Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2002, 14:41
TearSong
TearSong is offline
(bron: ANP)

Het echte Stonehenge in het zuiden van Engeland is waarschijnlijk weer hermetisch gesloten. Maar wie toch een zonnewende mee wil maken op deze magische plaats voor druïden, sjamanen en heksen, kan volgend jaar zomer terecht in Rotterdam.

In het park bij de Euromast worden dan in de week rond de zonnewende (21 juni) de stenen cirkels op ware grootte nagebouwd. Alleen zal het megalitisch monument niet echt van steen zijn, maar van bamboe en wit linnen. 'Maar het wordt verder een exacte kopie', aldus een van de organisatoren van het evenement dat voor het eerst deel uitmaakt van de Rotterdamse Zomerfestivals.

Het ruim 4000 jaar oude monument wordt in drie dagen opgebouwd. Hoogtepunt van het festival is uiteraard de zonnewende waarvoor de organisatie uit de hele wereld gaat proberen druïden en heksen naar Rotterdam te krijgen. Het echte Stonehenge werd in 1988 voor het publiek gesloten tijdens de zonnewende omdat het een verzamelplaats werd van hippies en houseparty's. Vorig jaar (2000) werd het onder strenge veiligheidsmaatregelen eenmalig opengesteld tijdens de zonnewende.

Ik vind dit wel een opvallend initiatief, Stonehenge nabouwen in Rotterdam. Natuurlijk is het niet te vergelijken met het echte Stonehenge...maar gewoon het idee dat mensen daar dag en nacht bezig zijn met het bouwen van een soort Stonehenge, en vervolgens als het af is een groot feest, een bijeenkomst voor druiden, heksen ed om de zonnewende te vieren...het lijkt mij wel leuk om zoiets mee te maken. Tenzij het natuurlijk enorm commercieel wordt maar daar lijkt het nog niet echt op.

wat vinden jullie?

meer informatie staat op http://www.stonehenge2r.nl/ (al lijkt de site even niet te werken op het moment dat ik deze topic maak)

Oud 04-01-2002, 14:29
watermannetje
watermannetje is offline
ik ga! het is jammer dat het niet zoals altijd in engeland gehouden kan worden vind ik, maar wel leuk dat ze het na gaan bouwen, en daardoor kan ik er ook naartoe, als het in engeland was geweest had ik nooit gekunt, dus das dan wel weer leuk...
Oud 04-01-2002, 20:30
Witchy Unforgiven
Witchy Unforgiven is offline
Best een leuk idee ja
ik ga eens even op de website neuzen!

[edit] website werkt niet [/edit]
Oud 04-01-2002, 20:35
mystic girl
mystic girl is offline
ik heb de stonehenge altijd al eens willen zien, als het wordt nagebouwd is het natuurlijk niet helemaal echt, maar het lijkt me wel leuk. ik denk dat ik erheen ga. misschien is het wel een idee, als er veel gegadigden voor zijn hier om met z'n allen te gaan?
Oud 05-01-2002, 15:58
AngelLena
AngelLena is offline
Kan best zijn dat ik daar dan wel te vinden ben ja...
Oud 05-01-2002, 20:40
aquilo
aquilo is offline
hello stonehenge lovers! me tooooo!
Voor iedereen die toch naar Great Brittain wil, mede dankzij de leuke lokkende reclame voor merlijns eiland is hier een alternatief:
stonehenge is niet de enige!!! waaaaaaaat? ja er zijn meeerdere van deze vergelijkbare dingen gevonden in Engeland! Seahenge bijvoorbeeld, die nu niet op de zelfde plek staat trouwens (bron NRC Handelsblad, zaterdag wetenschap en onderwijs in decmber).
Deze omgekeerde boomstam is zo neergezet met waarschijnlijk de bedoeling om gewoon dat ding zo neer te zetten. Dus als ook Rotterdam een probleem wordt: maak op de zomerzonnewende een eigen -henge in je achtertuin door een boom omgekeerd in de grond te graven met wat boompjes in een cirkel eromheen!!
Rotterdam zal je van groene vingers weerhouden!
Oud 08-01-2002, 16:43
watermannetje
watermannetje is offline
Citaat:
mystic girl schreef:
ik heb de stonehenge altijd al eens willen zien, als het wordt nagebouwd is het natuurlijk niet helemaal echt, maar het lijkt me wel leuk. ik denk dat ik erheen ga. misschien is het wel een idee, als er veel gegadigden voor zijn hier om met z'n allen te gaan?

is goed! als er nog meer zijn, ik ga wel mee! leuk!
Oud 11-01-2002, 14:20
watermannetje
watermannetje is offline
Citaat:
judith2211 schreef:
dit lijkt mij ook een leuk moment voor een meeting!

jaaaaaaaaaaaaaaaa
Oud 13-01-2002, 15:33
Verwijderd
ik woon vlakbij... Ik ga erheen!
Oud 16-01-2002, 19:27
Me and You
Me and You is offline
21 juni, mijn verjaardag

Maarems, een nagebouwde Stonehenge...
Tja, in mijn ogen: Het is gewoon niet echt...
Volgens mij gaat dit die dagen gewoon een atractie plek worden.

En tja, kan er niet meer over zeggen want de link doet het niet.
Oud 16-01-2002, 19:37
Belladonna
Belladonna is offline
Ik ga dnek ik wel, maar wat word er dan precies gevierd owso, wat is het???

kusjes suus

Regels voor berichten