Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het bestaan van het onderbewustzijn is wetenschappelijk bewezen en hoort dus niet op Mystiek. Alleen die opmerking of paranormale dingen ook met het onderbewustzijn te maken hebben hoort misschien niet helemaal hier. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het onderbewustzijn is in principe al het denken dat je verricht zonder er zelf *bewust* van te zijn. Stel je hebt een glas Cola en je drinkt dit op. Nu ben er wel van bewust dat je het glas opdrinkt en dat er Cola inzit, maar de motorische gedachtengangen die aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat jij het glas met Cola vastneemt en in de richting van mond beweegt, worden door je onderbewustzijn gestuurd. Elke miniscule handeling bij alles wat je doet, wordt getriggerd door je (onder)bewustzijn. Trouwens wat je schrijft over het zien van iets, maar het zich niet kunnen herinneren, is een prima voorbeeld ervan. Men denkt zelfs dat ieder mens een fotografisch geheugen heeft, maar dat je niet bewust weet hoe je de opgeslagen gegeven terug kunt lezen als het ware. Probeer eens terug te denken aan iets. Een bepaald getal of een naam van iemand. Het leuke daarbij is altijd dat je er niet in eerste instantie "op komt", maar het vroeg of laat toch terug te halen is ![]() Het *is* er dus wel, maar je kunt het niet direct bewust opvragen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het onderbewustzijn neemt frames waar met deze of grotere snelheid (dus ook 1/25ste seconde). We ZIEN maar ongeveer 1/10de seconden (weenie precies). Hierdoor valt een frame (van 1/25ste seconde) dus niet bewust op. Hmm... had heel verhaal getikt.. verwijdert en aangepast... en nu klopt er niks meer van ![]() Hopelijk snap je het nog... |
![]() |
||
![]() |
[quote]eddie schreef:
[b] Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het onderbewustzijn heeft dus voornamelijk als functie om je lichaam te laten functioneren. Maar alleen het regelen van motorische- en psychische lichaamsfuncties of ook het regelen van organen. Valt het onderbewustzijn onder het autonome of het vegetatieve zenuwstelsel? Hebben reflexen ook te maken met het onderbewustzijn? Als je bijv. een frame tussen een film doorplakt met een bedreigend beeld, ga je dan bijv. je handen voor je hoofd houden als reflex? [Dit bericht is aangepast door Requiem II (07-03-2002).] |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is toch allemaal dezelfde grijze prut, waarom zouden bepaalde signalen sneller worden doorgegeven dan anderen? Nogmaals, is het bekend of het onderbewustzijn zich in een apart deel van de hersenen bevindt? Misschien dat er dan een oogzenuw naar het ene bewuste deel gaat en een naar het onbewuste. En het bewuste zenuwdeel kan het niet interpreteren maar het onderbewuste wel. Heeft dat ook nog bepaalde bewezen functies om het organisme mee te beschermen? Hebben andere dieren dit ook? Of misschien alleen maar een onderbewustzijn? |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Ik heb het vaak wanneer ik net op het punt sta een probleem op te lossen. Ik "voel" de oplossing aankomen, maar kan hem nog niet bewust grijpen. Op dat moment heb ik het bijna opgelost en wacht ik in principe erop, ook vaag ![]() Dan ineens weet je het antwoord, maar je weet niet meer precies *hoe* je erop bent gekomen, hoewel je de oplossing achteraf wel kunt verklaren, hij is ineens logisch. Maar hoe het nu gekomen is, blijft een raadsel ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het aantal fps is WEL relevant (want die kun je wel zien). En wat heeft een analoge TV hier nou mee te maken?? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nu kun je veronderstellen dat A een signaal naar AA stuurt en AA terugkomt naar A, zodat A weer verder kan gaan met AB, enzovoorts ![]() Heb ik nu een functie TEST welke uit A en B bestaat, krijg ik te maken met alle signalen tussen TEST, A, B, AA, AB, AC, BA, BB en BC ![]() Maar in principe heb ik enkel directe communicatie tussen TEST, A en B. Daarom lijkt het alsof je het sneller kunt doen, maar het niet zo is. Volgens mij is het bewustzijn dan ook alleen maar een superset van het onderbewustzijn ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je ziet de objecten die licht terugkaasten danwel absorberen. Als we licht konden zien, zouden we verblind worden. Dan zouden we ons ook niet meer hoeven wat licht nou werkelijk is (golfbeweging of deeltjes) omdat we het kunnen waarnemen. Licht ZELF zien we dus niet. Verder moeilijk uit te leggen aan een ondergeschikte ![]() [Dit bericht is aangepast door eddie (07-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb ook natuurkunde op school gehad hoor ![]() Oftewel: je bent alleen maar bijdehand jij ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nou dan! |
![]() |
|
De discussie in deze topic dreigt uit te draaien op een discussie over de aard van het licht, heb ik het idee. Laten we die discussie maar verplaatsen naar het exacte vakkenforum en ons weer richten op het onbewuste, want dat is tenslotte het onderwerp van deze topic.
Ik heb er even mijn Prisma van de psychologie bijgepakt. Het onbewuste is een begrip dat in de psychologie, en met name in de psycho-analyse, een belangrijke rol speelt. Freud was de eerste die dit begrip centraal stelde. Volgens hem berust het bewuste denken en handelen grotendeels op onbewuste motieven. Freud onderscheidde 3 gebieden binnen de menselijke geest: het bewuste, het voorbewuste (wat we ons niet bewust zijn, maar wel bewust gemaakt kan worden) en het onbewuste. Het onbewuste omvat irrationele wensen, gevoelens en ook conflicten waarvan men zich niet bewust is en die door afweermechanismen zoals verdringing ook onbewust blijven. De werkzaamheid van onbewuste processen kan volgens de psycho-analyse worden afgeleid uit dromen, versprekingen, expressieve uitingen (diverse kunstvormen), psychische stoornissen en het vergeten van traumatische gebeurtenissen en dergelijke. Bij de ontwikkeling van een kind zijn alle processen eerst onbewust en wordt een gedeelte daarvan geleidelijk aan bewust. Onbewuste conflicten vormen volgens de theorie de basis van diverse neurosen. Door de onbewuste conflicten bewust te maken kunnen psychische stoornissen worden genezen. Het onbewuste kan dus in principe bewust worden gemaakt door bijvoorbeeld dromen te analyseren.
||
![]() |
Citaat:
![]() Daarom lijkt het ook vaak (bij mij althans) alsof ik bij het oplossen van een probleem wacht op de oplossing die dan vanzelf komt ![]() Achteraf blijkt iets logisch, maar het proces waarbij iets logisch wordt (ook wel als leren / begrijpen te beschouwen), komt voort uit een diepe put die ik niet kan bevatten. Je weet dat 'het begrijpen' nadert, maar waarom je iets begrijpt (en eigenlijk belangrijker: waarom je iets eerst niet begreep), geeft enkel een zwart beeld :/ |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
dimensies, onderbewustzijn joes | 20 | 19-09-2005 21:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
dimensie joes | 4 | 07-09-2005 20:07 | |