Advertentie | |
|
24-10-2009, 18:32 | |
In januari ( of december) loopt mijn studfi ten einde. Ik kan dan nog 3 jaar lenen dus. Nu zit ik in het 3e jaar en wil na mijn 4e jaar nog door studeren, dus ik ga die lening wel nodig hebben.
In mijn 4e jaar loop ik stage, wat ongeveer net zoveel betaalt als mijn stufi, dus dan kan ik dat jaar zonder lening doorkomen. Maar hoe zit het met een 0-lening? Als ik dat jaar wel een ov wil en dus een 0-lening aanvraag, gaat dat ook af van die 3 jaar? |
24-10-2009, 20:10 | |
Ja, een nullening geldt ook gewoon als jaar lenen. Je kunt dus niet drie jaar een bedrag lenen en daarna nog x jaar nul euro lenen. Wat je wel kunt doen is in plaats van nul euro het bedrag lenen wat je later nodig denkt te hebben en dat op een eigen spaarrekening zetten en het later gebruiken.
25-10-2009, 19:50 | ||
Citaat:
Heb je dán nog steeds de mogelijkheid alles bij je al bestaande studieschuld op te tellen, of pakken ze het dan anders aan? Bijzonder 'bedrijf', IBG.. |
26-10-2009, 09:38 | |
niet helemaal ik ben in januari afgestudeerd en kreeg in mei een brief van de ibg dat ze het te horen hadden gekregen van de universiteit. ik vermoed dat ze het in mei dus zelf wel stop gezet hadden, als ik dat niet eerder gedaan had. het duurt echter tot januari voordat ze precies naar je dossier gaan kijken. (schulden, prestatiebeurs, etc.) een paar maanden smokkelen zou dus wel kunnen.
voor je ov-kaart betaal je dan iig een flinke boete. de stufi zelf geldt dan, denk ik, als "te veel ontvangen". ontvang je nog stufi, dan wordt het "te veel" verrekend, maar als er niets te verrekenen valt (in dit geval dus) dan kun je het volgens mij meteen terug betalen per acceptgiro. anders wordt het een rentedragende lening. (zo werkt het tenminste als je nog recht hebt; geen idee of dat verandert na je afstuderen)
26-10-2009, 12:57 | |
de vijfde werkdag ja. (dus soms de 6e of 7e)
hou er wel rekening mee dat het om de maand van afstuderen gaat! voor de meeste universiteiten is dit de maand waarop je je scriptie inlevert. ook al krijg je pas drie maanden later je uitslag. stel je levert je scriptie in oktober in, en je krijgt in januari te horen dat je geslaagd bent, dan geeft je uni door dat je per 1 november uitgeschreven was. als jij in nov-jan nog met je ov reist, krijg je daar een boete over!
26-10-2009, 13:03 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
26-10-2009, 21:11 | |
Voor de grap even precies opgevraagd:
Vraag: Als ik in augustus afstudeer dan heb ik in september geen recht meer op deze lening. Wat gebeurd er als ik te laat mijn studiefinanciering stopzet en alsnog in september deze lening uit de leenfase ontvang? Wordt dit dan ook gewoon nog opgeteld bij de totale studieschuld? Heb gelezen dat dit wordt gezien als kortlopende schuld, maar dat dit dan alsnog wordt toegevoegd aan de langlopende studieschuld en dan meegaat in de normale terugbetaalprocedure? Antwoord IBG: Beste XXXX, Dat klopt. Wordt de lening onterecht uitbetaald, dan krijg je daar eerst bericht van dat je het moet terugbetalen met een acceptgiorkaart. Doe je dat niet, dan gaan we ervanuit dat je het als studieschuld wilt aflossen. Met vriendelijke groet, XXXXXXX Medewerkster Klantenservice www.ib-groep.nl |
26-10-2009, 21:29 | ||
Citaat:
26-10-2009, 21:48 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
27-10-2009, 10:19 | |
volgens mij stuurt het postkantoor na dit jaar dan je niet-opgehaalde ov terug naar de ibgroep.
als je een kaart ophaalt, moet je daar voor tekenen. aangezien de ibg jouw handtekening niet heeft, hoef jij ook niet te bewijzen dat je hem ingeleverd hebt. zij hebben immers geen "bewijs" dat jij hem afgehaald hebt.
