Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2007, 07:27
Verwijderd
Hallo!

Even een vraagje. Ik krijg binnenkort voor het eerst een spiraaltje. Mijn arts vertelde me dat het erg zeer kan doen, omdat de baarmoedermond nog niet opgerekt is geweest (ivm geen kinderen hebben gehad).
Nu heb ik 2x naproxen meegekregen om 2 uur van te voren te nemen om te ontspannen en tegen eventuele pijn. Heeft iemand hier toevallig nog wat tips, om het comfortabeler te maken?
Hoeveel last heb jij er tijdens het inzetten en naderhand van gehad?

Alvast bedankt!

PS: FB; als dit toch in het piltopic moet, laat het me ff weten!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 07:38
Calyx
Calyx is offline
Een vriendin van me heeft'm al een jaar.
Het moment van inbrengen is ongemakkelijk vertelde ze maar het heeft bij haar geen pijn gedaan.

Succes
Oud 08-11-2007, 12:43
Verwijderd
Ik ga hem ook laten zetten. Ben er gister nog voor naar de dokter geweest. Hij vertelde me dat de een het als heel pijnlijk ervaart en de ander fluitend naar buiten loopt. Hij raadde me aan om er voor te zorgen dat je goed uitgerust bent. Dan ben je meer ontspannen namelijk. Ook zei hij dat ik het beste iemand mee kon nemen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Ook zei hij dat ik het beste iemand mee kon nemen.
Haha, dan ben ik juist niet ontspannen!

Dames, bedankt voor de tips!

Iemand nog wat tips?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 17:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik dacht dat je het beste tijdens een bepaalde periode in je cyclus kon gaan voor het laten inbrengen van een spiraaltje. Ik dacht juist tijdens je menstruatie maar dat weet ik niet zeker. Kan je wel vinden door even te googelen denk ik.
Oud 08-11-2007, 18:02
Mara
Mara is offline
Wat zijn de voordelen van het spiraaltje ten opzichte van de pil (behalve het er niet aan hoeven denken)?

Heeft het invloed op gewicht, honger, libido etc.?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat je het beste tijdens een bepaalde periode in je cyclus kon gaan voor het laten inbrengen van een spiraaltje. Ik dacht juist tijdens je menstruatie maar dat weet ik niet zeker. Kan je wel vinden door even te googelen denk ik.
Ja moet op de derde dag van je menstruatie
dan staat je baarmoedermond het verste open namelijk
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Wat zijn de voordelen van het spiraaltje ten opzichte van de pil (behalve het er niet aan hoeven denken)?

Heeft het invloed op gewicht, honger, libido etc.?
Je wordt veel minder ongesteld.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 20:11
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Je wordt veel minder ongesteld.
Of helemaal niet meer .
Oud 09-11-2007, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Of helemaal niet meer .
zoals waarschijnlijk bij mij bij mij het geval zal zijn.
En het voordeel dat ik niet meer aan de pil hoef te denken. Nu vergeet ik hem regelmatig. K mag blij zijn dat ik nog niet zwanger ben. Liever maar voorkomen dan genezen. Plus dat ik nu de diane slik en dat toch een redelijk zware pil is. Maar voor acne heb ik hem niet meer nodig.

En dat van de 2e a 3e dag van de menstruatie in laten brengen klopt ja.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 18:21
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Mijn arts vertelde me dat het erg zeer kan doen, omdat de baarmoedermond nog niet opgerekt is geweest (ivm geen kinderen hebben gehad).
Mijn huisarts vond het allemaal prima, zij heeft tot nu toe nog in geen enkel geval negatieve ervaringen gezien.

Mijn overwegingen waren:
- Het is een betrouwbaardere anticonceptiemethode dan de anticonceptiepil, zeker in de praktijk, omdat je daarbij goed moet letten op het regelmatig innemen en vooral niet vergeten.
- In de familie van vaders kant komt trombose voor en in die van moeders kant 'slechte bloedvaten'.
- Ik heb last (gehad) van stemmingswisselingen, en het kan goed zijn dat die nu ik gestopt ben met de anticonceptiepil weer wat zullen afvlakken; ik kan daar nu nog niet echt iets over zeggen, ik heb het Mirena-spiraaltje pas ongeveer 3 maanden geleden laten plaatsen.

