Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2005, 13:01
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
het zit zo, ik heb een goed idee voor een nieuw product dat heel praktisch is en waar veel vraag naar zou kunnen zijn, nu ben ik wel zo ver dat er een presentatie aan verbonden zou moeten zijn met argumenten en specificaties..

alleen voordat ik zo makkelijk met mijn idee rondstap, zou ik er wel een patent aan moeten verbinden, weet iemand hier meer over?

en onderhandelen met grote bedrijven, zal ook niet zonder gevaar zijn, iemand tips, ervaringen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2005, 13:47
Verwijderd
[iamcj]Kzou eerst is informeren bij de patentendinges of het niet al verzonnen is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:50
Wawl
Wawl is offline
Een juridische procedure zoals een patentaanvraag kost veel tijd, geld en moeite. Ik vraag me af of jij dat op kan brengen want zoiets kan nogal prijzig worden. Een octrooi is een patent en vice versa. Een octrooi is een recht en de octrooihouder, degene die een door de overheid verleend octrooi heeft gekregen, heeft een exclusief gebruiksrecht op zijn of haar uitvinding. Dit houdt in dat de octrooihouder anderen kan verbieden de vinding te gebruiken of producten met de vinding te produceren en te verhandelen.

Voordat een octrooiaanvraag kan worden ingediend dient de aanvraag te worden opgesteld. De vorm van deze aanvraag dient te voldoen aan de eisen die de Rijksoctrooiwet daaraan stelt. Het opstellen van de aanvraag kan je zelf doen maar je kan het ook laten doen door een deskundige, een octrooigemachtigde. Het uiteindelijke document is een juridisch stuk en het opstellen van de aanvraag is dan ook van groot belang voor het recht dat je uiteindelijk zult verkrijgen. Om voor octrooiverlening in Nederland in aanmerking te komen, moet een uitvinding aan drie inhoudelijke eisen voldoen zoals nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid. Als je aan al deze eisen voldoet kan je proberen op een octrooiaanvraag in te dienen.

Maar moet je alles geheimhouden? Veel ondernemers die hun ontwikkelingen willen beschermen, maken gebruik van geheimhoudingsverklaringen of registratie bij de Belastingdienst of notaris. Het opleggen van een plicht tot geheimhouding (mondeling of schriftelijk) is in feite de afspraak tussen twee partijen dat de ene partij bepaalde onthulde kennis niet aan anderen mag meedelen of toepassen zonder de toestemming van degene die de kennis heeft onthuld.

Deze afspraak is bindend voor de twee met name genoemde partijen, maar heeft geen werking tegenover andere partijen en levert geen rechten op. Mocht degene die geheimhouding heeft toegezegd deze afspraak schenden, dan is het aan de gedupeerde om te bewijzen welke kennis is overgedragen, dat de afspraak is geschonden en in welke mate. Dit alles zal in een gerechtelijke procedure aanhangig moeten worden gemaakt.

Het registreren van tekeningen, prototypen, foto's, etcetera bij de Belastingdienst of bij de notaris levert een bewijsstuk op dat men op die bewuste datum in het bezit was van de kennis, zoals blijkt uit de gedateerde stukken. Het is een bewijsstuk dat geen directe werking heeft tegenover andere partijen en waaraan men geen rechten kan ontlenen. Deze registratie kan echter een functie vervullen in samenhang met een geheimhoudingsverklaring. Als het gaat om het aantonen van voorgebruik, is het een nuttig bewijsmiddel.

Het octrooi levert een recht op dat uitgeoefend kan worden tegenover elke andere partij, die de in het octrooi omschreven rechten schendt. het octrooi kent dus juridische rechtskracht die geheimhouding en registratie niet kennen.

Laatst gewijzigd op 19-03-2005 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:56
miro
miro is offline
geknipt en geplakt:

Wie een patent wil aanvragen moet aan drie voorwaarden voldoen:
Het gepresenteerde moet nieuw zijn, het mag nergens ter wereld op een eerder moment openbaar gemaakt zijn.
Het moet inventief zijn, oftewel niet direct voor de hand liggend.
De uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn.

