Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
We definiëren een optelling door (a,b)+(c,d)=(a+c,b+d) en een vermenigvuldiging door (a,b)*(c,d)=(a*c+b*d,a*d+b*c). De optelling en de vermenigvuldiging in Z voldoen aan dezelfde eigenschappen als in N. Bovendien geldt: a*b=0 <=> a=0 of b=0. Deze laatste eigenschap geeft aan dat Z geen nuldelers heeft, dwz. het is niet mogelijk dat a en b beide ongelijk zijn aan 0 en bij vermenigvuldiging toch 0 opleveren. Nog even wat meer informatie over het getal 0. Het getal 0 zou te maken kunnen hebben met het Griekse woord "oudèn" dat "niets" betekent en met een omikron begint. Er is in oude Indiase teksten ook sprake van het woord "sūnya" dat ook nul betekent en er is zelfs een mogelijke samenhang met het Griekse woord "kenos" dat "het lege" betekent. Ons woord "cijfer" stamt van het Arabische "sifr" dat "leeg" of "nul" betekent, maar dit woord werd uiteindelijk ook op de symbolen 1 t/m 9 overgebracht.
|||
Citaat:
Volledigheidshalve geef ik hier nog even de axioma's van Peano waarmee we de natuurlijke getallen kunnen definiëren: 1) 1 is het eerste element van N 2) Bij ieder element n van N hoort een opvolger n' met n'=n+1 3) 1 kan geen opvolger zijn van een natuurlijk getal 4) m'=n'=>m=n 5) als M een gegeven verzameling is met 1 als element en als voor ieder element n uit M ook n'in M zit, dan geldt: M=N. Op dit laatste axioma berust het principe van volledige inductie. Dit principe gaat als volgt: laat P ![]() i) we bewijzen eerst de juistheid van P(1) ii) we veronderstellen dat voor een zekere k P(k) juist is (dit noemen we de inductiehypothese) en bewijzen vervolgens P(k)=>P(k'). Dit bewijs wordt de inductiestap genoemd. iii) Omdat P(1) geldt en omdat P(k)=>P(k') geldt is P ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is 0 een element van N? en niet: Is 0 een element van N? Leg uit. Het is wel leuk dat je zoveel info geeft, maar het werd niet gevraagd. Naja... laat maar. Het antwoord is gegeven. ![]() |
![]() |
|
![]() |
idd 0 blijt geen element uit N tezijn.
Alle getallen in N zijn eindig en 0 is dat niet. 0 schijnd er tegen woordig vaak in opgenomen te worden omdat het isommige gevballen handig is een NULL waarde te hebben. 0 is geen natuurlijk getal alleen hebben de meeste leerboeken van etegen woordig de neiging gekregen 0 als element van N tezien...
|
![]() |
Hoe zit het eigenlijk met al die andere zoals R en Q etc.?
Het gehele systeem dus! ![]() Het is geen onderdeel van de havo wiskunde B stof, dus ik heb het nog niet gehad...kan iemand mij eens een BEGRIJPELIJKE uitleg daarover geven?? ![]() ![]() Groetjes Ben(die benieuwd is ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
R : verzameling van reele getallen Q : verzameling van breuken Z : verzameling van gehele getallen N : verzameling van natuurlijke getallen voor zover ik weet behoort 0 niet tot N ook geldt: N is deelverzameling van Z Z is deelverzameling van Q Q is deelverzameling van R R is deelverzameling van C dus ook bv. Z is deelverzameling van C enz. [Dit bericht is aangepast door cmoi (27-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Groetjes Ben(die vaak de termen binnen de wiskunde moeilijk kan onthouden en dat makkerlijker vind bij natuur- en scheikunde ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
N: Natuurlijke getallen {0, 1, 2, 3 ...} incl nul!!! Z: Gehele getallen {..., -2, -1, 0, 1, ...} (N + negative gehele getallen) Q: Rationele getallen {..., -3, -(3/5), 0, 1.65, ...} (Z + 'echte' breuken) R: Reële getallen {..., -3, -(3/5), 0, PI, wortel(13), ...} (Q + irrationele getallen) C: Complexe getallen {..., -3, -(3/5), 0, PI, wortel(13), 2 + j, ...} ø: lege verzameling {} Mogelijke bewerkingen: N: + Z: +, -, * Q: +, -, *, % R: +, -, *, %, wortel, log N, Z, Q, R en ø zijn weer te geven op de getallenrechte. Verder heb je ook nog I, de imaginaire getallen... Maar die staan niet op het papiertje ![]() ![]() Zo... voldoende geïnformeerd? ![]() ![]() [Dit bericht is aangepast door eddie (26-03-2002).] |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Groetjes Ben(die het even zal opslaan op zijn pc ![]()
|||
Citaat:
Een extra eigenschap van de verzameling complexe getallen is dat een veeltermvergelijking van graad n altijd n complexe oplossingen heeft, zodat de veelterm in n eerstegraadsfactoren kan worden ontbonden, hetgeen in de verzameling reële getallen niet altijd mogelijk is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() [Dit bericht is aangepast door eddie (27-03-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Groetjes Ben(die voor de rest de uitleg maar aan pol of mathfreak over laat ![]()
|||
Citaat:
Complexe getallen zijn niet op een getallenlijn weer te geven, maar ze zijn wel weer te geven in wat het complexe vlak wordt genoemd. Een complex getal van de vorm a+b*i wordt dan weergegeven als een punt met coördinaten (a,b) in een assenstelsel. De horizontale as heet de reële as en de verticale as heet de imaginaire as. In plaats van het complexe vlak spreekt men ook wel van het getallenvlak van Gauss of het getallenvlak van Argand. In Engelstalige landen spreekt men voornamelijk over het getallenvlak van Argand.
|
![]() |
Even een snel bewijsje :
Onderstel : i>0 =>i^2>0 =>-1>0 (Dit kan niet) Dus moet gelden : -i>0 =>(-i)^2>0 => -1>0 (Dit kan ook niet) De enige mogelijkheid die overblijft is : i=0. Maar bij definitie is i verschillend van nul. Hiermee is aangetoond dat er in de complexe getallen geen orderelatie bestaat. (Ik heb dit bewijsje uit mijn duim gezogen, dus als je er bedenkingen bij hebt, zeg maar. Maar ik denk toch dat het klopt.) |
![]() |
|
![]() |
Het eenheid i is geen veranderlijke. Het is een gedefinieerd getal.
Zoals je het elementaire getal 1 hebt, heb je ook het elementaire getal i. Het is gewoon de definitie. Als je er nog niet over geleerd hebt, is het iets te uitgebreid om te beginnen uitleggen, maar de essentie is dat men kan bewijzen dat de complexe getallen een uitbreiding zijn van de reeële getallen. De analyse van complexe getallen is zeer interessant, en kent zeer vele toepassingen, dus als ik jou was, naar de bieb, en lezen maar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik naar de bieb?? ![]() Maar toch bedankt! ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() *zucht* |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij kan dit niet zie Theorie van Dedekind Volgens de tehorie van Dedekend kun je volgens mij wel de bewerking - uitvoeren op N. Daar bij heb je ook nog * ,/ en ^ of bedoelde je dat je alleen + kunt uit voeren op de getallen in N? wat ik alleen zo ff niet waat waar om je geen * en ^ op de getallen in N zou kunnen uitvoeren. a*b=c een natuurlijk getal maal een natuurlijk getal levert toch altijd een natuurlijk getal en dus ook n^2 = n*n? Of ben ik nu slap een het lullen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelfde geldt voor delen. Echter, de N-verzameling wordt aangeduid (zo ff uit mijn hoofd) als N = {x als element uit N, x + 1} met beginwaarde N = {0} Zal het nog wel even nakijken... |
![]() |
||
Citaat:
De definitie van de optelling gaat als volgt: we stellen a'=a+1 en a+b'=(a+b)', waarbij a'de opvolger van a voorstelt. De definitie van de vermenigvuldiging gaat als volgt: we stellen a*1=a en a*b'=a*b+a. De optelling geeft aanleiding tot de vraag: voor welke x uit N heeft a+x=b een oplossing? Het blijkt dat moet gelden: x=b-a met a<b. We noemen x dan het verschil van b en a. Willen we voor a=b en a>b ook een aftrekking definiëren, dan zien we ons genoodzaakt om N uit te breiden tot Z. Peano's axiomasysteem voor N definieert geen machtsverheffing en is in dat opzicht afwijkend van de gang van zaken in de schoolwiskunde waar men machtsverheffing introduceert als een herhaalde vermenigvuldiging met een zelfde getal. De vermenigvuldiging geeft aanleiding tot de vraag: voor welke x uit N heeft a*x=b een oplossing? Dit leidt tot het begrip deler van een getal. We noemen het getal a een deler van b als er een x uit N te vinden is zodat geldt: a*x=b. Is zo'n x niet te vinden, dan is a geen deler van b en heeft a*x=b dus geen oplossingen. In Z doet zich dezelfde situatie voor, dus willen we getallen a en b vinden waarvoor altijd een x te vinden is zodat geldt: a*x=b, ongeacht of a wel of geen deler van b is, dan dienen we Z uit te breiden tot de verzameling Q van de rationale getallen. Het blijkt dan dat optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen (behalve door 0) in Q altijd uitvoerbaar is. Omdat een getal in Q als een quotiënt a/b van 2 getallen a en b uit Z met b niet 0 kan worden weergegeven en omdat dit quotiënt een breuk wordt genoemd noemen we Q het breukenlichaam (Engels: field of fractions) van Z.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn 3 stappen om een verzameling te definieren: 1) basis: Geef tenminste één element dat tot de verzameling hoort 2) inductie: Geef aan hoe uit een gegeven element en volgend element bepaald kan worden 3) uitsluiting: De betrokken verzameling is uitsluiten opgebouwd uit elementen die verkregen kunnen worden door te starten met (1), en eventueel (2) (herhaald) toe te passen. Voor N geeft dit (met e wordt bedoeld 'element van'): 1) basis: 0 e N 2) inductie: x e N => x + 1 e N 3) uitsluiting: Alleen elementen die door toepassen van (1) en (2) verkregen kunnen worden, behoren tot N. Met 'x => y' wordt bedoelt: ALS x geldt, DAN geldt y. (ALS x, DAN y) In dit geval: ALS x een element van N is, DAN is x + 1 ook een element van N En hier zie je dus de operator (+) staan, die de verzameling N definieert. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|