Oud 16-04-2014, 20:13
Skybird
Skybird is offline
Dag iedereen!

Ik wil graag aan de HBO opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening beginnen aan de HAN. Maar ik zit nog met wat twijfels in mijn hoofd die ik maar niet op een rijtje krijg!

Ten eerste: ik ben 22 en ben dus 26 als ik klaar ben. Vandaar mijn eerste vraag/probleem: Ben ik dan niet te oud? Zijn er misschien meer mensen die zo oud zijn als je klaar bent met studeren? Of ken je misschien iemand die zo oud was/is?

Ten tweede: Ik wil tot mijn 26ste niet thuis wonen! Ik en mijn vriend willen ook wel eens een keer gaan samen wonen. Voor de studenten die op kamers zitten en een HBO opleiding doen: hoe financieren jullie dit en welke eerste stappen moet ik zetten?

Ten derde: Ik zit te twijfelen aan voltijd of deeltijd...Zijn er misschien studenten die deeltijd studeren en kunnen uitleggen hoe je dit werkt? Want een baan is geloof ik nodig als je deeltijd wilt doen.

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2014, 21:47
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Als eerste: nee, je bent niet te oud. Ik zit momenteel in het eerste jaar van een HBO-opleiding en een goede vriend van me is 22 en zit bij mij in de klas. Een andere klasgenoot van me is 25, dus het maakt helemaal niets uit! Zo lang je het niet erg vindt om met wat jongere mensen in een klas te zitten, is er niets aan de hand. En bovendien zul je, als je deeltijd gaat doen, waarschijnlijk met meerdere oudere mensen in een klas zitten.

De manier waarop een studentenkamer gefinancierd wordt, is erg persoonsgebonden. Moet je je studie zelf betalen of doen je ouders dat nog voor je? Wil je alleen wonen of samen? Hoeveel uitwonend en aanvullende studiefinanciering kun je krijgen en hoeveel zou je bij kunnen/willen lenen? Daar kan je alleen zelf antwoord op geven.
Bovendien hebben veel studenten bijbaantjes voor in de weekenden en/of enkele avonden per week. Als je goed plant met je studie is dit goed te doen.

Ik doe zelf een voltijd studie, dus ik kan je weinig tot niets vertellen over deeltijdstudies. Vaak is er op websites van hogescholen wel genoeg over te vinden. Je kunt ook altijd het informatiepunt van een school bellen of langs gaan.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2014, 15:43
Daan van Fasha
Daan van Fasha is offline
Ik ben het met Miekje eens!

1. Studeren kan je tot zeer late leeftijd doen, geeft ook juist extra diversiteit aan de lessen! Ik ken zelf genoeg mensen van 24+ die nog aan het HBO studeren.
2. Lenen moet je zeker goed overwegen, het is natuurlijk vervelend een studie schuld maar je studententijd wordt een stuk leuker als je op kamers woont. De voorwaarden voor het terugbetalen zijn ook vrij gunstig. Een baan is uiteraard ook een goeie optie maar let op dat je daardoor geen vertraging oploopt.
3. Zelf doe ik voltijd dus kan ik je dat helaas niet vertellen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2014, 16:38
Verwijderd
Je bent niet te oud. Gewoon doen. Voor deeltijd al helemaal niet - ik doe op het moment een deeltijd MBO-opleiding en de oudste in mijn klas is 52. Toen ik begon aan mijn HBO-opleiding, was ik ook 22. Ik heb geen moment gedacht dat ik dingen niet kon vanwege mijn leeftijd.
Ik ken geen enkele HBO-student die op kamers woont en niet bij leent. Serieus overwegen dus, het is bijna onmogelijk om een HBO-opleiding te doen, je volop te concentreren op je studie, een sociaal leven te hebben én zoveel er naast te werken dat je het kunt financieren om op jezelf te wonen. Zet alles op een rij - Wat wil je maximaal aan huur betalen? Welke vaste lasten betaal je zelf? Hoeveel denk je aan boodschappen uit te geven? Aan uitgaan? Aan kleding? Zet alles eens op een rijtje, kijk wat je nodig denkt te hebben en wat je nu ongeveer maandelijks binnen krijgt en reken van daar uit verder hoeveel je bij zult lenen.

