Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2002, 16:32
Verwijderd
Kee, uit pure interesse open ik eens een topic op L&G

Wat ik al sinds een hele tijd heb is een beetje 'plas'problemen. Ik zal uitleggen wat het is. Tijdens het uitgaan wil het met plassen soms (vaak) niet goed lukken. Als ik dan bij zo'n urinoir in de herenplee sta 'komt het er maar gewoon niet uit' (om het eens cru te zeggen) hoewel ik echt nodig moet. Het lukt dus eigenlijk alleen als ik een 'eigen' pleehok heb met een deur die op slot kan.

Nu heb ik laatst in de Psychologie Magazine gelezen dat dat 'natuurlijk' is omdat de spieren in de onderbuik zich pas ontspannen om ontlasting te laten lopen op het moment dat er een gevoel van veiligheid is, bijvoorbeeld als je alleen bent. Echter, in sommige cafés zijn alleen urinoirs. Dat is dus best wel vervelend. Alleen als ik zo dronken ben dat ik niet merk dat er mensen om me heen staan lukt het wel in een 'gedeelde' plee

Meer mensen hier ervaring mee? 't Is niet echt iets onoverkomelijks, maar soms wel 'n beetje irritant.
Oud 27-03-2002, 17:21
Verwijderd
Ik heb dat overal

Ook als ik in zo'n hok zit, met de deur op slot, dan hoor ik buiten nog altijd mensen rond wandelen en kletsen.. Kan ik niets doen, ook al moet ik nog zo nodig...

Ik heb dat zelfs thuis, heel stom, maar wanneer ik thuis naar de wc ga en mijn moeder is met de was bezig (de wasmachine staat voor de badkamer beneden) dan kan ik ook niets doen...

Is echt onwijs rot, ik kan alleen gewoon naar de wc wanneer ik er zeker van ben dat ik óf alleen ben óf niemand me hoort...

(dit heb ik eigenlijk al zolang ik me kan herinneren, ik doe mijn best ervan af te komen, maar niets helpt )
Oud 27-03-2002, 17:23
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Mijn ex-vriend had dat ook altijd. Hij kon gewoon absoluut niet naar de wc in een openbaar urinoir. Ook niet thuis als ik bijvoorbeeld er naast in de douche stond. Heeft denk ik inderdaad te maken met je niet op je gemak voelen ookal ben je je er niet eens zo bewust van.
Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik een meisje ben want ik kan me best voorstellen dat dat lastig kan zijn.

Oud 27-03-2002, 17:49
Dizzee Rascal
Dizzee Rascal is offline
Citaat:
nare man schreef:

Tijdens het uitgaan wil het met plassen soms (vaak) niet goed lukken. Als ik dan bij zo'n urinoir in de herenplee sta 'komt het er maar gewoon niet uit' (om het eens cru te zeggen) hoewel ik echt nodig moet. Het lukt dus eigenlijk alleen als ik een 'eigen' pleehok heb met een deur die op slot kan.

ik heb dit PRECIES(!!!!!) hetzelfde

Oud 27-03-2002, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik heb dat zelfs thuis, heel stom, maar wanneer ik thuis naar de wc ga en mijn moeder is met de was bezig (de wasmachine staat voor de badkamer beneden) dan kan ik ook niets doen...
Ja, dat heb ik dus ook. Wat dan helpt is met degene die buiten de badkamer staat praten, op één of andere manier word je er dan door afgeleid ofzo..en dan lukt het wel
Oud 27-03-2002, 19:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nare man schreef:
Kee, uit pure interesse open ik eens een topic op L&G

Wat ik al sinds een hele tijd heb is een beetje 'plas'problemen. Ik zal uitleggen wat het is. Tijdens het uitgaan wil het met plassen soms (vaak) niet goed lukken. Als ik dan bij zo'n urinoir in de herenplee sta 'komt het er maar gewoon niet uit' (om het eens cru te zeggen) hoewel ik echt nodig moet. Het lukt dus eigenlijk alleen als ik een 'eigen' pleehok heb met een deur die op slot kan.