Het EPO heeft een case gemaakt voor een gemiddelde:

http://www.european-patent-office.or...w/kosten_e.pdf

dit komt neer op zo'n 30.000 Euro voor een europees erkend patent. Niet echt goedkoop dus. Wat veel makkelijker is merken recht etc.Lees hierover meer bij www.merkgeneratie.nl
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:33
Verwijderd
Het merk en het octrooi zijn geen elkaar overlappende dingen, dus waarom zou het merk een 'makkelijker' oplossing zijn? Als hij een voor octrooi vatbare uitvinding heeft gedaan (die dus voldoet aan de eisen van nieuwheid, uitvindingshoogte etc.) dan zie ik niet in wat hij aan het merkenrecht heeft. Een industrieel procédé kan niet als merk beschermd worden. Daar is juist het octrooirecht voor in het leven geroepen.

Maar goed, het probleem hierbij is inderdaad altijd de kosten. Een Europees octrooi (wat in feite een 'bundel' nationale octrooien is) is inderdaad enorm duur. Het loont wellicht de moeite eerst eens te informeren of er niet al zoiets bestaat, voor je op eigen houtje een advocaat in de arm neemt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:35
miro
miro is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2005 @ 16:33 :
Het merk en het octrooi zijn geen elkaar overlappende dingen, dus waarom zou het merk een 'makkelijker' oplossing zijn? Als hij een voor octrooi vatbare uitvinding heeft gedaan (die dus voldoet aan de eisen van nieuwheid, uitvindingshoogte etc.) dan zie ik niet in wat hij aan het merkenrecht heeft. Een industrieel procédé kan niet als merk beschermd worden. Daar is juist het octrooirecht voor in het leven geroepen.

Ehm ja, zoals ik al zei, ik heb t alleen maar geknipt en geplakt.....
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
miro schreef op 19-03-2005 @ 16:35 :
Ehm ja, zoals ik al zei, ik heb t alleen maar geknipt en geplakt.....
Oh, nouja

In elk geval, het probleem is gewoon dat je niet weet of die uitvinding wel echt nieuw is. Daarvoor zul je er toch in enige mate mee in de openbaarheid moeten treden.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:38
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2005 @ 16:37 :
OIn elk geval, het probleem is gewoon dat je niet weet of die uitvinding wel echt nieuw is. Daarvoor zul je er toch in enige mate mee in de openbaarheid moeten treden.
En dat is juist de moeilijkheid, omdat hij in een redelijk zwakke positie verkeert.

Nu ben ik overigens wel benieuwd naar wat hij daadwerkelijk heeft uitgevonden.
Oud 19-03-2005, 20:09
Verwijderd
Als een patent te duur is kan je ook een aangetekende brief naar jezelf sturen, volgens mij kan je daarmee voorkomen dat anderen er dan patent op aanvragen (omdat het niet iets nieuws is) voor de precieze tips enzo moet je maar gaan googlen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:47
Verwijderd
En wat zou je daar dan mee bereiken? Als je de nieuwheid van een uitvinding onderuit haalt snij je alleen jezelf in de vingers.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 09:10
Jules
Jules is offline
Citaat:
Alex schreef op 19-03-2005 @ 21:09 :
Als een patent te duur is kan je ook een aangetekende brief naar jezelf sturen
Werkt dat niet alleen bij songteksten e.d?
Oud 28-03-2005, 16:42
Nobucta
Nobucta is offline
Ik studeer industrieel productonterpen en heb dus vaak te maken met dit soort situaties, hoewel in mijn geval alle ideeen eigendom van de school blijven.

Patent aanvragen is verschrikkelijk duur, het precieze bedrag weet ik niet meer, maar dat komt volgens mij neer op een paar honderd euro per maand.
Probleem is dat mensen over het algemeen niet staan te dringen om je idee, en een jaar een patent aan moeten houden is dan ook geen uitzondering. Bedrijven zullen het ook zoveel mogelijk rekken om jou dat patent te laten betalen, en op die manier ben je al een paar duizend euro lichter op het moment dat je idee daadwerkelijk uitgevoerd wordt.
Waar je ook mee uit moet kijken is je aandeel in het product. Wanneer je alle investeringen zelf doet is de opbrengst natuurlijk ook 100% voor jou, maar dit komt zelden voor. Wanneer je er zelf bijvoorbeeld 100 euro insteekt, en een ander die in je idee gelooft bijvoorbeeld 1000 erin steekt, zul je maar 10% van de opbrengst krijgen, tenzij je alles goed vast laat zetten in een contract. Deze getallen zijn echter heel erg versimpeld, mocht je idee uberhaupt geproduceerd gaan worden (ik ga er voor het gemak even vanuit dat het een product is) zit er al een paar ton in, afhankelijk van je product.

