
Ieke is offline
Je moet je iig realiseren dat je altijd een litteken zou houden. Zelf ben ik 2 keer aan mijn enkel geopereert. Het is geen mooi litteken. De dokter heeft de 2e keer het litteken weggehaald en het opnieuw gehegt, maar het is er niet beter op geworden. Nu een paar jaar later is hij vager geworden. Ik weet dus niet of het veel zin heeft. Je zou er bij je huisarts naar kunnen vragen of naar de plastisch chirurg gaan. Voor zover ik weet worden die dingen alleen maar vergoed als de redenen die Leonoor al noemde gelden. Maar het wisselt per maatschapij en per polis. Dat kan je het beste navragen bij je vezekeraar.
Mijn ervaring met al die middeltjes om littekens te vervagen is slecht. Bij mij hielp het niet en ik heb echt vanalles geprobeert. Je kan het natuurlijk proberen, maar verwacht er geen wonderen van.
Oud 30-12-2002, 09:01
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
ieke schreef:
Je moet je iig realiseren dat je altijd een litteken zou houden. Zelf ben ik 2 keer aan mijn enkel geopereert. Het is geen mooi litteken. De dokter heeft de 2e keer het litteken weggehaald en het opnieuw gehegt, maar het is er niet beter op geworden. Nu een paar jaar later is hij vager geworden. Ik weet dus niet of het veel zin heeft. Je zou er bij je huisarts naar kunnen vragen of naar de plastisch chirurg gaan. Voor zover ik weet worden die dingen alleen maar vergoed als de redenen die Leonoor al noemde gelden. Maar het wisselt per maatschapij en per polis. Dat kan je het beste navragen bij je vezekeraar.
Mijn ervaring met al die middeltjes om littekens te vervagen is slecht. Bij mij hielp het niet en ik heb echt vanalles geprobeert. Je kan het natuurlijk proberen, maar verwacht er geen wonderen van.
Die middeltjes helpen idd niet, ik heb ook vanalles geprobeert. Maar heb jij nooit iets gehoord van een laser-behandeling? Dit schijnt erg goed te werken. Maarja, dat heb k ook maar gehoord.
Thanks!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 09:34
Verwijderd
Citaat:
summer1986 schreef:
Die middeltjes helpen idd niet, ik heb ook vanalles geprobeert. Maar heb jij nooit iets gehoord van een laser-behandeling? Dit schijnt erg goed te werken. Maarja, dat heb k ook maar gehoord.
Die middeltjes helpen wel, alleen niet bij hele erge littekens, en dat was wat ik bedoelde met 'k weet niet hoe het litteken er nu uit ziet'. Calendula werkt wel helend en verminderd soms wel de ernst er van...maar het gaat er niet van weg (lijkt me ook logisch) idd. Een litteken zal nooit weg gaan, denk ik, ook niet met die laser-behandeling, het wordt wel minder, maar ik denk dat je er altijd iets van zult blijven zien.

En op je buik...zie je er veel van in het dagelijks leven? Of is het echt voor jezelf, dat je je er zelf aan ergert (als je het ziet en/of als je er aan denkt ofzo?)?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 09:39
Verwijderd
'k weenie of je er wat aan hebt, maar:

Citaat:
Behandeling van littekens
Een arts onderscheidt aan littekens verschillende aspecten: kleur, oneffenheid ten opzichte van de omgevende huid en structuur van het oppervlak. Vaak is verbetering mogelijk. Maar het lukt bijna nooit om een litteken onzichtbaar te maken. Er zijn verschillende technieken om littekens te behandelen. Welke gekozen wordt is afhankelijk van het aspect van het litteken dat het meeste opvalt.

Littekens zijn vaak langdurig rood of (vooral bij een donkere huid) bruin. Dit kan verbeterd worden met behulp van laserbehandeling of IPL (intense pulsed light) techniek*. Het litteken moet minimaal 1 jaar bestaan. Voor die tijd kleurt de huid spontaan lichter. Indien het litteken geheel ontkleurd (dus helemaal wit) is, kan cosmetische tatoeage* een optie zijn. Daarbij wordt huidkleurige inkt gebruikt.

Bij littekens die sterk verdikt zijn (keloïd = wildvlees) helpen siliconenpleister, siliconengel (Zeraderm), drukverbanden en inspuitingen met corticosteroid of 5-FU*. Wegsnijden of een laserbehandeling van dit type littekens is geen goede methode. Het litteken komt terug en wordt soms erger.

Littekens die een beetje verzonken zijn in de huid kunnen behandeld worden met CO2 laser resurfacing. Daarbij worden de randen afgeplat, zodat de overgang van gezonde huid naar litteken minder opvalt. Kleine diepe acne-littekentjes worden met een minuscuul ‘appelboortjes’ weggehaald. Het gaatje dat daarbij ontstaat wordt gehecht (punch met hechting techniek).

Littekens bestaan volledig uit bindweefsel. De normale talg- en zweetkliertjes ontbreken. Daardoor is de oppervlaktestructuur van een litteken anders dan die van de normale huid. Dat is niet te veranderen.
http://www.velthuiskliniek.nl/infoth...littekens.html

'k weet ook niet of het wat is...maar goed: http://www.hansaplast.nl/general/nl/...s_general.html

En: http://www.privekliniek.com/esth_co2...andeling.shtml <-- gaat over rimpels en 'onregelmatig heden', misschien valt een litteken onder dat laatste en anders zal het daarvoor misschien ook wel het zelfde zijn.

Laatst gewijzigd op 30-12-2002 om 09:41.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 10:15
Quiana
Quiana is offline
Wat hou je eraan over, als het dan is weggehaald?
Een lichtere vlek oid?
Kan elk litteken behandeld worden?
(hechtingen, vrij dikke, lange littekens)
Wacht.. eerst ff lezen.

Laatst gewijzigd op 30-12-2002 om 10:23.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 11:27
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
summer1986 schreef:
Thanks!
Nee, van die laser behandelingen heb ik nog niet gehoort. Ik denk niet dat ik het nu nog zou doen. Het litteken is nu zo'n 6 jaar oud en het begint er steets rustiger uit te zien.
Jij zegt dat het liteken bij jou een half jaar out is. In die tijd kan het er nog vreselijk uit zien, maar na verloop van tijd wordt het vaak wel beter. Uit het stuk van Leonoor blijkt dat het litteken minimaal een jaar oud moet zijn om in aanmerking te komen voor een laserbehandeling. Ik zou zeker het jaar even afwachten en het dan opnieuw bekijken. Je kan natuurlijk altijd bij de dokter gaan vragen.
Oud 31-12-2002, 10:52
Verwijderd
ja van die kleine littekens zoals littekens door acne, die kunnen wel met laserbehandeling weggehaald worden. Maar ik heb bijv een litteken op m'n buik dat niet op m'n huid ligt, maar het is echt een soort vouw. Die is dus moeilijk weg te halen en al helemaal niet met laser. En het resultaat zou waarschijnlijk lelijker worden dan het litteken zelf. Naja, die laat ik dus lekker zitten
Maar zo'n litteken van het weghalen van een moedervlek moet op zich wel weg te krijgen zijn. Je kunt een keer een afspraak maken met een plastisch chirurg, dat heb ik toen ook gedaan toen ik dat litteken weg wou (toen was ik 13).
Dan hoor je of het kan en wat voor resultaat je zou krijgen, of de kans groot is dat het echt mooier wordt, etc.

Laatst gewijzigd op 31-12-2002 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 11:21
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Bij littekens die sterk verdikt zijn (keloïd = wildvlees) helpen siliconenpleister, siliconengel (Zeraderm), drukverbanden en inspuitingen met corticosteroid of 5-FU*. Wegsnijden of een laserbehandeling van dit type littekens is geen goede methode. Het litteken komt terug en wordt soms erger.
Ik heb inderdaad zo'n verdikt litteken onder mijn kin en ben bezig met die siliconengel en pleisters.
Vooral van die pleisters heb ik zeker wel het idee dat ze werken, vooral als ik die pleister (draag ik alleen 's nachts) eraf haal lijkt het wel even een stukje platter geworden. Helaas heeft het litteken ook nogal een opvallende (rode) kleur en die gaat niet weg door die siliconen.
Ik weet niet hoe jouw litteken eruit ziet, maar als het ook verdikt is kun je misschien eens naar je huisarts gaan, ik ben toen doorverwezen naar een plastisch chirurg en nadat we besloten dat opereren geen zin had (zoals je in Leonoors info al kon lezen) heb ik toen die siliconen gekregen. Je moet het dus wel via de dokter doen want dan krijg je het vergoed, en ik kan je vertellen dat de zooi verschrikkelijk duur is, daar schrik je echt van!
En voor de kleur zul je het dan moeten camoufleren met make up enzo, maar dat doe ik eigenlijk ook niet want dat vind ik veel teveel gedoe
Oud 31-12-2002, 11:27
mirthe
nou, het is wel te hopen voor die kluns dat jij vergod wordt zeg !!
Hij heeft een fout gemaakt, dan betaald hij het maar. Ik zou er zo een rechtzaak van laten maken zeg...
damn.....
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 11:34
Verwijderd
Citaat:
mirthe schreef:
nou, het is wel te hopen voor die kluns dat jij vergod wordt zeg !!
Hij heeft een fout gemaakt, dan betaald hij het maar. Ik zou er zo een rechtzaak van laten maken zeg...
damn.....
We leven (soms jammer genoeg) niet in Amerika...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 13:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Ik heb inderdaad zo'n verdikt litteken onder mijn kin en ben bezig met die siliconengel en pleisters.
Vooral van die pleisters heb ik zeker wel het idee dat ze werken, vooral als ik die pleister (draag ik alleen 's nachts) eraf haal lijkt het wel even een stukje platter geworden. Helaas heeft het litteken ook nogal een opvallende (rode) kleur en die gaat niet weg door die siliconen.
Ik weet niet hoe jouw litteken eruit ziet, maar als het ook verdikt is kun je misschien eens naar je huisarts gaan, ik ben toen doorverwezen naar een plastisch chirurg en nadat we besloten dat opereren geen zin had (zoals je in Leonoors info al kon lezen) heb ik toen die siliconen gekregen. Je moet het dus wel via de dokter doen want dan krijg je het vergoed, en ik kan je vertellen dat de zooi verschrikkelijk duur is, daar schrik je echt van!
En voor de kleur zul je het dan moeten camoufleren met make up enzo, maar dat doe ik eigenlijk ook niet want dat vind ik veel teveel gedoe
Over het algemeen gaat die rode kleur naar verloop van tijd wel weg. (lees enkele jaren) Bij mij wordt hij nu steeds mooier, maar als ik te lang sta wordt hij weer paars. Gelukkig wordt dat ook minder. Ik had eerst ook dikke stukken erin, maar die zijn nu ook (vanzelf) bijna weg. Heb gedult, het wordt vanzelf beterder!
Oud 03-01-2003, 07:18
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
(...)
Maar ik heb bijv een litteken op m'n buik dat niet op m'n huid ligt, maar het is echt een soort vouw. Die is dus moeilijk weg te halen en al helemaal niet met laser. En het resultaat zou waarschijnlijk lelijker worden dan het litteken zelf. Naja, die laat ik dus lekker zitten
(...)
Dat noemt men een navel

En navels zijn leuk
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten