Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet hoek1 (45 graden) en de schuine zijde (4 meter) Het is een rechthoekige driehoek. Hoe lang is de aangrenzende en de overstaande zijde? Stel: Ik weet hoek1 (45 graden) en de overstaande zijde (1 meter) Het is een rechthoekige driehoek. Hoelang is de schuine en de aangrenzende zijde? Antwoorden svp! ![]() ![]() Moet kunnen ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Je wilt de overstaande weten en je weet de schuine, dus moet je de sinus gebruiken sin(45) = x / 4 x = sin(45) * 4 En voor de aanliggende gebruike je de cosinus cos(45) = x / 4 x = cos(45) * 4 Citaat:
aangrenzende: tan(45) = 1 / x x = 1 / tan(45) schuine: sin(45) = 1 / x x = 1 / sin(45) Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
sin^2 x = 1 - cos^2 x (snij)punten of ongelijkheden oplossen doe je met... Sinus: Sin A = Sin B geeft A = B + k . 2pi of A = pi - B + k . 2pi Cosinus: Cos A = Cos B geeft A = B + k . 2pi of A = -B + k . 2pi Groetjes Ben(die hopelijk zo heeft uitgelegd wat eddie wil weten ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Dank dank dank!! ![]() En hoe gaat deze? 3cos(a) = 4cos(b) D'r moet 1.57 uitkomen (wie herhaalt wordt...) ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
-cos a = 0 cos a = 0 cos a = cos 1,57 a = 1,57 + k . 2pi of a = -1,57 + k . 2pi a = 1,57 Groetjes Ben(die net een tentamen over dit onderdeel heeft gehad ![]()
|
![]() |
We zijn nu snijpunten aan het berekenen van de functie 3 cos a ten opzichte van 4 cos b
3cos x = 4 cos x 3 cos x - 4 cos x = 0 (alles naar 1 kant brengen) -cos x = 0 cos x = 0 / -1 cos x = 0 cos x = inv. cos 0 cos x = cos 1,57 (cos 1,57 is hetzelfde als 0, maar op deze manier kan ik de cos aan de linkerkant wegwerken) x = 1,57 + k . 2pi of a = -1,57 + k . 2pi We weten nu waar de snijpunten zich voordoen. (op de x-coördinaat) K is een geheel getal waarmee je de volgende snijpunten kunt berekenen. Je hebt een sinusoïde, en dus komen dezelfde (snij)punten in principe oneindig voor en verandert alleen de x-coördinaat. x = 1,57 + 0 . 2pi = 1,57...je antwoord. x = 1,57 volgende punt is x = 1,57 + 1 . 2pi x = 7,85 De y waarden kun je uitrekenen door de gevonden x-waarden in de formule 3cos x of 4 cos x in te vullen TIP: Stel je rekenmachine in op RADIALEN! ![]() Mijn tentamen ging aardig. Had een 5,8. Zaten een heleboel domme fouten in gewoon. Met name met de kettingregel. Was vergeten met haakjes te werken. Daardoor kreeg ik 3e graadsvergelijkingen die ik niet kan oplossen.(aantal keer voorgekomen) En ik doe spoedonderwijs, dus waar je normaal 20 weken de tijd voor hebt om te leren, moest ik in 6 weken doen...tja, je bent jong en je wilt wat he! ![]() Groetjes Ben(die voor het examen nog even goed gaat oefenen, en weet dat het een stuk hoger kan...afgezien van het meetkunde onderdeel dan ![]()
|
![]() |
Overigens werken we bij voorkeur met exacte waarden.
Dus cos 0 = cos 1,57 maar nauwkeuriger is cos 1/2pi. Daarvoor moest je dat tabelletje uit het hoofd kennen als je dat nog weet! ![]() Groetjes Ben(die dat niet uit het hoofd heeft geleerd en daar een handig voor truukje voor weet om er toch achter te komen ![]()
|||
Citaat:
Laat de lengte van een rechthoekszijde x zijn, dan heeft de andere rechthoekszijde in dit geval ook de lengte x en geldt er volgens de stelling van Pythagoras: x^2+x^2=4^2, dus 2*x^2=16, ofwel x^2=8, dus x=sqrt(8)=2*sqrt(2). Als je een rechthoekige driehoek hebt met hoeken van 30° en 60° en als de kleinste rechthoekszijde de lengte x heeft, dan heeft de schuine zijde een lengte 2*x en heeft de grootste rechthoekszijde de lengte x*sqrt(3). Dit betekent dus dat je in rechthoekige driehoeken met hoeken van 30°, 45° of 60° de onbekende zijde ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Wat ook de eigenlijke bedoeling is van dit topic ![]() ![]() ![]() [Dit bericht is aangepast door eddie (28-03-2002).] |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Wiskunde 3e jaar slecht jojojojojo1 | 28 | 23-01-2010 11:33 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
wiskunde b1:hoe breken je helling in verschillende manieren halilo | 8 | 12-02-2004 16:32 | |
Eindexamens 2003 |
VMBO-t Wiskunde Verwijderd | 43 | 25-05-2003 16:44 | |
Goniometrie + GR Balance | 4 | 13-03-2003 17:44 | |
Wiskunde : meetkunde som een kleine tiran | 29 | 22-12-2002 18:51 | |
radialen sjoerdtel | 2 | 27-04-2001 08:31 |