Citaat:
Balance schreef op 20-02-2005 @ 19:49 :
De Franse.
Ik snap nog steeds niet hoe je met je tong op je gehemelte een r kunt produceren. Is er een bekend woord waarbij ik een idee kan hebben hoe die r dan klinkt?
|
Ik weet niet precies hoe ik uit moet leggen hoe hij klinkt, maar ik kan wel uitleggen hoe je hem ongeveer maakt:
Je zet je tong tegen het stukje gehemelte achter je voortanden, zeg dan eens een L en een D, zodat je dat verschilt voelt. Je houdt je tong anders bij beide letters. De R lijkt er eigenlijk heel veel op, het enige verschil is dat je de achter kant van je tong wat gespannen houdt (zoals bij de L) en de voorkant van je tong ontspannen (zoals bij de D). Probeer woorden zoals krentebrood te zeggen met die
rollende R. Je moet het even voelen, zodra je het weet, verleer je het niet meer.
Maar goed, het kan ook helpen iemand in de buurt te hebben die R met zijn/haar tong kan maken, goed luisteren, kijken en proberen na te doen
(Ik heb er járen over gedaan, mijn ouders en zus hebben allen zo'n tong R, ik dus niet. Dus ja, dat viel meteen op. Het lukte me nóóit, pas toen ik Japans ging studeren ging het ineens goed. (Het advies van mijn leraar: als je de Japanse-R (die ietsje anders is dat de rollende-tong-r) niet kan, zeg dan een D. Op een gegeven moment rolde hij ineens

Een
rollende D

)