Toen ik bij de gynaecoloog langs ging, benadrukte hij nog maar eens dat vrij pijnlijk zou zijn - ik dacht: "Fijn dat U er nog even over begint, ja " - en hij vroeg me of ik het echt zeker wist .

Citaat:
Nu heb ik 2x naproxen meegekregen om 2 uur van te voren te nemen om te ontspannen en tegen eventuele pijn. Heeft iemand hier toevallig nog wat tips, om het comfortabeler te maken?
Hoeveel last heb jij er tijdens het inzetten en naderhand van gehad?
Wat je aan pijnstilling hebt meegekregen is volgens mij wel ruim voldoende. Wat ik je zou willen aanraden is om geheel ontspannen (inclusief bovenbenen) te liggen. Dat is niet makkelijk als je nog nooit eerder een gynaecologisch onderzoek hebt gehad, en bij een gynaecologische stoel met voetsteunen is dit volgens mij nog iets lastiger dan bij een met beensteunen. Houd je aandacht gericht op het ontspannen, bovendien leidt dat je af van wat er verder gebeurt.

Misschien stel je het je altijd erger voor dan dat het in werkelijkheid is, dus dan valt het alleen maar mee .

Na het plaatsen kan er een kleine bloeding optreden. Het zijn vooral krampen waar je naderhand wat last van hebt, maar na de eerste dag nemen die duidelijk af in intensiteit. Nu, ongeveer 3 maanden later, denk ik wel eens te merken dat er minieme krampjes optreden, bijvoorbeeld bij inspanning of stress, maar dat voelt alleen maar grappig aan i.p.v. vervelend .

Succes !
Oud 12-11-2007, 11:55
Verwijderd
hey bedankt voor de informatie!! Ik zie het al wel zitten. Is het spiraaltje ook meteen veilig? Of is het eerst weer een maandje onveilig?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 15:54
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
hey bedankt voor de informatie!! Ik zie het al wel zitten. Is het spiraaltje ook meteen veilig? Of is het eerst weer een maandje onveilig?
Graag gedaan. Ik ben er zelf erg tevreden over, ik hoop dat jij dat ook zal zijn .

Het is meteen veilig tenzij het ding niet op z'n plaats zit, dat wil zeggen in je baarmoeder. Dit wordt direct na het plaatsen gecontroleerd met een transvaginale echografie. Na 2 à 3 maanden moet je nog een keer terug, o.a. om te controleren of het ding nog op z'n plek zit. Zo'n controle is volgens mij maar eenmalig, als ook dan alles in orde is, kun je ervan uitgaan dat dat de komende 5 jaar zo zal blijven.

Wat als grootste nadeel van het Mirenaspiraaltje wordt ervaren, is dat - m.n. als je menstruatie uitblijft - je niet kunt 'controleren' of er geen zwangerschap is opgetreden. Volgens mijn huisarts leert de ervaring dat een paar keren een zwangerschapstest doen voldoende is om gerust te stellen dat het inderdaad werkt .
Oud 13-11-2007, 21:04
Mara
Mara is offline
Hmm, voor die voordelen..

Ik slik de pil door, dus wat dat betreft maakt 't niet veel uit, ben niet veel ongesteld. Vergeet 'm ook nauwelijks.

Heb alleen 't idee dat die pil dus nogal invloed heeft op m'n gemoedstoestand. Als 't spiraaltje daarvoor niet beter is, dan jammer
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 09:48
Drez
Drez is offline
Er zijn ook spiraaltjes die zonder hormonen werken.
Oud 14-11-2007, 16:21
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Er zijn ook spiraaltjes die zonder hormonen werken.
Jij bedoelt waarschijnlijk het koperspiraaltje, maar dat heeft belangrijke nadelen t.o.v. het Mirenaspiraaltje. Het koperspiraaltje is minder betrouwbaar dan het hormoonspiraaltje (0,8% vs. 0,1-0,2% kans op zwangerschap over een periode van 1 jaar), en de menstruatieduur en het bloedverlies kunnen toenemen.
Oud 14-11-2007, 16:44
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:

Ik slik de pil door, dus wat dat betreft maakt 't niet veel uit, ben niet veel ongesteld. Vergeet 'm ook nauwelijks.