Ik doe, zoals gezegd, een deeltijd mbo-opleiding. Het niveau is anders, maar ik vermoed dat het principe gewoon hetzelfde is. Bij ons heb je een contract bij een werkgever nodig voor (ik geloof) minimaal 14 uur, anders wordt je niet toegelaten tot de opleiding. Een dag in de week ga je een dag naar school, de rest werk je. Ik heb een leerlingencontract, wat inhoudt dat mijn werkgever alles betaalt - schoolgeld en boeken en ik krijg per week drie "schooluren" (wat dus inhoudt dat ik per week drie uur betaald naar school ga - de rest is eigen tijd). Ik verdien daardoor minimum, wat volgens mij vrij gebruikelijk is. Ik heb ook klasgenoten die bij hun werkgever hebben aangegeven dat ze graag een opleiding willen doen, en zij krijgen de vaste schooldag vrij, maar moeten alles zelf betalen. Dit zijn wel mensen die al lang op één plek werken. Veel werkgevers hebben leerlingenplekken, met daarbijbehorende contracten. Bij veel werkgevers is het echter wel zo dat je verplicht bent om na de opleiding nog x jaar voor hen te blijven werken. Vraag jezelf wel af of je dat wil. Er is op de site van de HAN vast van allesch te vinden over deeltijdopleidingen
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 14:22
Skybird
Skybird is offline
Iedereen echt super bedankt voor de reacties! Wat een opluchting om dat allemaal te lezen. Ik ga morgen meelopen met de studenten van de opleiding, ik hoop dat het wat is!

Wat betreft die lening en de rest, daar hebben jullie inderdaad gelijk in. En nee je kan niet alles tegelijk! Weet iemand toevallig hoe zo een lening te werk gaat? Je hebt zoveel jaar om het terug te betalen toch?

Nog een andere vraag.. zou ik een lening nemen of een bijbaan.. of een lening en een bijbaan?


Nogmaals bedankt ! Ik heb al een hele hoop aan de reacties tot nu toe
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 18:42
Verwijderd
Lenen en een bijbaan.

Verder over dat lenen; je hebt de eerste twee jaar na je studie aflossingsvrij en kan erna nog eenmalig uitstel aanvragen. Daarnaast betaal je af naar draagkracht; verdien jij niet genoeg, hoef je ook niets terug te betalen. Ook wordt de rente jaarlijks (?) geindexeerd en de afgelopen jaren ligt dat steeds rond de 1%. Echt, als lenen noodzakelijk is om te kunnen studeren, doe het alsjeblieft, laat je er niet door tegenhouden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Iedereen echt super bedankt voor de reacties! Wat een opluchting om dat allemaal te lezen. Ik ga morgen meelopen met de studenten van de opleiding, ik hoop dat het wat is!

Wat betreft die lening en de rest, daar hebben jullie inderdaad gelijk in. En nee je kan niet alles tegelijk! Weet iemand toevallig hoe zo een lening te werk gaat? Je hebt zoveel jaar om het terug te betalen toch?

Nog een andere vraag.. zou ik een lening nemen of een bijbaan.. of een lening en een bijbaan?


Nogmaals bedankt ! Ik heb al een hele hoop aan de reacties tot nu toe
Meer informatie die specifiek is op jouw toestand, vind je op de site van de DUO. Daar kun je ook vinden wat je stufi is, maar ook wat je maximaal kunt lenen, geloof ik.

Ik denk dat je moet kijken wat voor jou werkt, wat betreft die bijbaan. Als jij naast je studie kunt werken, moet je dat vooral doen. Alser heel erg veel tijd in je studie gaat zitten, is het misschien nit mogelijk om te werken en leen je wta meer.

Hou er wel even rekening mee - volgens mij krijg je met een deeltijdopleiding geen stufi.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 15:54
Verwijderd
Beslis in elk geval snel, voor 1 mei ongeveer..

Heb je al een digid?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 18:19
Skybird
Skybird is offline
Ik heb me zojuist ingeschreven! Voltijd dat wel De studenten hebben me ook een hele hoop kunnen vertellen gelukkig .. Nou maar even in en uitgaves in kaart brengen en gaan kijken wat het beste is!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 18:19
Skybird
Skybird is offline
Citaat:
Beslis in elk geval snel, voor 1 mei ongeveer..

Heb je al een digid?
Ik heb al een digid van me MBO opleiding
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 18:20
Skybird
Skybird is offline
Citaat:
Lenen en een bijbaan.

Verder over dat lenen; je hebt de eerste twee jaar na je studie aflossingsvrij en kan erna nog eenmalig uitstel aanvragen. Daarnaast betaal je af naar draagkracht; verdien jij niet genoeg, hoef je ook niets terug te betalen. Ook wordt de rente jaarlijks (?) geindexeerd en de afgelopen jaren ligt dat steeds rond de 1%. Echt, als lenen noodzakelijk is om te kunnen studeren, doe het alsjeblieft, laat je er niet door tegenhouden.
Geld dit nog steeds? Zo ja dan valt het inderdaad erg mee!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 13:16
Verwijderd
0,8% oid.

Maar al zou ie stijgen, dan nog is het niks natuurlijk. 5% rente op jaarbasis is alsnog geen drol.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie foute studiekeus: ik voel me kut
Tulpje6
4 16-03-2004 12:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.