Ik wil jullie graag vertellen over een van mijn observaties van de laatste tijd, waar ik nogal mee zit en veel over pieker.
Het gaat om hoe ik zie dat mensen zich hebben ontwikkeld op de middelbare school. Ik zit nu in mijn laatste jaar (6 VWO) en kan nu dus terugblikken op de afgelopen jaren. Als ik dan kijk naar de leerlingen op mijn school, merk ik o.a. het volgende: heel veel leerlingen die in de lagere klassen hele hoge cijfers haalden, falen nu meer en meer. Ik heb het dan voor een groot deel over meisjes die in de lagere klassen al heel ijverig waren maar het nu slecht doen. En dan bedoel ik niet gewoon slecht: een paar die in de eerste en tweede bijna alleen maar 10en haalden halen nu bijna alleen maar onvoldoendes. Verder zijn het vaak ook types die als je met ze praat je de indruk geven dat ze helemaal niet slim zijn... trage types die vaak de hele dag niet heel ontspannen eruit zien en vaak klagen over moe zijn.
En zou je ze iets laten doen als debatteren, dan zouden ze er al helemaal niks van bakken. Ik snap het niet... waarom vergaat het zo slecht met sommige vroegbloeiers? Ik ben zelf ook zo'n vroegbloeier - 1 klas overgeslagen, nog steeds 550 op de cito - en heb daar ook last van de laatste tijd. Terwijl voor sommige mensen school een soort speeltuin lijkt, zie ik mezelf en een paar anderen dagelijks zich er doorheen sleuren - wij hebben dan ook echt geen energie om veel met elkaar te communiceren zoals veel jongeren dat doen. Aan het eind van de dag zijn we dan doodmoe en hebben we nauwelijks nog energie om huiswerk te maken, laat staan met vrienden omgaan.
En we hebben een typische HBO-denkniveau ontwikkeld: hard werken, leren, doorstampen... maar bij elke hypothetische vraag die sommige snelle jongens dan aan ons stellen vallen we helemaal stil. Ook bij onverwachte tentamenopgaven krijgen we spontaan black-outs.
Daar tegenover zie ik ook types die het altijd rustig aan hebben gedaan, nooit zich hebben ingespand en altijd een nuchtere houding hebben. Types die altijd met een rapport vol 6en overgaan. Sommige van die types bloeien nu echt open en zijn min of meer de slimmeriken van de klas geworden. En veel van ze lijken tomeloze energie te hebben, op sociaal gebied heel erg ontwikkeld te zijn en de hele dag prikkelende gesprekken (over 'coole' dingen waar jongeren veel over praten) te voeren.
Als ik zo naar ons kijk zou ik denken dat geen van ons met gemak een WO-opleiding zou aankunnen. Het zal in ieder geval hard bikkelen worden. En dat terwijl we allemaal op het VWO zijn toegelaten omdat we de capaciteiten ervoor leken te hebben - hoge CITO-scores, etc. - en ook in de lagere klassen behoorlijk goed scoorden.
Hoe kan het zo zijn dat er zoveel mensen zijn die op jonge leeftijd zo veel potentie lijken te beschikken maar daar later gewoon niks van weten te benutten?