Maargoed; om het even samen te vatten; als particulier zijnde zou ik dat patent even laten zitten en eerst je idee presenteren aan investeerders, die dan lekker het financiele risico mogen lopen.

Alles kan gewoon veel simpeler; stel een contractje op waarin staat dat iedereen die aanwezig is bij de presentatie het idee ook geheim houdt. Gewoon laten tekenen voor je presentatie.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 16:43
Verwijderd
Argh, dat gebruik van het woord patent is zo fout, in Nederland heet het octrooi voor een industrieel procédé, depot voor een merk- of handelsnaam, een tekening of een model en auteursrecht voor een werk van letterkunde, wetenschap of kunst.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 23:14
Nobucta
Nobucta is offline
Je hebt helemaal gelijk, was er overheen gelezen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 08:11
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 17:43 :
Argh, dat gebruik van het woord patent is zo fout, in Nederland heet het octrooi voor een industrieel procédé, depot voor een merk- of handelsnaam, een tekening of een model en auteursrecht voor een werk van letterkunde, wetenschap of kunst.
Patent is toch gewoon een synoniem van octrooi? Of is een patent allesomvattend met daarin alle elementen die jij noemt?
Oud 30-03-2005, 09:55
ganralph
ganralph is offline
www.vandale.nl
Citaat:
pa·tent (het ~, ~en)
1 octrooi

oc·trooi (het ~, ~en)
1 door de overheid verleend uitsluitend recht voor het maken en verkopen van een artikel of voor het exploiteren van een uitvinding => patent
het woordgebruik is dus niet verkeerd, hoewel ik kan begrijpen dat het in juridische vaktaal anders wordt gebruikt.
Oud 30-03-2005, 10:55
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
ganralph schreef op 30-03-2005 @ 10:55 :
het woordgebruik is dus niet verkeerd, hoewel ik kan begrijpen dat het in juridische vaktaal anders wordt gebruikt.
Ja, dat weet ik. Maar het ging mij primair om de juridische betekenis.
Oud 06-04-2005, 13:23
WickedDevil
WickedDevil is offline
zoek een sponsor ofzo die dat voor je wilt betalen

ot: wat is het?
Oud 11-04-2005, 19:48
dathomaz
dathomaz is offline
Citaat:
dem schreef op 19-03-2005 @ 14:01 :
het zit zo, ik heb een goed idee voor een nieuw product dat heel praktisch is en waar veel vraag naar zou kunnen zijn, nu ben ik wel zo ver dat er een presentatie aan verbonden zou moeten zijn met argumenten en specificaties..

alleen voordat ik zo makkelijk met mijn idee rondstap, zou ik er wel een patent aan moeten verbinden, weet iemand hier meer over?

en onderhandelen met grote bedrijven, zal ook niet zonder gevaar zijn, iemand tips, ervaringen?
Een poos geleden had ik - net zoals jou - ook een geweldig idee om een product op de markt brengen.
Toen ben ik in contact gekomen met een bedrijf dat uitvindingen controleert op haalbaarheid.
Als ze denken dat de uitvinding haalbaar is / markt voor is,
brengen ze de uitvinder (jij dus) in contact met bedrijven waarvan zij denken dat zij jou product wel eens op de markt zou kunnen brengen. Voordat je eventueel jou product aan die bedrijven voor legt, moeten ze eerst een geheimverklaring of iets dergelijks tekenen, voordat ze jou product zien.

Hoe het bedrijf heet, wat hun website of hun telefoonnummer is, dat weet ik niet meer. Ik heb van hun wel een informatieboekje, maar dan zou ik eerst mijn kamer eens moeten opruimen wat ik binnenkort ga doen.
Dus je zult even geduld moeten hebben, maar je hebt er denk ik wel wat aan.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:54
dathomaz
dathomaz is offline
Oja, ik was nog even vergeten te zeggen.
Jij moet een vragenlijst invullen over je product, speciefieke informatie vertellen over je product. Tekeningen / schetsen bij doen of als het kan, het product zelf.
ZIj gaan dan kijken als JOUW idee al dan wel of niet bestaat, voordat ze gaan kijken als het haalbaar is / markt voor is.

Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden, voor zover ik weet een paar honderd euro.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten