Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2003, 00:01
Verwijderd
Best een interessant programma gezien vanavond. (Kanaal 2) Het was natuurlijk erg overdreven Amerikaans en nogal zieltjeswinnend opgesteld, maar er zijn een aantal interessante dingen getoond.
Verondersteld dat er geen beelden zijn gemanipuleerd en de journalisten en andere getuigen de waarheid spreken natuurlijk. Ik heb het helaas niet helemaal gezien. Het ging over Katya Rivas uit Bolivia. Deze vrouw zou elk jaar op Goede Vrijdag stigmata krijgen en in contact staan met Jezus. Op een gegeven moment filmden ze haar tijdens een onderzoek en ze voerde (via Jezus dan) een direct gesprek met iemand die zich in een andere (geluiddichte) kamer bevond. Ze filmden haar terwijl de stigmata ontstonden (beginnend met piepkleine wondjes van de doornenkroon) en ook de miraculeuze genezing ervan. De dag erna waren de openliggende wonden alweer bijna verdwenen en genezen, zacht, zonder korsten. Haar gezicht dat helemaal gekneusd was, zag er weer gaaf uit.
Nog een opmerkelijk iets, tijdens een interview zag ze Jezus staan. Op het moment dat ze naar hem keek, veranderde lichtspiegeling in haar ogen. Er was een licht dat er niet was en niet had kunnen zijn.

Nu haalde het programma aan dat de boodschap van God was dat we moeten terugkeren naar het geloof en dat het aantal gestegen natuurrampen aantoont wat ons staat te gebeuren. Het is idd opvallend hoe het laatste decennium het aantal grote natuurrampen is gestegen, maar het werd erg eenzijdig belicht. Zo is registratie er natuurlijk op vooruitgegaan, is de wereldbevolking groter en is er veel afhankelijk van hoe wij met de natuur omgaan.

Maar op zich is het wel een interessant gegeven dat dit die vrouw overkwam. De vragen die ik me dan stel, sceptici zeggen dat mensen met stigmata het zichzelf aandoen, is het niet fysiek, dan wel via een rotsvast psychische overtuiging zodat ze ook daadwerkelijk verschijnen, maar dan zouden ze niet zo snel kunnen genezen. Ook denk ik persoonlijk aan een geest, misschien Jezus (maar ik zie Jezus niet als zoon van God, denk daaraan), misschien een ander persoon die idd een boodschap heeft, misschien iemand die een vuil spel speelt met die arme vrouw. Op zich zou het allemaal mooi kunnen opgezet zijn geweest en veel had kunnen gemanipuleerd zijn, maar ik vind het wel een verwonderlijk iets. Ik vind het allemaal haalbare dingen, telepathie, geesten, wonden die komen en genezen.
Wat ik dan wel weer vreemd vind: Goede vrijdag valt elk jaar op een andere datum… waarom niet elk jaar op de exacte datum? Het bloed dat uit de stigmata kwam was van haarzelf, wel de wonden van Jezus, maar niet het bloed?

Ik wil niet nog een discussie over God of Jezus doen ontstaan, maar hoe staan jullie tov zo’n soort verschijnselen, tekens van God, gewoon paranormale verschijnselen, geesten, doet de vrouw het zelf (via een verhoogd paranormaal bewustzijn ofzo)?

(Een geestelijke had trouwens nog een mooie opmerking: ook al worden dergelijke verschijnselen door de Kerk erkend, het houdt niet in dat de gelovige dat ook moet geloven, dat staat hem vrij. Het is een teken dat het te geloven is, maar het hoeft niet).
Advertentie
Oud 01-09-2003, 08:00
Shade
Shade is offline
ja hoor...Jezus maakt wel contact met die ene vrouw op die ene dag en laat de rest van de wereld stikken. Hij speelt een spelletje met 'r en die vrouw laat duidelijke merken dat ze echt bovennatuurlijke dingen doet en het staat niet in de krant. Dus er zullen vast geen wetenschappers ofzo bij zijn geweest om het te bevestigen. Ik denk dat het gewoon heel erg gemanipuleerd is.

Zelf als Jezus zou bestaan gaat ie toch niet zoiets onzinnigs doen? Hij heeft wel belangerijkere dingen te doen lijkt me

Ik ben benieuwd of er christenen zijn die dit verhaal wel geloven

Telepathie enzo....weet ik niet of het bestaat en kan. Maar dat is voor mij net zoiets als met geesten. Ik geloof het nog niet, maar ik sluit het zeker niet uit. Terwijl ik dat met god wel voor mezelf uitsluit.
Oud 01-09-2003, 12:51
feather faith
feather faith is offline
Hallo,
ik vind dit onderwerp ook wel erg interessant...
Van de week was er ook een programma op discovery, ging ook over stigmata...
Hier werd aan de hand van een aantal proeven aangetoond dat mensen inderdaad zichzelf kunnen verwonden...
Met hun geest. Dit werd onder hypnose gedaan...en er ontstonden wonden...
Ik geloof zelf niet in 1 God, of Jezus als de zoon van God...
Ik vind het erg interessant, maar toch denk ik dat de mensen het 'onbewust' zichzelf aandoen...gewoon door zich zo 1 te voelen met hun geloof en jezus...

Ik weet niet of je ervaring hebt met dingen als magie... zo wel, dan weet je dat je met je geest en een beetje concentratie heel wat kunt bereiken...

Ik geloof niet dat god dit doet, in het programma kwamen er namelijk ook tranen uit heilige beelden in het huis van een persoon met stigmata... dit is onderzocht en het bleek dat de tranen -olie vermengd met kippenvet- waren...
Ik zie niet in waarom god olie met kippenvet zou mengen, en dit uit beelden zou laten stromen... ?!?! Bovendien zag niemand ooit de start van het huilen...

Ik heb ook ooit een film gezien 'Stigmata' genaamd...
Deze film moet je echt een keer kijken...
Dat meisje krijgt ook Stigmata, maar ze is helemaal niet gelovig...
Deze film is natuurlijk niet gebasseerd op werkelijkheid, maar toch is ie wel heel mooi... Gaat ook over de kerk en het vaticaan, dat de kerk allemaal een beetje opgeblazen gedoe is, dat je net zo goed 'thuis' kunt geloven etc...
Moet je echt kijken, mooie film!!!!

Liefs, feather faith...
Oud 01-09-2003, 14:30
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 01-09-2003 @ 09:00:
ja hoor...Jezus maakt wel contact met die ene vrouw op die ene dag en laat de rest van de wereld stikken. Hij speelt een spelletje met 'r en die vrouw laat duidelijke merken dat ze echt bovennatuurlijke dingen doet en het staat niet in de krant. Dus er zullen vast geen wetenschappers ofzo bij zijn geweest om het te bevestigen. Ik denk dat het gewoon heel erg gemanipuleerd is.
Ja dat was het net, een sceptische journalist, wetenschappelijke onderzoeken en alles erop en eraan. Maar ik vertrouw de Amerikaanse programmas niet zo. Maar eigenlijk vraag ik me ook af of iemand al verder van haar gehoord heeft, andere programma's erover heeft gezien?

Jezus zou hebben gezegd dat al haar voorgaande stigmata en beproevingen aanzet waren tot de dag dat ze daadwerkelijk gefilmd werd om te laten zien dat er nog degelijk een levende Jezus is.

En Feather Faith, ik weet heel goed wat je met magie kunt, maar ik betwijfel dat een rooms-katholiek persoon zich daarmee wil, kan en mag bezighouden.

Het gaat mij niet om de stigmata alleen hier, maar om het totaal, de mogelijkheden, het geloof erin.
Oud 01-09-2003, 14:38
Verwijderd
sceptisch bekeken:

http://www.findarticles.com/cf_0/m28...le.jhtml?term=
Oud 01-09-2003, 15:41
Shade
Shade is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-09-2003 @ 15:30:
Ja dat was het net, een sceptische journalist, wetenschappelijke onderzoeken en alles erop en eraan. Maar ik vertrouw de Amerikaanse programmas niet zo. Maar eigenlijk vraag ik me ook af of iemand al verder van haar gehoord heeft, andere programma's erover heeft gezien?

Jezus zou hebben gezegd dat al haar voorgaande stigmata en beproevingen aanzet waren tot de dag dat ze daadwerkelijk gefilmd werd om te laten zien dat er nog degelijk een levende Jezus is.

En Feather Faith, ik weet heel goed wat je met magie kunt, maar ik betwijfel dat een rooms-katholiek persoon zich daarmee wil, kan en mag bezighouden.

Het gaat mij niet om de stigmata alleen hier, maar om het totaal, de mogelijkheden, het geloof erin.
Als Jezus zou willen laten zien dat er nog degelijk een levende jezus is.....waarom doet ie dan in ****naam zo moeilijk!?!?!
God is almachtig....en z'n zoon wil de aarde ff laten merken dat ie er nog is....whats the ***** problem then!?

Ik vindt de verhalen over god, en de excuses waarom we niks merken en er geen bewijzen zijn zoo zwaar slecht dat ik nog steeds niet begrijp dat er uberhaupt nog mensen zijn die 100% in god geloven.

Kvindt et verder niet erg, alleen onbegrijpelijk.
Maar oke daar hebben we het al over in het god topic. (Waarvan binnenkort weer een nieuwe geopend moet worden )

Van die stigmata geloof ik verder geen reet, sorry hoor
Oud 01-09-2003, 19:07
Verwijderd
Het ging mij dus niet over God en Jezus x2, daarvoor is het andere topic, het ging over de bovennatuurlijke verschijnselen en de mogelijkheden, de meningen en het geloof erin.
Oud 01-09-2003, 20:06
Eurynome
Eurynome is offline
hoi!

Naar mijn mening zijn het allemaal nonsens. Ik geloof meestal niet in documentaires gemaakt door Amerikanen (ik vind dat ze een beetje last hebben van grootheidswaanzin, sorry). Waarom zou dit trouwens in amerika gebeuren en niet in één of ander klein, minder bekend land? Nou ja, de plaats is niet van belang natuurlijk. Voor mij komt het gewoon nogal errug ongeloofwaardig over dat zo'n wonderen zouden gebeuren. Ik geloof niet meer in god maar dat doet niet echt ter zake. Je kunt toch niet zomaar spontaan beginnen bloeden omdat je denkt dat dat zal gebeuren? Al die rampen en zo zijn wetenschappelijk te verklaren, of toch bijna. Overstromingen gebeuren bv door het opwarmen van de aarde en zow. Bon, dan kun je beginnen zagen over 'en hoe komt het dan dat de aarde opwarmt?!', maar dat heeft dan weer met de zon te maken en ik ben nu eenmaal geen wetenschapper . Voor mij is het verhaal gewoon nogal ongeloofwaardig en is het gewoon een ideetje van een paar journalisten met het doel een (heel groot) centje bij te verdienen.
Oud 01-09-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
lunaria schreef op 01-09-2003 @ 21:06:
Waarom zou dit trouwens in amerika gebeuren en niet in één of ander klein, minder bekend land? Nou ja, de plaats is niet van belang natuurlijk.
Katya is van Bolivia.
Oud 01-09-2003, 23:24
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Ik vind stigmata wel heel bijzonder (kijk voor de gein eens naar de film 'stigmata' het zette mij wel aan het denken) Het schijnt dat mensen nieteens gelovig hoeven te zijn om stigmata te krijgen (of te ontvangen...)

Ik denk wel dat mensen zichzelf kunnen verwonden met psychische kracht. Net hetzelfde is dat ziekten vaak een weerspiegeling zijn van problemen in iemands leven (met psyche dus eigenlijk)

Wat betreft dat het een teken is van iets hogers, ik weet het niet. Dat er meer natuurrampen zijn enzo heeft denk ik echt wel iets te betekenen maar om daar nou ook stigmata bij te betrekken? Ik denk dat de stijging van het aantal natuurrampen echt alleen met de mensheid te maken heeft en niet met iets hogers en ik denk niet dat iets hogers (als dat al zou proberen ons te waarschuwen ) dat zou doen via stigmata.
Citaat:
Wat ik dan wel weer vreemd vind: Goede vrijdag valt elk jaar op een andere datum… waarom niet elk jaar op de exacte datum?
omdat het op een vrijdag moet zijn. als het elke keer een dezelfde datum zou zijn, zou het niet altijd een vrijdag zijn. Verder is goede vrijdag eigenlijk van weinig betekenis. Het is een feestdag gemaakt door de kerk. Het is een symbool
Oud 01-09-2003, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 02-09-2003 @ 00:24:
omdat het op een vrijdag moet zijn. als het elke keer een dezelfde datum zou zijn, zou het niet altijd een vrijdag zijn. Verder is goede vrijdag eigenlijk van weinig betekenis. Het is een feestdag gemaakt door de kerk. Het is een symbool
Ja het is een symbool, zelfgemaakt, maar Waarom niet de exacte datum van het overlijden en wel het symbool?
Oud 02-09-2003, 16:47
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-09-2003 @ 00:48:
Ja het is een symbool, zelfgemaakt, maar Waarom niet de exacte datum van het overlijden en wel het symbool?
ehm. nou ga ik iets zeggen waar ik niet zeker van ben

maar volgens mij meenden de bedenkers van goede vrijdag te weten dat het op een vrijdag was, maar de exacte datum wisten ze niet.
Oud 02-09-2003, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 02-09-2003 @ 17:47:
ehm. nou ga ik iets zeggen waar ik niet zeker van ben

maar volgens mij meenden de bedenkers van goede vrijdag te weten dat het op een vrijdag was, maar de exacte datum wisten ze niet.
daarom zou ik het logischer vinden als het elk jaar op de juiste datum zou gebeuren, met zn allen tegelijk... (weten ze gelijk die datum ). Maar hoe zouden ze geweten hebben dat het een vrijdag was, zonder de datum te weten, vind het allemaal een beetje vaag geregeld. Ook de geboorte van Christus, die viel ook helemaal niet in het jaar 0 enzo. Maar ok daar ging het niet over .
Oud 02-09-2003, 22:45
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-09-2003 @ 19:08:
daarom zou ik het logischer vinden als het elk jaar op de juiste datum zou gebeuren, met zn allen tegelijk... (weten ze gelijk die datum ). Maar hoe zouden ze geweten hebben dat het een vrijdag was, zonder de datum te weten, vind het allemaal een beetje vaag geregeld. Ook de geboorte van Christus, die viel ook helemaal niet in het jaar 0 enzo. Maar ok daar ging het niet over .

het klopt inderdaad allmeaal voor geen meter.. maar misschien is het daarvoor ook wel een geloofsovertuiging... (als alles zou kloppen zouden het feiten zijn en geen geloof)
Oud 03-09-2003, 01:48
Verwijderd
De film Stigmata heeft -voor zover ik het zie- een veel groter plaatje. Stigmata suggereert dat het hele kerkelijke instituut èèn groot bolwerk is van leugen en bedrog door de eeuwen heen. Om dat groot te houden mogen de èchte originele geschriften van Jezus, die rollen in het Aramees (welke dus ook ècht nog nooit gevonden OF openbaar gemaakt (!!) zijn), niet gevonden worden. Dan zou het hele Christelijke instituut als een kaartenhuis in elkaar storten.

Deze hypothese boeit me trouwens wel enorm. Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid in zit, eigenlijk.

Maar goed, dat was allemaal weer lekker off-topic.
Oud 03-09-2003, 09:06
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Het zou me niets verbazen als die rollen gewoon in de bibliotheek van het vaticaan, die ene waar vrijwel niemand toegang tot heeft.
Oud 04-09-2003, 18:50
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 03-09-2003 @ 02:48:
De film Stigmata heeft -voor zover ik het zie- een veel groter plaatje. Stigmata suggereert dat het hele kerkelijke instituut èèn groot bolwerk is van leugen en bedrog door de eeuwen heen. Om dat groot te houden mogen de èchte originele geschriften van Jezus, die rollen in het Aramees (welke dus ook ècht nog nooit gevonden OF openbaar gemaakt (!!) zijn), niet gevonden worden. Dan zou het hele Christelijke instituut als een kaartenhuis in elkaar storten.

