Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2006, 17:12
Stefanie
Stefanie is offline
Of stampot?

Ik weet dat het een winterkost is, maar waarom zou je het zomers dan niet kunnen maken?

Welke stamppot vind jij het lekkerst?
Advertentie
Oud 14-09-2006, 17:16
MTpower
MTpower is offline
Het kan, natuurlijk... maar ik vind het echt niet lekker om stamppot te eten in de zomer.
Oud 14-09-2006, 17:19
Verwijderd
't Is gewoon echt wintereten. Sowieso boerenkool - voor stamppot boerenkool dus - erg duur zomers.
Stamppot sla of andijvie kan ik 's zomers wel prima eten, maar hutspot en stamppot boerenkool vind ik gewoon niet lekker, dat smaakt naar winter.
Oud 14-09-2006, 17:20
Stefanie
Stefanie is offline
Waarom is het dan wintereten? behalve dat het in de winter goedkoper is?
Oud 14-09-2006, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 14-09-2006 @ 18:20 :
Waarom is het dan wintereten? behalve dat het in de winter goedkoper is?
Omdat het erg zwaar is, 't is enorm rijk aan weet-ik-veel-wat, 's winters heb je zwaarder eten nodig, omdat je meer energie nodig hebt om warm te blijven.
Oud 14-09-2006, 17:24
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-09-2006 @ 18:22 :
Omdat het erg zwaar is, 't is enorm rijk aan weet-ik-veel-wat, 's winters heb je zwaarder eten nodig, omdat je meer energie nodig hebt om warm te blijven.
Oké daar heb je wel gelijk in.
Oud 14-09-2006, 17:59
Broeder
Broeder is offline
Andijviestampot is gaaf, groente niet eten omdat het het juiste seizoen niet zou zijn niet.
Oud 14-09-2006, 18:01
RodeKrab
RodeKrab is offline
Het valt zwaar en dat is niet echt fijn bij hogere temperaturen vind ik..
Oud 14-09-2006, 18:23
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Eens met de TS. Mijn moeder ook altijd: "Hutspot maak ik niet in de zomer, dat is typisch iets voor in de winter." Oke, dat is zo, maar als ik er zin in heb in de zomer, waarom zou ik dat dan niet maken he?
Oud 14-09-2006, 19:57
Miracle
Miracle is offline
Ik hou niet zo van hutspot/stamppot, dus ik vind het wel prettig dat het niet door het hele jaar gegeten wordt.
Oud 14-09-2006, 20:01
Henkje
Henkje is offline
Ik vind hutspot altijd ranzig en kijk er altijd raar van op dat mensen het sowieso eten...
Oud 14-09-2006, 20:02
Verwijderd
Citaat:
RodeKrab schreef op 14-09-2006 @ 19:01 :
Het valt zwaar en dat is niet echt fijn bij hogere temperaturen vind ik..
Ja, precies. In de winter eet ik het heel makkelijk, absoluut geen last van, heel lekker ook. Maar 's zomers heb ik sowieso al niet echt veel zin in warm eten, ook niet echt in aardappels... dusss... mja, al helemaal niet in stamppotten
Oud 14-09-2006, 20:04
Verwijderd
Ik heb eergisteren hutspot gegeten.
Oud 14-09-2006, 20:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Andijviestamppot maak ik nog wel eens in de zomer maar de rest vind ik echt wintereten omdat het zo zwaar is en omdat het voor mij bij koud weer buiten hoort enzo. Tis gewoon ook een gevoel ofzo.
Oud 15-09-2006, 08:30
suvórov
suvórov is offline
Laatst dacht ik 'zal ik boerenkool maken?', maar uiteindelijk werd het spaghetti met pesto. Het kan dus niet in de zomer.
Oud 15-09-2006, 09:45
Verwijderd
andijvie is een zomer stampot
Oud 15-09-2006, 10:25
Verwijderd
Ik vind hutspot niet 'zwaar' trouwens. Als ik aardappelpuree met daarbij worteltjes en vooraf een uientaartje zou maken, ofzo, dan zou dat toch ook niet 'echt wintereten' zijn?
Spek en rookworst zijn wel weer 'zwaar', maar geen noodzakelijk onderdeel van hutspot.
Oud 15-09-2006, 13:58
Otis
Otis is offline
zomer of winter het is ranzig. Alleen zuurkool kan ik nog redelijk waarderen.
Oud 15-09-2006, 14:20
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-09-2006 @ 21:04 :
Ik heb eergisteren hutspot gegeten.
Gelukkig ben ik niet de enige

Was het lekker Sarah?
Oud 15-09-2006, 14:34
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik vind het heel lekker, maar met warm weer eet ik liever geen massief, warm eten. Daarentegen maak ik in de winter ook zelden pastasalades.
Oud 15-09-2006, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-09-2006 @ 15:34 :
Ik vind het heel lekker, maar met warm weer eet ik liever geen massief, warm eten. Daarentegen maak ik in de winter ook zelden pastasalades.
Ja, precies. 's Zomers heb ik echt zin in pasta, olijven, pesto, mozzarella etc, 's winters heb ik veel liever een groot bord boerenkool met rookworst en zure haring.
Oud 15-09-2006, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 15-09-2006 @ 15:20 :
Gelukkig ben ik niet de enige

Was het lekker Sarah?
erg lekker
Oud 15-09-2006, 15:15
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-09-2006 @ 16:05 :
erg lekker
Ik ga van de week andijviestampot met spekjes maken, de laatste keer smaakte dat erg goed!
Oud 15-09-2006, 17:53
reine claude
reine claude is offline
Ik heb vandaag zuurkool met worst op, lekker
Oud 15-09-2006, 19:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
net als pepernoten voor de winter en paaseieren voor de lente, seizoenen gewoon gescheiden houden . ik hou persoonlijk erg van hutspot met saucijzen, slastampot vind ik ook nog wel oke, andijvie, maar geen boerenkool. zuurkool soms met rookworst (en roomboter).
Advertentie
Oud 15-09-2006, 20:07
grandmommy
grandmommy is offline
in de winter: zware hutspot met veel ui en grof gestampte aardappelen, goeie vleesjus ( dus niet uit een pakje) en een mooie rookworst of een speklapje

in de zomer: lichte hutspot met in verhouding veel wortelen, bijna puree-achtig gestampte aardappelen, weinig ui. eventueel wat rozijntjes erdoor, geen jus of saus, geen vlees of hooguit wat krokant gebakken spekjes door de hutspot. een zoete al wat afgekoelde hutspot is zo lekker

ik eet eigenlijk liever in de zomer hutspot dan in de winter, en dat is dan nog niet eens met een bepaalde voorkeur voor een van bovenstaande bereidingen.
Oud 15-09-2006, 22:36
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-09-2006 @ 20:13 :
net als pepernoten voor de winter en paaseieren voor de lente, seizoenen gewoon gescheiden houden . ik hou persoonlijk erg van hutspot met saucijzen, slastampot vind ik ook nog wel oke, andijvie, maar geen boerenkool. zuurkool soms met rookworst (en roomboter).
pepernoten in de winter ? Pepernoten zijn voor sinterklaas en bij mijn weten begint de winter toch echt pas 22 december.
Oud 17-09-2006, 12:43
RodeKrab
RodeKrab is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-09-2006 @ 21:02 :
Ja, precies. In de winter eet ik het heel makkelijk, absoluut geen last van, heel lekker ook. Maar 's zomers heb ik sowieso al niet echt veel zin in warm eten, ook niet echt in aardappels... dusss... mja, al helemaal niet in stamppotten
Vandaar Andijvie is nick
Oud 17-09-2006, 15:33
Azaelia
Azaelia is offline
Als het een warme zomerdag is heb je gewoon iets nodig wat een beetje afkoeld. Sla of zo, ijs, dingen die je rustig kan eten. In de winter is het kouder en heb je weer behoefte aan iets warmers, zoals stamppot. Iets wat gewoon lekker snel je weer een beetje opwarmt van binnen. (klinkt idioot, I know)
Daarnaast is hutspot gewoon niet lekker.
Oud 17-09-2006, 18:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-09-2006 @ 23:36 :
pepernoten in de winter ? Pepernoten zijn voor sinterklaas en bij mijn weten begint de winter toch echt pas 22 december.
natuurlijk. je hebt helemaal gelijk.
Oud 21-09-2006, 00:56
Roos
Roos is offline
Mijn moeder heeft ooit een hele stampij in de AH gemaakt omdat de erwtsensoep-groenten in MAART al uit het assortiment gehaald werden. Volgens de AH was erwtensoep 'wintereten'.
Toevallig sneeuwde het die dag, dus het was de perfecte erwtensoep dag

Anyway, ik eet regelmatig andijviestamppot in de zomer, vind ik lekker. Iets als erwtensoep zou ik niet zo snel in de zomer eten.

Overigens doet iedereen alsof het van april tot september superwarm weer is... eeuuhh?
Oud 21-09-2006, 14:07
zus en zo
zus en zo is offline
Boerenkool is ook pas lekker als er een nacht vorst overheen is gegaan.

en tsja, van stamppot krijg je t warm, dus ik heb er niet zo'n behoefte aan in de zomer, net als soep.

maar ik verlang wel naar die koude dagen en nachten... weer lekker stamppot met een gehaktbal eten
Oud 22-09-2006, 06:56
Verwijderd
de lekkerste stamppot is broccolie stamppot.
Oud 22-09-2006, 08:24
Traumtaenzer
Traumtaenzer is offline
Stampot...ja, ik geef jullie wel gelijk. Is wel een wintereten, maar nu krijg ik er spontaan trag in.
Het lifst met andijvie, veel ui en spekkies, misschien een worstje erbij...hmmmm....

