Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2011, 21:37
missdancechick
missdancechick is offline
hallo ik word aankomende maand 18.
Ik wil super graag een plekje voor mezelf, dus het huis uit. Thuis hou ik het allemaal niet meer uit. Heb een hele lijst aan hulpverlening gehad binnen het gezin, niet omdat ik een probleem kind zou zijn, maar omdat mijn vader alcoholist is. Nu ben ik bijna 18, maar heb geen rooie cent om op te staan. Krijg wel aanvullende beurs studiefinanciering, omdat mijn ouders een minimum uitkering hebben, maar daar kan je natuurlijk geen appartement van huren of iets dergelijks. Ik heb dus voor de duidelijkheid helemaal geen overzicht van wat ik kan doen, en bij wie ik moet zijn. Als iemand mij kan helpen zou ik dat super fijn vinden, want het leven dat ik nu lijd is niet meer uit te houden.......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2011, 21:49
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Werk je er ook bij?
Met een aanvullende beurs en erbij werken moet je toch wel een kamer kunnen huren? Dan heb je geen appartement, maar wel iets voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 12:53
Ivo
Ivo is offline
Met een aanvullende beurs + bijbaantje moet het toch wel te doen zijn om op kamers te gaan en dan rond te komen. Op alleen een beurs gaat het inderdaad niet lukken. Je bent student met recht op studiefinanciering, dus ik vrees niet dat er nog potjes zijn met 'gratis' geld om je beurs aan te vullen. Daar zul je dus zelf voor moeten werken, of eventueel lenen bij DUO.

De start zal alleen wel lastig zijn, want voor de inrichting van je kamer heb je ook spullen nodig. Een likje verf, misschien iets op de vloer als dat er niet ligt, bed, bureau +stoel, bankje, koelkastje, lampen, boekenkast, een paar borden, glazen bestek, pannetje als dat niet aanwezig is in de keuken voor gezamelijk gebruik. Veel kun je wel via kennissen krijgen als je wat rondvraagt. En anders heeft de kringloopwinkel veel keus voor weinig.

Eventueel kun je om aan wat extra geld te komen voor de inrichting van je kamer tijdelijk (3 maanden ofzo) maximaal bijlenen bij DUO, en dat dan daarna weer stopzetten.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 12:59
Definite
Avatar van Definite
Definite is offline
Vervelend joh zo'n situatie! Flink lenen bij DUO en een bijbaantje moet te doen zijn! Dan zul je ook een stuk afleiding en ontspanning vinden in het drukke studenten leven van voor jezelf te zorgen in plaats van in de chaos van de thuissituatie te zitten.

Succes!
__________________
Mind over Matter
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 09:17
ganralph
ganralph is offline
Daarnaast kun je zorgtoeslag aanvragen (je moet vanaf je 18e namelijk ook zelf een zorgverzekering hebben) en, afhankelijk van je eigen woonruimte, misschien huurtoeslag. zie: http://www.toeslagen.nl/
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 15:25
Verwijderd
Hoe moeilijk is het btw om zo'n containerwoning te huren? Tip voor ts, ze schijnen goedkoop te zijn.

Ik zou geen bezwaar hebben om in zo'n containerwoning te wonen hoor, best wel ruim imo. + Helemaal voor jezelf! Kosten zijn 350-450 euro per maand voor het huren. Je krijgt er schijnbaar gas, internet, elektriciteit enzo bij.

Weet iemand daar meer over?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 14:16
Bea Mindtrix
Avatar van Bea Mindtrix
Bea Mindtrix is offline
Citaat:
Hoe moeilijk is het btw om zo'n containerwoning te huren? Tip voor ts, ze schijnen goedkoop te zijn.

Ik zou geen bezwaar hebben om in zo'n containerwoning te wonen hoor, best wel ruim imo. + Helemaal voor jezelf! Kosten zijn 350-450 euro per maand voor het huren. Je krijgt er schijnbaar gas, internet, elektriciteit enzo bij.

Weet iemand daar meer over?
Dat klopt helemaal hunterlife, helaas zijn er ellenlange wachtlijsten en/of lotingen voor zulke woningen. ik heb zelf ook lang op zo'n woning gewacht maar uiteindelijk toch maar een kamer ondergehuurd.

