Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2004, 13:00
Scheikunde
Ik kom in mijn scheikundeboek zeer vaak scheidingsmethoden tegen, als destilleren, extractie, indampen, filtreren, schiften etc., maar nergens staat een goede definitie van deze begrippen of uitleg waarom je bij bepaalde temperatuur en fase een bepaalde scheidingsmethode gebruikt. Zou iemand de definite kunnen geven van een aantal veel voorkomende scheidingsmethoden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 13:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Scheikunde schreef op 04-04-2004 @ 14:00 :
Ik kom in mijn scheikundeboek zeer vaak scheidingsmethoden tegen, als destilleren, extractie, indampen, filtreren, schiften etc., maar nergens staat een goede definitie van deze begrippen of uitleg waarom je bij bepaalde temperatuur en fase een bepaalde scheidingsmethode gebruikt. Zou iemand de definite kunnen geven van een aantal veel voorkomende scheidingsmethoden?
Destilleren is een scheidingsmethode die berust op verschil in kookpunt, extractie is een scheidingsmethode die berust op verschil in oplosbaarheid in het extractiemiddel, indampen is een scheidingsmethode die berust op het laten verdampen van het oplosmiddel, zodat de opgeloste stof als (zuiver) residu overblijft en filtreren is een scheidingsmethode die berust op verschil in toestand van de stof en deeltjesgrootte.
Oud 04-04-2004, 13:24
tandenborstel
tandenborstel is offline
Zo hier een beginnetje .

Filtreren
Als je een mengsel van een vaste stof en een vloeistof hebt die je wilt scheiden. In een trechter wat filtreerpapier; de vaste stof blijft achter op het filter, de vloeistof loopt er doorheen.

Extractie
Maak gebruik van het verschil in oplosbaarheid van stoffen in soorten oplosmiddelen. Je kan hiermee een bepaald type stof uit een mengsel vaste stoffen of vloeistoffen scheiden.
Bijv. met dichloormethaan kan je caffeine uit koffie scheiden, de caffeine lost op in DCM, de rest niet.

Indampen
Bij indampen heb je een oplossing van een stof in een vloeistof. Bij indampen ga je je mengsel verhitten waarbij de vloeistof (het oplosmiddel) verdampt en en de stoffen met een veel hoger kookpunt (vaak zouten ofso) blijven achter als vaste stof.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 10:44
steerfjuh17
Hoihoi, dis een makkie als je zoals ik scheikunde studeerd :

Extractie:

Het (gedeeltelijk) verwijderen van een stof uit een oplossing door schudden met oplosmiddel, waarin de stof beter oplost.
Het principe rust op selectieve opdeling van stoffen over twee vloeistoffasen.
Wanneer men een afvalstof uit een oplossing haalt mbv extractie, heet dit 'wassen'. Er zijn een aantal soorten extractie: vloeistof-vloeistof (uitschudden in scheitrechter), continue extractie (vast-vloeistof).

Filtratie:

Neergeslagen en adnere vaste onopgeloste stoffen kunnen van een vloeistof gescheiden worden door filtratie, berust op deeltjesgrootte.

Chromatografie:

Dit is een heel groot scala van onderwerpen.. Chromatografie is een scheidingsmethode, die berust op verschillende opdeling van stoffen over twee niet mengbare fasen, de stationaire (meestal loop - vloeistof) en de mobiele fase. Je kent dit wel, is met een silicagel plaatje, twee stipjes erop van bvb een stift, dan ontstaan er na verloop van tijd twee of meerdere kleuren stippen. En deze wordt verder of niet meegesleept naar boven., dit heet DLC.

Hint: als je het niet meer weet, vraag ergens of iemadn een chemisch prakticum heeft, daar staat echt vanalles is..

Suc6!!

Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 16:18
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
erm ben ik nu gek of is chromatografie een analysemethode?
Oud 06-04-2004, 17:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-04-2004 @ 17:18 :
Ook, maar bij chromatografie is er sprake van een verschil in oplosbaarheid, en op grond daarvan is chromatografie ook een scheidingsmethode.
Oud 06-04-2004, 17:11
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-04-2004 @ 17:18 :
Het is allebei.

Bijv. kolomchromatografie ofso dan kan je de verschillende fracties gewoon opvangen, en dan heb je een mengsel gescheiden..

Bij TLC kan je het van het plaatje afkrabben en oplossen.

Etcetera.

En scheiden betekend niet dat je iets hoeft te isoleren natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:12
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
tandenborstel schreef op 06-04-2004 @ 18:11 :
En scheiden betekend niet dat je iets hoeft te isoleren natuurlijk.
Reageren

Regels voor berichten