Met broccoli heb ik nog nooit op, lijkt me wel lekker...
Oud 22-09-2006, 10:37
DE_BITCH
DE_BITCH is offline
Hutspot is Goor. -.-
Oud 22-09-2006, 11:24
Verwijderd
Ok, ik heb nu officieel zin in boerenkool met rookworst en zure haring. En het is super warm buiten
Oud 22-09-2006, 13:32
Tim
Tim is offline
ik wil altijd Andijvie stamppot eten . maar dat mag van mijn ouders niet . Ik weet niet wat er zo raar aan is als ik het in de zomer vraag
Oud 22-09-2006, 14:04
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 21-09-2006 @ 15:07 :
Boerenkool is ook pas lekker als er een nacht vorst overheen is gegaan.
Niet alleen met boerenkool zo
Maar je hebt wel gelijk, eerst moet de vorst er overheen
Oud 22-09-2006, 17:34
dark princess
dark princess is offline
ik kijk altijd vreemd op als mensen hutspot maken en als ze het nog opeten ook (traumatische ervaring mee gehad )
Oud 22-09-2006, 22:26
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-09-2006 @ 15:04 :
Ik heb gisteren boerenkool gegeten en het was héérlijk.
Oud 22-09-2006, 22:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-09-2006 @ 15:04 :
Vooral met boerenkool, dat is echt veel lekkerder Dus toch nog maar even geduld hebben dan
Oud 24-09-2006, 15:03
Maresa
Maresa is offline
Ik drink het hele jaar door warme chocolademelk. Kijken mensen me ook raar om aan.

TERWIJL ZE ZELF AAN DE KOFFIE EN THEE ZITTEN!

Dus dan denk ik: doe normaal.

Met 'winterkost' is het ook zo denk ik. Net of je alleen aardappelrijke gerechten in de winter mag nemen. Het is dat ik er niets aan vind, maar anders had ik het ook in de zomer gegeten

Edit @ Andijvie: wie zegt dat het wintereten ís? Ik vraag me echt af wie dat heeft bepaald. Naar mijn idee is het gewoon een (achterhaalde) opvatting.
Oud 30-09-2006, 19:29
Verwijderd
Het is weer boerenkooltijd I looove boerenkool. Ik vind het trouwens ook stom dat je het alleen in de winter 'mag' eten. Maar boerenkool groeit toch meestal alleen in de winter, iig, 's Zomers is er nooit verse boerenkool in de winkels, alleen van die diepvriespakken
Oud 30-09-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Maresa schreef op 24-09-2006 @ 16:03 :
Edit @ Andijvie: wie zegt dat het wintereten ís? Ik vraag me echt af wie dat heeft bepaald. Naar mijn idee is het gewoon een (achterhaalde) opvatting.
't Zijn toch echt winter-gewassen die gebruikt worden? Boerenkool, winterpeen. Vroeger at je de gewassen van het seizoen, en 's winters was dat dus hutspot en stamppot boerenkool. Dat je het nu ook 's zomers kan eten verandert dat natuurlijk, maar voor mij geldt dat we hutspot en stamppot vroeger alleen 's winters aten, en daarom is het voor mij echt winter-eten, en voor veel mensen met mij denk ik. Er is niet een iemand die heeft bepaald dat het winter-eten is, 't is gewoon zo ontstaan en blijven hangen in gewoontes van mensen.
Oud 30-09-2006, 22:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ga morgen stamppot andijvie maken met spekjes en rookworst, ben benieuwd hoe het smaakt met dit weer Ik heb er wel weer trek in
Oud 30-09-2006, 23:25
Roos
Roos is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-09-2006 @ 21:33 :
't Zijn toch echt winter-gewassen die gebruikt worden? Boerenkool, winterpeen. Vroeger at je de gewassen van het seizoen, en 's winters was dat dus hutspot en stamppot boerenkool. Dat je het nu ook 's zomers kan eten verandert dat natuurlijk, maar voor mij geldt dat we hutspot en stamppot vroeger alleen 's winters aten, en daarom is het voor mij echt winter-eten, en voor veel mensen met mij denk ik. Er is niet een iemand die heeft bepaald dat het winter-eten is, 't is gewoon zo ontstaan en blijven hangen in gewoontes van mensen.
Boerenkool enzo is er gewoon het hele jaar door, alleen omdat het zolang goed blijft, is het extra handig in de winter.

Het ligt ook het hele jaar in de winkels, maar alleen in de winter verkoopt het goed
Oud 01-10-2006, 00:25
Rockmatic
Rockmatic is offline
Nou ik vindt het smerig! Swinters of Zomers of wanneer dan ook.. Komt vooral door de aardappels. Ik vindt aardappels zelfs zo vreselijk dat ik geneens patat luus!! Behalve frietjes van de Mac Met die overheerlijke geheime saus!
Oud 01-10-2006, 06:14
Verwijderd
andijvie wordt met name geoogst in de herfst trouwens. In de winter komt het uit kassen.
Oud 01-10-2006, 07:50
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
slastamppot of boerenkoolstamppot
Oud 01-10-2006, 11:14
Hagel
Hagel is offline
Het is al vaker gezegd maar als het warmer is vind ik stamppot gewoon te zwaar. Vanavond ga ik waarschijnlijk wel hutspot maken

Rauwe andijviestamppot en zuurkoolstamppot is ook erg goed

Regels voor berichten