Nu heb ik laatst in de Psychologie Magazine gelezen dat dat 'natuurlijk' is omdat de spieren in de onderbuik zich pas ontspannen om ontlasting te laten lopen op het moment dat er een gevoel van veiligheid is, bijvoorbeeld als je alleen bent. Echter, in sommige cafés zijn alleen urinoirs. Dat is dus best wel vervelend. Alleen als ik zo dronken ben dat ik niet merk dat er mensen om me heen staan lukt het wel in een 'gedeelde' plee

Meer mensen hier ervaring mee? 't Is niet echt iets onoverkomelijks, maar soms wel 'n beetje irritant.

Ik ken dit probleem. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je als kind geleerd hebt dat plassen en poepen vies is, en dat je je daarom, als je naast iemand bij zo'n urinoir staat of als er iemand binnenkomt, geremd voelt waardoor het niet lukt. Gelukkig komt dit bij mij niet zo vaak voor.
Oud 27-03-2002, 19:22
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
*herkenning* Heb ik ook.
[edit]zitten helpt wel enigszins[/edit]
Oud 28-03-2002, 08:14
Oen
Oen is offline
Ik stond eens gewoon een kwartier met mijn lul uit de broek te wachten. De mensen liepen naar binnen, deden hun ding en weer naar buiten. En ik stond daar maar. Ben maar weggelopen (had hem wel eerst naar binnen gehesen)Echt irritant. Op school zijn gelukkig normale wc's.
Oud 28-03-2002, 08:16
Oen
Oen is offline
En Mathfreak: thuis hebben ze dat nooit gezegd, ze waren blij als ik eens op de wc plaste want ik deed het meestal gewoon overal behalve daar.
Oud 28-03-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Oen schreef:
En Mathfreak: thuis hebben ze dat nooit gezegd, ze waren blij als ik eens op de wc plaste want ik deed het meestal gewoon overal behalve daar.
Ik dus ook!
Toen ik echt klein was - 3 ofzo - ook, maar toen maakte ik er geen probleem van als mijn moeder mee ging naar de wc.
Maar nu is dat echt anders.. Mijn vriend heeft helemaal geen probleem, hij laat altijd de deur van de badkamer open staan en gaat dan plassen. Ik kan het nog niet eens met de deur op slot

Maar ja, misschien heeft iemand hierboven gelijk met het feit dat ik vroeger heb geleerd dat plassen en poepen vies is en privé...

(overigens heb ik dat niet bij iedereen, bij mijn zus niet en bij een aantal vriendinnen ook niet... Maar bij mijn ouders wél en zelfs bij mijn vriend..)

Hmm.. ik zal mezelf eens aanleren dat ik een veilig gevoel krijg wanneer ik naar de wc ga, ook al staat er iemand voor de deur
Oud 29-03-2002, 09:59
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
nare man schreef:
Paruresis. Verdomd vervelend

Kijk hier en hier.

Het is wel fijn om te merken dat meer mensen het hebben, omdat je dat normaal gesproken niet in de gaten hebt. Schijnt zelfs voor te komen bij 7% van alle mensen!

Oud 29-03-2002, 10:05
mcsun
mcsun is offline
Vergeet ik deze hele goede website...
Oud 10-12-2002, 20:08
Orion16
Orion16 is offline
Oeh, heb ik ook last van, vooral voor zo'n wc waar het heel druk bij is, dat mensen op de deur gaan bonzen enzo.... Daar kan ik al niet tegen dan hoef ik niet meer... Verder mijd ik pisbakken, ik ben wel gesteld op mijn privacy
Oud 10-12-2002, 20:13
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
*Herkenning* ... ook inderdaad wanneer er iemand in een kamer naast ofzow bezig is, of wanneer ik weinig tijd heb ( in de trein, veel mensen in de rij ). Vet irritant
Oud 10-12-2002, 20:15
snoopy
snoopy is offline
nou ik kan wel plassen, maar ik voel me ontzettend ongemakkelijk als ik weet dat iemand het kan horen.
Oud 10-12-2002, 20:18
cotton candy666
cotton candy666 is offline
daar heeft mijn vriendje ook last van

ikkuh niet...
Oud 10-12-2002, 20:22
Verwijderd
Heb ik dus ook last van. Ik ben eigenlijk wel blij om te horen dat ik niet de enige ben. Wat bij mij wel wil helpen is om de tegeltjes om je heen te gaan tellen. Dit klinkt misschien heel stom, maar je wordt dan afgeleid, waardoor je je ontspant.
Oud 10-12-2002, 22:03
funest
funest is offline
heb er ook last van
erg irritant

komt regelmatig voor dat ik helemaal naar restaurant ofzo moet fietsen tijdens het uitgaan omdat in die kroeg geen hokjes wc's zijn. of dat ik sneller naar huis ga ....
Oud 11-12-2002, 09:05
Verwijderd
7% van de mensen dus .. hmm.

En ja, ik ben er 1 van :X
Oud 11-12-2002, 10:06
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
7% van de mensen dus .. hmm.

En ja, ik ben er 1 van :X
Ik dus ook.. Maar ik word er wel steeds makkelijker in, als mensen mij het goede voorbeeld geven en zich voor geen meter schamen hoewel ze weten dat ik ze gewoon lekker hoor kletteren, vind ik het zelf ook steeds minder beschamend... Op vakantie was ik altijd een probleem, soms kon ik wel gewoon zeker vier dagen niet naar de wc gaan... erg vervelend...
Oud 11-12-2002, 10:17
Gatara
Gatara is offline
Het beste is eigenlijk gewoon om je te realizeren dat iedereen poept, plast, scheten laat, een vagina (en voor deze "ook nog een periode") cq penis heeft.

Het klinkt misschien stom maar als je dat eenmaal geaccepteerd hebt, ga je het eigenlijk als heel normaal ervaren en voel je je ook niet geremd.
Ik had vroeger toen ik net ongesteld was geworden het geremd gevoel om naar het toilet te gaan om me te verschonen; omdat ik dan wist dat mede-toiletbezoeksters konden horen dat ik ongesteld was.
Sloeg nergens op dus dat heb ik van me weten af te zetten door me te realizeren dat (bijna) iedere bezoekster ook ongesteld werd. Net zo goed.

Met plassen had ik inderdaad moeite met "het geluid"; maar als je niet teveel druk erop zet en goed mikt dan valt dat wel weer mee. En ook hier moet je je realizeren dat je niet de enige bent die geluid maakt tijdens het plassen.
Het is doodnormaal
Oud 11-12-2002, 14:32
Oen
Oen is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Het beste is eigenlijk gewoon om je te realizeren dat iedereen poept, plast, scheten laat, een vagina (en voor deze "ook nog een periode") cq penis heeft.

Het klinkt misschien stom maar als je dat eenmaal geaccepteerd hebt, ga je het eigenlijk als heel normaal ervaren en voel je je ook niet geremd.
Ik had vroeger toen ik net ongesteld was geworden het geremd gevoel om naar het toilet te gaan om me te verschonen; omdat ik dan wist dat mede-toiletbezoeksters konden horen dat ik ongesteld was.
Sloeg nergens op dus dat heb ik van me weten af te zetten door me te realizeren dat (bijna) iedere bezoekster ook ongesteld werd. Net zo goed.

Met plassen had ik inderdaad moeite met "het geluid"; maar als je niet teveel druk erop zet en goed mikt dan valt dat wel weer mee. En ook hier moet je je realizeren dat je niet de enige bent die geluid maakt tijdens het plassen.
Het is doodnormaal

Ik denk niet dat het klopt wat je zegt, althans ik maak me helemaal nergens druk over mbt geluiden geurtjes etc. maar toch kan ik het gewoon niet. En ik weet heus wel dat iedereen poept, plast, scheten laat, een vagina (en voor deze "ook nog een periode") cq penis heeft. En volgens mij heeft het ook helemaal niks met schaamte te maken.
Oud 11-12-2002, 14:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Oen schreef:
Ik denk niet dat het klopt wat je zegt, althans ik maak me helemaal nergens druk over mbt geluiden geurtjes etc. maar toch kan ik het gewoon niet. En ik weet heus wel dat iedereen poept, plast, scheten laat, een vagina (en voor deze "ook nog een periode") cq penis heeft. En volgens mij heeft het ook helemaal niks met schaamte te maken.
Oo.. als dat niet het geval is, zou je eens kunnen proberen om de kraan open te zetten

(heh.. alleen al bij die gedachte moet ik naar het toilet )
Oud 12-12-2002, 23:33
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
ABgirl schreef:
Heb ik dus ook last van. Ik ben eigenlijk wel blij om te horen dat ik niet de enige ben. Wat bij mij wel wil helpen is om de tegeltjes om je heen te gaan tellen. Dit klinkt misschien heel stom, maar je wordt dan afgeleid, waardoor je je ontspant.
whaaaaaaaaaa het lijkt wel of ik nu mezelf tegen kom

ik tel namelijk ook altijd tegeltjes

ben dus niet de enige lol
Oud 16-12-2002, 21:43
MQ
MQ is offline
kheb het alleen als ik het ff snel wil doen..... dan kan ik echt een kwartier wachten maar gebeurt er niks...als er onbekende mensen erbij zijn kan ik et al wel helemaal vergeten, hoe nodig ik ook moe..... zwaar irri
Oud 17-12-2002, 14:28
Ascona Cruiser
Ascona Cruiser is offline
nou als ik in de kroeg sta heb ik daar geen last van want dan ben ik zat en dus ontspannen, met een volle blaas.
Oud 17-12-2002, 20:19
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
'k vind het ook behoorlijk irritant als er iemand staat te wachten bij het toilet. Dan lukt het bij mij ook (bijna) nooit
Oud 17-12-2002, 20:21
she_devil
she_devil is offline
kzou denk ik wel een verklaring weten met mn geweldige biologische kennis

de blaas wordt namelijk afgesloten door 2 sluitspieren, de buitenste kun je bewust regelen (via je animale zenuwstelsel geloof ik) en de binnenste werkt onbewust, via het parasympatisch zenuwstelsel (dacht ik), dat wil zeggen dat deze spieren alleen werken als je zelf ontspannen bent. als je daar dus met al die mensen staat ben je niet echt ontspannen, en hoe erg je ook je best doet (waardoor het dus nog minder lukt) dr komt niks uit!

denk dat het zoiets is...
Oud 18-12-2002, 12:18
Verwijderd
Oh ja, thuis zette ik heel vaak de kraan aan, zodat men alleen kraan hoorde lopen. Nu ben ik aan het oefenen met dat ding uit, beetje goed mikken, zodat het niet klettert en dat gaat echt goed Kan het nu al ineens (Mijn eigen plas-therapietje...)
Maar ik kan het niet zomaar altijd, alleen op bepaalde tijden.. Voor het slapen gaan, 's ochtends en verder moet de kraan gewoon aan wanneer d'r iemand thuis is
Oud 18-12-2002, 16:24
stout!
stout! is offline
Citaat:
Elvira schreef:
ik heb toen ook heel lang niet meer op de wc durven te plassen.
Waar plaste je dan ?
Oud 18-12-2002, 17:16
Verwijderd
Dat heb ik ook, op school
Oud 19-12-2002, 12:41
RoSaLiNi
RoSaLiNi is offline
(Roos)

Heb ik niet zo vaak, heel soms maar. Wat helpt is de kraan laten lopen, en naar het geluid luisteren
Oud 19-12-2002, 14:02
DarkCat
DarkCat is offline
Ik moet pissen van dit topic!

Euh ik had als kind wel zo mn angst voor vreemde plees.. ik wou op school nooit naar de plee.. dat was echt kut.. want die plees zaten zegmaar zonder 'voorhokje' of halletje, gewoon aan de grote hal vast. Dus als je daar zat te pissen dan zag je onder de deur door AL die mensen voorbij lopen :/

Maarja verder heb ik nu geen problemen meer. Kan mij wat schelen of iemand me hoort plassen of hoort dat ik op de wc het plasticje van een tampon af haal. Ik voel me redelijk snel op mn gemak, maar niet als ik bijvoorbeeld onderweg op vakantie buiten moet plassen.. dan duurt het wel even

Op lowlands hadden ze de plastuit trouwens.. wel een uitvinding.. maar niet als er 30 mannen naar je neplul staan te kijken
Oud 19-12-2002, 14:18
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
proberen iets te lezen terwijl je er staat helpt wel, of gewoon rond kijken, op details letten.

even ontspannen dus ofoz
Oud 21-12-2002, 20:41
Snellius
Snellius is offline
Zeikerds... Oh nee.
Oud 21-12-2002, 21:11
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Blaasontsteking
Oud 22-12-2002, 14:25
2young2live
2young2live is offline
Citaat:
Elvira schreef:
Hehe ja, wat je daar neertypt over ongestel zijn, daar heb ik nu ook last van. Ik vind het echt niet tof als andere mensen naast me in een hokje zitten en ik moet me gaan verschonen, dan ga ik echt zo zacht mogelijk dat papier openscheuren, of ik wacht. En dat plasgeluid, laatste tijd is het wat minder. Maar er waren wel eens moment dat ik de wc doortrok en dan ging plassen, zodat je nix kon haren. En daarna trok ik weer opnieuw door. Eigenlijk wel erg hehe. Maarja nu probeer ik meestal gewoon te "mikken" zodat je niks kan horen ...
haha dat heb ik ook! ik zit altijd heel moeilijk op de w.c. als ik moet plassen, dan leun ik naar de zijkant , ik heb daarbij wel de w.c bril gemold hij zit nu half los en als ik ongesteld ben dan probeer ik alles ook zo zachtjes mogelijk te doen, ook het medicijnkastje héél zachtjes dichtdoen, echt belachelijk want we wonen met drie meiden thuis...
Oud 22-12-2002, 14:45
RoSaLiNi
RoSaLiNi is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Blaasontsteking
(roos)

Ja hoor, chronische blaasontsteking Dat is toch heel iets anders...
Dit is gewoon iets geestelijks.
Oud 22-12-2002, 17:13
Justice
Justice is offline
Citaat:
RoSaLiNi schreef:
(roos)

Ja hoor, chronische blaasontsteking Dat is toch heel iets anders...
Dit is gewoon iets geestelijks.
IS HET!

De beste remedie is idd afleiding zoeken!
Oud 22-12-2002, 17:51
Qimm
Qimm is offline
Als je constant denkt, ik kan het nie ik kan het niet, wordt je super gespannen en kan je het ook niet. Zoals je al zei, als je dronken bent lukt het wel! Nou hoe ontspannen wil je zijn!
Oud 23-12-2002, 12:02
kimmieeee
kimmieeee is offline
ik heb het dus ook maar ik kan ook nie in bussen en vliegtuigen plassen zit je daar 5 uur in het vliegtuig
Oud 23-12-2002, 19:45
Verwijderd
Ik ga waarschijnlijk binnenkort verhuizen.. Nu hebben we de wc in de hal zitten, dus tussen kamer en hal een deur en tussen hal en wc een deur, twee deuren die mogelijk gekletter ofzo tegenhouden.
Maar wanneer we verhuizen, zit er maar 1 deur tussen kamer en badkamer, wel nog een keuken, maar die is klein en er zit geen deur tussen keuken en badkamer... Mja, ik vind het niet zoo erg, maar nu zou men wel mijn mogelijk gekletter kunnen horen in de woonkamer, vind ik niet zo fijn
Mja, met mijn vriend word ik wel steeds losser, ik kan hier al plassen zonder de kraan aan (oh wat erg om zo te zeggen zeg ), maar ik ben bang dat ik dat niet zou kunnen in ons nieuwe appartement...
Ik wil dus zeker weten wat losser worden wat 'naar de wc gaan' betreft (dat is overigens al een gevechtje op zich, in m'n hoofd dan) maar... hoe doe ik dat?
Wanneer ik naar de wc ga en m'n vriend vraagt:'Wat ga je doen?' dan stotter ik rare smoesjes als:'Even m'n tanden poetsen.' of 'Even mijn handen wassen.' Of ik zeg dat ik wat te drinken ga pakken en ga dus gewoon niet naar de wc (Ik ben echt raar hoor.. )
Maar goed, iemand tips?!
Oud 24-12-2002, 13:07
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik ga waarschijnlijk binnenkort verhuizen.. Nu hebben we de wc in de hal zitten, dus tussen kamer en hal een deur en tussen hal en wc een deur, twee deuren die mogelijk gekletter ofzo tegenhouden.
Maar wanneer we verhuizen, zit er maar 1 deur tussen kamer en badkamer, wel nog een keuken, maar die is klein en er zit geen deur tussen keuken en badkamer... Mja, ik vind het niet zoo erg, maar nu zou men wel mijn mogelijk gekletter kunnen horen in de woonkamer, vind ik niet zo fijn
Mja, met mijn vriend word ik wel steeds losser, ik kan hier al plassen zonder de kraan aan (oh wat erg om zo te zeggen zeg ), maar ik ben bang dat ik dat niet zou kunnen in ons nieuwe appartement...
Ik wil dus zeker weten wat losser worden wat 'naar de wc gaan' betreft (dat is overigens al een gevechtje op zich, in m'n hoofd dan) maar... hoe doe ik dat?
Wanneer ik naar de wc ga en m'n vriend vraagt:'Wat ga je doen?' dan stotter ik rare smoesjes als:'Even m'n tanden poetsen.' of 'Even mijn handen wassen.' Of ik zeg dat ik wat te drinken ga pakken en ga dus gewoon niet naar de wc (Ik ben echt raar hoor.. )
Maar goed, iemand tips?!
Zeg gewoon eens 'ik ga even naar de wc' en ga naar de wc en ga gewoon lekker plassen. En dan kijken wat er dan gebeurt. Waarschijnlijk he-le-maal niks!
Als ik naar de wc ga dan roept mn vader weleens vanaf de keuken (zit naast de wc), 'zo, moest je nodig?'.. das wel irritant maar ik ga daarom niet moeilijk doen.
In de kroeg, waar ik regelmatig zit, moet ik ook vaak naar de wc omdat ik daar bier drink en sowieso veel water drink.. I really don't care..

En als je eraan went niet meer zo moeilijk te doen, dan is het in het vervolg echt een stuk makkelijker.. ik had er vroeger ook moeite mee om bij andere mensen in huis enzo naar de wc te gaan maar heb dat mezelf afgeleerd..
Oud 25-12-2002, 19:41
Verwijderd
Citaat:
OcTo schreef:
ik heb dit PRECIES(!!!!!) hetzelfde
idd, en als ik uitga dan durf ik niets te drinken...
Oud 25-12-2002, 20:42
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Als ik naar de wc ga dan roept mn vader weleens vanaf de keuken (zit naast de wc), 'zo, moest je nodig?'.. das wel irritant maar ik ga daarom niet moeilijk doen.

(..)

En als je eraan went niet meer zo moeilijk te doen, dan is het in het vervolg echt een stuk makkelijker.. ik had er vroeger ook moeite mee om bij andere mensen in huis enzo naar de wc te gaan maar heb dat mezelf afgeleerd..
Het heeft niks te maken met schaamte of gewoonte, het is een volledig onbewust fenomeen: je wílt, maar je kúnt niet. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te begrijpen is als je er zelf geen last van hebt, zoals dat ook geldt voor bijvoorbeeld fobieën.
Van mensen met een fobie voor spinnen weten de meeste mensen dat die angst niet iets rationeels is; je kunt volledig op de hoogte zijn van de ongevaarlijkheid van spinnen en toch helemaal histerisch worden als je er één ziet. Zo is het ongeveer ook met paruresis.