27-10-2009, 12:37 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-11-2009, 09:41 | |
officieel ben ik al afgestudeerd, maar (zonder al te veel in detail te treden): nog een maand 'te laat' de lening opzeggen zou niet geheel onhandig zijn. Wordt dit, voor zover jullie weten, tzt ook gewoon bijgevoegd bij de totale studieschuld of gaat er dan wat anders gelden ivm het toch al afgestudeerd zijn?
|
07-11-2009, 20:21 | |
Verwijderd
|
Ik heb even een vraagje over het bijverdienen. Ik overweeg om vanaf januari te gaan werken, maar ik ben dan nog niet afgestudeerd. Ik wil dan gaan werken en studeren tegelijkertijd (50:50). Ik krijg geen studiefinanciering meer en heb alleen nog een 0-lening + OV-kaart. Nu verwacht ik dat het dan een paar maanden langer duurt voordat ik klaar ben. Maar ik verwacht dan gedurende een half jaar elke maand 1500 euro te verdienen. Ik vroeg me af of dit verder nog gevolgen heeft voor een OV-kaart.
|
08-11-2009, 10:10 | |||
Citaat:
Citaat:
in 2009 was de boete 80,25 per maand.
08-11-2009, 11:18 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-11-2009, 11:34 | ||
als jij je stufi stopzet in juli, dan telt het geld dat je daarna verdient niet meer voor de bijverdiengrens:
Citaat:
als ik het goed begrijp is dit dus op jou van toepassing. met 1500,- per maand ga je de grens van € 13.215,83 dus niet halen in een half jaar. (zou ook gek zijn als je in januari afstudeert, dat je dan tot en met december niet meer dan 13.000 zou mogen verdienen bij een fulltime baan) [edit] uiteraard zijn dit de regels van 2009
Laatst gewijzigd op 08-11-2009 om 11:40. |
08-11-2009, 12:04 | |||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
02-12-2009, 14:00 | ||
Citaat:
ook kun je in sommige steden langs gaan op een servicekantoor. daar kun je wellicht iemand "face-to-face" spreken als je dat fijner vindt, misschien ook een afspraak maken voor een uitgebreid gesprek. klik hier voor de adressen overigens valt studeren in het buitenland wel redelijk onder de standaardvragen denk ik. je kunt er iig al van alles over vinden op de site.
02-12-2009, 14:05 | ||
Citaat:
Cheers! |
05-12-2009, 12:20 | |||
Citaat:
Dus stel dat je nu in je eerste studiejaar is, dan betekent dat dat je uiterlijk 2019 een diploma in het hoger onderwijs moet behalen. Stop je dus nu je opleiding + je studiefinanciering, maar ga je bijvoorbeeld vanaf augustus 2010 een andere opleiding volgen, waar je dan voor 2019 een diploma voor haalt, dan hoef je de studiefinanciering niet terug te betalen. Let wel op! Het aantal maanden wat je nu al ontvangen hebt aan prestatiebeurs, gaat wel af van het totale aantal maanden dat je recht hebt op een prestatiebeurs, bij een 4 jarige opleiding zijn dat 48 maanden. Dus als jij nu al 3 maanden studiefinanciering hebt ontvangen, en je zou nu stoppen en in augustus een nieuwe (4-jarige) opleiding beginnen dan heb je dus nog recht op 45 maanden prestatiebeurs. De laatste 3 maanden kun je dan of alleen een OV krijgen, of lenen. Als je nu helemaal stopt met je opleiding, en niet meer gaat verder leren, dan moet na 2 jaar op vanaf 1 januari maandelijks je studiefinanciering terugbetalen. In de eerste 2 jaar nadat je gestopt bent hoef je dus niets terug te betalen, maar het mag wel. Je studiefinanciering is een lening, dus hoe langer je wacht met terugbetalen, hoe hoger het rentebedrag. De rente wordt telkens voor 5 jaar vastgesteld, en op de site van de IB-groep is te zien dat voor 2009 de rente 3,58% op jaarbasis. Hopelijk heb je hier wat aan! Oh ja, en dit: Citaat:
|
09-12-2009, 13:05 | |
Ik ben als voltijd student begonnen met éénjarig VWO op de VAVO. Vanwege privéomstandigheden heb ik besloten om met een aantal vakken (Duits, wiskunde en scheikunde) te stoppen en die volgend jaar (eventueel) nog te voltooien om een VWO-diploma te halen.
Door deze vakkenmutatie ben ik een deeltijdstudent geworden. Op de IBG-site staat dat je als deeltijdstudent geen recht hebt op 'tegemoetkoming scholieren' (als voltijdstudent had ik dat dus wel). Door de administratie op school werd mij verteld dat ik wellicht nog recht had op een 'tegemoetkoming deeltijders' (maar waarschijnlijk niet), maar ik krijg geen restitutie van mijn schoolgeld, wat gewoon betaald is voor een voltijdstudent. Mijn reiskosten e.d. (ik heb geen recht op een OV) blijven gewoon hetzelfde, schoolkosten ook en het geld voor mijn reeds betaalde boeken krijg ik uiteraard niet terug. Kortom: mijn kosten worden niets minder, ik krijg niets terug maar heb tegelijkertijd ook geen recht meer op een tegemoetkoming van de IB-groep. Of zie ik dit verkeerd? |
09-12-2009, 13:32 | |
als jij nog als voltijdstudent moet betalen/betaald hebt, mag jij je volgens mij nog voltijdstudent noemen. weet niet hoe dit precies werkt op VWO/VAVO, maar je kunt natuurlijk voltijdstudent zijn (dus volle mep betalen, en tegemoetkoming ontvangen) en maar de helft van je lessen volgen.