Dat is trouwens een goed alternatief! Er zijn genoeg studentenhuizen en losse kamers te huur. als je een beetje leuke huisgenoten treft ben je op die manier voor hetszelfde geld al onder de pannen. en hety scheelt, omdat die kamers vaak al gestoffeerd zijn en je je niet direct druk hoeft te maken over zaken als servies/wasmachine/e.d.

missdancechick, ik zou idd beginnen met een bijbaantje zoeken en eens een kijkje nemen op websites als www.kamernet.nl en kijken of je iets ziet waar je mee zou kunnen leven. succes
__________________
Leden van de staten generaal, hoi!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2011, 21:06
Verwijderd
Wel erg rot voor je idd, maar de start zou wel financieel erg moeilijk zijn. Je moet van alles betalen, ook je eigen eten & drinken. Realiseer je dat goed. Je moet gaan proberen om aan een fulltime baan te komen, dan kun je een kamer of een klein flatje huren. Je zou dan altijd nog een avond studie kunnen doen, en als die afgerond is een betere baan zoeken. Veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 18-11-2011, 12:08
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Bij woningbouwverenigingen kun je -soms- op een aparte wachtlijst komen als je om bijzondere redenen sneller een woning nodig hebt. Informeer daarvoor bij de verschillende verenigingen (ik zou bellen, dan krijg je een duidelijker en uitgebreider antwoord, informatie op sites is vaak lastig te vinden of onduidelijk). Kijk ook bij het zoeken van een woonruimte of deze recht heeft op huurtoeslag, en vergeet je zorgtoeslag ook niet.

Ik zou als ik jou was maximaal bijlenen. Je bouwt hier wel een schuld mee op (daar moet je ook niet te licht over denken!) maar een lening bij de IB-groep is de voordeligste lening die je ooit gaat krijgen, hij is er juist voor dit soort gevallen, dus maak er gebruik van! De schuld kun je afbetalen na je studie.

Neem er dan een bijbaantje bij, en wat je tijdens je studie overhoudt aan lening zet je op een spaarrekening, de rente die je betaalt over je lening is lager dan de rente van je spaarrekening.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 19-11-2011, 00:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Neem contact op met een studentenhuisvester zou ik zeggen, meld je daar aan en vraag om een gesprek waarin je je situatie kunt uitleggen. Neem bewijs mee van de activiteiten van hulpverleners nu of in het verleden.

Vaak krijg je dan urgentie en kun je binnen no time terecht. Zeker als je inderdaad met alles beter af bent dan thuis, en je gaat zoeken met nul eisen aan een kamer. Als je bijleent van de DUO moet het kunnen om dat te betalen. Wel is de eerste maand huur zwaar, omdat je tweemaal betaald; huur en borg. Daarmee kun je het dan overbruggen tot je een bijbaan hebt waar je gaat wonen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-11-2011, 13:58
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je kunt de lening natuurlijk al aanvragen als je nog thuis woont, stort het op je spaarrekening en dan heb je al bijna genoeg voor de eerste maand huur + borg (maximale lening is +/- 800 euro, de gemiddelde studentenkamer kost tussen de 200 en 450 euro).
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 13:40
Verwijderd
Vraag inderdaad ook eens bij woningstichtingen of er geen projecten in de tijdelijke verhuur zijn! Vaak zijn er namelijk bijvoorbeeld flats of rijtjeswoningen die op de slooplijst staan en waar de huidige bewoners allemaal uit gaan, maar die dan bijvoorbeeld een half jaar of een jaar of nog langer tijdelijk verhuurd worden. Dat is een stúk goedkoper dan gewone huur, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat je er niet onbeperkt kunt wonen.
Zo woon ik nog tot 2013 een zelfstandige flat voor 141 euro kale huur... daar kun je nauwelijks een kamer voor krijgen. Er zijn vaak wel wachtrijen voor, maar die zijn meestal niet extreem lang. Vaak worden die tijdelijke-verhuur dingen echter niet op de site gemeld oid; je moet dus echt even de woningstichtingen bellen om er naar te vragen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 13:41
Verwijderd
Vraag inderdaad ook eens bij woningstichtingen of er geen projecten in de tijdelijke verhuur zijn! Vaak zijn er namelijk bijvoorbeeld flats of rijtjeswoningen die op de slooplijst staan en waar de huidige bewoners allemaal uit gaan, maar die dan bijvoorbeeld een half jaar of een jaar of nog langer tijdelijk verhuurd worden. Dat is een stúk goedkoper dan gewone huur, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat je er niet onbeperkt kunt wonen.
Zo woon ik nog tot 2013 een zelfstandige flat voor 141 euro kale huur... daar kun je nauwelijks een kamer voor krijgen. Er zijn vaak wel wachtrijen voor, maar die zijn meestal niet extreem lang. Vaak worden die tijdelijke-verhuur dingen echter niet op de site gemeld oid; je moet dus echt even de woningstichtingen bellen om er naar te vragen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 18:52
.Daan
.Daan is offline
Ik zal de laatste zijn die je aanraad om te lenen. Maar als het echt niet anders kan in ieder geval lenen. Zorg dat je werk hebt en daar ook voldoende kan werken om zo aan een leuk inkomen te komen. Zet je geld apart, ga desnoods minder stappen en wat minder vaak shoppen. Verder kan ik je aanraden om je aan te melden bij een woningcorporatie bij jou in de buurt. Hier heb je als student zijnde waarschijnlijk nog weinig profijt van in verband met lange wachttijden, maar zodra je klaar bent met school heb je een flink aantal punten bij elkaar gespaard.

Verder moet je het voor nu hebben van vrienden van vrienden van vrienden om aan een kamertje te komen. Deze zijn voordeliger dan een complete woning voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 08:52
Verwijderd
Ik zit eigenlijk in een vergelijkbare situatie.

Is lenen dan echt zo erg? Ik bedoel als je later gaat werken, dan moet het te betalen zijn? Ik word een beetje gek thuis en wil echt een kamer hebben.

Moet je trouwens 'sociaal' zijn om een huis te delen? Ik wil die gasten heus wel leren kennen, maar ik kom daar dan eigenlijk alleen om te wonen. Soms een babbeltje maken vind ik ook geen probleem, maar ik ben geen feestbeest ofzo en ga eigenlijk niet uit. Wel af en toe met wat vrienden.......

Dus een container woning wat iets duurder kost of een kamer?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 11:16
Verwijderd
Dat hangt er maar net vanaf he . Ik woon in een studentenhuis. Wij zijn met 16 in totaal, en wij zijn allemaal 'sociaal' ja. Dat willen we graag, daar selecteren we ook op als er een nieuwe huisgenoot komt. Toen ik hier kwam was ik daar echt naar op zoek, want ik ging van Leeuwarden naar Leiden, ik kende geen mensen hier, dus dat is nogal iets. Ik vond het juist heel erg fijn om hier dan een basis te hebben. Mijn zus daarentegen ging ook naar Leiden, maar had er iets minder behoefte aan, en zij ging dan ook in een huis wonen waar mensen elkaar wel kennen, en ze ook wel eens met elkaar aten enzo, maar waar ze veel minder hecht zijn dan waar ik nu woon.

En zo heb je ook huizen waarin het niemand ook maar iets boeit wie er nu precies woont. Dat lijkt me het soort waar jij naar op zoek bent. Dus nee, daar hoef je niet per se sociaal te zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 22:08
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Wat Apate zegt is bij mij idd ook. Ik woon met 4 anderen in een studentenhuis, wij koken altijd samen, stappen samen en zijn eigelijk erg goede vrienden geworden. Daar selecteren wij ook onze huisgenoot op inderdaad

Dit hoeft niet zo te zijn, sommige huizen zijn helemaal niet sociaal, daar ken je bijvoorbeeld net de naam van je huisgenoten als je geluk hebt. Dus je hebt dat wel een beetje voor het uitkiezen. Persoonlijk lijkt mij dat verschrikkelijk, maar ieder z'n ding.

Via DUO (IB groep) kun je redelijk eenvroudig geld bijlenen naast je studiefinanciering als je 18+ bent. Uiteraard bouw je dan een studieschuld op, dus als je het eigenlijk niet nodig hebt zou ik het niet doen. Wel is het zo dat de rente erg laag is, de voorwaarden gunstig en je het vaak makkelijk terug kunt betalen als je een redelijke baan hebt later. Zie voor meer info: http://www.ib-groep.nl/particulieren/themas/lenen.asp

Ik zeg altijd, als je echt graag op jezelf wilt, kun je veel beter wat geld bijlenen dan thuis in ellende wonen. Ja, geld lenen kost geld, maar het kan ook heel goed zijn als je het verstandig doet...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 00:45
gentlemen
Avatar van gentlemen
gentlemen is offline
Citaat:
Hoe moeilijk is het btw om zo'n containerwoning te huren? Tip voor ts, ze schijnen goedkoop te zijn.

Ik zou geen bezwaar hebben om in zo'n containerwoning te wonen hoor, best wel ruim imo. + Helemaal voor jezelf! Kosten zijn 350-450 euro per maand voor het huren. Je krijgt er schijnbaar gas, internet, elektriciteit enzo bij.

Weet iemand daar meer over?
voor dat geld huur je ook zo wat een rijtjes woning met gas water en elektriciteit, dus zou eerder voor zon soort huis gaan...
__________________
aan werk ga je niet dood , maar probeer niet de grens op te zoeken
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-06-2012, 08:46
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Denk niet te licht over lenen. Het is al jaren de tendens dat studenten niets weten over de rente(percentages), de hoogte van hun schuld en de wijze van terugbetaling.

Als je 4 jaar lang maandelijks € 200,- leent, is dat € 9.600,- en daar komt rente nog bij. Het is gemakkelijk aangevraagd en uitgegeven, tot na je studie DUO met de rekening komt. Je hebt wel twee jaar na je studie om te 'settelen' voordat je gaat terugbetalen, maar of je dan ook al aan sparen denkt om terug te kunnen betalen..
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 21:37
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Citaat:
Denk niet te licht over lenen. Het is al jaren de tendens dat studenten niets weten over de rente(percentages), de hoogte van hun schuld en de wijze van terugbetaling.

Als je 4 jaar lang maandelijks € 200,- leent, is dat € 9.600,- en daar komt rente nog bij. Het is gemakkelijk aangevraagd en uitgegeven, tot na je studie DUO met de rekening komt. Je hebt wel twee jaar na je studie om te 'settelen' voordat je gaat terugbetalen, maar of je dan ook al aan sparen denkt om terug te kunnen betalen..
Natuurlijk moet je niet te makkelijk denken over lenen, maar een groot drama is het ook niet als het nuttig is. Dat mensen niks weten over hun eigen financiële situatie heeft niks te maken met het lenen zelf, je moet gewoon alles ook eerst goed uitzoeken voordat je ergens aan begint.

In jouw voorbeeld ga je dan ongeveer 60 tot 90 euro per maand betalen als je klaar bent (na 2 jaar) met je studie, de rente is echt miniem. Met een gemiddeld aanvangsalaris is dat gemakkelijk af te betalen. In mijn ogen weegt dit niet op tegen 4 jaar met grote tegenzin thuis blijven wonen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 08:49
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Natuurlijk moet je niet te makkelijk denken over lenen, maar een groot drama is het ook niet als het nuttig is. Dat mensen niks weten over hun eigen financiële situatie heeft niks te maken met het lenen zelf, je moet gewoon alles ook eerst goed uitzoeken voordat je ergens aan begint.

In jouw voorbeeld ga je dan ongeveer 60 tot 90 euro per maand betalen als je klaar bent (na 2 jaar) met je studie, de rente is echt miniem. Met een gemiddeld aanvangsalaris is dat gemakkelijk af te betalen. In mijn ogen weegt dit niet op tegen 4 jaar met grote tegenzin thuis blijven wonen.
.. in het positieve scenario. Als je vier jaar studeert, geen problemen tegenkomt onderweg en je je lening beperkt houdt door 'm alleen te besteden aan studie / basis levensonderhoud en vrij snel daarna een baan vindt met toekomstperspectief om terug te kunnen betalen.
Lenen lijkt onontkoombaar als je kijkt naar de veranderende wet- en regelgeving, maar structureel lenen vind ik juist geen oplossing voor een persoonlijk probleem. In de situatie van TS ben ik niet overtuigd dat zij er zeer goed zal over nadenken wat lenen precies voor gevolgen met zich meebrengt op de langere termijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De laatste keer..
PooW
83 02-12-2005 14:36
Lifestyle op kamers
vixen
89 10-12-2004 13:00
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic!
Nona
500 08-04-2004 17:00
Verhalen & Gedichten [verhaal] Zonder titel
ananas15
5 30-07-2003 09:25
Lifestyle een MUST voordat je je huis verlaat en je je gemakkelijk voelt
#JumpDaFuckUp!#
55 09-09-2002 12:00
ARTistiek het Huis met de Bewoners
Woodstock
8 13-10-2001 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.