Oud 19-04-2014, 23:55
Varna20
Varna20 is offline
Hallo allen,

Ik heb advies nodig omdat ik zelf niet goed kan beoordelen!

Optie 1:
Ik zit nu op mbo-4, in overleg met het VAVO heb ik een kans gekregen om in september 4-vakken van VWO naast mijn mbo-4 diploma te behalen. Nadat ik klaar ben met het mbo (1 jaar) wil ik het volledige profiel afmaken met nog eens 1 jaar op het vavo. Ik ben dan inmiddels 20 jaar oud.

Optie 2:
Hier kan ik kiezen om meteen met het vavo-vwo een volle profiel deel te nemen en in periode van 1 jaar af te ronden. Dit betekent wel dat ik met mijn mbo opleiding moet stoppen en in september met het vavo kan beginnen. Het risico is dan wel dat als ik het vwo niet behaal mijn mbo-4 diploma misloop. Ik ben dan 19 jaar oud.

Ik ben zelf erg intellectuele en ik merk dat ik erg anders ben dan de rest van mijn klasgenoten. Overigens ben ik nu 18 jaar.

Ik ben bereid om erg veel uren er aan te besteden maar de vraag is het VWO-niveau aan te leren? en moet ik het risico nemen?

Laatst gewijzigd op 20-04-2014 om 00:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2014, 01:14
Muffle
Muffle is offline
De stap is erg groot, en stoppen met je mbo geeft heel veel risico.
In dat geval zou ik het risico niet nemen om 1 jaar te besparen, ik zou dus voor optie 1 gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 08:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou voor de eerste optie gaan. Een jaartje jonger of ouder maakt niet uit.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 10:30
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Met een beetje motivatie is vwo, zeker als je één van de lagere profielen neemt, makkiepakkie voor zo'n beetje iedereen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zelf erg intellectuele
:')

Het voornaamste verschil tussen VWO en lagere niveaus is dat je voor VWO daadwerkelijk iets moet doen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 14:15
Varna20
Varna20 is offline
Zelf heb ik liever om meteen vwo te gaan doen, maar dit is dus een verkorte programma. Ik heb dus geen voorkennis voor het vwo, maar wel de motivatie om elke dag te gaan leren ervoor. Kan ik een vwo-niveau behalen alleen door doorzettingsvermogen of is voorkennis wel erg belangrijk?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 18:13
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Je kunt super gemotiveerd zijn, maar met alleen motivatie haal je het niet. De stap vmbo-vwo lijkt me wel erg groot.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 11:28
Verwijderd
Citaat:
:')

Het voornaamste verschil tussen VWO en lagere niveaus is dat je voor VWO daadwerkelijk iets moet doen.
Nee. Inzicht vs reproductie.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2014, 21:29
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Sinds de tweede fase, is het VWO niet meer dan bezigheidstherapie.
Maar waarom wil je zo graag het VWO doen?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 23:47
Varna20
Varna20 is offline
Citaat:
Sinds de tweede fase, is het VWO niet meer dan bezigheidstherapie.
Maar waarom wil je zo graag het VWO doen?
Ik weet nog niet welke opleiding ik op het hbo wil doen. Daarom wil ik graag wat meer tijd maar dit wil ik wel goed benutten. Daarnaast wil ik naar universiteit in het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2014, 19:17
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
VWO-niveau is niet 'aan te leren', de wil en discipline om op dat niveau je school af te ronden bezit de een wel en dan de ander niet. Echter met een beetje inzet (misschien iets meer dan gemiddeld) kun je prima je vakken erop halen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2014, 20:57
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
VWO-niveau is niet 'aan te leren', de wil en discipline om op dat niveau je school af te ronden bezit de een wel en dan de ander niet. Echter met een beetje inzet (misschien iets meer dan gemiddeld) kun je prima je vakken erop halen.
Waarom denk je dat "wil en discipline" niet aan te leren zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2014, 21:09
Verwijderd
Citaat:
de wil en discipline om op dat niveau je school af te ronden bezit de een wel en dan de ander niet.
Meer het inzicht dan. Maar ik ken ook mensen die door keihard te leren het gehaald hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2014, 11:42
Lovely_xx
Lovely_xx is offline
Ik denk dat het belangrijk is om te weten waarom je in de eerste plaats op het mbo bent begonnen. Was een hoger niveau te moeilijk? Of had je geen motivatie om wat aan school te doen?
Ik ben zelf net klaar met het vwo (als ik het examen gehaald heb) en kan je verzekeren dat het niet alleen discipline is die je nodig hebt. Door hard te leren is een deel wel te doen, maar ze verzinnen altijd nieuwe situaties in opgaven en op toetsen waardoor alleen kennis niet meer genoeg is.
Bij sommige vakken had ik zelfs het idee dat het examen zelf meer een uitgebreide IQ-test was dan een vak waar je de kennis van de afgelopen jaren moest toepassen.
Als jij weet dat je dit wil en kan, dan is het vwo een goede optie. Maar een jaartje extra kan zeker geen kwaad. Een diploma hebben is altijd handig.
Daarbij nog de volgende punten:
1. Op het vwo en op de vervolgopleiding zijn er meer mensen die er een jaartje extra over hebben gedaan net als dat er mensen van havo zijn gekomen die nog eens vwo erachteraan zijn gaan doen. Maak je dus geen zorgen over je leeftijd.
2. Ik had nog iets, maar heb geen idee meer wat dat was. Dus in plaats daarvan wens ik je maar veel succes met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2014, 23:26
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Citaat:
Ik weet nog niet welke opleiding ik op het hbo wil doen. Daarom wil ik graag wat meer tijd maar dit wil ik wel goed benutten. Daarnaast wil ik naar universiteit in het buitenland.
VWO kóst alleen maar tijd om te halen
Waarom (in vredesnaam) wil je naar een universiteit in het buitenland

Met citaat reageren
Oud 01-06-2014, 15:11
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Met hard werken kan iedereen een VWO diploma halen. Verbaas me soms over wat er rondloopt op de uni. Docent grieks zei ooit: elke idioot kan je grieks leren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ervaringen mavo naar havo
levike1
19 15-04-2012 17:02
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijns leren
Ndimension
60 05-02-2012 19:42
Algemene schoolzaken (VAVO) - Belgische student - VWO opleiding(?)
San_Francisco88
2 08-03-2010 16:21
Algemene schoolzaken Luzac college
anoniemm
66 04-09-2009 19:53
Studeren Wat denken jullie hiervan (vakkenkeuze sprint vwo)
moniquejuh
26 26-06-2006 09:37
Algemene schoolzaken Steeds minder brugklassen in Nederland
Verwijderd
42 19-10-2003 21:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41.