je bent dan twee jaar lang voltijd, ipv twee keer deeltijd. ik geloof niet dat de IBG gaat controleren hoeveel tijd jij aan je opleiding besteedt, zij kijken alleen of jij ingeschreven staat - en dus betaalt - als voltijdstudent. dus als je school niet flauw gaat lopen doen, kan dit volgens mij.
09-12-2009, 16:02 | |
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Mijn school zegt dat ik veranderd word naar 'deeltijdstudent', en de vrouw van de administratie benadrukte nog dat ik het echt aan moest geven bij de IBG omdat zij het controleren en ik het anders dus terug moet gaan betalen.. Wellicht kan ik beter even langs de IBG gaan, maar ik vind het zó onterecht als m'n tegemoetkoming volledig stopt, dus ben bang dat ik boos ga worden.
09-12-2009, 17:01 | |
ik vrees dat de IBG weinig voor je kan/gaat doen. Als de school je echt overzet op deeltijd, dan zou ik op zijn minst het verschil in schoolgeld terugeisen. anders moeten ze je lekker als voltijd laten staan. ik zie niet in waarom dat voor de school een probleem zou zijn, maar jij bent er wel mee geholpen.
09-12-2009, 17:12 | |
Verwijderd
|
Ik vroeg me af waar staat dat je als student aan een universiteit recht hebt op studiefinanciering en een OV-kaart. En dan bedoel ik niet op de IBG-site, maar gewoon in een door de minister opgesteld werk. Verder vroeg ik mij ook af of ergens te vinden is wie er belast is met het uitvoeren van de studierechten. (Ja dit is de IBG, maar ik zoek dat even zwart op wit).
|
09-12-2009, 17:21 | |
misschien heb je hier iets aan?
http://wetten.overheid.nl/BWBR000632...tum_09-12-2009 de wet waarin de functie en de oprichting van de IBG is geregeld (verzelfstandiging van de voormalige Informatiseringsbank) [edit]de wet studiefinanciering heb je neem ik aan al doorzocht?
09-12-2009, 17:32 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
09-12-2009, 17:37 | |
vraag dan ook ff mijn twee foto's terug, want ik ben al 2 jaar afgestudeerd
(overigens zag ik bij de eerste link ook dat de IBG per 2010 verandetd in een nog meer omvattend onderwijsorgaan met een andere naam; ik weet niet of bezwaarprocedures dan ook veranderen...?)
10-12-2009, 12:25 | ||
Citaat:
kut ibgroep. |
10-12-2009, 12:25 | ||
Citaat:
kut ibgroep. aanvulling: en als ik er niet achteraan was gegaan had het nog langer geduurd en was ik daarom ook te laat om bezwaar te maken voor 2010. |
22-12-2009, 11:49 | |
Hallo,
Ik ben helemaal pissed! Ik heb in Januari een aanvullende aangevraagd, mijn ouders kunnen mijn studie niet betalen want die zitten zelf al krap.. In juli had ik nog steeds geen aanvullende.. bellen: Ja, meneer we hebben nog niks ontvangen... Ik bel in augustus, toen ook nog niks ontvangen. Nog maar in september gebeld en weer niks! Naar belastingdienst gebeld en die zeggen dat ze het al 2 keer hebben op gestuurd. Toen naar onszelf laten sturen. Toen de IB groep gebeld. ( december ) Ik moest hem faxen naar die mevrouw en dan zou ik in december de aanvullende vanaf juli in een keer krijgen. Dus gefaxt!.. Ik kreeg vandaag m'n studiefinancering, en wat denk je ? Ik krijg alleen van deze maand de aanvullende. Ik ben echt woedend. Want ik heb het geld hard nodig, ik betaal alles zelf hier.. Wat moet ik doen? Thanks! |
22-12-2009, 12:28 | ||
Citaat:
ik zou nu even bellen om te vragen wanneer de rest van de maanden wordt overgemaakt. misschien doen ze dit op een ander moment dan je gewone stufi, of misschien wordt het pas in januari gedaan wegens de feestdagen? heb je wel nog ergens zwart op wit staan dat je voor het hele jaar de aanvullende wil? fax een kopie van die aanvraag evt. nog een keer als zij het niet terug kunnen vinden of zo.
|
|
|