Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2014, 07:07
sauron3
sauron3 is offline
Ik vraag mij af hoe men de oppervlakte of inhoud onder bijvoorbeeld vlakken of paraboloïden uitrekent. voor de inhoud moet men volgens mij gewoon een dubbele integraal gebruiken:

I = ∫dc(∫abf(x,y)dx)dy

deze oplossingsmethode geeft mij echter alleen een mogelijkheid om de inhoud te berekenen als het grondvlak een rechthoek is. wat nou als het een circel is? of een driehoek?

Ik tast ook in het duister over hoe men de oppervlakte van een (bijvoorbeeld) paraboloïde uitrekent.

~sauron3

Laatst gewijzigd op 18-10-2014 om 07:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2014, 07:47
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
In het geval van een dubbele integraal waarbij het grondvlak geen rechthoek is, kun je ofwel de waarden {a,b,c,d} zo kiezen dat ze een ander oppervlak beschrijven, of een coördinatentransformatie toepassen. Voorbeeld van het eerste:



Dit beschrijft nu een inhoud van de functie f(x,y) boven/onder een cirkel met straal 1.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 08:33
sauron3
sauron3 is offline
in de oplossing van de circel staat sqrt(1-x^2) en -sqrt(1-x^2), wat twee halfcircles zijn. je integreert dus in plaats van naar een waarde naar een functie van x?

en hoe integreer je naar een functie in plaats van naar een getal?
voorbeeld ding om op te lossen: f(x,y) = 2x^2 + 4y^2 op een circel met straal 1 waarvan het middelpunt op de oorsprong ligt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 08:41
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Merk op dat niet afhankelijk is van y. Integreer nu alsof het "gewoon" een getal is.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 09:07
sauron3
sauron3 is offline
ah zo

ja nu snap ik het

en hoe berekent men de oppervlakte van de paraboloïde (of een ander driedimensionaal vlakachtig ding)

Laatst gewijzigd op 18-10-2014 om 09:20.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 09:21
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wil je een algemene formule of alleen die voor een paraboloïde (het laatste kun je vast vinden met wat Googlen)? Hiervoor is het handig om bekend te zijn met vectorcalculus.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 09:26
sauron3
sauron3 is offline
oh ah zo, ja dan wordt het misschien wat te ingewikkeld. ik heb nog geen vectorcalculus gehad, ik zit nog maar in V6.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2014, 10:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bedenk dat een paraboloïde niets anders is dan een parabool die om een horizontale of verticale as gewenteld wordt. Neem bijvoorbeeld een parabool van de gedaante y = ax². Als je deze om de y-as wentelt levert dat een verticale paraboloïde op, en als je de parabool y² = ax om de x -as wentelt levert dat een horizontale paraboloïde op.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Control vee
Verwijderd
90 04-02-2009 18:24
Verhalen & Gedichten Short story
LaValentino
2 07-08-2005 15:59
De Kantine Wat staat er onder jouw ctrl-v? Deel#1314
Machiavelli
500 04-02-2005 11:09
Levensbeschouwing & Filosofie het begin van tijd en ruimte?
lovetear
37 09-12-2003 18:03
Huiswerkvragen: Exacte vakken Sk werkweek TUe
Oen
7 15-05-2002 20:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.