Misschien komt het omdat er zo weinig over wordt gesproken en geschreven, maar ik heb nog nooit gehoord van een geval van volled
ige 'genezing'; veel mensen hebben het al járen, en denken vaak dat ze de enige zijn (dit heb ik gelezen op een aantal websites). Het is in elk geval al goed om te weten dat er veel anderen zijn die hetzelfde hebben.
Oud 26-12-2002, 15:01
Phileine
Phileine is offline
Ik heb er niet zo'n last van, als het toilet redelijk schoon is en de deur op slot kan.

Dat mannen zo staand kunnen, naast elkaar, zonder echte afscheiding heb ik nooit gesnapt.

Ik kan niet staand plassen. Misschien stom, maar de meeste mensen plassen als ze onder de douche staan en ze nodig moeten. Dat kan ik niet, hoe erg ik ook moet. Net alsof er iets 'op slot gaat'. :$ Dat is denk ik hetzelfde wat jij hebt, en ongetwijfeld is dat psychisch.
Oud 26-12-2002, 23:22
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Scatterheart schreef:
Dat mannen zo staand kunnen, naast elkaar, zonder echte afscheiding heb ik nooit gesnapt.
Dat wordt als normaal gezien...dus niemand die er raar van opkijkt alleen de dames
Tis best relaxed iedereen blijft tenminste geen uren op die plee hangen....vandaar de korte rij bij de heren altijd
Oud 30-12-2002, 09:07
Choke
Choke is offline
Het is niet zo dat ik gewoon de deur open laat, kdoe het wel op slot, maar kheb er zeker geen problemen mee, en in die bakken ook helemaal niet!.. sja..
Oud 30-12-2002, 15:29
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
mcsun schreef:
Het heeft niks te maken met schaamte of gewoonte, het is een volledig onbewust fenomeen: je wílt, maar je kúnt niet. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te begrijpen is als je er zelf geen last van hebt, zoals dat ook geldt voor bijvoorbeeld fobieën.
Van mensen met een fobie voor spinnen weten de meeste mensen dat die angst niet iets rationeels is; je kunt volledig op de hoogte zijn van de ongevaarlijkheid van spinnen en toch helemaal histerisch worden als je er één ziet. Zo is het ongeveer ook met paruresis.
Ja en nee. Ik snap best dat het voor sommige mensen niet te doen is om 'er gewoon overheen te stappen', maar bij anderen is dat wel degelijk mogelijk. Door zich te leren ontspannen enzovoorts. Ook met (lichte) fobieen kan dat, dat mensen eroverheen komen door de angst aan te gaan of ermee leren om te gaan.

Ik bedoel dus niet mensen met een serieus probleem hier af te doen als 'oh gewoon niet zo aanstellen'! Laat dat duidelijk zijn
Oud 30-12-2002, 20:16
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ja en nee. Ik snap best dat het voor sommige mensen niet te doen is om 'er gewoon overheen te stappen', maar bij anderen is dat wel degelijk mogelijk. Door zich te leren ontspannen enzovoorts. Ook met (lichte) fobieen kan dat, dat mensen eroverheen komen door de angst aan te gaan of ermee leren om te gaan.
En daar geloof ik ook heilig in! Ik wilde alleen duidelijk maken dat paruresis niet per definitie te maken heeft met schaamte of smetvrees of iets dergelijks, terwijl het daar natuurlijk makkelijk mee geässocieerd kan worden. Als ik het goed begrijp beschreef je in je vorige post een soort 'ik wil hier niet naar de wc, want...' fenomeen terwijl paruresis meer iets is à la 'ik wil hier naar de wc maar waarom komt er niks uit? ( klinkt stom, maar zo is het)).

Maar serieus no offence hoor

Regels voor berichten