Deze hypothese boeit me trouwens wel enorm. Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid in zit, eigenlijk.

Maar goed, dat was allemaal weer lekker off-topic.

Ik denk zeker wel dat er een (hele grote) kern van waarheid inzit. (in die hypothese) Maar ik dacht dat die rollen wel al gevonden waren? Maar ja, ik vind zo'n geloof met regeltjes enzo zoiezo grote onzin eigenlijk, maar da's een ander onderwerp
Oud 05-09-2003, 22:32
grandmommy
grandmommy is offline
nou, ik ben er van overtuigd dat stigmata door de mens zelf veroorzaakt wordt, maar een ding snap ik niet, want hoe kan een wond in een paar uur ontstaan? ik zou het wel eens in het echt willen zien ( maar dan wel bij iemand anders natuurlijk).
Oud 06-09-2003, 14:24
AngelLena
AngelLena is offline
kan er heel kort over zijn: trucage film, en geest boven materie.
Oud 06-09-2003, 22:16
hellion
hellion is offline
zoals hier volgens mij eerder gezegd werd, mensen die zich bezighouden met hekserij en dergelijke weten dat er met de geest meer bereikt kan worden dan men denkt, of het in zo'n grote mate kan dat je je zelf ermee kan verwonden als met de stigmata's ben ik niet al te zeker van. Ik heb een tijd wat opgenomen over stigmata's, ze kwamen met heel vage theorieen aanzetten waarvan de meeste niet zeer aannemelijk. Ik denk dat er de mogelijkheid is jezelf te verwonden doormiddel van je geest. Maar in deze mate lijkt me toch niet mogelijk.
Oud 12-09-2003, 22:07
grandmommy
grandmommy is offline
maar ik snap echt nietn hoe wonden in een paar uur kunnen ontstaan, ik bedoel: kan je geest echt zo krachtig zijn om cellen te schijden, en bloedvaten kapot te maken? iets waar normaal geweld en meestal grote kracht bij nodig is?
Oud 13-09-2003, 00:28
Verwijderd
Citaat:
hellion schreef op 06-09-2003 @ 23:16:
zoals hier volgens mij eerder gezegd werd, mensen die zich bezighouden met hekserij en dergelijke weten dat er met de geest meer bereikt kan worden dan men denkt, of het in zo'n grote mate kan dat je je zelf ermee kan verwonden als met de stigmata's ben ik niet al te zeker van. Ik heb een tijd wat opgenomen over stigmata's, ze kwamen met heel vage theorieen aanzetten waarvan de meeste niet zeer aannemelijk. Ik denk dat er de mogelijkheid is jezelf te verwonden doormiddel van je geest. Maar in deze mate lijkt me toch niet mogelijk.
Als het je in deze mate niet mogelijk lijkt, wat dan te denken van spontane zelfverbrandingen?

http://www.crystalinks.com/shc.html
Oud 13-09-2003, 01:02
Verwijderd
Citaat:
grandmommy schreef op 12-09-2003 @ 23:07:
maar ik snap echt nietn hoe wonden in een paar uur kunnen ontstaan, ik bedoel: kan je geest echt zo krachtig zijn om cellen te schijden, en bloedvaten kapot te maken? iets waar normaal geweld en meestal grote kracht bij nodig is?
Mensen kunnen zich ziek maken. Als je maar lang genoeg inpraat op jezelf dat je ziek bent, word je ook ziek. Ik heb het ooit gehad ivm een klas, en ik wou en zou niet naar school gaan. En ik was om de week, 2 weken daadwerkelijk 2 weken doodziek, ik had alle symptomen echt, ik verging van de migraine of de koppijn, buikpijn, misselijk, overgeven, griepverschijnselen... En er was lichamelijks eigenlijk nix met me aan de hand. Gewoon doordat mijn afkeer van school zo groot was, maakte ik mijn lichaam fysiek ziek. DUs ik denk dat als je daar op zou trainen en focussen en enorm concentreren dat het doenbaar zou moeten zijn.
Advertentie

Regels voor berichten