Heb alleen 't idee dat die pil dus nogal invloed heeft op m'n gemoedstoestand. Als 't spiraaltje daarvoor niet beter is, dan jammer
Gebruik van het Mirenaspiraaltje kent ongeveer dezelfde bijwerkingen als de pil, het is immers ook een hormonale anticonceptiemethode. Het zou kunnen dat de bijwerkingen bij gebruik van het Mirenaspiraaltje milder zijn, omdat het lokaal werkt.

Kun je niet een tijdje stoppen met de pil? Dan kun je erachter komen of de klachten die je hebt gerelateerd zijn aan pilgebruik.
Oud 14-11-2007, 17:16
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:

Al eens gedacht aan de Nuvaring?
Oud 14-11-2007, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Gebruik van het Mirenaspiraaltje kent ongeveer dezelfde bijwerkingen als de pil, het is immers ook een hormonale anticonceptiemethode. Het zou kunnen dat de bijwerkingen bij gebruik van het Mirenaspiraaltje milder zijn, omdat het lokaal werkt.

Kun je niet een tijdje stoppen met de pil? Dan kun je erachter komen of de klachten die je hebt gerelateerd zijn aan pilgebruik.
Dit is niet helemaal waar. De huisarts heeft me uitgelegd dat er 2 verschillende hormonen zijn. In de pil zitten allebei de hormonen (vandaag combinatiepil). In het mirena spiraaltje zit maar 1 van de 2. Vandaar mijn totaal verschillende reacties op de twee. (zie pil topic)

Het is maar net hoe je lichaam op enkel dat ene hormoon reageert.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 11:03
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Al eens gedacht aan de Nuvaring?

Daar ben ik inderdaad op overgestapt na 3 verschillende pillen te hebben gebruikt. Ik reageerde slecht op alle 3 Ik vind de nuva ring geweldig.

Voor mij was de overweging nuva ring of spiraaltje en ben toen dus voor de eerste gegaan.
Oud 17-11-2007, 14:56
Drez
Drez is offline
Citaat:
Jij bedoelt waarschijnlijk het koperspiraaltje, maar dat heeft belangrijke nadelen t.o.v. het Mirenaspiraaltje. Het koperspiraaltje is minder betrouwbaar dan het hormoonspiraaltje (0,8% vs. 0,1-0,2% kans op zwangerschap over een periode van 1 jaar), en de menstruatieduur en het bloedverlies kunnen toenemen.
Uhuh, daarom heb ik hem ook niet. Maar ik kan niet tegen hormonen dus eigenlijk is er geen ´oplossing´. Bla.
Oud 18-11-2007, 18:05
Luna
Luna is offline
ik heb m een paar weken geleden laten zetten en heb ongeveer 3 dagen buikkramp gehad, t voelt zoals menstruatiepijn in je onderbuik maar dan wat heftiger. en daarna heb ik 2 dagen krom gelopen van de rugpijn, kán ook een bijwerking zijn. Maar achteraf vond ik het allemaal erg meevallen(na alle gruwel verhalen) en het weegt niet op tegen de voordelen
edit: ik heb wel t gewone spiraaltje, zonder hormonen.
Oud 18-11-2007, 18:21
Farfalla
Farfalla is offline
Ik heb het spiraaltje nu bijna 2 jaar en ben er heel erg tevreden over. Ik hoef nergens meer aan te denken en ik ben inderdaad bijna niet meer ongesteld. Ik vind het ook een voordeel dat het spiraaltje minder hormonen bevat dan de pil. Wel heb ik af en toe last van licht tussentijds bloedverlies.

Het inbrengen viel heel erg mee. Het voelde wel een beetje naar/raar, maar echt pijn deed het niet. Ik raad je aan geen speciale forums over dit spiraaltje op te zoeken want dan word je wel erg bang gemaakt.

Regels voor berichten